Monday, January 30, 2017

شیرینی دانمارکی

خیلی کم پیدائم نه؟ از همه تون عذرخواهی می کنم
دلیلش این نیست که نسبت به وبلاگم و علاقه م به آشپزی بی اهمیت شده باشم... اگه دنبال کننده سبز و ترش در اینستاگرام و کانال تلگرامم باشید می دونید که به دلیل فیلتر بودن وبلاگ و دسترسی نداشتن عزیزان داخل کشور و علی رغم تلاشم برای زدن وب سایت و حل مشگل از اونجا که از ماست که بر ماست با دو شرکت غیر مسئول به ظاهر برنامه ویس و متخصص قرار داد بستم به این خیال که طی مدت قرارداد, کار وبسایت به انجام برسه در حالی که بدلیل بی کفایتی این دوستان توسط شرکت اول به مدت یکسال ونیم و توسط شرکت دوم که حتی از بازگرداندن وجهی که به ایشون پرداخت کرده بودم هم سر باز زدند به مدت یکسال به بازی گرفته بشم و نهایتا و بالاجبار از خیر این مسئله بگذرم
بهرحال در طی این یکی دو سال هر بار به امید اینکه مشگل تا ماه دیگه حل می شه و با معرفی سایت به شما رسما از اون طریق در تماس خواهیم بود تا بحال بلاتکلیف سر کرده ام و از اونجا که خودم هم ایران نیستم مجبورم تا زمان مناسب و پیدا کردن یک شرکت به واقع برنامه نویس صبر کنم 
پس با این توضیحات امیدوارم من رو ببخشید و بدونید در این فاصله اگر چه به ظاهر فعال نبوده ام اما دستورات متعددی آماده کرده م که همه منتظرند به روز رسانی شده و در اختیارتون قرار بگیرن برای آغاز هم از شیرینی محبوب ما ایرانی ها دانمارکی شروع می کنم
عرض کنم خدمتتون که این دانمارکی ها نوع تنبلانه شیرینی دانمارکی است و اگه منتظر دستور اصیل این شیرینی هستید این رسپی رو فراموش کنید اما اگه مثل من دور از شیرینی فروشی های ایران هستید و مسلما هربار هوس دانمارکی می کنید و اطرافتون هم خبری از شیرینی فروشی های ایرانی نیست و از طرفی هم حوصله تون نمی شه مرتب کره رو لای خمیر بزارید و وردنه بکشید و یخچال بزارید و دوباره از اول... این دستوری هست که دنبالش هستید و بهتون اطمینان می دم بعد از درست کردنش پشیمون نمی شید. لازمه بگم طرز تهیه این شیرینی خوشمزه رو از دوست خوبم مهناز عزیز (ashpazimahnaz37) یاد گرفتم و خودم با چند بار امتحان کردنِ اون برای رسیدن به شکل دلخواه و یکسان همه شیرینی ها به یه نتایجی رسیدم که در ادامه براتون به شکل مصور توضیح می دم.


مواد لازم:

مواد لازم برای تهیه خمیر:
آرد: ۵ پیمانه
خمیر مایه ۳ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ پیمانه
تخم مرغ: ۳ عدد
شکر: ۱/۲ پیمانه
روغن مایع: ۱ پیمانه
وانیل ۱ قاشق چای خوری

