Saturday, February 09, 2013

سس پیتزا

سس پیتزا جزء لاینفک پیتزای خونگی است که اگه کسی بخواد توی خونه پیتزا درست کنه باید سسش رو هم تهیه کنه و چه بهتر که اونم خونگی باشه، به همین خاطر اون رو تو یه بخش جداگونه می ذارم تا دسترسی بهش آسونتر باشه.
من این سس رو تند درست می کنم اما در صورتی که طرفدار غذاهای تند نیستید یا به غذاهای تند آلرژی دارید، کافی است فلفل رو از اون حذف کنین.
اما قبل از اینکه روش خودم رو برای درست کردن این سس خوشمزه بگم، دوست دارم از یکی از دوستان خوبم فرزانه جان و همسر محترمشون آقای دکتر بابت این شمع و گلهای زیبا که جلوه عکسهای من رو دو چندان کرده تشکر کنم ***

مواد لازم:
گوجه متوسط حدوداً ١٠ عدد
مرزه ٣ - ٢ شاخه تمیز شده
نمک ١ قاشق چای خوری
شکر ٢ قاشق چای خوری
فلفل تند ٤ - ٣ عدد
سیر ٣ حبه
سرکه ١/٤ پیمانه
پودر آویشن نصف قاشق چای خوری
پودر اورگانو نصف قاشق چای خوری
طرز تهیه:
ابتدا گوجه ها رو پوست می گیریم. برای اینکار بهتره گوجه ها رو برای دو سه دقیقه در آب جوش بذاریم و بعد بلافاصله داخل آب سرد قرار بدیم تا بوسیله شوکی که می بینه پوستش به راحتی از اون جدا بشه. حالا مرزه، نمک و شکر، فلفل، سیر و سرکه رو به گوجه اضافه کرده و با در بسته روی شعله ملایم قرار می دیم تا نرم و به عبارتی پخته بشن.
بعد از اینکه سس چند جوش زد پودر آویشن و اورگانو که اگه اشتباه نکنم پونه کوهی می شه رو به مواد سس اضافه می کنیم
از اونجا که گوجه ها از لحاظ طعم و مزه همیشه یک جور نیستن، وقتی مواد به غلظت مناسب می چشیم اگه نمک یا سرکه یا شکر بیشتری احتیاج داشت اضافه می کنیم. نهایتاً در مخلوط کن ریخته و به صورت پوره درآورده و مورد استفاده قرار می دیم.
* غلظت سس پیتزا تقریباً باید در حد سس گوجه فرنگی یا بعبارتی کچاپ باشه که وقتی روی خمیر مالیدیم روی اون شناور نشه.
امیدوارم خوشتون اومده باشه ***

18 comments:

  1. باهات موافقم عزیزم ، پایه پیتزا یک سوس خوبه
    میگما ا ا ا داری ما رو آماده خوردن ١ پیتزای خوشمزه میکنی ها ا ا ا
    من از همین الان سبادم رو میزارم جلو که آخرین نفر نباشم :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))) ای ناقلا فهمیدی؟؟؟

      Delete
    2. آدم وقتی مثل من بچه زبل باشه همینه دیگه :)))))

      Delete
    3. :))) ای جونم زبل خان

      Delete
    4. ممنونم از شما
      :))

      Delete
  2. من روی پلو هم دوست دارم سس پیتزا بریزم بخورم ، یعنی ببین پلو با سس با سالاد از هر نوعی که باشه البته اگه سالاد شیرازی باشه بهتره ، خیلییی معجون خوشمزه ای میشه لاله ! دستت درد نکنه بابت توضیحات خوب

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیز دلم الی جون
      :))) واجب شد یه بار امتحان کنم
      *** مرسی عزیزم

      Delete
  3. یعنی من هلاااکم که ببینم چه پیتزائی میخوای بذاریا ، فقط تو بگو کی درست میکنی که من بیام پشت در خونتون :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))) ممنونم رزی جون ولی چرا پشت در؟ باور کن بدم میاد اگه نیای تو
      *** مرسی عزیزم

      Delete
  4. خب من دیر رسیدم و خمیرش و سسش رو گذاشتی...بدجور منتظرم پیتزای لاله پز رو ببینم و بخورم..البته خوردن بصری دیگه :)))
    منم برای سس پیتزا همین ترکیب رو استفاده می کنم البته اینجا که من اورگانو ندیدم آویشن می ریزم توش...بهرحال عالیه مثل همیشه...تندی بذار پیتزا رو

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسي هاني جون، لطف داري عزيزم، البته فك مي كنم اورگانو مي شه پونه كوهي منتها چون مطمئن نبودم به جاي مواد لازم توي توضيحاتم بهش اشاره كردم
      ***

      Delete
  5. لاله همه این پست و توضیحات خوبش یه ور, اون عکس های ژورنالی خوشکلت یه ور دیگه! بسی کیف کردم! اون دو سه تا عکس اول یعنی دل من عشق عکاسی رو بد جوری برد! خیلی هنرمند و با سلیقه ای! همه جوره دستت درد نکنه خانوم گل

    ReplyDelete
    Replies

    1. *** قربونت شبو جان
      ♥ مرســـــی عزیزم

      Delete
  6. عالی دستت درد نکنه منم همیشه اینو درست میکنم ماها توی یخچال میمونه و میشه ازش استفاده کرد

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم ليلا جون
      آره بخاطر اينكه از روغن استفاده نمي شه ماندگاري بالايي داره، البته من كم كم درست مي كنم كه زود تموم بشه

      Delete
  7. سلام دوست عزیز ممنونم از مطالب خوبی که برامون میذاری و زحمت میکشی.یه سوال داشتم البته اگه بهم نخندی...... اگه فیلم کافه ترانزیت رو دیده باشی با بازی پرویز پرستویی اون خانم بازیگر یه جا از فیلم یه سس درست میکنه و روی غذا میریزه میخواستم ببینم میدونی چه سسی هست؟تیکه های مرغ و سیب زمینی حلقه ایی و سرخ شده رو ی غذاست و بعد سس رو میریزه اگه بهم بگی ممنون میشم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مرجان جون
      ممنونم عزيزم خنده براي چي؟ من خودمم همين طورم اگه جايي چيزي ببينم خوشم بياد دنبالش و مي گيرم
      ولي متاسفانه اين صحنه از فيلم يادم نمي ياد
      منتها اگه موادي كه براي تهيه سس ازشون استفاده مي كنه رو توي فيلم نشون ميده مي تونه كمكتون كنه، يكي دوبار كه درست كنين مياد دستتون، ضمن اينكه خيلي از سس ها تعريف و دستور خاصي ندارن و سليقه اي هست
      :)) موفق باشيد

      Delete