Thursday, January 09, 2014

پاستای تابه ای

آدمای تنبل معمولا مبتکرین خوبی هم هستن :) این پاستای تابه ای یا در واقع بهتر بگم پخت پاستا به این روش هم یجورایی ابتکار بنده است که قراره با کشفیات گالیله و اختراعات نیوتن و انیشتین به رقابت بنشینه :))) البته بماند که ممکنه مثل لازانیا و پیتزای تابه ای که تنوع زیادی هم دارن قبل از من به ذهن خیـــــــلی از شماها هم رسیده باشه, اما بهر حال برای من یه روش پخت جدید بود وقتی ... برای اولین بار به ذهنم رسید به جای اینکه پاستا رو به سبک قدیم و همیشگی ایرانی ها آبکش و بعد با مواد و سس گوشتی ام مخلوط  و دم کنم, از همون ابتدا همراه با مایه گوشتی ام بپزم و با اینکار هم وقت کمتری صرف کنم هم ظرف کمتری کثیف...
وقتی پروژه با موفقیت روبرو شد و به جز بامداد که همیشه برای ماکارونی ذوق می کنه, نظر همسرم و البته خودم هم بر این بود که طعم اون از ماکارونی های همیشگی ام بهتر شده ( که به نظر من به این خاطر است که آب و عصاره گوشت و سبزیجات به خورد پاستا ها می ره و نتیجتاً اون رو خوشمزه تر می کنه) ... از خودم پرسیدم چرا این روش تابحال به ذهنم نرسیده بود؟ و با اطمینان از اینکه وقتی توی گوگل سرچ کنم صدها نمونه مشابه برام باز می کنه اینترنت رو جستجو کردم, اما موضوعی با این عنوان یا عناوین مشابه پیدا نکردم به جز در سایت های خارجی که اونها هم به این خاطر پاستای تابه ای نامیده میشه که بعد از آبکش کردن پاستا اون روبه تابه ای که مایه گوشتی رو در اون درست کرده اند, اضافه و مخلوط می کنند در حالیکه معمولا در خارج از ایران  پاستا رو به سبک ایتالیایی (که نمونه ای از اون رو توی این پست آموزش داده ام) درست می کنن. باز هم می گم این نتیجه سرچ کردن های من است و ندیدن دلیل بر نبودن نیست غرض من هم از گفتن این حرفها اینه که بگم اگه تا بحال این روش رو تجربه نکردین حتما امتحان کنین. چون تقریبا مطمئنم مثل من مشتری دائمش می شین و بعید می دونم دیگه کلی زمان برای پخت پاستایی صرف کنین که با ساده ترین روش و کمترین زمان می تونه به همون خوشمزگی پاستاهای همیشگی تون دربیاد.
(تمام انواع پاستا و ماکارونی رو می شه به همین روش درست کرد)
مواد لازم:
پاستا یک بسته ٥٠٠ گرمی
گوشت چرخ کرده ٣٠٠ گرم
فلفل دلمه ای ١ عدد
قارچ یک پیمانه خرد شده
رب ٣ - ٢ قاشق غذاخوری
پیاز ١ عدد 
روغن 
سیر و زنجبیل تازه 
نمک فلفل ادویه
گوجه در صورت تمایل
طرز تهیه:
از اونجا که روال کار مشخصه و تنها تفاوت در اضافه کردن پاستا به مایه گوشتی است به گذاشتن تصاویر مراحل کار بسنده می کنم...
به جز اینکه برای پخت این سبک پاستا حتما باید از تابه ی دیواره بلند استفاده کنیم تا گنجایش اب کافی رو داشته باشه. وقتی مواد مایه گوشتی رو کاملا با هم تفت دادیم تا حدی که آب روی پاستا رو بگیره آب اضافه کرده و بعد از به جوش اومدن اون, پاستا رو هم اضافه, شعله رو کم و در ظرف رو می گذاریم.
حدودا نیم ساعت بعد مقداری دارچین روی پاستاها پاشیده, گوجه ها رو اضافه می کنیم و باز در ظرف رو می گذاریم و بعد از پنج تا ده دقیقه دیگه غذای ما آماده است.
اینبار دیگه واقعا به همین سادگی به همین خوشمزگی :))
نوش جان ***

