Tuesday, July 31, 2012

زولبیا

زمانی که می خواستم زولبیا رو امتحان کنم، از اونجا که تجربه اولم بود، شک داشتم دقیقاً چه باید بکنم و متاسفانه توی دستورهایی که داشتم هیچ اشاره ای به نکاتی که برای من سوال بود نشده بود. به هر حال شروع به کار کردم، ولی چون نمی دونستم غلظت خمیر زولبیا چقدر باید باشه به خیال اینکه خمیرم سفت است یه مقدار بیشتر از حدی که باید به اون آب اضافه کردم و زولبیای سری اولم اونطور که می خواستم نشد.
این بود که با توجه به تجربه ای که بدست آوردم خمیر بعدی رو با مقدارهای حدسی خودم درست کردم و از اتفاق، خیلی خوب از آب در اومد که الان پا به پای هم مراحلش رو انجام می دیم و در مورد نکته هایی که در حین کار برای خودم سوال بود بحث می کنیم. 
در هر حال از اونجا که مقدار نشاسته و ماستی که برای من باقی مونده بود بطور کاملاً تصادفی ١٦٠ گرم بود!!! مقدارهام رو بر این اساس قرار دادم.
مواد لازم:
نشاسته ١٦٠ گرم
ماست معمولی ١٦٠ گرم
زعفران دم کرده ١ قاشق مرباخوری
جوش شیرین ١/٤ قاشق چای خوری
روغن جامد ١ قاشق چای خوری
آرد ١ قاشق غذاخوری
آب ١ قاشق غذاخوری + ( ١ قاشق غذاخوری در صورت نیاز )
طرز تهیه:
ابتدا همه ی مواد رو داخل ظرف ریخته و خوب با هم مخلوط می کنیم. ( به غلظت ماست توجه کنید ).
همین طور که می بینین خمیری که بدست اومده خیلی سفت است، ولی من فقط یک قاشق غذاخوری آب به اون اضافه کردم تا به شکل خمیر زیر در اومد، بنابراین مراقب اضافه کردن آب به اون باشید، چون اگه شل تر از خمیری که در زیر می بینین بشه موقع سرخ کردن، زمانی که داخل روغن می ریزین مواد خمیر پهن می شه و به این خوبی نقش نمی گیره. 
حالا بعد از اینکه خمیر رو به مدت یک ساعت استراحت دادین, اگه قیف مخصوص زولبیا ندارین، مثه من خمیر رو داخل یه ظرف سس بریزید و به صورت مشبک مشبک و نامنظم داخل روغن داغ بریزید تا سرخ بشه. اگه به عکس زیر نگاه کنید متوجه می شین سفتی خمیر در حدی است که وقتی ظرف سس رو برمی گردونم به راحتی از ظرف نمی ریزه و مثه سس باید ظرف رو فشار بدم تا خمیر از اون بیرون بیاد. 
 نهایتاً وقتی هر دو طرف زولبیا سرخ شد، داخل شربت می ریزیم. حالا کاری که من کردم و نمی دونم قنادی ها چیکار می کنن این بود که اجازه دادم همه ی زولبیاها سرخ شه و بعد یکی یکی، داخل شربتی که خیلی هم داغ نبود گذاشتم.
دیگه اینکه نکته ای که تو اکثر  دستورها ذکر شده بود اینکه زولبیا رو بین ١٥ - ٧ دقیقه داخل شربت می ذاریم  تا شربت کاملاً جذبش بشه، در صورتی که من چون نمی خواستم خیلی شیرین بشه, کمتر از یک دقیقه داخل شربت گذاشتم و نمی دونم به این دلیل بود که زولبیاهام ترد ترد بود و تردی اش رو تا چند روز حفظ کرده بود؟ ... یا علت دیگه ای داشت.
( اولین و سومین عکسی که از زولبیای آماده می بینید امروز یعنی بعد از پنج روز از درست کردن زولبیا گرفته شده و همونطور که می بینید همچنان ترد و براق است).
*
طرز تهیه شربت رو اینجا ) توضیح داده ام.
*
نکته:
لطفاً روی عکس زیر ( زولبیای سری اول ) کلیک کنید تا بهتر متوجه نکات بشید:
غلظت خمیر زولبیا مهمترین بخش داشتن یه زولبیای خوب یا بد است. 
* اگه خمیر شل تر از حد مجاز باشه خمیر زولبیا به راحتی داخل روغن فرم نمی گیره و خطوطی که ایجاد می کنیم با هم تداخل پیدا می کنه، در نتیجه باعث باریک و پهن شدن زولبیا می شه و مسلم است که قسمت های باریک زودتر از قسمت های پهن سرخ می شه که هم ظاهر و هم طعم زولبیا رو تحت تاثیر قرار می ده. ضمن اینکه ذرات خمیری که نسبتاَ شل است وقتی داخل روغن داغ ریخته می شه، توی ماهیتابه پخش می شه و باعث سوخته و کدر شدن روغن می شه. در صورتی که اگه خمیر غلظت مناسب داشته باشه تقریباً تا آخر کار روغن تمیزی خواهیم داشت.
* اگه خمیر سفت تر از حد مجاز باشه، هم موقع ریختن داخل روغن به سختی از قیف بیرون میاد و خطوطی که ایجاد می کنه منقطع است و هم بعد از سرخ شدن لطافتی که باید داشته باشه رو نداره.
*
*
در آخر زولبیای ما آماده است. شیرینی بسیار راحتی است که فقط کمی تجربه می خواد و امیدوارم با توضیحاتی که دادم بتونین بخوبی اون رو درست کنید.
*
*
امیدوارم درست کنین، خوشتون بیاد و ما رو هم از دعای خودتون فراموش نکنید :))

