Tuesday, July 03, 2012

میگو پفکی

یکی از پیش غذاهایی که از نظر من فوق العاده خوشمزه است و حقیقتاً تا بحال نشنیده ام کسی اون و دوست نداشته باشه میگو پفکی است که توی رستورانهای ایران به جای پیش غذا، به عنوان غذای اصلی سرو می شه. من دستور این غذا رو از یه آشپز چینی گرفته ام و از اونجا که معمولاً رستورانها یا آشپزها راز و رمز کار خودشون رو لو نمی دن، تصمیم گرفتم اینجا آموزش بدم تا شما هم بتونین در منزل اون رو تهیه کنین.
تا اونجا که من اطلاع دارم، توی آموزش های ایرانی، برای پفکی کردن میگو از خمیر بنیه استفاده می کنن که شامل سفیده تخم مرغ و ماء الشعیر و آرد است, ولی این دستوری که من میخوام بگم یه دستور متفاوت است که امیدوارم امتحان کنین و از نتیجه ی اون راضی باشین :)
مواد لازم:
میگوی متوسط ٢٠ عدد
آرد سفید ٤ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ١ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ١ قاشق غذاخوری سرخالی
تخم مرغ ١ عدد
زعفران دم کرده ١ قاشق مربا خوری (در صورت تمایل)
آب به میزان لازم
نمک مقداری
مواد لازم برای مزه دار کردن میگو:
سیر پوره شده
زنجبیل پوره شده
نمک
فلفل
آبلیمو
طرز تهیه:
ابتدا میگو رو تمیز می کنیم. برای تمیز کردن میگو هر دو سمت بدن میگو رو شکاف می دیم و رگ سیاه رنگ اون رو خارج می کنیم، ولی دمش رو جدا نمی کنیم.
بعد از شستن میگو اون رو  با موادی که گفتم مزه دار می کنیم و بعد از حدود نیم ساعت داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافه ی اون خارج بشه. 
در مرحله ی بعد آرد، نشاسته ذرت و بکینگ پودر رو در ظرفی می ریزیم.
و آب رو کم کم اضافه می کنیم. مقدار آبی که من استفاده کردم کمی بیشتر از نصف پیمانه بود ولی بسته به نوع آرد، آب رو در حدی اضافه کنید که خمیرتون در عین غلیظ بودن به راحتی از قاشق بریزه.
توی مواد لازم یه دونه تخم مرغ داشتیم که با چنگال می زنیم تا کاملاً رقیق بشه. تخم مرغ برای کریسپی و ترد کردن میگوهاست و برای هر ١٠ عدد میگو یک قاشق از مایع رقیق شده اش کافی است. اینجا بسته به میل خودتون می تونین از زعفران هم استفاده کنین. اون کسی که من این دستور رو ازش گرفتم مقداری رنگ غذا به تخم مرغ می زد، ولی از اونجا که ما همه ی تخم مرغ رو استفاده نمی کنیم و زعفران برامون خیلی ارزشمند است می تونین اون مقدار زعفران رو به خود خمیر اضافه کنین. من برای تجربه هر سه راه یعنی اضافه کردن زعفران به تخم مرغ، به خمیر و کلاً خمیر بدون زعفران رو امتحان کردم. ولی تفاوت چندانی  تو کل کار ندیدم. بنابراین توی این دستور از زعفران استفاده نکردم وهمونطور که می بینین میگو کاملاً طلایی شده.
بعد از اضافه کردن تخم مرغ، اگه احیاناً به آب بیشتری نیاز بود اضافه می کنیم، نمک می زنیم و خمیر آماده است.
تجربه ی من:
این میگو خصوصاً در میهمانی ها باید بلافاصله بعد از سرخ شدن سرو بشه و گرنه نرم می شه و دیگه اون بافت تردی که باید داشته باشه رو نداره. به همین خاطر بهتره مقدمات اون رو از قبل آماده کنیم.
حالا روغن و داغ می کنیم و وقتی به اندازه ی کافی داغ شد، میگو ها رو داخل اون سرخ می کنیم. داغی روغن باید در حدی باشه که خمیر سریع تغییر رنگ نده که در این حالت داخل اون خمیر و ظاهرش برشته می شه (حدوداً  ٣٥٠ درجه سانتیگراد). برای غلتوندن میگو در خمیر، برای اینکه قسمت دم میگو از بدن جدا نشه بهتره هر دو طرف میگو رو خیلی آروم از سمتی به سمت دیگه داخل خمیر حرکت بدیم.
و بعد به جای اینکه میگو رو داخل روغن بندازیم خیلی آروم اون رو توی روغن می خوابونیم تا خمیر به همون شکلی که هست فرم بگیره.
نکته:
نکته ی خیلی مهم در مورد سرخ کردن میگو پفکی اینه که نباید اونا رو یک جا سرخ کنیم در واقع همین که مقداری تغییر رنگ داد اونها رو داخل سبد یا روغن چکان می گذاریم تا همه ی میگوهامون سرخ بشه و بعد یک بار دیگه همه ی میگوها رو با هم سرخ می کنیم. اینکار باعث می شه میگوها همزمان با هم آماده شن و رنگ و درجه ی سرخ شدن همه شون یکی باشه.
بعد میگوها رو روی دستمال آشپزخانه گذاشته تا روغن اضافیش گرفته شه و غذا یا پیش غذای ما آماده است.
علاوه بر میگو, می تونین این خمیر رو با برش های باریک فیله ی ماهی یا سینه ی مرغ یا حتی حلقه های پیاز هم درست کنین.
امیدوارم درست کنین و دوست داشته باشین :)