40 comments:

  1. به به ، چقدر دوسش دارم ، چقدر هم گشنه ام شد ، حالا دیدی دل منم بردی خواهر جان :)))))))))))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی رزی جون، ولی اون کلم پلوی تو یه چیز دیگه بودا؟؟ من حاضرم عوض کنیم
      :)))))

      Delete
  2. سلام لاله جون.چه جالب.باید خیلی خوشمزه باشه.چون همونطور که خودت گفتی عصاره موادمون کاملا به خورد ماکارونی میره.ممنون..رفت تو لیستم!

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نیلوفر جون
      ممنونم عزیزم. امیدوارم اگه امتحان کردی خوشت بیاد

      Delete
  3. خیلی خوش آب و زنگ شده من هم اینجوری درست میکنم وقتی حوصله نداشته باشم تازه بعظی اوقات لازانیا را هم همین جوری درست مینم وقتی خودم فقط تنها هستم لازانیا را خوردش میکنم خلاصه خوبیش اینه که خوشمزه میشه من پنیر پامزان هم میریزم
    نوش جونت

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D اِ اِ اِ پس فقط من تنبلی نمی کنم
      در مورد پنیر پارمزان موافقم یه پست آماده ام با بادمجون دارم که تو نوبت است بذارمش منتها اینجا نیتم مدل سنتی خودمون بود
      لازانیائم که دیگه جای خودش و داره ... انشالله تو برنامه ام هست یه پست کامل از غذاهای تابه ای مثل لازانیا و پیتزا تابه ای و کلا غذاهایی که بغیر از فر می تونه توی تابه هم درست بشه بذارم
      ***

      Delete
  4. آنانکه خاک را به هنر کیمیا کنند .....آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند
    تنها ، تنها خوردین دیگه.....بامداد جون خوشش آمد و آقا مصطفی هم و البته خودتان....باشه.حیف ، و صد حیف که روز تولد بامدادجون است و ما خوشحال و مسرور از این روز مبارک و فرخنده . ما تنها به تبریک تولد این گل زیبا بسنده می کنیم و آرزوی سعادت و خوشبختیش را زیر سایه بلند پدر و مادر عزیز و محترمش از درگاه ایزد منان خواستاریم.
    امضاء : تنها بازماندگان کمپین لغو شام.

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلامت باشین آقای دکتر ولی یه چیز و توجه نکردین
      این همه تلاشی که ما کردیم فقط برای کسب تجربه بیشتر بوده که وقتی این غذا رو در کنار شما می خوریم حفظ آبرو بشه و گرنه ما با وجود ارادت خاصی که شما به ماکارونی دارین حتی توی فروشگاهها هم که ماکارونی و پاستا می بینیم به احترامش چند لحظه سکوت اختیار می کنیم گاهی اینقدر تحت تاثیر قرار می گیریم که اصن خرید و متوقف می کنیم بر می گردیم خونه
      حالا خودتون قضاوت کنین با همچین نگاهی می تونیم تک خوری کنیم؟؟
      :))
      بابت تولد بامداد ممنونم امیدوارم شما و فرزانه جانم خیر محمد جان و ببینین و همیشه خوش و سلامت باشید

      Delete
  5. وای وای وای چه قدر هم خوشمزه است , جدی جدی اینجور دم کردن ها به من که بیشتر میچسبه
    اتفاقا من هم اولین بار از یکی از دوستان آلمانم یاد گرفتم
    ولی جالب اینکه اون جداگانه پاستاها رو رو تابه تفت میداد :)))) خوشمزه میشد
    قشنگ میشد متوجه شی که طعم دیگه ای پیدا کرده

