Tuesday, December 04, 2012

نیمروی قالبی

این نیمروهای قالبی هم برای بچه ها جذاب است، و هم گزینه خوبی برای تزئین غذاهای نونی، خصوصاً اون دسته از غذاهایی است که در اون از تخم مرغ استفاده شده. روش تهیه خیلی ساده است که حتماً شما بهتر از من می دونین، در غیر اینصورت در ادامه مطلب با من همراه بشین:

من برای درست کردن این نیمروها، یا بعضی از دسرها و ژله ها مثل ژله تک نفره از قالبهای سلیکونی استفاده می کنم. قالبهای سلیکونی علاوه بر انواع چند نفره و مافین و ... به صورت تک نفره هم توی بازار موجود است و به راحتی پیدا می شه. ولی ممکنه گاهی طرحی که برای قالب یک نفره می پسندیم در قالبهای شش نفره پیدا کنیم و چون برگردوندن قالبهای شش تایی داخل ظرفهای یک نفره سخت است، نتونیم از اون استفاده کنیم. راه حلی که من برای رفع این مشگل پیدا کردم چیدن قالب است که گرچه ظاهر قالبمون رو از بین می بره، ولی کاربردی تر می شه و دستمون رو برای درست کردن انواع رسپی های تک نفره باز می ذاره. نمونه اش نیمرویی است که در زیر آموزش می دم.

روش تهیه:
یک ماهیتابه کوچک رو حدود ١/٥ تا ٢ سانتی متر یا تا جایی که آب به داخل قالب نفوذ نکنه، از آب پر می کنیم. ته قالب مافین رو چرب می کنیم و تخم مرغ رو در داخلش می شکنیم، نمک می زنیم و روی حرارت می گذاریم. برای اینکه روی تخم مرغ هم خوب خودش رو بگیره با فویل یا هر وسیله ی دیگه ای سطح قالب رو می پوشونیم. تقریباً به اندازه جوشوندن یه تخم مرغ معمولی زمان می بره تا تخم مرغ شکل قالب رو به خودش بگیره و سفت بشه.
تجربه من:
من چون می خواستم زرده، زردی خودش رو نشون بده اول اون رو داخل قالب قرار دادم و بعد از چند دقیقه که احساس کردم کمی خودش رو گرفته سفیده رو بهش اضافه کردم، و وقتی با اضافه کردن سفیده قالب سنگین تر شد مقدار آب داخل ماهیتابه رو زیاد تر کردم تا حرارت بطور یکنواخت به همه جای قالب برسه. ولی در عمل وقتی قالب رو برگردوندم بیشتر سطح گل سفید بود، ضمن اینکه اگه به عکس زیر دقت کنین متوجه می شین، بخاطر تفاوت زمان توی پخت خطی روی تخم مرغ شکل گرفته که از نظر زیبایی شناسی خیلی جالب نیست. پس عملاً بهتره زرده و سفیده رو همزمان توی قالب بریزیم و داخل آب جوش قرار بدیم.
نهایتاً روی گل رو با دانه های فلفل سیاه یا شاید کنجد سیاه که من نداشتم، تزئین می کنیم و با برگهای ریحون و نعناع و ساقه پیازچه بهش فرم گل می دیم.
پیشنهاد: من دیر به ذهنم رسید ولی می تونین کمی زعفران آب کرده با یه قلم مو روی گلبرگها بدین تا به رنگ زرد در بیاد و کاملاً شبیه گل آفتاب گردان بشه.
به همین سادگی به همین زیبایی :))

26 comments:

  1. لاله جون ، خیلی خیلی جالب بود ، و همینجور که گفتی ایده مناسب واسه بچهها
    البته پسر من با سر میپره تو نیمرو لازم به این همه زیبایی نیست :))))))
    من حس میکنم عکسهات ی مقدار کدر شده !!! انگار تو شب کار میکنی ؟؟
    یا اشتباه فکر میکنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره گیلدا جون فکر خودمم مشغول کرده, گاهی که هوا ابری است یا تا میام غذام رو
      اماده کنم به تاریکی می خوره اینجوری می شه. به هر حال مرسی که گفتی ... منم دارم فکر می کنم چطوری می تونم مشگلش رو حل کنم

