Sunday, September 09, 2012

خورش قورمه سبزی با سبزی خشک

یکی از معروفترین یا به عبارتی محبوبترین خورش های ایرانی قورمه سبزی است که فکر می کنم کمتر کسی باشه این غذا رو دوست نداشته باشه. قورمه سبزی یه فرمول کلی داره که همه به خوبی بلدیم و یه سری ریزه کاری ها که اگه رعایت بشن خوشمزگی این خورش رو دوچندان می کنه. با اینکه این غذا یه غذای ملی است ولی تنوع زیادی داره مثلاً بعضی ها به اون رب اضافه می کنن بعضی ها مثل من نه. یا اینکه هر کس بنا به سلیقه یا آداب غذایی خودش برای طبخ اون از لوبیا چیتی, لوبیا قرمز, و حتی لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنه. به نظر من یه قورمه سبزی واقعی باید چند ویژگی داشته باشه که البته بعضی از این ویژگی ها مثل سرخ کردن زیاد سبزی و استفاده از روغن کافی برای کسایی که به غذاهای سالم, کم چرب و کم کالری بیش از ظاهر و طعم غذا اهمیت می دن, توصیه نمی شه, ولی اگه مثه من حاضرین برای اینکه زیادتر از حد مجاز کالری دریافت نکنین, از مقدار غذا کم کنین ولی طعم اون رو از بین نبرین, بد نیست روش من رو هم برای طبخ این خورش خوشمزه بدونین :)

اگه به سبزیجات تازه دسترسی دارین که بهتر, ولی اگه مثه من ساکن جایی هستین که همه سبزیجات لازم دم دستتون نیست، می تونین از سبزی خشک استفاده کنین که مراحلش رو در زیر توضیح می دم.

مواد لازم:
سبزی خشک ۷۰  گرم حدوداً معادل یک کیلوگرم سبزی تازه
گوشت بدون چربی (فیله یا ران) ٣٠٠ گرم
لوبیا چیتی ١ پیمانه
پیاز ١ عدد
سیر پوره شده ١ قاشق چای خوری ( در صورت تمایل )
لیمو عمانی ٣ عدد
آب ٢ - ١ عدد لیمو ترش
شنبلیله خشک ١ قاشق غذا خوری سرخالی
روغن به میزان لازم
نمک, فلفل, ادویه
طرز تهیه:
اولین قدم برای استفاده از سبزی خشک,مثل هر سبزی دیگه، شستن اون است. پس ابتدا سبزی رو اندازه می کنیم و به مدت ٢٠ - ١٥ دقیقه در آب نسبتاً گرم می خیسونیم. اگه دقت کنین متوجه می شین چقدر این سبزیجات خشکی که از بازار تهیه می کنیم کثیف است. پس با حوصله دو سه بار آب اون رو عوض می کنیم و ترجیحاً از خیر یکی دو قاشقی که ته ظرف می مونه می گذربم. سبزی ها رو بعد از شستن و آبکش کردن, داخل ماهیتابه ریخته و اجازه می دیم آب اون روی حرارت کاملاً گرفته بشه. بعد روغن رو اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا سبزیجاتمون خوب خوب سرخ بشن و به رنگ تیره در بيان من گاهى به سبزيجاتممقدار كمى اسفناج تازه يا يخ زده بسته بندى هم اضافه مى كنم .
تو این فاصله که سبزی ها دارن سرخ می شن، می ریم سراغ پیاز، که باید خیلی خیلی ریز خرد شده باشه. بعد از کمی طلایی شدن پیاز, سیر پوره شده رو اضافه و قبل از اینکه سیر سرخ بشه, گوشت و ادویه های لازم رو اضافه می کنیم و یه تفت کوچک می دیم.
گوشت قورمه سبزی نباید سرخ بشه چون در صورت سرخ کردن زیاد آب گوشت گرفته می شه و داخل خورش سفت می شه. پس همین که رنگ عوض کرد کافیه و بعد لوبیا رو اضافه می کنیم و دوباره با هم یه تفت می دیم در حدی که پوست لوبیاها تا حدی چروکیده شه. نهایتاً سبزی های سرخ شده رو هم اضافه می کنیم و بعد از کمی تفت، سه چهارم ظرف رو از آب پر می کنیم و بعد از جوش آمدن آب، زیر شعله رو کم می کنیم تا گوشت و لوبیا تا حدی پخته شن.
وقتی گوشت و لوبیا نیم پز شد, لیمو عمانی و حدوداً نیم ساعت مونده به سرو غذا شنبلیله خشک رو اضافه می کنیم. در آخر آب لیمو تازه رو هم اضافه می کنیم تا لیموی تازه عطر بهتری به خورش بده. وقتی آب خورش کاملاً جا افتاد زیر شعله رو خاموش می کنیم و به همراه پلو ساده از خوردن یک غذای اصیل ایرانی به همراه خانواده لذت می بریم.
نکته ها:
در صورتی که قورمه سبزی رو پر سبزی دوست دارید مقدار سبزی خشک رو به ۱۰۰ گرم برسونید.
* گوشت قورمه سبزی باید درشت خرد بشه و کم تفت داده بشه تا همچنان آبدار باقی بمونه.
* سبزی قورمه سبزی باید کاملاً سرخ بشه.
* در خورش های ایرانی پیاز باید کاملاً ریز خرد بشه در حدی که وقتی غذا آماده شد اثری از پیاز در خورش دیده نشه.
* در صورتی که مطمئن نیستین لیمو عمانی شما تلخ است یا نه بهتره اون رو بدون شکاف داخل خورش بندازین یا قبل از استفاده اونو در آب گرم بخیسونین تا تلخ آبش گرفته بشه
* اضافه کردن شنبلیله خشک نیم ساعت قبل از پخت نهایی عطر خیلی خوبی به این غذا می ده ولی در عین حال مراقب باشید بیش از حد اضافه نکنین چون باعت تلخی خورش می شه.
* برای طبخ خورش های ایرانی ترجیحاً از قابلمه سایز کوچک استفاده کنین تا با اضافه کردن مقدار آب کمتری بتونین ظرف رو از آب پر کنین. در غیر اینصورت ممکن است گوشت و لوبیا پخته شده ولی همچنان آب زیادی توی ظرف باقی مونده باشه و تا تبخیر شدن آب, گوشت و لوبیای این خورش له بشه یا فرم خودش رو از دست بده.
* آب خورش باید در حدی تبخیر شه که نه خشک باشه و نه موقع سرو به همراه برنج ظاهر غذا رو از بین ببره که در اون صورت اصطلاحاً می گیم خورش جا نیافتاده است.
*
*
نوش جان :)

