Saturday, January 27, 2018

بابا گانوش - بابا غنوج یا متبل

بابا غنوج _غنوش یا بابا گانوش یکی از پیش غذاهای لبنانی هست که شباهت زیادی به متبل داره یا حتی از نظر من هر دو یکی هستند چون من سایتهای لبنانی زیادی رو سرچ کردم بعضی از اون ها متعتقدند در بابا غنوج تهینه یا همون ارده خودمون استفاده نمی شه در حالیکه در متبل از از ارده استفاده می کنیم. اما به همون مقدار هم در سایت های مختلف عربی یا لبنانی دستورهای باباغنوجی دیدم که در مواد لازم اونها از تهینه یا ارده اسم برده شده. یا بعنوان یه تفاوت دیگه معمولا معتقدند بابا غنوج به همراه سبزیجات خرد شده مثل انواع فلفل دلمه ای می تونه باشه اما متبل تنها از ترکیب بادمجان کبابی و ارده تهیه می شه. اینها نتیجه سرچ کردن های منه اگه احیانا شما اطلاعات بیشتری در این مورد دارید خوشحال می شم من رو هم در جریان قرار بدید. 
بهرحال بعد از همه این حرفها و تفاوتها و جدا از اسم و عنوان باباگانوش یکی از پیش غذاهایی است که اگه بادمجونی که استفاده می کنیم تلخ نباشه کمتر کسی هست که امتحان کنه و دوست نداشته باشه. اگه شما هم مایلید اون رو در منزل تهیه کنید و روش دقیقش رو نمی دونید در ادامه مطلب با من همراه باشید:
مواد لازم:
بادمجان متوسط ۴ عدد 
ارده ۱/۲ پیمانه (به قسمت نکته ها توجه کنید)
سیر رنده شده ۲ عدد
لیموترش ۱ تا ۲ عدد
نمک ۱ ق چایخوری
روغن زیتون 
طرز تهیه: 
برای درست کردن متبل یا همون بابا گانوش ابتدا باید بادمجانها رو گریل کنید. نحوه کبابی کردن بادمجان رو در این لینک توضیح داده م. سپس داخل فود پروسسور یا بلندر ریخته تا یکدست بشه. بعضی ها بادمجان رو خورد می کنن که این به خودتون بستگی داره.
حالا ارده سیر و آب لیمو رو اضافه می کنیم. مقدار ارده و آب لیمو دقیق نیست به همین خاطر کم کم اضافه کنید گاهی کمتر از ۱/۲ پیمانه ارده نیاز داریم گاهی بیشتر چون طعم ارده ها با هم متفاوته و ممکنه اگه زیاد اضافه کنید طعم تلخی بهش بده. آب لیمو هم همینطور به نسبت لازم ترشی اون رو اندازه کنید.
نهایتا نمک رو اضافه کرده می چشیم اگه لازم است ارده بیشتری اضافه کنیم می کنیم و متبل ما اماده است.
این پیش غذا اگه طعم بادمجون کبابی رو دوست داشته باشید خیلی خوشمزه ست تنها نکته ای که داره اینه که بادمجونها بدون تخم باشه, تلخ نباشه  و ارده هم طعم ملایمی داشته باشه.
امیدوارم اگه تجربه اولتون هست درست کنید و لذت ببرید و خوشتون بیاد.
نوش جان ***

No comments:

Post a Comment