Wednesday, June 13, 2012

پاستا مرغ و قارچ

پاستا یا ماکارونی غذائیه که گرچه اصالتاً مربوط به ایتالیاست ولی سالهاست جای خودش و سر سفره ی ما ایرانی ها باز کرده، و هر کس به روش خودش اون و طبخ می کنه. منتها چیزی که اکثر ما ایرانی ها در اون مشترکیم اینه که عادت داریم ماکارونی رو بعد از آبکش کردن دم کنیم. ولی من  این پاستا رو طبق روش خود ایتالیائی ها پخته ام. دستور خاصی نداره ولی طبق روال با هم مرحله به مرحله پیش می ریم.
مواد لازم برای ٣ نفر:
پاستا پروانه ای٢٥٠ گرم
سینه مرغ یک عدد
قارچ تفت داده شده ١٥٠ گرم
رب گوجه فرنگی ١ قاشق مرباخوری
پیاز متوسط  خلال شده ١ عدد
پیازچه خرد شده بطول دوبند انگشت ٥ عدد
سیر له شده ٢ حبه
جعفری خرد شده ١ قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان رنده شده ١ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
مرغ رو باریک باریک یا به اصطلاح، به صورت ژولین خرد می کنیم.
پیاز و سرخ می کنیم بعد پیازچه و سیر وهم یه تفت کوچک می دیم و مرغ خرد شده رو به موادمون اضافه می کنیم. نمک فلفل و ادویه می زنیم و قارچ تفت داده شده رو اضافه می کنیم. البته من از کنسرو قارچ استفاده کردم.
نمی خوایم پاستامون زیاد قرمز بشه پس یه قاشق مربا خوری رب گوجه برای این مقدارمرغ کافیه. بعد یه استکان آب به مایه اضافه می کنیم تا روی حرارت کم خوب جا بیافته.  بخاطر اینکه مرغمون و خیلی باریک خرد کردیم احتیاج به پختن چندانی نداره بنابراین قبل از اینکه آب خوراک کاملاً تبخیر شه زیر حرارت و خاموش می کنیم.
در واقع مایه مون باید جاافتاده و لعاب دار دار باشه که وقتی روی پاستا می دیم خشک به نظر نرسه.
در آخر پاستا رو داخل آب جوشی که با کمی روغن و نمک مخلوط کردیم می پزیم کاری به دقیقه ی نوشته شده روی بسته نداریم. چون قرار نیست اون و دم کنیم پس تا وقتی می گذاریم بپزه که احساس کنیم پاستا مطابق سلیقه مون پخته است.
نکته: 
بهتره قابلمه رو خیلی از آب پر نکنیم، همین که روی پاستا رو بگیره کافیه چون اگه آب قابلمه کم باشه کم کم به لعاب می افته و غلظت می گیره و وقتی داخل ظرف سرو می ریزیم بیشتر مثه یه سس عمل می کنه و ظرفمون و آبکی نمی کنه. و دیگه اینکه مراقب مقدار نمکی که به پاستای در حال جوش می زنین باشین چون وقتی قرار نیست اون و آبکش کنیم ممکنه غذامون و شور کنه.
حالا موادمون آماده ی سرو است. بدون اینکه پاستا رو داخل آبکش بریزیم با پاستا سِروِر یا انبر آشپزخانه یا حتی با کفگیرهای سوراخ دار یا دو تا چنگال پاستاها را مستقیم از داخل آب جوش به ظرف مورد نظرمون می ریزیم. البته کمی روی قابلمه نگه می داریم که آب اضافی اون بره ولی نمیخوایم خیلی خشک باشه. و د رآخر از مواد مرغ و قارچی که قبلاً آماده کرده ایم روی اون میدیم. با جعفری خرد شده و کمی پنیر رنده  شده ی پارمزان اون و تزئین می کنیم.
و یه نکته ی جالب که خودمم برای  اولین بار تجربه اش کردم:
از اونجا که غذای بامداد و زودتر داده بودم و باید حداقل نیم ساعت منتظر می موندم تا همسرم از راه برسه و باز از اونجا که نمی خواستم ماکارونیم و دم کنم و اگه آبکش می کردم حتما تا اون زمان خشک می شد، با احتمال به اینکه ممکنه غذا خمیر بشه در حالیکه پاستاها داخل آب بود زیر شعله گاز و خاموش کردم و حدود نیم ساعت بعد یا شاید بیشتر، دومرتبه اون و گرم کردم و خوشبختانه بدون اینکه ذره ای در کیفیت اولیه ش تاثیر گذاشته باشه مثل پاستای تازه اون و سرو کردم. :))
*
*

نوش جان :))

10 comments:

  1. من گرسنمه لاله جون در جریان باش لطفا !

    ReplyDelete
  2. جان دلم... آخه الهام جون یه جایی افتاده ام که هر
    چی بگم فقط تعارفه..ولی ناراحت نباش اصن خوشمزه
    :)) نبود

    ReplyDelete
  3. واقعا بهت تبریک میگم واسه وبلاگه خوبت.سایتای آشپزی و وبلاگای آشپزیه زیادی رو سر زدم ولی واقعا وبلاگت عالیه.ادامه بده به کارت.موفق باشی:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم دوست عزیزم
      *** :) امیدوارم همینطور باشه که می گین

      Delete
  4. عااااااااااااااااااااالی.

    ReplyDelete
  5. خوشحالم که با این وبلاگ عالی آشنا شدم...خسته نباشید..عالیه

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** منم از حضور شما خیلی خوشحالم سمی جان, لطف دارین

      Delete
  6. خوشا به حال بامداد عزیز و خوبمون با این مامان باسلیقه ی که داره.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم مژگان جون
      :)) *** خیلی به من لطف داری دوست خوبم

      Delete