Thursday, June 21, 2012

سوپ پاستا و سبزیجات

یه سوپ ساده و در عین حال خوشمزه که همه بلدیم.
با این وجود مراحل کار و طبق اونچه درست کردم توضیح می دم.
مواد لازم:
آب مرغ ٣ تا ٢.٥ لیوان
سیب زمینی یک عدد 
هویج یک عدد
جعفری و گشنیز از هر کدام یک قاشق غذاخوری خرد شده
رب یک قاشق غذاخوری
زرشک یک قاشق غذاخوری
پاستای سوپ به میزانی که در زیر توضیح می دم
فلفل های رنگی در صورت تمایل
نمک فلفل ادویه

(برای آب مرغ می تونین از استوک مرغ یا همون پودرهای فشرده که اگه درست بگم، گالینا بلانکا بهش می گفتیم استفاده کنین یا مثه من خودتون اون و تهیه کنین).
طرز تهیه: 
ابتدا مرغ رو با یه پیاز،دو حبه سیر, نمک، فلفل و ادویه می گذاریم بپزه، و اواسط پخت کمی زعفران به اون اضافه می کنیم. من چون نمی خواستم از خود مرغ توی این سوپ استفاده کنم، آب اون و صاف کردم. ولی این سلیقه ای است و اگه دوست داشته باشین می تونین تکه های مرغ و هم توش داشته باشین که دیگه می شه سوپ مرغ و سبزیجات.
برای خرد کردن بهتر و راحت تر سبزیجاتی که تازه شستیم، مخصوصاً زمانی که مقدارشون کم است، بهتره اول با دستمال آشپزخانه، اونها رو خشک و بعد خرد کنیم. در هر صورت جعفری، گشنیز و فلفل های رنگی  رو ریز و سیب زمینی و هویج رو به صورت خلال های کوچک خرد می کنیم.
 با یه مقدار روغن زیتون رب رو کمی تفت می دیم، نمک، فلفل، ادویه می زنیم و بعد سیب زمینی و هویج رو، یه مقدار در حدی که خامی اونها گرفته شه، سرخ می کنیم و به مواد سوپ اضافه می کنبم.
نمی دونم شما چه مقیاسی برای تشخیص مقدار پاستا, ماکارونی یا ورمیشلی که توی سوپ لازمه بریزید, دارید. ولی من چند سال پیش , نکته ای و از یکی از دوستانم یاد گرفتم که فکر می کنم خالی از لطف نباشه با شما هم در میون بذارم. در واقع زمانی که تازه به غنا اومده بودم یکی از بهترین دوستان فعلی ام به نام خانوم محمدی؛ اینجا توی غنا, کلاس آشپزی داشتن و من و خیلی از خانومای دیگه نکته های آشپزی زیادی ازشون یاد گرفتیم, یادمه یه شب که برای شام منزل ایشون دعوت بودیم موقع ریختن ورمیشل توی سوپ روش جالبی و به کار بردن و وقتی متوجه نگاه کنجکاو من شدن, توضیح دادن برای اینکه تشخیص بدیم چه مقدار ورمیشل برای سوپی که درست می کنیم لازم است, کافی است مشتمون رو پر از ورمیشل کنیم و بدون اینکه جای دستمون و تغییر بدیم مثه ساعت شنی؛ کم کم پاستا رو داخل سوپ بریزیم, تا جایی که ورمیشل ها به سطح سوپ برسه که این یعنی با توجه به میزان آب سوپ و گنجایش ظرف, این مقدار ورمیشل برای سوپ ما کافیه.
از اون روز به بعد بر خلاف همیشه که به طور حدسی ورمیشل به سوپم اضافه می کردم, با خیال راحت از این روش استفاده می کنم و نسبت پاستا و ورمیشلم با بقیه ی مواد سوپ با هم برابر است. شما هم اگه تا به حال اینکار و نکردین یه بار امتحان کنین و یا اگه مقیاس خاصی برای اندازه گیری ورمیشل یا همون رشته فرنگی دارین به من هم بگین.
 درهرحال وقتی موادمون جا افتاد چند دقیقه قبل از اینکه گاز و خاموش کنیم، زرشک جعفری و گشنیز و آب لیمو رو به اون اضافه می کنیم و در نهایت سوپ ما آماده است.
 فقط چند تا توضیح: 
اگه سوپ به نظر  پرمواد می رسه دلیلش اینه که می خواستم مواد سوپ به خوبی نشون داده بشه ولی بهتره در حالت عادی یه مقدار آبکی تر باشه.
دیگه اینکه دقیقاً لحظه ی آخر متوجه شدم تاریخ مصرف پاستای سوپی ام گذشته و اجباراً از مدلی که یه مقدار بزرگتر بود استفاده کردم, ولی بهتره از پاستاهای ریز استفاده بشه.
*
*
*


نوش جان :))

4 comments:

  1. اوووووم من عاشق این سوپم و همیشه با این رشته فرنگی ها درستش میکنم تا حالا باپاستا امتحان نکردم باید عالی بشه


    مـــــــــــــــرسی

    ReplyDelete
  2. مرسی لیلا جان, اینم بد نمی شه البته پاستای من یخورده بزرگ تر از نوع سوپی اش بود که الان داشتم به متن اضافه می کردم, بهتره از پاستای ریز استفاده بشه, امیدوارم درست کنی و دوست داشته باشی**

    ReplyDelete
  3. Kheili kheili khosh rang va Khob shode ,bayad dorostesh konam ,nazdike mahe ramezone be nazar myad sope khobi bashe. Ba tashakore faravan

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) مرسی همشهری خوشحالم که دوست داشتی

      Delete