Tuesday, July 24, 2012

سوپ سفید

یه سوپ ساده و خوشمزه که خیلی هم سریع آماده می شه. من از خود مرغ هم توی این سوپ استفاده کردم ولی اگه نخواستین می تونین فقط از استاك مرغ ( گالینا بلانکا) استفاده کنین.
مواد لازم:
سینه مرغ ١ عدد
پیاز متوسط ٢ - ١ عدد
هویج متوسط ٢ عدد
جعفری خرد کرده ٣ - ٢ قاشق غذاخوری
جو پرک ٣/٤ پیمانه
قارچ خرد و تفت داده شده ١/٢ پیمانه
استاک مرغ ١ عدد
آب یک عدد لیموترش
خامه ترش ٢ قاشق غذاخوری
نمک فلفل ادویه به میزان لازم
مواد لازم برای سس سفید:
کره ٥٠ گرم
آرد ١ قاشق غذاخوری
شیر یک و نیم لیوان
طرز تهیه:
ابتدا سینه مرغ رو با پیاز، نمک، فلفل و ادویه و چند لیوان آب می پزیم. و بعد مرغ رو ریش ریش کرده و برای اینکه کمتر توی سوپ حس بشه کمی اون رو ساطوری می کنیم.
مرغ های ساطوری شده، هویج رنده شده و استاک مرغ که با چند قاشق از آب مرغ حل کرده ایم رو به همراه جعفری، جو پرک و قارچ به آب مرغ اضافه می کنیم. ( در صورتی که نخواستین از مرغ استفاده کنین، وآب مرغ هم نداشتین میتونین از ٢ تا استاک مرغ استفاده کنین).
حالا می ذاریم مواد سوپ خوب به خرد هم برن و می ریم سراغ درست کردن سس سفید.
کره رو روی حرارت آب می کنیم، آرد رو تفت می دیم و در نهایت شیر رو اضافه می کنیم. منتها از اونجا که سس به مواد سوپمون اضافه می شه و روی حرارت قرار می گیره لزومی نداره تا غلیظ شدن اون صبر کنیم و بلافاصله به مواد سوپ اضافه می کنیم. در واقع فقط می خوایم آرد رو تفت داده باشیم تا بوی خامی اش گرفته شه.
و در آخر پخت، آبلیمو و خامه رو اضافه می کنیم. من از خامه ترش استفاده کردم ولی در صورتی که خامه ترش در دسترستون نبود از خامه معمولی استفاده کنین و همین که آب لیمو اضافه می کنین کافی است.
نهایتاً وقتی به غلظت مورد نظرمون رسید، سوپ ما آماده است.

نوش جان***

14 comments:

  1. دستتون درد نکنه عکساش که خیلی قشنگ اند حتمن طعمشم خوبه

    ReplyDelete
  2. Salam laleh jan , khaste nabashi ,besyar aly shode ,non kenare sopam khodeton dorost kadi ??? Laleh jan mitoni dastor bara Nan bara sobhane begozari, ba tashakor

    ReplyDelete
  3. :) سلام سمانه جان, ممنونم عزیزم لطف داری

    نه سمانه جون نون کار خودم نیست, راستش متوجه منظورت نشدم چون برا صبحانه هم نون تست استفاده می شه هم لواش یا ... ولی چند تا دستور خوب برا نونهای مختلف
    *** دارم که ایشالله بزودی درست می کنم

    ReplyDelete
  4. kollllllan ba soup movafegham, makhsosan az in noesh

    ReplyDelete
  5. به به....من عااااشق سوپ و آشم...اینم که مثل همیشه عالی لاله...کیف می کنم با کارهات

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))) نظر لطفت است هانیه جون

      Delete
  6. ممنون لاله جون از این دستور سوپ خوشمزت
    ببخش قبلا به اسم سیاوش اذیتت می کردم سفارش آقا هادی شوهر فرزانه جون بود

    ReplyDelete
    Replies

    1. خواهش می کنم محبوبه جان
      آقای دکتر و فرزانه جان از بهترین دوستان ما هستن و اقوام و دوستانشون هم برای ما محترمند. ضمن اینکه من این شوخی ها رو اذیت نمی دونم :) پس به اسم سیاوش یا هر
      *** اسم دیگه خوشحال می شم اینجا ببینمتون


      گرچه اگه بشنوم شما خود آقا هادی هستید هم خیلی تعجب نمی کنم
      :)))))))))))))) به امید دیدار

      Delete
  7. لاله خانوم عزیز... من هررررچیزی که بخوام درست کنم حتما اول میام توی وبسایت شما و بدون اغراق هر دفعه کلی نکنه آشپزی یاد میگیرم. تا حالا چند تا از غذاهایی رو که گذاشتید از روی دستور شما درست کردم و بلا استثنا همه رو هم خودم دوست داشتم و هم همه کسایی که خوردن! این سوپ هم واقعا عالی بود و من هر هفته یک بار حتما درستش میکنم و عاشقشم. خواستم یه خسته نباشید بزرگ بهتون بگم و کلی تشکر کنم که این هنر و مهارتتون رو اینجور متواضعانه و با کلی مهربونی در اختیار همه میذارید. تورو خدا به این کارتون ادامه بدید چون مطمینم خیلی ها هستن که از این وبلاگ استفاده میکنن

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیزم ممنونم از لطفتون و این همه انرژی
      خیلی خوشحالم از اینکه می شنوم از غذاها لذت می برین
      حتما عزیزم خودمم خیلی دلتنگ دنیای آشپزیم شده ام
      انشالله به زودی دوباره در خدمتتون خواهم بود

      Delete
  8. ممنون از دستور خوبتون
    ؟می خواستم بدونم میشه قارچ هارو خام استفاده کنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) خواهش مي كنم
      بله مي تونين از يك پيمانه قارچ خام استفاده كنيد، فقط توجه داشته باشيد كه قارچ خام آب مي ندازه

      Delete