40 comments:

  1. این عکسها آدم رو گرسنه میکنه ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. **الهی ...): شرمنده ام عاطفه جان

      Delete
  2. in khamir ro baraye morgh ham mishe estefade kard? fekr konam mishe ye chizi too mayehaye jooje-chini

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله دوست عزیز
      البته تا اونجایی که من می دونم چینی ها چیزی به نام جوجه چینی به شکلی که در ایران شناخته و ارائه می شه, ندارن. البته باز هم می گم تا جایی که من میدونم. ولی این خمیر از لحاظ بافت و کیفیت خیلی شبیه جوجه چینی است
      در هر صورت از یادآوریتون ممنونم. تصمیم داشتم در موردش توی همین پست بنویسم فراموشم شد. الان
      :) به متن اضافه می کنم

      Delete
  3. سلااااااااااااااااااااااااااااام! همشهری ی ی ی !
    حیف که آفریقایی جیگر چی!
    به منم سر بزن!
    میگن هنر نزد اصفهانیان است و بس! :))
    حال کردم وقتی وبلاگتو دیدم عزیزم
    موفق باشی!

    ReplyDelete
  4. ســـــلام الهام جان
    :) ممنون از سلام گرمت
    لطف داری دوست خوبم, ولی من تازه کارم رو شروع کرده ام و باید به دوستای قدیمی من جمله خود شما خسته
    **نباشید گفت. در هر صورت ممنون که این همه انرژی دادی. چشم حتماً به وبلاگت سر می زنم,
    :)شمام موفق باشی

    ReplyDelete
  5. لاله جان ؛ تو سفره ایرانی کارت رو شر کردم ؛ یه سوالی داشتن ؛ لطفا جواب بده عزیزم :))

    ReplyDelete
  6. ممنونم از یادآوریت رز عزیز من متوجه نشدم, چشم الان جواب
    :) می دم

    ReplyDelete
  7. mamnoon az in dastor pokhte meygo man modadha donbalesh bodam har tori meygo o sorkh mikardam nemishod bazam mamnoon

    ReplyDelete
  8. خواهش می کنم مژگان جان:) امیدوارم این بار که درست می کنی راضی باشی و خبرش رو به منم
    :) بدی

    ReplyDelete
  9. kheyli ali boud merci ..dar zemn aksasham kheyli ghashang boud

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم دوست من
      :)) خوشحالم خوشتون اومده

      Delete
  10. خیلی عااالیه عزیزم

    ReplyDelete
  11. :)مرسی لیلا جون
    منم هر روز به وبلاگت سر می زنم و بی صبرانه منتظرم مشگلات فعلیت حل بشه و از این حال و هوا در بیای که دوباره از رسپی های خوبت استفاده کنم

    ReplyDelete
  12. salaaaaam,vaghean karetoon harfff nadareeeeee,merc aziiiiizam, ye soal dashtaam? tokhme morgho be khamiretoon ezafe kardiid? akharesho man nafahmidam !!!!! akhe farmoodin chon hame tokhme morgho estefade nemikonim zaferoono b khamiretoon bezanid yani tokhme morgh jodast?


