Wednesday, February 26, 2014

گواکامولی

آوُکادو avocado یه میوه گرمسیری است که اصالتا مربوط به مکزیک و امریکای مرکزی است اما اینروزها تقریبا همه جای دنیا حتی ایران خودمون هم پیدا می شه و به نظر من یکی از میوه های بهشتی است که تا جایی که من دیده ام برای بار اول ممکنه خیلی به نظر خوشمزه نیاد, اتفاقی که برای خود منم افتاد و با وجود اصرار همسرم به دوباره خوردن اون با یک بار امتحان به این نتیجه رسیدم که این میوه خوشمزه رو دوست ندارم و بهمین راحتی و بهمین بی مزگی دو سه سال اول زندگی در غنا خودم رو از لذت خوردن این میوه بهشتی محروم کردم. خصوصاً با روشی که همسرم اون رو تهیه می کنه و با اضافه کردن مقداری نمک, فلفل و آبلیمو طعم فوق العاده ای به آوکادو می ده  ... 
از موضوع آوکادو که بگذریم می رسیم به گواکامولی که اونم دیپی است اصالتاً مکزیکی که ابتدا بین امریکایی ها و بعد هم بین مردم جاهای دیگه دنیا شناخته و محبوب شد. همونطور که گفتم اصل گواکامولی دیپ است که بصورت پوره شده مصرف می شه (مثل عکسهای بالا) ولی بعضی ها هم اون رو به شکل خرد شده تقریبا چیزی شبیه سالاد شیرازی خودمون تهیه می کنن که من  شخصا این مدل رو بیشتر می پسندم مثل عکس پائین.
و گاهی هم اون رو همراه با دانه های انار تهیه می کنند که به نظر من ترکیب جالبی نمی شه چون نرمی پوره و سفتی دونه های انار با هم نمی خونه و همچنان ترکیب سالاد گونه اون رو در صدر قرار می ده با اینحال این مدل رو هم تهیه کردم تا ببینید و خودتون بنا به سلیقه تون مدلی رو که ترجیح می دین از بین اونها انتخاب کنین.
یکی از موارد مهمی که برای تهیه گواکامولی یا اصلا استفاده از آوکادو باید بدونیم اینه که آوکادو هم مثل سیب درختی, سیب زمینی, موز و ... دارای آنزیمی است که به محض قرار گرفتن در معرض هوا و ترکیب با اکسیژن موجود در هوا تغییر رنگ می ده و قهوه ای می شه. برای حل این مشگل راهکارهایی هست که در ادامه مطلب و در قسمت نکته ها براتون توضیح می دم ...

Saturday, February 22, 2014

رولت گوشت چرخ کرده

دستورهای زیادی برای رولت گوشت هست که همه با بعضی تفاوتهای جزئی شبیه همند. یعنی گوشت همراه با یکسری مواد و طعم دهنده ورز داده می شه و بعد از رول شدن داخل سسی پخته می شه یا اصلا بدون سس و به صورت گریل تهیه می شه. به نظر من رولتی که داخل سس پخته بشه طعم خیلی بهتری داره اما اینکه از چه سسی استفاد ه کنیم می تونه نقش خیلی مهمی در طعم و نتیجه نهایی اون داشته باشه. من اولین بار رولت گوشت رو از یکی از دوستانم یاد گرفتم که البته چون موضوع مال چند سال پیش است, جزئیات اون رو فراموش کرده ام, اما یادم است سسی که رولت توی اون پخته شد سسی بود شبیه سس گریوی که به آرد اون, رب هم اضافه می شد.
یکی دیگه از مواردی که باعث خوش طعم شدن رولت گوشت میشه استفاده ازسبزیجات و طعم دهنده هایی که است بتونه طعم و عطر خوبی به گوشت بده, که من اینجا سعی کردم این مورد رو هم رعایت کنم.
و اما برای داخل رولت هم از هر چیزی که  مایل باشین می تونین استفاده کنین. اگه به عکسها دقت کنین متوجه می شین من دو رولت درست کرده ام که مواد داخلشون تا حدودی با هم  متفاوت است. تخم مرغ آب پز و فلفل دلمه ای های رنگی هم می تونه گزینه های خوبی برای رنگ و وارنگ کردن داخل رولت باشه ...

