Saturday, July 21, 2012

بامیه

با شروع ماه رمضان، حال وهوای ایران جور دیگه ای می شه، در طول روز بر خلاف روزهای دیگه ی سال، خصوصاً روزهای آخر، انرژی و تکاپوی چندانی نیست و تقریباً همه چیز به آرومی پیش می ره، اغذیه فروشی ها بسته اند و یکی دو ساعت مانده به افطار، گویی که همه ثانیه شماری اون لحظه رو می کردن یه دفعه همه جا رو هیاهو می گیره، همه در تکاپو اند زودتر به خونه برسن، مردم برای گرفتن افطاری تو صف اغذیه فروشی ها ایستادن، خصوصاً تو اصفهان که بریانی ها پر است از کسایی که منتظر گرفتن حلیم بادمجان و آش قلمکار و بریان و کبابند. از اون طرف یه صف طولانی برای خرید زولبیا بامیه  پشت در شیرینی فروشی هاست که تا خود افطار طول می کشه و دوباره بعد  از اذان همه جا رو سکوت می گیره و انگار دیگه نایی برای بیرون اومدن از خونه نیست. 
 امروز در حین درست کردن این شیرینی، یاد اون حال و هوا و توی صف ایستادن ها کردم، و وقتی یادم اومد امروز مردم شهر و کشورمون به سختی زندگی می گذرونن از خودم پرسیدم آیا امسال هم مثل سالهای قبل مردم برای خرید زولبیا بامیه صف بسته اند؟ آیا بریانی ها، کبابی ها، اغذیه فروشی ها و رستورانها باز هم مثل سالهای قبل شلوغ است؟ آیا همهمه و تکاپویی هست؟ یا ...؟
در هر صورت امیدوارم هیچ پدری شرمنده ی خانواده اش نباشه و هیچ مادری غم روزی فرزندش رو نخوره و سفره ی همه خانواده ها پربرکت باشه و حالا با این آرزو دانسته هام رو در مورد این شیرینی سنتی با شما در میون می ذارم.
مواد لازم برای شربت بامیه:
شکر ٢/٥ پیمانه
آب ١ پیمانه سرخالی
گلاب  ٦ - ٤ قاشق غذاخوری
کرم تارتار ١ قاشق چای خوری ( یا ١/٣ قاشق چایخوری جوهر لیمو یا یک و نیم قاشق غذاخوری آبلیمو)

(لطفا برای بهتر و واضح تر دیدن عکس ها روی اونها کلیک کنید)

طرز تهیه:
ابتدا آب، گلاب و شکر رو داخل ظرف مناسبی ریخته و قبل از اینکه روی حرارت قرار بدیم به آرومی طوری که دیواره های ظرف شکری نشن، شکر و آب رو با هم مخلوط می کنیم.
 بعد ظرف رو روی حرارت قرار می دیم و وقتی شروع به جوشیدن کرد کرم تارتار رو اضافه می کنیم. بعد حرارت رو ملایم کرده تا شربت کم کم قوام بیاد. منتها نکته ای که در مورد تهیه ی شربت باید رعایت کنیم اینه که اصلا اون رو هم نزنیم و بذاریم خودش به خودی خود به قوام برسه. اگه احیاناً اطراف ظرف شکرک زد با یه برس خیس دیواره ی اون رو نمدار می کنیم تا از شکرک زدن اون جلوگیری کنه. البته می شه برس رو به آب لیمو هم آغشته کرد، ولی باید خیلی مراقب بود، چون ممکن است شربتمون ترش بشه.
*
*
مواد لازم برای بامیه:
آرد ١ پیمانه 
آب ١ پیمانه
روغن جامد آب کرده ٤ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ٣ عدد
شکر یا شربت قوام آمده ٢ قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)
وانیل ١/٣ قاشق جایخوری
نمک نوک انگشت