63 comments:

  1. سلام من شهره هستم از آلمان واقعا دست گلت درد نکنه کلی هوس کرده بودم حالا یاد گرفتم حتما درست میکنم فقط یک نکته شیره را چطوری درست باید کرد مرسی عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. شهره جون ممنونم از لطفت
      امیدوارم درست کنی و لذت ببری و خبر خوب شدنش رو به منم بدی که بیشتر خوشحال شم. شهره جون برای شربت رو لینک بامیه کلیک کن اونجا توضیح کامل داده ام. خودمم الان به توضیحاتم اضافه می کنم ممنون از یادآوریت

      Delete
  2. خیلی عالی شده ؛ خسته نباشی کدبانو و نوش جونتون ، بعد هم لاله جون از اون لیوانها منم دارم :))))) پس هم سلیقه ایم :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم رز جون:)) شما که خیلی باسلیقه ای عزیزم
      البته این لیوانا رو خیلی دوست دارم به دو دلیل یکی اینکه خیلی خوشگلن و دیگه اینکه هدیه از طرف یکی از دوستای خیلی خوبم (فرخنده) است که دفعه قبل از ایران برام
      *** آورده و چون چند ماهه ندیدمش و خیلی دلم براش تنگ شده بود ازشون استفاده کردم
      :))) در هر صورت مرسی

      Delete
  3. عجب زولبیا هایی شده خانوووم دستت درد نکنه دهنم اب افتاد

    ReplyDelete
  4. :) ممنونم لیلا جووون

    ReplyDelete
  5. Salam lalih joon, merci az in dastoor e khoobet. 2 ta soal daram:
    1. che meghdar zaferoon e dam keshideh be in maye ezafeh kardin?
    2. bejaye roghan e jamed (zard rangi) ke shoma estefadeh kardin, mishe roghan e jamed e sefid ke makhosoos e shirini va cookie hast estefadeh, konim?

    Merci khanoomi

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست ناشناسم
      ممنونم از لطفت
      دوست من مقدار زعفرون همون مقداری است که تو مواد لازم گفته ام یعنی 1 قاشق مرباخوری
      در مورد روغن فکر می کنم شما شورتنینگ رو می گین. اگه اون باشه تجربه ای در موردش ندارم و نمی تونم با اطمینان بگم, ولی احتمالا بشه جایگزینش کرد

      Delete
  6. کارتون فوق العاده است... قفط من چند تا سوال داشتم، ممنون میشم اگر پاسخ بدین.
    ۱- من متاسفانه وزنه آشپزی ندارم، ۱۶۰ گرم حدودا چند ۱پیمانه میشه؟
    ۲- میشه به جای روغن جامد از کره استفاده کرد؟
    ۳- زولبیا رو بعد از سرخ کردن بلافاصله به شیره اضافه کردین یا گذاشتین خنک بشه؟

    امیدوارم سفرتون همیشه رنگین و پر برکت باشه :)

    ReplyDelete
  7. ممنونم زهرا جان
    زهرا جون این اولین باری بود که من زولبیا درست کردم, با کره امتحان نکرده ام ولی فکر می کنم بشه جایگزین کرد
    در مورد شربت, چون صبر کردم تا همه ی زولبیاها آماده بشه, هم زولبیا هام خنک بود هم شربتم خیلی داغ نبود. در مورد پیمانه هم دارم یه مطلب در همین مورد می نویسم که همین امروز فردا پستش می کنم ولی بهت پیشنهاد می کنم اگه اهل شیرینی و کیک خانگی هستی برای راحتی کار یه وزنه دیجیتالی بگیر , چون الان بیشتر دستورها با گرم و انس گفته می شه و خودت خیلی راحت تر خواهی بود
    :) بازم ممنون از لطفت

    ReplyDelete
  8. ممنون از لطف شما، بله حق با شماست باید برم تو فکرش.