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم گیلدا جون
      متوجه نشدم چطوری؟ یعنی پاستاها رو با چیزی تفت نمی داد؟

      Delete
    2. یعنی مثل تخمه که تفت میدی , همونجوری با کمی روغن تو تابه تفت میداد :)

      Delete
    3. آهااان مثه فراید نودل
      fried noodles
      این مدلم فوق العاده ست. البته اینی که من می گم نودلها رو کاملا توی روغن برشته و چیپسی می کنن بعد یه سس که می تونه با گوشت مرغ ماهی میگو یا ترکیب همه شون و سبزیجات مختلف باشه درست می کنن و وقتی نودلهای برشته رو توی ظرف سرو ریختن از اون سس روش می ریزن. این مدلش خیلی خوشمزه است و توی برنامه ام هست که دستورش و بذارم انشالله
      حالا باز نمی دونم منظور توام همین بود یا فقط در حد تفت معمولی است و ماکارونی ها نرمی خودش و حفظ می کنه ولی بهرحال باید مزه هاشون نزدیک به هم باشه

      Delete
    4. نه عزیزم , به این صورت که فقط تفت میده , وقتی ی زره رنگش تعقیر کرد به همین روشی که الان اینجا عمل کردی دم میکنه , گاهی اوقات پنیر هم در آخر کار میریزه , همین
      :)

      Delete
    5. جالبه باید یه بار امتحان کنم
      :))))) مرسی گیلدا جون از توضیحاتت

      Delete
  6. سلام عزیزم من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم کاراتون بسیار زیباست معلومه با عشق وعلاقه کار می کنید واقعا خسته نباشید اگر مایل به تبادل لینک باشید خوشحال میشم ممنون موفق باشید.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام
      ممنونم ازتون خانم مارپل
      بله چرا که نه من دوستان زیادی از این طریق پیدا کرده ام و از آشنایی با شما هم خوشحالم

      Delete
  7. واى چه رنگى! چه رويى! لاله جون ضعف كردم! آدم نگاش مى كنه، گرسنه اش مى شه! قديم تر يكى دوبار اين مدلى درست كردم ولى نمى دونم چرا ديگه تكرارش نكردم! اين پست خوبت انگيزه اى شد كه دوباره برم سراغش! دستاى گلت درد نكنه! آدم از ديدنش سير نمى شه

    ReplyDelete
    Replies
    1. آغا قبول نیس شماها همه تون دست به یکی کردین افتخار کسب مدال ابتکار و از من بگیرین
      :))))))

      Delete
    2. Lalehhhhhhhhhhhhhhh :))))))))))))))))))))))))))))

      Delete
    3. اخه خدایی ببین یه بار اومدم مدال کسب کنم
      همچین ذوقم و کور کردین که دیگه تا مدتها دل ابتکار که چه عرض کنم دل پخت و پزم ندارم
      از امشب فقط نون پنیر
      :))))))

      Delete
    4. خواهر اين همه گفتيم چه رنگى، چه رويى!!!! انوقت بازم به خاطر يه مدال ناقابل دل پخت و پز ندارى؟؟؟؟؟؟.....اصلا از كجا معلوم اون موقع كه من و گيلدا اين روش رو امتحان كرده بوديم، بعد از تو نبوده باشه و قبلش تو اختراعه نكرده بودى؟ .