105 comments:

  1. Replies
    1. :( رز عزیزم شرمنده کامنتت رو اشتباهاً دیلیت کردم
      در هر صورت ممنونم عزیزم مثل همیشه لطف داری
      این مدت یخورده سرم شلوغ بوده نتونستم به تو و دوستای دیگه ام سر بزنم
      *** حتما بهت سر می زنم

      Delete
  2. لاله جون با اینکه به تازگی خوردم ولی با دیدن این تصویر باز دلم خواست :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) الهی ... آره گیلدا جووون قورمه سبزی این مدلیه

      Delete
  3. لاله جووووون چی ساختی ! دلم آب شد ! واقعا قرمه سبزی عالی و خوشمزه ای شده . به به مرسیییی

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) ممنونم الهام جون لطف داری عزیزم

      Delete
  4. واااااااااااااااااااااااای :***

    ReplyDelete
  5. محشششششششششششششششششششششره لاله ...یعنی من اگه امروز نرم قورمه درست نکنم می میرم با این عکسات...وای عااااالی

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))))) دور از جون هانی جون
      *** ممنونم عزیزم

      Delete
  6. وای خدا مردم لاله جون الان ساعت 3 نصفه شبه :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ای جان ... شرمنده لیلا جووووون
      :) برو بخواب

      Delete
  7. kheili khosh ab o range , bah bah jame doostan ham jame ;)

    ReplyDelete
  8. چه یکدست شد. کاش میگفتی از چه سبزیهایی استفاده کردی عزیزم
    آزیتا

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم آزیتا جان

      راستش دقیقا متوجه منظورت نشدم ولی شرکت های مختلف برای هر غذایی سبزی خشک مخصوص اون غذا رو به صورت بسته بندی عرضه می کنن بعضی از عطاری ها و ادویه فروشی ها هم مثل میدون نقش جهان اصفهان به صورت فعله ای اون رو می فروشن که عملا فرقی با هم
      نداره فقط باید خوب شسته بشن. من اینجا از سبزی خشک مخصوص قورمه سبزی استفاده کردم

      :) امیدوارم درست متوجه سوالت شده باشم

      Delete
  9. وایییییی عجب قورمه سبزی خوش‌رنگ و لعابی عزیزم . به هوس انداختی ما رو عزیزم . نوش جونتون .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جوووون
      :) *** شرمنده ام عزیزم