مواد میانی:
شیر: ۲ پیمانه
گلاب ۱/۴ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
آرد ۸ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ قاشق چای خوری
طرز تهیه:
ابتدا کرم میانی شیرینی رو درست می کنیم. برای اینکار شیر, شکرو گلاب رو با هم مخلوط کرده و آرد رو اضافه می کنیم و با همزن دستی هم می زنیم تا گلوله گلوله نباشه.
وقتی مواد خوب با هم مخلوط شد وانیل رو هم اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم هر از گاهی هم زده و مراقبیم تا در عین حال که نمی سوزه و گوله نمی شه به غلظت مناسب برسه. غلظت مایه باید در حدی باشه که وقتی لای خمیر می زاریم و خمیر رو برش می دیم از لای خمیر بیرون نزنه.
حالا می ریم سراغ خمیرمون. قبل از هر چیز بگم من برای ورز دادن خمیر از دستگاه استند میکسر استفاده کردم اگه شما از هر نوعی از ماشینهای خمیرزن دارید که طبق مراحل من پیش برید اگه ندارید تنها تفاوت کارمون در این هست که لازمه حوصله به خرج بدید و با دست خمیر رو ورز بدید اگه خمیر رو خوب ورز بدید مطمئنا نتیجه یکسان خواهد بود.
برای درست کردن خمیر ابتدا شیر, شکر و مایه خمیر رو با هم مخلوط می کنیم و چند دقیقه صبر می کنیم تا مایه خمیر فعال بشه.
بعد تخم مرغ ها رو کمی با همزن دستی یا چنگال می زنیم و شکر, روغن, وانیل و محلول مایه خمیررو بهش اضافه می کنیم. 
حالا آرد رو هم اضافه می کنیم و شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم و از لحظه ای که همه مواد با هم مخلوط شد به مدت ده تا پونزده دقیقه خمیر رو ورز می دیم.  
همونطور که در تصویر زیر می بینید به دیواره های ظرف آردی نمونده و ظرف کاملا تمیز شده د رعین حال که وقتی خمیر رو کشیده ام خمیر پاره نشده که به اصطلاح بهش می گن  Windowpane Test.که در این حالت متوجه می شیم خمیر به حالت مطلوب رسیده و در صورتی که خمیر پاره شد لازمه مجددا به ورز دادن ادامه بدیم
در دستور اصلی اومده وقتی خمیر آماده شد مقدار کمی از خمیر برداشته و به شکل مستطیل باز می کنیم و بینش از مواد میانی می گذاریم اما از اونجایی که اولین تجربه من از اینکار شیرینی های یکسانی به من نداد برای اینکه مثل نمونه های بازاری شیرینی هام یک اندازه و یک شکل بشن ابتدای کار خمیر رو وزن کردم و از اونجا که سینی فر من متوسط رو به بزرگه خمیر رو به پنج چانه ۲۸۰ گرمی تقسیم کردم اگه سینی فر شما کوچکه تعداد چانه ها رو بیشتر کنید. اینکار رو به دو دلیل انجام میدم اول اینکه همونطور که گفتم دانمارکی ها از لحاظ شکل ظاهر با هم همخوانند و علت دیگه اینه که وقتی خمیر رو دستکاری می کنیم از لطافت خمیر کم می شه و نیاز داره تا دوباره بهش فرصت بدیم بعمل بیاد برای اینکه همه شیرینی ها لطیف باشن و از بافت یکسانی برخوردار باشن با این روش چانه گرفتن اون مشگل رو هم حل می کنیم. خیلی توضیح می دم نه؟ خودم می دونم :)
حالا چونه ها رو یه ده دقیقه استراحت می دیم که باز این هم در دستور اصلی نیست پس شما هم می تونید ازش صرف نظر کنید
بعد از این مدت از اونجا که خمیر بسیار لطیف است نیازی به آرد پاشی روی میز نداریم پس چونه ها رو یکی یکی با دست ابتدا به شکل مستطیل در آورده و بعد با وردنه تا جایی که می تونیم نازک باز می کنیم. 
احیانا اگه ناصافی داشت هم می تونید با کاردک اضافه هاش رو ببرید بعد به طور فرضی کرم میانی رو هم به اندازه تعداد چونه هاتون توی ذهنتون تقسیم کنید و به شکل یک نوار روی سطح خمیر بمالید. 
حالا به آرومی شروع می کنیم به رول کردن خمیر و این کار رو ادامه می دیم تا خمیر کاملا رول بشه. 
اگه به عکس زیر نگاه کنید طول خمیر من از سینی بیشتره من اینکار رو از این جهت انجام می دم که نهایتا وقتی خمیر داخل سینی فر قرار گرفت جای آزاد نداشته باشه چون در تجربه اول من برای درست کردن این شیرینی وقتی شیرینی ها رو تک تک کنار هم داخل سینی فر چیدم بعد از پخت ظاهر یکنواخت و یکدستی نداشتن. 
این خمیر به اندازه کافی لطیف هست و به راحتی می تونید جابجاش کنید پس دو طرفش رو میگیریم و داخل سینی فر می گذاریم و با دست خمیر رو داخل سینی جا می دیم طوری که همه جای خمیر یک اندازه باشه.
اینجا مجددا برای اینکه همه شیرینی ها یکدست و یک اندازه باشن خمیر با کاردک یا یه چاقوی تیز از وسط نصف می کنیم و هر نیمه رو ابتدا به دو قسمت و بعد سه قسمت برش می دیم.البته این تقسیم بندی با توجه به طول خمیر من هست شما ممکنه لازم باشه بر اساس سینی فرتون تعداد بیشتر یا کمتری برش بدید. 
همین کار رو با بقیه چونه ها هم انجام می دیم. فقط برای برش لایه اخر همون طور که در تصویر نشون داده م بهتره از یه کارد یا کاردک کوچک استفاده کنید تا راحتتر بتونین این کار رو انجام بدید 
اگه به تصویر اول دقت کنید متوجه می شید چطور طول خمیر بیشتر از ظرفیت سینی است اما نگران نباشید به راحتی می تونید با دست براش داخل سینی جا باز کنید 
جالا روی خمیر رو سلفون کشیده و به مدت یکساعت استراحت می دیم و البته از بیست دقیقه قبل از شروع پخت, فر رو روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم.
 حالا برای رومال یک تخم مرغ داریم و سه قاشق شیر که معمولا در دستورها گفته می شه زرده رو کمی می زنیم ولی من بهتون می گم تخم مرغ رو با شیر مخلوط کرده و با گوشت کوب یا همزن دستی اونقدر بزنید تا کاملا حالت روان و شل به خودش بگیره با اینکار نون, شیرینی و کلا هرگونه غذای خمیری به هیچ عنوان بوی زهم تخم مرغ به خودش نمی گیره.
   حالا روی شیرینی ها رو با برس, تخم مرغ می مالیم و کنجد می پاشیم و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پنجره وسط فر قرار می دیم تا روی شیرینی طلایی بشه. 
وقتی دانمارکی ها آماده شدن با برس مقداری عسل که توی مایکرویو یا روی بخار کتری کمی حرارت داده ایم روی شیرینی ها  می مالیم اگه دوست داشتید می تونید کره آب شده هم بمالید که هم شیرینی ها رو خوش رنگ و هم خوش طعم می کنه.
نهایتا اگه خدا بخواد شیرینی ما آماده است کافیه داخل ظرف بچینید و نوش جان کنید :))))
*****************
نکته:
۱- برای درست کردن کرم مراقب غلظت اون باشید اگه احیانا کرم به غلظت مناسب نرسه موقع برش دادن شیرینی ها از لای شیرینی بیرون می ریزه و اگه خیلی غلیظ باشه به راحتی نمی شه روی سطح شیرینی پخشش کرد.