      بابت نیمرو ام ممنونم گیلدای عزیز
      :))

      Delete
    2. اره من هم همین مشکل رو با دوربین قبلیم داشتم ،
      ولی این جدیده تو نور کم هم کارش خوبه
      ولی جالب اینه که عکسهای آشپزخونه ات واضحتر شده ، انگار از اون نور استفاده کنی بهتره :)

      Delete
    3. :)) آفرین به دقتت
      ولی مشگل اینجاست که من چون از تمام مراحل کارم عکس می گیرم اگه کمی دیر بجنبم و دیرتر از 12 و 1 ظهر شروع به کار کنم حتما به تاریکی می خورم و بعد هم عکسا خوب در نمیاد, هم خستگی کار به تنم می مونه
      البته نیمرو به تنهایی زمان زیادی نبرد ولی چون این نیمرو رو برای کنار میرزاقاسمی درست کرده بودم تا اومدم دونه دونه از کارهام عکس بگیرم دیگه هوا گرگ و میش شده بود. بخاطر همین عکسای مراحل کارم که زودتر گرفته شده روشن تره

      Delete
  2. لاله ی عزیزم ، خیلی عالی شده ، عاشق کارها و ایده هات هستم با سلیقه :**

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) *** ممنونم رز عزیز و مهربان

      Delete
  3. چقدر شیک و عالی بود....توی قالبهای کوکو توی تابه درست کرده بودم ولی این شیک تر و سالمتره...مرسی از این پست خوبت خانومی
    منم به نظرم اومد عکسای این پست یکم تیره شده...کاش یه دونه عکسم از بالای گل گرفته بودی لاله...منظورمو خوب گفتم؟ یعنی زاویه دیدت همه عکسا از ساقه به سمت گله..کاش یکی هم برعکس بود ..از خود گل

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم هانیه عزیزم

      راستش گرفته ام هانی جون ولی اونطور که دوست داشتم نشد اینه که نگذاشتم
      *** حالا دفعه دیگه که درست کنم عکس می گیرم و به اینجا اضافه می کنم
      :)) بازم مرســـی

      Delete
  4. خیلی‌ خیلی‌ خوشگل شده لاله جون .
    مرسیییییییی عزیزم .

    ReplyDelete
  5. سلام و عرض ادب و ارادت.............باز هم زیبا، با سلیقه و کاملا ابتکاری و هنرمندانه.ای کاش به جای دانه های تیره رنگ از رنگهای زرد یا قرمز استفاده می کردید. به نظر من به دلیل پر رنگ بودن زرده های تخم مرغ در این کشور، استفاده از زردی آن خالی از لطف نبود. نکته دوم اینکه ، با توجه به اندک تبحری که در عکاسی دارم تیرگی که دوستان به آن اشاره کرده اند بیشتر مربوط به کنتراست تصویر میباشد. اگر از ظرفی غیر از بشقاب سفید استفاده میکردید ، مطمئنا نتیجه دیگری به دست می امد.فکر کنم عکس از بالا نیز زیبایی هایی را نمایان می کرد مشروط بر آنکه رنگ ظرف زمینه سفید نبود. علی ایحال ، تشکر از این همه خلق زیبایی.حسن ختام تمامی مباحث این چنینی ، تا خوذمون نخوریمش قبول نیست.ارادتمند

    ReplyDelete
    Replies
    1. اقای دکتر ممنونم ... مثل همیشه لطف دارین
      راستش نیت من از گذاشتن دانه های سیاه این بود که این سیاهی تخمه های آفتابگردان رو برای بیننده تداعی کنه و متاسفانه بعد از اینکه کار تمام شد و عکس ها گرفته شد و تخم مرغ نیست و نابود شد :) به ذهنم رسید چه خوب می شد اگه گلبرگها رو با یک قلم مو زعفرانی می کردم تا بیشتر حس گل آفتاب گردان رو در بیننده زنده کنه, که البته پیشنهادش رو به خوانندگان دادم. در مورد استفاده از زرده تخم مرغ هم باز همونطور که بالا گفتم اینکار رو کردم ولی متاسفانه اونطور که باید خودش رو نشون نداد, البته متوجه نشدم بااشاره تون به پر رنگ بودن زرده های تخم مرغ در این کشور به تخم مرغ ها تکه انداختین یا باهاشون شوخی کردین یا شایدم جدی گفتین؟ چون من همیشه از کم رنگ
      :))) بودن زرده ها شکایت داشته ام و دارم
      در مورد عکس ها هم کاملا درست می فرمایید شاید اگه از یک ظرف تیره تر استفاده می کردم عکسها بهتر خودش رو نشون می داد, هر چند ممکنه با توجه به تیرگی ظرف, برگها و ساقه جلوه ای که الان داره رو نداشت. با اینحال حتما یکبار امتحان می کنم و اگه نتیجه داد, عکسهای جدید و بهتر رو جایگزین این عکس ها می کنم