      Delete
  10. بینهایت چشمک می زنه
    ممنونم از توضیحات خوبت
    من امسال اولین باره قرمه رو خشک آوردم و نمی دونستم چقدر باید خیس بخوره
    مرسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم میترا جون
      خیلی خوشحالم اگه به دردت بخوره
      *** ممنون از پیامت

      Delete
  11. سلام لاله جون.منهم محروم هستم از سبزی تازه:( امروز دوستی برام سبزی خشک اورد که خیلی معطره ولی روش پخت با سبزی خشک رو نمیدونستم.ممنون از دستور کامل و مفیدت.برا نهار فردا درست میکنم.اخه چند ماهی میشه که ارزوی خورش سبزی به دلم مونده.ببینم فردا چی از اب در میاد.قربونت .بازم سپاس از سایت مفیدت.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نیلوفر جان خیلی خوشحالم کردی عزیزم امیدوارم فردا یه قورمه سبزی ایرونی حسابی جا افتاده نوش جان کنین
      اگه فرصت کردی خبرش و به منم بده
      ***

      Delete
  12. سلام لاله جان.خورشم عالی شده بود.فکر نمیکردم با سبزی خشک هم خوب در بیاد.تو خونواده ما سبزی رو یا اصلا سرخ نمیکنیم یا یه تفت کوچولو میدیم چون دوست داریم تا اونجایی که ممکنه رنگ سبزش حفظ شه.منهم اصلا اونها رو تفت ندادم و در قابلمه رو هم نذاشتم که سبزی تغییر رنگ نده ودر اخر خورشم رنگ سبز خوشرنگی داشت.ممنونم عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** سلام نیلوفر جان
      خیلی خوشحالم که راضی بودین, خصوصا چون همون رنگ و طعمی رو پیدا کرده که باب میل تونه. امیدوارم همیشه از خوردن این غذای خوشمزه ایرانی در کنار خانواده لذت ببرین

      Delete
  13. سلام لاله جان.ممنونم ازت.یه سوال داشتم.همونطور که گفتم جایی که من زندگی میکنم تمام سبزسهای خورشی پیدا نمیشه.فقط اسفناج و جعفری رو میتونم تازه بخرم و گشنیز خشک هم گاهی پیدا میشه.خودم هم شنبلیله خشک دارم...میمونه تره که نه تازه اشو دارم و نه خشکشو.به نظرت میشه از تره فرنگی به جای تره تو خورش سبزی استفاده کرد؟

    ReplyDelete
    Replies

    1. *** سلام نیلوفر جان
      راستش تره فرنگی برای کوکو گزینه خیلی خوبی است, ولی در مورد قرمه سبزی تا حالا امتحان نکرده ام, ضمن اینکه از اونجا که از یه خانواده اند, بعید می دونم نشه جایگزین کرد.
      با این وجود فک می کنم بد نباشه یه بار به مقدار کم برای امتحان از تره فرنگی استفاده کنی, باید خوشمزه بشه, حتی اگه مزه اش کمی با قورمه سبزی اصل فرق بکنه
      :))امیدوارم خوب بشه و از حالا نوش جونتون

      Delete

    2. راستی اگه امتحان کردی ممنون می شم به منم یه اطلاعی بدی

      ***

      Delete
    3. داشتم براي يادگير بيشتر كامنت شما رو مبخوندم، من هم جايي زندگي ميكنم كه تره خيلي فصل كوتاهي موجود از اونجايي كه سبزي تازه رو براي خورشت خيلي دوست دارم و گاهي دست از تنبلي بر ميدارم و با سبزي تازه غذا درست ميكنم من با تره فرنگي قورمه سبزي درست ميكنم مزه اش كه عالي ميشه فقط بايد خيلي ريز بشه وگرنه كمب تو ظاهر خورشت تاثير ميذاره

      Delete
    4. داشتم براي يادگير بيشتر كامنت شما رو مبخوندم، من هم جايي زندگي ميكنم كه تره خيلي فصل كوتاهي موجود از اونجايي كه سبزي تازه رو براي خورشت خيلي دوست دارم و گاهي دست از تنبلي بر ميدارم و با سبزي تازه غذا درست ميكنم من با تره فرنگي قورمه سبزي درست ميكنم مزه اش كه عالي ميشه فقط بايد خيلي ريز بشه وگرنه كمب تو ظاهر خورشت تاثير ميذاره

      Delete
    5. مرسي شهرزاد جان
      حتما امتحان مي كنم چون عطر و طعمي كه سبزي تازه داره قابل مقايسه با سبزي خشك نيست، خصوصا وقتي تازه از ايران اومده باشي و مزه قورمه سبزي هاي ايران زير زبونت باشه
      :) بازم ممنونم

      Delete
  14. حتما لاله جان.اگه امتحان کردم حتما خبرشو بهت میدم.البته من یه ذره(شاید هم خیلی بیشتر از یه ذره) تنبلم.به این زودیها منتظر خبرم نباش:).قربونت

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))))))

      راحت باش عزیزم, من خودم بدترم
      :)

      Delete
  15. سلام
    واقعا از وبلاگتون ممنونم! خوش به حال خانواده تون که از کدبانویی مثل شما بهره مند هستند! امیدوارم همیشه شاد و موفق و سلامت باشید!