    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام دوست عزیزم
      ممنونم از لطفتون .... دوست من, تخم مرغ رو باید استفاده کنین. در واقع برای هر ده میگو یک قاشق تخم مرغ زده شده استفاده می کنیم. منتها همونطور که بالا هم گفته ام من چون این غذا رو از یه اشپز چینی یاد گرفته ام و اونها از رنگ غذا استفاده می کنن که قیمت چندانی نداره اگه بقیه تخم مرغ رو دور بریزن هم مهم نیست ولی برای ما که زعفران ارزشمند است ... بهتره مستقیما اون رو به خمیر
      اضافه کنیم که بی جهت زعفرانمون رو دور نریخته باشیم

      :)) امیدوارم حالا متوجه منظورم شده باشین

      *** موفق باشید

      Delete
  13. سلام مهربان

    میخواستم بگم من روش دیگه دارم خواستید در اختیارتون میزارم که از پدرم یاد گرفتم و خیلی هم خوشمزه میشه .

    سپاس از دل دریاییت

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام منامی جان
      **** آره عزیزم با کمال میل

      این ادرس ایمیل من است

      sabzotorsh@yahoo.com

      Delete
  14. سلام دوست عزیز من که لذت بردم از وبلاگتون خیلا استفاده کردم ممنون .

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** k.p سلام :) خیلی خوشحالم از این بابت خانم یا آقای
      و ممنونم از پیامتون

      Delete
  15. سلام لاله خانم عزیز، مدتها بود که به دلیل درس و مشغله زیاد مزاحمتون نشده بودم. خوشحالم که چراغ این خونه رو روشن تر از همیشه می بینم***
    لاله خانم، من از این دستورتون استفاده کردم ولی متاسفانه مثل مال شما پفکی نشد البته طعم خوبی داشت. ممکنه از غلظت مواد باشه.
    یه نکته دیگه اینکه من تو بعضی رسپی ها دیدم که از نشاسته ذرت هم استفاده می کنن، شما نظری در این رابطه ندارین؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم ... زهرا جون
      منم دلم برات تنگ شده بود و خیلی از دیدن دوباره ت خوشحالم
      زهرا جون شما از کدوم پودر استفاده کردی اونی که زرده؟
      ببخشید عزیزم من فک کنم اشتباه چاپی کردم منظور منم همون نشاسته ذرت بوده اخه این اشپزی که دستور رو ازش گرفتم می گفت کورن فلور ولی نشاسته می ریخت منم رو حساب رسپی اون نوشتم ارد ذرت
      همین الان تصحیحش می کنم و بازم ازت معذرت می خوام
      ولی زهرا جان اگه غلظت مواد زیاد باشه خمیر می شه اگه زیاد شل باشه هم خونه زنبوری می شه سعی کن دقیقا به غلظتی که بالا توضیح داده ام در بیاری
      *** امیدوارم این بار خوب بشه

      Delete
  16. نه لاله خانم تو رو خدا این جوری نگین... آخه من آرد ذرت نداشتم با نشاسته ذرت درستش کردم که سفید رنگه قبلا تو یوتیوب دیده بودم که از نشاسته ذرت استفاده می کنن فکر کردم اشکالی نداره که جایگزین کنم!!! من تو فیس بوک هم پی گیر ایده های جالب و هنر تون هستم. ایشالله این دفعه با دقت بیشتری درست می کنم. ممنون از جوابتون.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزيزم
      حالا اينبار كه درست كردي دقت كن دقيقا طبق اونچه گفتم پيش بري و اگه باز اونطور كه بايد ترد و خوب نشد بگو تا با هم ببينيم ايراد كار از كجاس
      البته اميدوارم اين بار خوب خوب شه