      و آما جمله آخر : برای یه اصفهانی چه چیزی بهتر از اینکه مهمانش هوس خوردن نیمرو کرده باشه, پس هر زمان اراده کنین با کمال میل در خدمتتون خواهیم بود
      :)))))))

      Delete
  6. لاله جان چه افکار بدیعی داری تو آخه ، ، دستت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** قربونت برم الهام جون
      راستش مردد بودم بذارم یا نه ولی حالا خوشحالم که خوشتون اومده
      :))

      Delete
  7. لاله جونم خیلی ایده جالبیه! خیلی هم کاربرد داره! دست گلت درد نکنه کدبانو!
    راستی ببخشید که دیر برات کامنت میزارم! با موبایل بهت سر زدم ولی متاسفانه نتونستم کامنت بزارم! نمی دونم چرا این طوری میشه!... لاله جون برای عکس ها هم اگه دوست داشتی از یه چراغ اضافه استفاده کن! من اکثر موقع ها که شبه این طوری عکاسی می کنم و معولا هم جواب میده

    ReplyDelete
    Replies

    1. می دونم شبو جان منم خیلی وقتا که میرم تو وبلاگ دوستان نمی تونم پیام بذارم
      به هر حال ممنونم ازت
      در مورد نورم به چراغ فکر کرده ام ولی اینکه چطور نورم رو تنظیم کنم در دست بررسی است که ایشالله یه راهی پیدا می کنم البته راه حل که فراوون است اشگال از من است که اطلاعاتم در مورد عکاسی و تنظیمات عکس خیلی کم است
      ***

      Delete
  8. لاله جون خیلی هنرمندی, این تخم مرغ وروجک و هر بلایی سرش بیاری بازم خومشزه هست.
    مرسی دوستم

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم یاسمین جان, نظر لطفته
      :)) آره ... باهات موافقم
      بازم ممنون

      Delete
  9. مر سی لاله جون به عبا رتی انگار تخم مرغ اب پز شیک و مجلسی درست کردین خیلی لذت بردم از ایدت جون د اده بر ای یک صبحونه شیک

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره یاسمین جان هم می شه گفت تخم مرغ آب پز است هم به خاطر روغنی که استفاده می
      :))) کنیم می شه گفت نیمروئه
      *** در هر حال ممنونم ازت و نوش جونتون

      Delete
  10. kheli ba zogh va ba salighe hasti

    ReplyDelete
    Replies
    1. لطف دارین فاطمه جان

      *** ممنونم

      Delete
  11. <3 بسیار ایده قشنگی دوست هنرمند دستتون درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. محبت دارید موبینا جان
      *** خوشحالم که دوست داشتید

      Delete
  12. وای من فکر کردم این ژله است اولش
    چقدر عالی شده خیلی خوشم اومد ...ممنون
    بخصوص از اون ایده چیدن قالبهای 6 نفره سلیکونی بسیار به وجد اومدم چراکه منم یکی دارم و هیچ استفاده ای نتونستم به درستی ازشون بکنم
    چیده شدنش کار بردی تره
    البته ارتفاع قالبهای من کمتر از مال شماست

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))
      آره شادی جان به نظر منم اگه قالبهای چندتایی سلیکون چیده نشه عملا بی استفاده می مونه خصوصا برای چنین کارهایی یا حتی موقع برگردوندن ژله و دسر های تک نفره

      Delete