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيزم
      ممنونم ازتون، خيلي خيلي لطف دارين
      *** اميدوارم شما هم هميشه سلامت و شاد باشين

      Delete
  16. سلام
    ممنون اگه بفرمائید ابلیمو چقدر باید بریزم. من خارج از ایران زندگی می کنم و دسترسی به لیمو عمانی ندارم. البته اولین بارم هست که می خوام این غذا را درست کنم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيزم
      مقدار استفاده از آبليمو يا آبغوره كه اگه در دسترستون باشه اونم خورش رو خوشمزه مي كنه، بستگي به ترشي اونها و نهايتاً ذائقه خودتون داره اينه كه نمي تونم يه ميزان دقيق بهتون بدم، ولي بهتره از مقدار كم مثلا يكي دو قاشق استفاده كنين و اواخر پخت اون رو بچشيد اگه احساس كردين به ترشي بيشتري احتياج داره كه احتمالا داره اونوقت بازم با توجه به ذائقه تون بهش اضافه كنين
      در مورد ليمو عماني هم اگه كشوري هستين كه فروشگاه لبناني داره بد نيست سري بزنين چون خود منم همين مشگل و داشتم و از اونجا كه اينجا محصولات وفروشگاههاي ايراني وجود نداره توي فروشگاههاي لبناني تؤنستم اون و پيدا كنم

      Delete
  17. باسلام وخسته نباشید فراوان.
    واقعا زیبا و خیلی آموزش کاملی بود.
    من خودم عاشق قورمه سبزی هستم. همیشه ارزو داشتم که یک روز خودم درستش کنم.
    طبقه دستور شما انجام دادم.خیلی خوشمزه درامد....افففففف :)
    دستتون درد نکنه وزنده باشید.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام کیوان خان
      خیلی خوشحالم از این بابت
      ممنونم از لطفتون و نوش جان

      Delete
  18. salam ... mer30 az blog e bahaletoon ... in advie hash faghat chi hast khanoom :( man aslan to zendegim ashpazi nakardam :(

    ReplyDelete
  19. سلام و ممنون از شما
    ادويه ها رو مي تونين بسته به سليقه خودتون انتخاب كنين، من از زردچوبه، فلفل سياه و قرمز و نوعي ادويه مخلوط پاكستاني كه جز دو سه مورد اون دقيقا نمي دونم شامل چه ادويه هايي هست استفاده مي كنم اما اين سري كه ايران بودم ديدم توي سوپرماركتها تقريبا براي انواع خورش ها و چلو ها ادويه هاي مخصوص هست، البته خودم امتحان نكرده ام ولي از اونها هم مي تونين استفاده كنين
    ضمن اينكه سليقه هاي غذايي افراد فرق مي كنه بعضي ها معتقدن به جز نمك ادويه ديگه اي نبايد به قورمه سبزي اضافه كرد، اما اين براي كسايي كه به غذاهاي تند و اسپايسي علاقمندند چندان خوشايند نيست و البته بر عكسش هم صدق مي كنه
    :) موفق باشين

    ReplyDelete
  20. با تشکر، من فکر مکنم که سبزی خشک نیازی به سرخ شدن ندارد و در واقع رنگ سیاهی به قورمه سبزی می دهد، همینکه کمی آب آن گرفته شد، باید آنرا از آتش برداشت و البته من پیاز را اول سرخ میکنم و کوشت را هم در پیاز تفت میدهم. در ضمن کوکو با تره فرنگی بسیار بد می شود (لیز می شود و تردی خود را از دست می دهد. کوکو بهتر از با اسفناج تازه و کمی هم تره خشک تهیه شود.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست من
      تمام مواردي كه فرمودين درسته چون از نظر من غذا سليقه اي است و بر خلاف شيريني پزي كه اگه فورمول اصلي رعايت نشه نتيجه چيز ديگري مي شه در آشپزي بسته به سليقه مون مي تونيم در پخت غذا تغييراتي ايجاد كنيم كه به اعتقاد من خيلي هم خوب است
      اما همونطور كه در بالا هم نوشتم اين روش من است كه هميشه طبق اون درست كرده و از خوردنش لذت برده ايم
      :) ممنون از اينكه نظرتون رو با من در ميون گذاشتين