      Delete
    5. !!!!!! وااا
      همچين ناقابل ناقابلم نبودا؟ مثي كه قرار بود با گاليله و نيوتن رقابت كنه

      من ديگه رفتم تو فاز افسردگي اگه هم اتفاقي برام افتاد خونم به گردن توئه شبو
      :)))))))

      Delete
  8. واى چه رنگى! چه رويى! لاله جون ضعف كردم! آدم نگاش مى كنه، گرسنه اش مى شه! قديم تر يكى دوبار اين مدلى درست كردم ولى نمى دونم چرا ديگه تكرارش نكردم! اين پست خوبت انگيزه اى شد كه دوباره برم سراغش! دستاى گلت درد نكنه! آدم از ديدنش سير نمى شه

    ReplyDelete
    Replies

    1. ضعف کردی شبو؟؟ به چه قیمتی آخه؟؟
      جوابت و تو کامنت قبلی دادم
      :))))))))))))

      Delete
  9. لاله جون این روش پخت ماکارونی به اسم تو ثبت شد:)مهم نیست کی قبلا درست کرده مهم اینه که کی کتبا این روش رو ثبت کرد..پـــــــــــــــــــس به افنخار لاله جون مبتکر این روش پخت جدید

    ReplyDelete
    Replies

    1. مرسسسسی نیلوفر جون پس تو شاهدی دیگه؟؟؟

      می بینی تو رو خدا همین کارا می کنن هر روز به تعداد فرار مغزها اضافه میشه
      :)))))

      Delete
  10. :)))))))) میگم لاله جون یه چند تا مرید از جون گذشته مثل من داشته باشی دیگه غمی نداری.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزیزم این پست گرچه شکست بزرگی بود و فهمیدم یه چیزی و ابتکار کردم که همه از مدتهااااا قبل بلد بودن :))))) ولی واقعا از داشتن دوستانی مثل تو، شبو جون و گیلدا جون خوشحالم و کلی از این شوخی ها لذت بردم
      ♡ ممنونم از همراهیت

      Delete
  11. ممنون لاله جون منم بااجازتون شمارو لینک کردم موفق باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلامت باشین
      شما هم موفق باشین
      :*

      Delete
  12. سلام خیلی خوشحالم که با سایت جذاب وکاملتون اشنا شدم
    واز این به بعد همیشه از دستورات شما بهره میبرم همیشه شاد وسرفراز باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلاااام افسانه جان
      خيلي خيلي خوش اومدين و خوشحالم مي كنين اگه دستورهاي غذاي اينجا بتونه كمكي بهتون بكنه
      ممنونم عزيزم
      اميدوارم شما هم هميشه خوش و سلامت باشيد

      Delete
  13. لاله جان عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی شد
    ممنون از همه ی محبتت هم خیییییییییلی خوشمزه شد هم راحت بود
    ممنون که این همه زحمت می کشی و دستورای خوشمزه می ذاری
    تازه اونقدر از پیراشکی قو تعریف کردم که امروز به مادرم هم رسپی و دادم که درست کنن
    آخه ما هم مثل شما دوریم از خانواده وگرنه خودم واسشون درست می کردم
    باز هم دست گلت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم عطیه جون و خدا رو شکر
      واقعا خوشحالم که دوست داشتین و امیدوارم مادرتون هم از درست کردن قوها راضی باشن و لذت ببرن
      ضمن اینکه امیدوارم روزی این فاصله ها برای همه مون کمتر بشه
      :*

      Delete
  14. خیلی خوش آب و رنگه لاله جان عزیز دستتون درد نکنه ...♥ نوش جان

    ReplyDelete
  15. هوووووووووم به به چه کردی لاله جون.
    به قول آذریها تنبل لرین روحو شاد!!!!

    دستت درد نکنه عزیزم.
    بسیار دلپذیر و عالی.
    شاد باشی

    آپم گلم و خوشحال می شم تشریف بیاری.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم نگین جان شرمنده ام عزیزم از اینکه این چندمین باری هست که ازم خواستی سری به وبلاگت بزنم و من هنوز فرصت نکرده ام واقعیت اینه که این روزها بقدری سرم شلوغه که حتی نتونسته ام اونطور که باید مطالب وبلاگ یا حتی پیج آشپزی ام رو به روز کنم
      اما چشم عزیزم مزاحمت می شم
      :* و ممنونم از پیامت

      Delete