Thursday, February 13, 2014

پیراشکی روسی

اگه به من بود اسم این پیراشکی ها رو می ذاشتم پیراشکی پاییزی چون هم شبیه برگهای زرد پاییزی است هم روزی که درستشون کردم هوا ابری و گرفته بود و همونطور که می بینین عکسها هم یه جورایی دلگیر و پاییزی شده. اما این پیراشکی ها قبلا بعنوان پیراشکی روسی اسم گذاری شده پس نتیجتاً پام و تو کفش روس ها نمی کنم و این اسم رو برای خودم نگه می دارم :) اما اینکه چرا این پیراشکی ها رو انتخاب کردم بر می گرده به چند سال پیش که خونه یکی از دوستان خیلی هنرمندم پیراشکی هایی مشابه این رو خورده بودم و البته دستورش رو هم گرفتم ولی هنوز فرصت نکرده ام درستش کنم و وقتی دستور مشابه اون رو دیدم تصمیم گرفتم ابتدا این رو درست کنم تا خمیرها رو با هم مقایسه کنم. از نظر من بافت هر دو خمیر عالی و طعم هر دو بدلیل استفاده از کره مطبوع و خوش عطر بود. نهایتا اینکه سعی می کنم اون دستور رو هم اینجا قرار بدم تا شما هم در صورت تمایل حق انتخاب داشته باشید.
همونطور که بالا هم اشاره کردم این پیراشکی ها بخاطر استفاده از کره بافت نرم و طعم خیلی خوبی داره و ضمن اینکه گزینه خوبی برای پیش غذا, عصرانه یا شام است برای مهمانیهای دوره ای و تولدها هم مناسب است که در ادامه طرز تهیه ش رو با هم دنبال می کنیم:

Thursday, February 06, 2014

قارچ سوخاری

قارچ سوخاری یکی از پیش غذاها یا شاید بشه گفت ساید دیشهایی است که این روزا خیلی طرفدار پیدا کرده و تقریبا اکثر فست ها هم اون رو عرضه می کنند. اینکه بتونیم قارچ سوخاری رو مثل فست فود ها در بیاریم خیلی مهمه چون غذاهای سرخ کردنی معمولاً ریخت و پاش بیشتری نسبت به غذاهای دیگه دارن, پس باید دستوری داشته باشیم که ارزش این صرف وقت رو داشته باشه.
این قارچ سوخاری که من امروز در موردش باهاتون حرف میزنم از نظر خودم این ویژگی ها رو داره. همونطور که توی عکس زیرهم مشخص است کاملا ترد و کریسپی است و حتی اگه داخل یخچال هم بره بازم تردی خودش رو حفظ می کنه. نمی خوام خیلی تعریف کنم ولی من حتی این قارچ سوخاری رو از مدل آماده ی اونم بیشتر دوست دارم.
 قبل از اینکه طرز تهیه رو توضیح بدم لازم است بگم اگه این قارچ سوخاری با پودر پانکو تهیه بشه مسلما خیلی خوشمزه تر می شه. البته این قارچها رو تقریبا می تونم بگم سال پیش قبل از رفتنم به ایران درست کردم و چون فکر می کردم پودر پانکو توی ایران نباشه, از پودر سوخاری استفاده کردم اما وقتی رفتم ایران دیدم حتی از سوپرمارکتهای معمولی هم میشه این پودر رو تهیه کرد.

Saturday, February 01, 2014

عروسک سازی با فوندانت

بالاخره بعد از چند روز تونستم مراحل کار و ساخت این عروسکها رو که تا حدودی می تونه بهتون برای ساخت مدلهای دیگه هم ایده بده تمام کنم که امیدوارم به دردتون بخوره. اما قبل از اون دوست دارم صحبت کوتاهی داشته باشم با کسانی که مهارتشون بیشتر در کار کپی مطالب دیگران بدون ذکر منبع است تا انجام اون!! اگر به ادامه مطلب برید و عکسهایی که گذاشتم رو ببینید متوجه می شید چه پروسه طولانی و وقت گیری رو برای به انجام رسوندن این کار پشت سر گذاشته ام فقط به این خاطر که بتونه کمکی باشه برای کسایی که علاقمند به انجام اون هستند ... امــــا با روش کار آشنایی ندارند که اگه این مطلب، بتونه حتی یک نفر رو هم در تهیه فوندانت و کار با اون راهنمایی کنه به معنای واقعی کلمه باعث خوشحالی من شده. اما امیدوارم اون دسته از دوستان دیگر هم بدونند در قبال وقت و زمان زیادی که من و ما برای انجام کارهامون هزینه می کنیم مسئولند، پس اگر علم انجام کاری رو ندارند و ترجیح می دن از دانسته ها و تجربیات دیگران استفاده کنند، لااقل با قرار دادن لینک منبع برای زحمات دیگران ارزش قائل باشند...
**********************
خوب حالا که حرفهام رو زدم در ادامه مطلب با من همراه باشید :)