      Delete
  17. سلام خانم لاله ممنون اززحمات شما وازحسن سلیقه شما خیلی خوشم اومد این سلیقه دروبلاگتون کاملا مشهود است ازچیدمان تا عکسها ونوع غذاها همه وهمه بسیارخوب وکامل هستند امیدوارم که همچنان موفق وبااراده این کاررا دنبال کنید تا ماهم بتونیم استفاده بهینه راازراهنمائی هاتون بکنیم با تشکر فریبا

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام فريبا جان
      ممنونم از لطفتون و خوشحالم از آشنائيتون
      :***

      Delete
  18. besiar azatoon mamnoon be khatere dastoorate khoobetoon.man nafahmidam az arde zorate sefid estefae kardin ya zard?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم لطف دارین
      عزیزم باید از نشاسته ذرت که سفید رنگه استفاده کنین

      Delete
  19. بلخشيد منظورتون از ارد ذرت نشاستشه؟ كه يه صدايي ميده؟ چقدر سيرو ليمو و زنجبيل بريزيم؟مرسي

    ReplyDelete
    Replies

    1. :) سلام عزیزم بله منظور همون نشاسته ذرته, یه اشتباه چاپی بود که تصحیحش کردم و مرسی از یادآوریتون

      در مورد مقدار مواد بستگی به میزان میگویی داره که استفاده می کنین اگه روی عکسهای مراحل کار کلیک کنین متوجه می شین من با قاشق مرباخوری برای 20 عدد میگو چقدر از هر کدوم از این مزه دار کننده ها استفاده کردم

      Delete
  20. سلام ، خوشحالم كه بلاخره امديد . ميشه دستور منامي جون رو بذاريد چون نشاسته ذرت هرچي گشتم پيدا نكردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عاطفه جون ممنونم عزيزم
      دستور منامي جون؟؟
      متوجه منظورتون نشدم

      Delete
  21. منظورم هفت تا پست بالاتر فردي به نام منامي بود. در هر صورت تركيبي به غير از نشاسته ذرت ميتونيد پيشنهاد كنيد. با تشكر

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) آهان
      راستش فراموش كرده بودم، ولي تا جايي كه يادمه دستوري از منامي جان دريافت نكردم
      در مورد پيشنهاد رسپي هاي ديگه چون خودم از نتيجه اين دستور راضي هستم مدلهاي ديگه رو امتحان نكرده ام، اما اگه توي گوگل سرچ كنين قطعا دستورهاي زيادي پيدا مي كنين

      Delete
  22. سلام لاله جان. ميشه لطفا توضيح بدين نشاسته ذرت چي هست و از كجا بايد تهيه كرد. من در انگلستان هستم و خيلي دوست دارم بتونم كه اينو تهيه كنم تا بتونم اين غذا هاي خوشمزه اي كه اموزش ميدين رو درست كنم. اگر كه راهنمايي كنين ممنون ميشم. شيوا

    ReplyDelete
    Replies
    1. شیوا جان نشاسته ذرت رو میتونین از تمام سوپرمارکت ها تهیه کنید خصوصا اگه سوپر مارکت ایرانی یا عربی باشه تقریبا مطمئنم به راحتی در دسترستون هست
      برای اطمینان ترجمه نشاسته ذرت رو که می شه
      corn starch
      هم براتون می نویسم که مشگلی نداشته باشید

      Delete
  23. salam,
    khoda kheiret bede be baghie chiz yad midi (jat to beheshte). bazia inghad khasisan ke nemizaran akse tazin e ghazashoono save koni ke badan masalan to mehmooniat estefade koni. ache hame chiz ke to hafeze adam nemimoone, ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز خواهش می کنم
      البته باید حق بدید وقتی خیلی ها از همین عکسها که در واقع زحمت زیادی براش کشیده شده سوء استفاده می کنند و در جای دیگری از اون استفاده می کنند من و دیگران هم مجبور به حداقل کردن این سوء استفاده ها باشیم

      Delete
  24. Salam Lale jun. man kharej az Iran hastam. esme engilisie neshaste zorat chie?

    ReplyDelete
  25. Salam Lale jun. Man kharej az Iran hastam neshaste zorat too super market ha be che esmi hast?

    ReplyDelete