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم زهرا جون
      ببخشید من نظر می دم ... ولی اگه وزنه خصوصا دیجیتالی که احتمال خطاش کمتر است تهیه کنی برای درست کردن انواع رسپی که مقدارهای داده شده اش بر اساس گرم یا انس ذکر شده
      :)) خیلی راحت تر خواهی بود
      با اینحال من مقیاسهای تبدیل اندازه گیری رو می ذارم شاید به دردت بخوره
      *** موفق باشی

      Delete
  9. سلام لاله جان
    من زولبیا درست کردم ولی زولبیاها سفت و پهن شدند . نمیدونم اشکال آن کجاست. اگر ممکن هست راهنمایی کن. ممنون
    در ضمن وبلاگ زیبایی داری که پر از مطالب خوب است. بهت تبریک میگم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام آقای ربیعی
      متوجه نشدم منظورتون از پهن شدن چیه؟ چون معمولا زولبیا وقتی پهن می شه که همونطور که بالا هم گفتم مواد, اون غلظتی که باید رو نداشته باشه و وقتی داخل روغن می ریزیم موادمون با هم تداخل پیدا کنه. منتها چون فرمودین سفت هم شده بود پس قطعاً خمیرتون شل نبوده.
      من اونچه به ذهنم می رسه رو براتون می گم و اگه احیانا این موارد در مورد شما صدق نمی کرد لطف کنین سوالتون رو واضح تر بیان کنین تا من بهتر متوجه بشم

      من البته تجربه چندانی تو زولبیا ندارم و همونطور که گفتم این زولبیا تجربه اولم
      بود که البته ازش راضی بودم. حالا با توجه به تجربه اندکم فکر می کنم اگه خمیر سفت باشه به این دلیل است که مقدار آردتون بیش از ماست و آب بوده و وقتی زولبیا رو سرخ کردین لطافت لازم رو نداشته و سفت شده. در مورد پهن شدن زولبیا هم ممکن است بیش از حد عنوان شده جوش شیرین به اون اضافه کرده باشین که باعث زیاد پف کردن و در نتیجه پهن شدن اون شده باشه.

      اگه غیر از اینه بفرمائید تا اونجایی که خودم بدونم توضیح می دم اگر نه سعی می
      :) کنم براتون سرچ کنم و جواب سوالتون رو به کمک هم پیدا کنیم
      *** ضمنا ممنون از لطف شما, امیدوارم همینطور باشه که می فرمائید

      Delete
  10. سلام لاله جان
    من زولبیا درست کردم ولی زولبیا ها سفت و پهن شدند. نمیدانم اشکال کارم کجاست اگه ممکنه کمکم کن
    ضمنا وبلاگ زیبایی داری که پر از مطالب و عکسهای زیباست
    بهت تبریک میگم

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** سوالتون رو تو کامنت قبل جواب دادم
      بازم ممنون از لطفتون

      Delete
  11. دستتون درد نکنه خیلی خوشمزه بنظر میاد حتما درست میکنم

    ReplyDelete
  12. :)) خواهش می کنم
    *** امیدوارم درست کنین و خوشتون بیاد

    ReplyDelete
  13. لاله خانم من بالاخره زولبیا رو درست کردم :) خیلی خوب شد*** ۳ سال بود ماه رمضان رو بدون زولبیا سر کرده بودم. جداً ممنون که اینقدر با حوصله مرحله به مرحله توضیح دادین و عکس گرفتین.

    ReplyDelete
  14. :)) چقدر خوووب
    زهرا جوون خیلی خوشحالم کردی, امیدوارم دفعه های دیگه از اینم بهتر بشه

    ضمنا خواهش می کنم عزیزم وقتی کامنتای دلگرم کننده شما ها رو می خونم بیشتر به کاری که می کنم ترغیب می شم و امیدوارم توضیحات یا عکسها همونطور که می گی بتونه کمکتون کنه
    :)) **** بازم ممنون که خبر کردی

