Tuesday, January 23, 2018

مرغ ترش و شیرین

مرغ ترش و شیرین اصالتا یه غذای چینی است که با توجه به اینکه خود ما هم در فرهنگ غذایی مون غذاهای ترش و شیرین داریم دیدم بد نیست اگر قبلا تجربه نکرده باشید با این غذا هم اشنا بشید. از مواد اصلی این غذا آناناس است اما احیانا اگه در دسترستون نبود يا دوست نداشتيد می تونید حذفش کنید توصيه نمى كنم چون مسلما اصل اين رسپی رعایت نشده اما بهرحال از اونجا كه دامنه اشپزى خيلي گسترده ست می تونید با کمی دستکاری در مقدار شکر و سویا سس طعم اون رو به ذائقه تون نزدیک و يه غذاي جديد كه اونهم رسپى خودش رو داره و حتما براتون با توضيحات كامل و مقادير لازمش ميزارم رو تجربه كنيد. در هر صورت فعلا براي مرغ ترش و شيرين اونهم از نوع آناناسي در ادامه با من همراه باشید.
مواد لازم:
سینه مرغ ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
نشاسته ذرت ۱ پیمانه
سير ٥-٦ حبه
پیاز متوسط ۱ عدد
فلفل دلمه ای  ۱ عدد
کنسرو آناناس ۱ عدد
(با توجه به اینکه آناناسهای اینجا برخلاف ایران شیرین و خوشمزه اند و من از خود آناناس استفاده کردم)
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن به میزان لازم
مواد لازم برای سس:
شکر ۱/۲ پیمانه
سرکه ۱/۳ پیمانه
آب آناناس ۳ قاشق غذاخوری
کچاپ ۳ قاشق غذاخوری
سس وستشایر ۱ قاشق چایخوری
سویا سس تیره ۱/۴ پیمانه  (توضیح بیشتر در قسمت نکته ها)
در رسپی اصلی از ۱ قاشق چایخوری سس صدف هم استفاده شده که در صورتی که مایل باشید می تونید اضافه کنید.

طرز تهیه:
قبل از هر چیز مواد سس رو مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.
بعد سینه های مرغ رو به تکه های متوسط خرد می کنیم.
و نمک و فلفل می زنیم. (توضیح بیشتر در قسمت نکته ها)
حالا تخم مرغها رو با چنگال می زنیم و تکه های مرغ رو داخل کاسه ریخته با تا به تخم مرغ آغشته بشه و بعد از داخل تخم مرغ در اورده و با پودر نشاسته مخلوط می کنیم. 
بعد در مقداری روغن روی حرارت کم سرخ می کنیم تا در عین کریسپی شدن نسبتا پخته بشه. اینکار رو در فر هم می تونید انجام بدید.
حالا پیاز و فلفل دلمه ای رو به قطعات درشت خرد می کنیم و همراه با سیررنده یا ریز خرد شده  در مقداری روغن تفت می دیم و نهایتا سس رو که از قبل آماده کرده ایم بهش اضافه می کنیم.
 همین که سسمون کمی جوشهای ریز زد مرغ سرخ شده رو اضافه کرده و خوب با سس مخلوط می کنیم روی حرارت کم اجازه می دیم تا سس کاملا به خرد تکه های مرغ رفته و وقتی مطمئن شدیم مرغ پخته و غذا اماده ست, لحظه اخر آناناسها رو اضافه کرده باز یکی دو دقیقه صبر می کنیم تا مزه ها با هم مخلوط شده و نهایتا غذای ما اماده ست که در کنار برنج سفید سرو می کنیم.
نکته:
* تنها نکته ای که در مورد این غذا باید ذکر کنم اینه که با توجه به نمکی بودن سویا سس مراقب شور شدن غذاتون باشید سویا سسی که من استفاده کردم نوع تیره اون هست که کم نمکتر از سویا سس روشنه. به همین خاطر همون ابتدا مرغ رو با نمک مزه دار کردم اما اگه مقدار شوری سویا سستون دستتون نیست برای بار اول حتی در مصرف سویا سس با احتیاط باشید و قبلش کمی از اون رو بچشید اگه شور بود مقدار سویا سس رو به یک قاشق برسونید.
نوش جان***

4 comments:

  1. عالیه ممنون از دستور

    ReplyDelete
  2. سس وستشایر chie? esme englisish chi mishe? :)
    mamnon az dastooreton

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم
      میشه
      worcestershire sauce

      Delete