      Delete
  21. با سلام
    واقعا خیلی خوش آب و رنگ و حسابی جا افتادست.من از ایران سبزی خشک همراه خودم اوردم اما متاسفانه همش قاطی شده و در زمان پخت مزه خوبی نداره و کمی تلخه.راستش رو بخواین من تجربه آشپزی با سبزیجات خشک ندارم:(
    نمیدنم باید چه مقدار از سبزی رو استفاده و چه طور تلخی شو از بین ببرم؟
    اگر ممکنه راهنماییم کنین
    ممنون:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      ممنونم ... راستش درست متوجه نشدم منظورتون از قاطی شدن چیه اما به نظر من کیفیت سبزی خشک موقع خرید خیلی مهم است چون کیفیت ها کاملا با هم متفاوت است من خودم قبلا ازنوع بسته بندی شده و کارخانه ای می گرفتم که اونها هم بد نبود اما یکی دو سال اخیر از میدان نقش جهان اصفهان و به شکل کیلویی می خرم که خیلی ازش راضی هستم چون سبزیجات پودر نیست و شما رنگ سبز سبزی و اینکه از سبزی تازه در اون استفاده شده رو بخوبی حس می کنین خصوصا اینکه مشخص است بیشترین حجم سبزی برگهای اون است نه ساقه و قسمت های دورریختنی که متاسفانه تو خریدهای قبلی یا خریدهایی که دوستانم داشته اند دیده ام سبزیجاتی که استفاده می کنن هم زرد رنگه و هم پر از ساقه و چوب های ریز خشک که درواقع همون ساقه های دور ریختنی سبزیجاتند که فکر می کنم خودش در تلخ کردن خورش بی تاثیر نباشه. در مورد اینکه چطور تلخیش رو بگیرین اگه خود سبزی تلخ باشه فکر نمی کنم بشه کاری کرد یا لااقل من نمی دونم اما اگه شیوه طبخش رو می خواین بدونین هموونطور که بالا هم گفته ام هر 50 گرم سبزی خشک معادل یک کیلو سبزی تازه است و باید بسته به تعداد نفرات خانواده هر مقدار سبزی تازه که قبلا مصرف می کردین رو بر اساس این فرمول به سبزی خشک تبدیل کنین
      شیوه پخت رو هم که فکر می کنم هرچه می دونستم در بالا توضیح داده ام
      نهایتا نمی دونم تونستم کمکی بهتون بکنم یا نه

      Delete
    2. salam mojadad:)
      besyaaaar mamnon az rahnamaeiton laleh aziz.
      manzuram in bod k man to iran vaghti sabziharo khushk kardam joda joda baste bandi kardam ama inja k omadam hamashun ghati shudan.man taze omadam dk.hanoz ashenaei ziyadi ba supermarket irani nadaram.va tajrobe ziyadi to ashpazi ham nadaram be hamin dalil soal kardam.
      va khushhalam web shumaro didam.

      Delete
    3. aya dar list ghazahaye khushmazaton tarze tahaye tah chine morgham hast?

      Delete
    4. سلام عزیزم
      ;) خواهش می کنم

      احتمالا علت تلخی خورشتتون همین است چون سبزیهایی مثل نعناع و شنبلیله اگه بیشتراز حد نیاز مصرف بشن خورش رو تلخ می کنن
      در مورد ته چین باید عرض کنم از اونجا که من از تمام مراحل کارم و نهایتا غذای اماده شده عکس می گیرم پروسه زمانی زیادی صرف کارم میشه که گاهی وقتا زمان کم میارم و نمی تونم از غذای اماده شده عکس بگیرم و کارم نیمه تمام می مونه تا دفعه بعد

      ته چینم یکی از همین غذاهاست که انشالله در اولین فرصت که بتونم عکس های بعدی رو بگیرم, در خدمتتون هستم

      در هر حال ممنونم از محبتتون و خوشحالم از اینکه باهاتون اشنا شدم

      Delete
  22. سلام من اولین باره که این سایت رو دیدم و خیلی ازش خوشم اومده و بدردم خورد
    ممنون بخاطر غذاهای خوشمزه و عکسای قشنگتون که معلومه خیلی براش زحمت کشیدین
    خسته نباشید کدبانو :)

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون و خوشحالم که از اینجا خوشتون اومده. امیدوارم اگه هر کدوم از دستورهای غذایی اینجا رو امتحان کردید دوست داشته باشید و از نتیجه کار راضی باشید