    ReplyDelete
  15. خواهش می کنم، کمترین کاری که می تونستم انجام بدم همین تشکر خشک و خالی بود. راستش سال قبل هم با استفاده از دستور یکی از سایت های آشپزی زولبیا درست کردم که کلش روانه سطل زباله شد!!! دلیلشم این بود که خمیرش خیلی سفت شده بود و من اشکال کارمو نمی دونستم. عکس هایی که از مراحل کار گذاشتین واقعا کمک می کنه که وقت و زحمت آدم تلف نشه :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم زهرا جووون
      :))) فقط می تونم بگم خیلی خوشحالم که دوست داشتی

      Delete
  16. salaaam khaste nabashid , merci az babate in dastor kheli khoooob boood man alan dorost kardam ama moshkele ke man daram zolbia ziyad shishe nashod yani shafaf nashod nemedonam , fek mekonin dalilesh chie bashe? kheli mamanoon misham

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام شری جون
      :)) ممنونم از لطفت

      راستش من دوتا علت به ذهنم می رسه که نمی دونم در مورد شما صادق است یا نه اگه منظورت اینه که زولبیات خمیر شده دلیلش اینه که شربتت موقع اضافه کردن زولبیا به اون خیلی داغ بوده و اگه کدر و زیادی تیره شده شاید شکر یا شربتی که به خمیر اضافه کردی بیش از مقدار تعیین شده بوده
      ... نمی دونم تونستم بهت کمکی بکنم یا نه

      Delete
  17. salam khaste nabashid , kheli mamanoon babate in dastor , man hamin alan dorostesh kardam ama zolbie man sheshe nashod yani shafaf nashod fek mekonid bayad chekar mekardam? kheli mamnoon misham

    ReplyDelete
  18. سلام لاله جون

    منظورتون از نشاسته كدام نشاسته است گندم يا ذرت ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    با تشكر

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) سلام سارا جون
      من از نشاسته ذرت استفاده کردم

      Delete
  19. سلام عزیزم.چه هوس انگیز شدن این زولبیاها...چون خیلی ناواردم همش برام سوال پیش میاد...از نشاسته گندم استفاده کردی...درسته؟ممنون که با حوصله به سوالهام جواب میدی

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** سلام نيلوفر جان
      :)) خواهش مي كنم، خوشحال مي شم بتونم كمكي بهت بكنم
      نه عزيزم من از نشاسته ذرت استفاده كردم

      Delete

  20. با عرض سلام و تشکر
    سوال من اینه که با توجه به مضرات جوش شیرین میتونیم از بیکینگ پودر هم استفاده کنیم؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوست عزيزم متاسفانه تجربه بكينگ پودر رو ندارم اماصحبتي از يه پزشك رو در رابطه با مصرف جوش شيرين براتون نقل مي كنم
      ايشون در رابطه با نگراني يكي از خوانندگان وبلاگ من در مصرف جوش شيرين در كيك شكلاتي در دوران بارداري فرمودن زماني صحبت از ممنوعيت جوش شيرين و مضرات اون مي كنيم كه مصرفمون هر روزه و مدارم باشه، مثل ممنوع شدن استفاده از اون در نون كه در سه وعده و بطور مداوم به مصرف مي رسونيم، اما در مواردي مثل اون كيك يا اين زولبيا كه شايد در مجموع دو يا سه بار در سال است اين موضوع مطرح نمي شه
      البته تصميم گيرنده خود شمائين و من فقط نقل قول كردم
      :)

      Delete
    2. manoon az lotfetoon , baraye avalin bar zoolbiya khoob shod, besiyar dastoore pokhte khoobi bood, ma chon mahe roozamoon alane va usa ham hastim be zoolbiya dastresi nadashtim kheyli zogh kardim , baz ham mamnoono va motashker

      Delete
    3. خدا رو شکر دوست عزیز
      خیلی خوشحالم از این بابت
      ♥ نوش جونتون

      Delete
    4. *** راستی روزه تون قبول

      Delete
    5. kheyli mamnoon , faghat yek soal dige: in zolbiyaha ke ma dorost kardim be shafafiye zolbiyahaye shoma nashode kami mate dalilesho midoonid? chi baese in mozoo shode ? albateh mazash khoobe va hamintor tordish faghat hamine ke shafaf nist mamnoon misham rahnamyi befarmayid

      Delete
    6. :) خواهش می کنم
      من احتمال می دم شربتتون غلیظ تر از اونی بوده که باید باشه و به همین خاطر به خوبی داخل بافت زولبیا نفوذ نکرده
      ***

      Delete
  21. cheghadr hame chiz ba salighe wa alist . dastetan dard nakone .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزیزم خیلی لطف دارین

