Friday, January 31, 2014

فوندانت مارشمالو

خوب طبق قولی که داده بودم نوبت درست کردن فوندانت شد. همونطور که توی پست پیشین هم گفتم تا قبل از این تجربه فکر میکردم با کار سختی روبرو هستم. اما واقعیت اینه که هم تهیه فوندانت و هم فرم دهی به اون بقدری لذت بخش و هیجان انگیز است که بعد از پایان کار اصلا احساس خستگی نمی کنین. حداقل برای من که اینطور بود و با وجود این همه عکسی که در حین انجام کار گرفتم و طبیعتاً زمان کارم رو دو سه برابر کرد, اما باز هم تجربه شیرینی بود و شاید به نوعی من رو بیش از بامداد دچار هیجان و حس خوب کودکی کرد.
فوندانت انواع مختلفی داره که فوندانت مارشمالو یکی از اونهاست. این فوندانت علاوه بر اینکه ساده و راحت تهیه می شه طعم بهتری هم نسبت سایر فوندانت ها داره که طرز تهیه اون رو در ادامه مطلب توضیح می دم.
مواد لازم:
مارشمالو ٢٠٠ گرم
پودر قند یک بسته ٥٠٠ گرمی
وانیل ١ قاشق چای خوری
آب ٢ قاشق
طرز تهیه:
خوب شاید براتون سوال پیش اومده باشه که مارشمالو اصلاً چی هست؟ مارشمالو ظاهرا توی ایران به اسم پف پفی یا همچین چیزی معروفه با اینحال من عکسش رو براتون گذاشتم تا در صورتی که معنیش رو نمی دونین کاملا متوجه بشید از چی صحبت می کنیم.
مارشمالوهای اینجا در دو رنگ صورتی و سفید است که من از بین چند بسته فقط سفیدهاش رو جدا کردم ... اگه در تصویر زیر دقت کنین می بینین مقدار اون دقیقا ٢١٠ گرم است ولی من در مقدار مواد لازم ٢٠٠ گرم ذکر کرده ام. این به این خاطر است که بر خلاف شیرینی جات که مقدارها باید خیلی دقیق باشه برای درست کردن فوندانت یک راه حل کلی هست اونم ترکیب مارشمالوی ذوب شده و پودر قند است که پودر قند باید پیمانه پیمانه اضافه بشه در حدی که خمیر به دست نچسبد و منعطف باشه پس ده گرم کم یا زیاد تفاوتی در اصل مطلب نمی کنه.
 بهرحال اولین کاری که می کنیم مارشمالوها رو داخل مایکرویو می گذاریم و ٣٠ ثانیه تا یک دقیقه بهش حرارت می دیم وقتی کمی حالت مذاب به خودش گرفت وانیل و آب رو اضافه می کنیم و دوباره به مدت ٣٠ ثانیه داخل مایکرویو میگذاریم و این کار رو ادامه می دیم تا مارشمالوی ما ذوب بشه. ( اینکار رو می تونیم روی حرارت غیر مستقیم بخار آب و به روش بن ماری هم انجام بدیم ).
بعد با یه قاشق چوبی چرب شده کمی اون رو هم می زنیم تا یکدست بشه.
و پودر قند رو کم کم اضافه می کنیم.
وقتی مواد کمی فرم گرفت اون رو به میز کار منتقل می کنیم و بادستان چرب شده شروع می کنیم به ورز دادن واضافه کردن پودر قند تا جایی که خمیر لطیفی به دست بیاریم که دیگه به دست نمی چسبه.
 حالا باز خمیر رو چرب کرده و داخل نایلون گذاشته تا با هوا در تماس نباشه.
بعضی از دستورها توصیه میکنن فوندانت رو یک شب داخل یخچال نگه دارید و فردا دوباره اون رو ورز داده و مورد استفاده قرار بدید اما اگه اینکار رو هم نکنین مشگلی پیش نمی یاد و می تونین از خمیر استفاده کنین. (کاری که من کردم)
چند نکته:
* معمولا گفته می شه برای تهیه فوندانت از وانیل بی رنگ استفاده کنین. به همین خاطر من از پودر وانیل استفاده کردم اما همونطور که در عکسهای مراحل مشخص است باز هم وانیل رنگ کاراملی به خودش گرفت ... با اینحال این مقدار وانیل تاثیری در رنگ فوندانت من نداشت.
* مقدارهای گفته شده تقریبی است. لزومی به مصرف همه پودر قند نیست وهر کجا احساس کردین خمیر به فرم و لطافت لازم رسیده از اضافه کردن مابقی پودر قند خودداری کنید.
* در صورتی که احساس کردید خمیر سفت شده مقداری آب و در صورتی که خمیر هنوز به دست می چسبید یا فرم نگرفته بود از مقدار بیشتری پودر قند استفاده کنین.
* رنگی که به فوندانت اضافه می شه باید از نوع رنگهای ژله ای باشه تا باعث چسبندگی خمیر نشه مگر در صورتی که ...
* راه حلی که برای استفاده از رنگهای مایع به ذهنم می رسه اینه که بعد از اضافه کردن رنگ, خمیر رو با مقداری پودر قند ورز بدید تا چسبندگی اون از بین بره.
* در صورتی که نخواین از رنگهای متعدد استفاده کنین رنگ رو که در این مرحله حتما الزامی نداره ژله ای باشه در دقائق پایانی خمیر وقتی هنوز کمی شل هست به مواد اضافه کنین و بعد ورز بدید.
* اگه خمیر رو داخل یخچال گذاشتید باید حتما دوباره اونقدر ورزش بدید که از گرمای دستانتون لطافت خودش رو بدست بیاره.
( البته از اونجا که خمیر سازی من دو سه روزی وقت برد و من هم همیشه دنبال ساده ترین راههام روز بعد ٥ تا ١٠ ثانیه اون رو داخل مایکروویو قرار دادم و خودم رو از مچ درد راحت کردم ... فقط در حدی که حرارت خیلی کمی به خمیر منتقل بشه و بشه به راحتی اون رو ورز داد)
* برای اینکه خمیر فوندانت به سطح کار نچسبه می تونین از نشاسته ذرت استفاده کنین.
ابتدا تصمیم داشتم همه مراحل کار عروسک سازی رو هم در همین پست قرار بدم اما بهتر دیدم در پستی جداگونه قرار بدم تا در آینده امکان دسترسی بهتری به مطالب وجود داشته باشه ... بهرحال امیدوارم براتون مفید باشه ***
برای رسیدن به دستور و نحوه ی ساخت عروسکها روی این لینک کلیک کنید.