      Delete
  23. salam doostan, man amrica zendegi mikonam va inja hamejoor sabzi ro mishe too har fasli tazeh peyda kard. vali man mamoolan baraye dorost kardane ghormesabzi tanha va tanha az geshnizo jafari estefadeh mikonam va hamoon tame 100% ghormeye irane khodemoono migire. bavar konid faghat ba jafario geshniz ham mishe in ghazaye nabe irani ro aali dorost kard. movafagh bashid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام فریال جان
      ممنون از اینکه تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتین, امیدوارم دوستانی که می خونن استفاده کنن, البته اگه مثل من جایی نباشند که حتی گشنیز تازه هم به اون شکل در دسترسشون نباشه
      :)))

      Delete
  24. خیلی عالیهههههههه �� مرسی از شما ک تجربیاتتون و در اختیار ما قرار میدید.
    با آرزوی موفقیت برای شما

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم مهسا جان
      خوشحال می شم اگه تجربیاتم مفید واقع بشه
      :*

      Delete
  25. لیمو عمانی ها رو هم سرخ کنیم عایا؟!

    ReplyDelete
  26. سلام لاله جون خیلی وبلاگ جالب و با صفایی دارید من که از تماشایش لذت بردم دستتون درد نکنه دستورای غذا ها هم با کمال توجه ودقت داداه شده اند. این خورش قورمه سبزی با سبزی خشک هم که عالیه تازه بنظر من با سبزی خشک خوشمزه تر هم میشه.با اینکه من در ایرانم وسبزی تازه فراوون هست اما با سبزی خشک هم درست میکنم . آرزومن موفقیت بیشترتان هستم

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم دوست عزيز ناشناسم و عذر خواهي مي كنم بابت تاخيرم در پاسخ به شما

      Delete
  27. عالی بود، با تشکر از شما
    معین از ترکیه

    ReplyDelete
  28. سلام لاله خانوم
    مهدی هستم از اریزونا . خیلی عالیه وبسایتتون . دستت درد نکنه .
    از غذاهای خوشمزتون لذت میبرم .
    شاد باشید همیشه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامي ممنونم از لطف شما

      Delete
  29. سلام ممنونم از شما که نحوه پخت این غذای ایرانی رو بهم یاد دادید
    من با روش شما پختم که عالی شد
    منتظر آموزش های بعدی شما هستم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام يلدا جان ممنونم از شما

      Delete
  30. من امشب درست كردم بد نشده بود ولى ليمو يمانى نداشتم ولى در كل اطلاعات شما خيلى مفيد بود مخصوصا در مورد زمان خيس كردن

    ReplyDelete
  31. سلام
    من امشب درست كردم ، بد نبود ديگه ولى ليمو يمانى نداشتم و در كل اطلاعاتتون خيلى مفيد بود مخصوصا در مورد زمان خيس كردن و شستن سبزى

    ReplyDelete
  32. recipie ghormesabzitoon ali boode doros kardam
    mersi az blogetoon, bazam khoreshthaye moshabeh bezarin lotfan

    ReplyDelete
  33. myshe faghat az ablimo estefade kard,? va in meghdar bara chand nafare?

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله اما بهرحال طعم اصلي قورمه سبزي به ليمو عماني اونه و اين مقدار براي حدودا ٤ - ٥ نفر هست

      Delete
  34. سبزي خشكها دراز هستن چكار كنيم كه تو خورش دراز نباشند و ظاهرش هوب باشه؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله لازمه قبل از خيساندن در غذاساز خردش كنيد

      Delete
  35. خیلی خوب نوشته بودین واقعا ممنون

    ReplyDelete

  36. امروز یک بنده خدا از من پرسید که غذاهای ایرانی چی هستند که من اسم یک چندتا غذا رو گفتم واز توی همایشون قرمه سبزی را به فارسی تونست تلفظ
    کند و گفت که میخواهد درست بکند من هم سایت شما را پیدا کردم و برای ایشون ترجمه کردم و مواد لازمی که احتیاج بود تهیه کردم
    ایشون زحمت کشید و درست کرد ولی چیزی که ایشون درست کرد یک چیز دیگه بود
    اولا که سبزی ها را نشست که گفت خاصیتش میره بعد هم چونکه با ادویه جات ایرانی آشنایی نداشت غذا شور وتند شده بود و سبزی نپخته و لوبیا نیم پز و سبزی خشک ها هم که نیم پز بودند
    بالاخره چونکه ایشون زحمت کشیده بود یک بشقاب خوردیم و خیلی هم تشکر کردیم از این بابت