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. lalejun chera akhe enghad karaat khubeee!!! asheghetam:-* faghat ye soaal dashtam! man emruz zulbiaaro doros kardam ama mese male shoma shaffaf nashod! cheraa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) ممنونم ماه منير جان
      شايد غلظت خميرتون بيش از حدي بوده كه بايد باشه و همين باعث شده بخوبي به خورد زولبياهاتون نره

      Delete
    2. lalejun manzuret ghlzate sharbate? akhe ,man tebghe dasture shom raftam jolo

      Delete
    3. :) آره عزيزم ببخشيد اشتباه نوشتم
      هم غلظت زياد شربت و هم پايين بودن كيفيت شكر براي تهيه اون در شفاف نشدن زولبيا موثره،
      و يه دليل ديگه هم هست اونم استفاده از روغني است كه در صورت استفاده قبلي به غلظت رسيده باشه
      البته اينها در حد اطلاعات من است كه اميدوارم براتون مفيد باشه

      Delete
  24. salam . man as los angeles blog mikonam. mishe please paymanehatoono rooye har recepie ke minevisin ba geram ke minevisin pishes ham ba oz ya pound ya label ezafe konin ma inja too amrica bedoonim 1 geramo chetori hesab konim ke dorost dar biyad. kheyli mamnoonam az lotfetoon azizam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      راستش تبدیل پیمانه ها به گرم و انس و ... علم خودش رو می خواد که متاسفانه من ندارم اما این دو لینک رو در اختیارتون قرار می دم تا بتونین ازش کمک بگیرین

      http://sabzotorsh.blogspot.com/2012/08/blog-post_8.html
      و در لینک زیر می تونین خودتون به صورت دستی گرم و انس رو به هم تبدیل کنین
      http://www.dianasdesserts.com/index.cfm/fuseaction/tools.measures/Measures.cfm

      امیدوارم لینکهای بالا بتونه بهتون کمک کنه ضمن اینکه در صورتی که براتون مقدور است بهترین راه تهیه یه وزنه دیجیتال است تا با خیال راحت بتونین رسپی های مورد نظرتون رو انجام بدین
      موفق باشید

      Delete
  25. سلام عزیزم.اینجا نشاسته گل پیدا نمیشه.میشه از نشاسته معمولی استفاده کرد؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نیلوفر جان
      ببخشید عزیزم بابت این همه تاخیرم در جواب
      راستش عزیزم من خودمم نشاسته گل پیدا نکردم و از نشاسته های معمولی استفاده کردم

      Delete
  26. Koja bayad esteraht kone khamiremon??

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      در دمای محیط اون رو استراحت بدین

      Delete
  27. salam man ye soal dashtam joshe shirin hamon baking soda hastesh?
    English esh che meshe man saken Iran nistam.
    Merci

    ReplyDelete
  28. ببخشید، اصلاً این زولیبی نیست این جلیبی بزبان ہندی ہست، و نکتہ کی برای تہیہ فراموش شدہ این ہست کہ وقت انداکتن زولیبی در شربت ، باید کہ ہر دو یعنی زولیبی و شربت ہر دو بہر ھال گرم باشد، وگرنہ شربت درون زولیبی نمی رود۔ و مزہ اش بیکر می آد۔

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامي
      اگه درست بگم جلبي تقريبا همون زولبياي ما به زبان افغاني هست

      Delete
  29. با سلام و خسته نباشيد خدمت شما بانو
    ميخواستم تشكر كنم بابت رسپى زولبيا من امروز واسه اولين بار درست كردم خيلى خوب شد فقط يه كم كريسپى شد و اينكه شربتشو فك كنم خوب در نياوردم چون نفهميدم منظورتون ٢ و نيم پيمانه شكر بود يا دو پنجم ليوان
    ولى واقعا ازتون ممنونم ايشاالله كه هميشه تندرست و شاد باشين و هميشه خوراكياى خوشمزه درست كنين دستورشو بذارين😉
    با ارزوى بهترينها براى شما و خانواده ى محترم
    ❤️❤️❤️

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ممنونم از شما دوست ناشناسم
      عزيزم منظور من از مقدار شكر دو و نيم پيمانه ست اميدوارم اينبار كه درست مي كنيد راضي باشيد

      Delete
  30. سلام لاله جون
    به نظر شما اگر مقداری سیاه دانه به این دستور اضافه کنیم مشکلی پیش میاد من این مدل زولبیا رو در ایران-شیراز خوردم و خیلی لذیذ بود

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ناهيد جان من تجربه با سياهدانه ندارم ولي برام جالب شد در موردش سرچ كنم
      اگر تجربه كردم در وبلاگ با شما و دوستان ديگه شر مي كنم

      Delete