۲- من همیشه با خودم گلاب از ایران میارم اما این سری فراموش کردم و از اونجا که احتمالا دوستان خارج از کشور بیش از داخلی ها زحمت تهیه این شیرینی رو در منزل به خودشون می دن لازمه بگم اگه احیانا مثل من مجبور شدید از گلاب خارجی استفاده کنید و احساس کردید بوش خیلی تنده می تونید مقدار گلاب رو به نصف یا سه چهارم مقدار گفته شده کاهش بدید که طعمش بعد از پخت اذیت نکنه 

۳- ورز دادن هر نوع نون یا شیرینی که در اون قید شده باید بخوبی ورز داده بشه از مهمترین عوامل بدست آوردن یک شیرینی یا نون با نتیجه مطلوب است پس در ورز دادن خمیر کوتاهی نکنید

۴- با یکبار درست کردن این شیرینی متوجه می شید خمیرتون رو به چند چونه باید تقسیم کنید تا نه خیلی شیرینی ها کوچک باشه و نه مثل نون فانتزی بزرگ و پف کرده بشه پس اگه احیانا نتیجه بار اول با نمونه قنادی تفاوت داشت دلسرد نشید

۵- من به مدل ساده پیچیدن دانمارکی بسنده کردم اما می تونید خمیر رو به حالتهای مختلف که نمونه هاش رو در شیرینی فروشی ها می بینید تهیه کنید 

۶- در عین حال می تونید به جای کنجد از پودر خرفه یا انواع مغزها خصوصا مغز تخمه آفتابگردان هم استفاده کنید یا روی اون رو پودر قند بپاشید.
یعنی نوشتن دستور این دانمارکی ها بیشتر از درست کردن خود شیرینی وقت برد :) ولی فکر می کنم همه نکته ها رو گفته باشم و خوشمزگی این شیرینی هم در حدی باشه که ارزش یکبار امتحان کردن رو داشته باشه پس امیدوارم درست کنید و از خوردنش در کنار خانواده لذت ببرید.
نوش جان***
لاله

14 comments:

  1. بينظير بود توضيحاتتون،من به زودي در اولين فرصت درست ميكم��❤

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام فرناز جان ممنونم عزیزم
      پیشاپیش نوش جونتون

      Delete
    2. I have done this one. It was so nice. Thanks for sharing:) I will send you a photo shortly.

      Delete
    3. سلام بيتا خانم
      خوشحالم كه از نتيجه كارتون راضى بوديد منتظر عكس شما هستم عزيزم 😊😊

      Delete
  2. لاله جونم ، هنرمند جان عاليه،

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم منا جان لطف دارى
      🙏🏼🙏🏼🌹🌹

      Delete
  3. سلام، من در خصوص مشکلی که مطرح کردید یک ایمیل براتون فرستادم لطفا چک کنید. موفق باشید.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام خانم سرابى گرامى
      بله الان ايميلتون رو ديدم
      ممنونم 😊

      Delete
  4. Replies
    1. ممنونم لاله جان 🙏🏼🙏🏼🌹

      Delete
  5. Hi Laleh joon, I will make a danish pastry for charity Market on 13th May 2017 base on your recipe. wish me luck :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام بيتا جون خيلي عذر مي خوام دير پيامتون رو ديدم اميدوارم برنامه تون بخوبي پيش رفته باشه و از دانماركى ها راضي بوده باشين خوشحال ميشم خبرش رو بهم بدين 🌸🌸

      Delete
    2. We done Laleh joon. We sold all Danish pastries:) Thanks for sharing such nice recipe. You are star:)

      Delete
    3. خواهش مى كنم بيتا جون
      خيلي خوشحالم كه راضى بوديد
      🌷🌷

      Delete