    ولی دیگه فکر کنم تا مدت های زیادی قرمه سبزی را دیگه اسمشو نیارم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيز
      من الان نمي دونم بايد بخندم يا ناراحت بشم براتون يا تعجب كنم اما خودم رو كه جاتون ميزارم مي بينم شرايط بدي بوده
      اميدوارم خيلي زود شرايطي پيش بياد كه يك قورمه سبزي جاافتاده و خوش طعم ميل كنيد تا جبران امروز بشه

      Delete
  37. سلام مرسی کلی
    تا حالا سبزی رو بدون که سرخ کنم میریختم تو آب ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام پس انشالله من بعد تفاوت طعم قورمه سبزى تون رو حس خواهيد كرد، اگه اصول ديگه رو هم رعايت كنيد مطمئن باشيد تا خودتون نگيد كسى متوجه نخواهد شد قورمه سبزى شما با سبزى تازه نيست

      Delete
  38. سلام ممنون از آموزش بسیار عالیتون
    یه سوال داشتم ؟
    میخواستم بدونم برای چی سلزی و با لوبیا و گوشت باید بپزیم و اینکه من با گوشت گوساله درست میکنم و وقتی گوشت کمی سرخ میکنم بعد تو غذا ظتهر بدی داره
    میشه لطفا راهنمایی کنید
    ممنون.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام خواهش می کنم من خودمم از گوشت گوساله استفاده کردم خاصیت گوشت گوساله تقریبا همینطوره و معمولا نسبت به گوشت گوسفندی خشک تره
      در مورد پختن سبزی هم به این خاطر که سبزی خشک هم مثل سبزی تازه احتیاج به پختن داره و به همین خاطر مثل قورمه سبزی با سبزی تازه عل می کنیم

      Delete
  39. با سلام و ممنون از آموزش بسیار عالیتون
    یک سوال داشتم
    چرا سبزی رو با لوبیا و گوشت با هم پختید ؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامی پاسختون رو تو سوال قبل دادم

      Delete
  40. سلام ممنون از پیچ عالیتون ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامی
      لطف دارید

      Delete
    2. این مقدار قورمه سبزی برای چند نفر کافی است ؟

      Delete
    3. سلام لاله جون
      من به شنبليله دسترسي ندارم جايگزين چي داره؟
      يه دفعه با سبزي خشك قورمه سبزي درست كردم اصلأ مزه نداشت !

      Delete
    4. سلام لاله جون
      ممنون از پيج خوبتون
      من به شنبليله دسترسي ندارم،جايگزين نداره؟
      بعد اينكه يه بار با سبزي خشك قورمه گذاشتم اصلا خوب نشد نميدونم چرا قورمه هام مزه علف مي گيرن واسه همين جرات نمي كنم زياد قورمه درست كنم،
      اما اسفناج لازمه به سبزي خشك اضافه كنم؟ چقدر؟

      Delete
    5. سلام آقای بیژن پور
      عذر می خوام که دیر پاسختون رو می دم این مقدار تقریبا برای چهار تا پنج نفر مناسب است

      Delete
  41. سلام ممنون از وبلاگ بسیار مفیدتون من ساکن آلمان هستم و دسترسی به سبزی تازه ندارم نمیدونستم چطوری باید با سبزی خشک قورمه سبزی بپزم و امروز برای اولین بار میخام برای شام بپزم امیدوارم که خوب بشه
    راستی اینجا گوشت خیلی کم هست و فقط فروشگاههای ترکیه دارند که البته اونها هم اینقدر گوشتهاشون توی سردخونه ها مونده که رنگش سیاه شده به همین خاطر من معمولا از مرغ به جای گوشت استفاده میکنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام گیلدا جان
      عذرخواهی می کنم که دیر پاسختون رو می دم
      تعجب می کنم که می شنوم با کمبود گوشت مواجهید اما بهرحال قورمه سبزی با مرغ این مزیت رو داره که باعث می شه کمتر گوشت قرمز مصرف کنید
      اینکه چطور باید با سبزی خشک قورمه سبزی درست کنید رو کاملا در دستور بالا توضیح داده م وفقط کافیه مطالعه کنید