27 comments:

  1. سلام لاله جون ممنون از توضیحاتتون منم تازه کار با فوندانتو شروع کردم واقعا لذت بخشه دست گلت درد نکنه عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام آسيه جان
      ممنونم ازتون، پس منتظر ديدن كارتون هستم
      *** شمام خسته نباشين

      Delete
  2. سلام لاله جان کاور کردن کیک رو هم گذاشتید؟ نمی تونم پیداش کنم
    سعیده

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سعيده جان
      نه متاسفانه، همونطور كه توي پست قبلي هم گفتم براي كاور كردن كيك و رسوندنش به مدرسه بامداد وقت چنداني نداشتم
      اما انشالله در اولين فرصت براتون مي ذارم

      Delete
  3. عالی بود عزیزم , مرسی و خسته نباشی

    ReplyDelete
  4. خسته نباشی عزیزم ، به زودی منم شروع میکنم ، می خبرم بهتون :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. واااااااو پس منتظریم
      ♥ از حالا کلی خوش بحال صنم جووون

      Delete
  5. salam
    baraie cover cake ham as hamin fondant marshmaloo estefadeh kardid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام
      به این خاطر که مقدار فوندانت و همینطور مارشمالویی که برام باقی مونده بود نسبتا کم بود برای کاور کیک از دستور دیگه ای استفاده کردم اما شما می تونین از همین دستور استفاده کنین

      Delete
  6. لاله جون رنگ خوراکی ژله ای چی میشه انگلیسیش ؟ اصطلاح خاصی داره یا ترجمه تحت الفظی شو بگم می فهمن؟در مورد خمیر مایه چه طور؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیزم میشه
      coloring food
      که دو نوع داره لیکوئید (مایع) و ژله ای
      فکر می کنم به اون
      icing food
      هم بگن که در مارکهای مختلف وجود داره و من خودم از مارک ویلتون استفاده کردم

      Delete
    2. ببخشید فراموش کردم
      مایه خمیر هم می شه
      yeast
      که من خودم از بسته های ده گرمی و فوری اون استفاده می کنم
      active dry yeast

      Delete
    3. خیلی ممنونم عزیزم؛کمک بزرگی بود

      Delete
    4. خیلی ممنونم عزیزم؛کمک بزرگی بود

      Delete
  7. عالي ممنون. خيلي خوب ياد گرفتم. خيلي واضح توضيح دادي.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام لیدا جان
      :) خوشحالم که مفید بوده

      Delete
    2. سلام خیلی خیییییلیییی نحوه ی اشپزی تون عالی هست و من خیلی از کاراتون و سلیقه ی خاصتون لذت میبرم.ممنون و خسته نباشید دوست غزیز

      Delete
    3. سلام خيلي محبت داريد دوست گرامي

      Delete
  8. سلام لاله جون بسیار عالی بود ممنون خیلی وقت بود دنبال دستور تهیه فوندانت خوب بودم ایشالا درست کردم عکسشو میفرستم براتون. شاد باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيزم ببخشيد اگر دير پاسخ مي دم، ولي اميدوارم اين پست تونسته باشه در عمل هم براتون مفيد بوده باشه

      Delete
  9. خیلی عالی بود .ممنون که اینقدر وقت میذارید.
    من خیلی دوست داشتم که درست کردن فوندانت رو یاد بگیرم مرسی.

    ReplyDelete
  10. سپاسگذارم.موفق باشيد.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم، همينطور شما نغمه جان
      :*

      Delete