      Delete
  42. سلام مرسي از پيجتون
    من قورمه سبزيام مزه نميدن:/ مثل اينه كه علف پختم
    نميدونم چرا؟!
    جاي شنبليله چي استفاده كنم؟ به شنبليله دسترسي ندارم!؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام انا جان ببخشید که دیر پاسختون رو می دم
      عزیزم متاسفانه مشگل خیلی ازماها که در کشورهای دیگه زندگی می کنیم همینه
      به همین خاطر اجبارا از سبزی خشک استفاده می کنیم برای اینکه به قول شما مزه علف نده طبق مراحلی که در بالا توضیح دادم پیش برید قطعا راضی تر خواهید بود کما اینکه من در مهمانی هام هم قورمه سبزی درست کرده م و مهمانها لذت بردن
      در سوال قبلتون پرسیده بودید اسفناج چقدر استفاده کنید می تونید برای این مقدار دو تا توپک از اسفناجهای یخی داخل قورمه سبزی بریزید

      Delete
  43. سلام :)
    ميشه لطفاً بگين كه اين دستور حدوداً براى چند نفر كافيه؟ و اينكه ٥٠ گرم سبزى خشك تقريباً معادل چند فنجون يا قاشق غذاخورى ميشه؟
    سپاس از اطلاعات مفيدتون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام این دستور برای چهار پنج نفر مناسبه من سبزی های حشکم رو همین که می رسم غنا داخل غذاساز خرد و بسته بندی می کنم مسلما اندازه ها وقتی سبزیجات درشت تر باشه کمی فرق می کنه اما بهرحال برای شما پیمانه گرفتم حدودا یک و نیم پیمانه استاندارد شد
      البته خیلی حساس نباشید چون من بدلیل علاقه پسرم به سبزی داخل خورش تا صد گرم هم با همین مقدار گوشت و لوبیا قورمه سبزی درست می کنم و هیچ مشگلی در طعم و شکل ظاهری اون پیش نمیاد

      Delete
  44. سلام
    ميشه لطفاً بفرماييد كه اين دستور غذا براى چند نفره؟ و اينكه ٥٠ گرم سبزى خشك حدوداً چند قاشق غذاخورى يا چند پيمانه ميشه؟
    ممنون از اطلاعات مفيدتون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام
      خواهش می کنم

      پاسختون رو در پست قبل دادم

      Delete
    2. سلام ببخشید یک و نیم پیمانه استاندارد با همین لیوان دسته دار فرانسوی هم یک و نیم تا باید سبزی خشک استفاده کنم؟

      Delete
    3. سلام مهناز خانم

      بله می تونید از همون لیوان های دسته دار هم استفاده کنید برخلاف شیرینی که گرم خیلی مهه اینجا اگه بیشتر هم سبزی بردارید مشکلی پیش نمیاد من چون پسرم قورمه سبزی پر سبزی دوست داره برای خودمون با همین مقدار گوشت و لوبیا تا 100 گرم سبزی هم استفاده کرده م پس خیلی نگران مقدارش نباشید

      Delete
  45. سلام ممنونم از زحماتتون و وبلاگ خوبتون ممکنه بفرمایید یک و نیم پیمانه چطور پیمانه ای مدنظرتون هست من اینجا پیمانه ندارم و از لیوان دسته دار فرانسوی بعنوان پیمانه هام استفاده میکنم الان یک و نیم پیمانه که فرمودید با همین لیوان دسته دار فرانسوی هم میشه یعنی؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. مهناز خانم عزیز پاسختون رو در سوال قبل جواب دادم

      Delete
  46. لاله خانوم ممنون.لطفا بگید به من از زمانی که خورش جوش اومد و زیر اجاق رو کم کردیم تقریبا چند ساعت و با چه حرارتی باید طبخ بشه که حسابی جا بیفته و روغن بندازه.و اینکه چند لیوان دقیقا آب جوش اضافه باید کرد؟سپاس از آموزش عالی تون .دقیقا چیزی بود که دنبالش بودم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم عذرخواهی می کنم دیر پاسختون رو می دم پیامتون به قسمت اسپم ها رفته بود

      در جواب سوالتون باید بگم در پخت و پز حتی اگه دچار گوشت یا حبوبات دیرپز نشیم که مسلما زمان پخت رو نسبت به اونچه باید باشه بالاتر می بره مکان جغرافیایی و ارتفاع ما از سطح دریا هم در سریعتر یا دیرتر پختن مواد غذایی موثره به عنوان مثال قورمه سبزی ای که من می پزم دو تا سه ساعت با قابلمه زمان می بره و قورمه سبزی ای که مادرم در اصفهان می پزن دو سه ساعت با زودپز بنابراین بهتره با توجه به تجربه خودتون در پخت مواد غذایی زمان رو تعیین کنید در مورد مقدار اب جوش هم تقریبا تا دو سوم ظرف رو پر کنید و بعد از اینکه جوش اومد اجازه بدید تا زمانی که به روغن می افته و جا می افته روی حرارت ملایم بپزه

      Delete