طرز تهیه:
آب، روغن، شکر و نمک رو داخل ظرفی ریخته روی حرارت می ذاریم تا جوش بیاد. توی مواد لازم گفته بودم شکر یا شربت در صورت تمایل، به این دلیل که اگه دوست دارین رنگ بامیه تون کاراملی بشه این مقدار شکر رو اضافه و اگه نه، حذفش می  کنید.
 وقتی مخلوط آب و روغن جوش اومد، همه ی آرد رو یه مرتبه داخل ظرف ریخته و سریع هم می زنیم تا گلوله گلوله نشه، یه خمیر نسبتاً سفتی تشکیل می شه، حدوداً ده دقیقه اون رو، روی حرارت تفت می دیم.
 وقتی خمیر مقداری خنک شد، تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه می کنیم. خوب با مواد مخلوط می کنیم و بعد تخم مرغ بعدی و وانیل رو اضافه می کنیم و داخل قیف با ماسوره معمولی شکوفه می ریزیم.
 حالا ماهیتابه رو پر از روغن می کنیم و به اندازه ی یه بند انگشت از بامیه رو قیچی کرده و داخل روغن می ندازیم. اگه احیاناً قیچی خمیری شد تو روغن همون ظرف می زنیم و کارمون رو ادامه می دیم و نهایتاً قبلا از اینکه تابه رو از بامیه پر کنیم، روی حرارت قرار می دیم. در واقع باید فضای خالی کافی برای پف کردن بامیه ها بذاریم.
 همونطور که توی تصاویر زیر می بینین بامیه ها کم کم با داغ شدن روغن پف می کنن و بزرگتر می شن. به همین خاطر مراقب باشید از ماسوره های بزرگ استفاده نکنین که به جای بامیه کلوچه تحویل می گیرین :)
چیزی که من توی دستورهای مختلف تهیه ی بامیه خونده ام, اینه که بلافاصله بعد از سرخ کردن بامیه اون رو داخل شهد یا شربت بریزین, ولی از اونجا که با این مقدار مواد حدوداً دو لیوان بیشتر شربت نداریم و اگه بخوایم مرحله مرحله اینکار رو انجام بدیم به جز سری های اول بامیه، باقی اونها کدر و چسبناک می شه  وخرده های بامیه که داخل شهد ریخته شده به اونها می چسبه و زیبایی کار رو از بین می بره. بنابراین برای اینکه شهد روی بامیه ها براقی خودش رو حفظ کنه، بامیه ها رو کم کم سرخ کردم, توی سبد گذاشتم تا روغنش گرفته بشه و وقتی همه ی بامیه ها تو چند نوبت نسبتاً سرخ شد, همه ی اونها رو یک جا دو مرتبه سرخ کردم و اجازه دادم کاملاٌ برشته شه و بعد داخل شربت ریختم.
در نهایت وقتی شربت جذب بامیه ها شد, دومرتبه اونها رو توی صافی ریختم تا شربت اضافه ش خارج بشه و بامیه ی ما آماده است.
*
*





امیدوارم درست کنین و از اون خوشتون بیاد و ما رو هم از دعای خودتون فراموش نکنید.
نوش جان :))

91 comments:

  1. وای لاله جون ؛ دلم رو آب کردی ؛ عکساش عالی شده ، حتما هم خودش خوشمزست ،دست گلت درد نکنه ....

    ReplyDelete
  2. :) شرمنده ام رز جون

    *** ضمنا مرسی عزیزم لطف داری

    ReplyDelete
  3. فوق العاده شده...امسال امیدوارم خوب بشه بامیه هام..مال پارسال خوب نبود...عالی شده مال تو دوست جونم...دلم رفت

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی هانیه جون
      :)) جای شما و همه دوستان خالی بود ** ایشالله امسال خوب می شه عزیزم

      Delete
  4. salam laleh jon. injoori ke man motovajeh shodam, bamiyeye dagh ro mirizin too sharbate sard, doroste? man parsal ke doros kardam ye bar inkaro kardam ba'd bamiyeha narm shod ba inke sharbatesh ghaliz bod.

    ReplyDelete
    Replies
    1. نه عزیزم شربتت قاعدتاً باید داغ باشه که به خورد بامیه ها بره, منتها من چون خیلی شیرین دوست ندارم شربتم داغ نبود ولی سردم نبود.
      ضمن اینکه برای خمیر نشدن بامیه باید اون ده دقیقه ای که گفتم خمیر رو تفت بدی رعایت کنی, و در مرحله ی اخر باید بذاری کاملاً سرخ بشه, ممکن است سال پیش همین که تغییر رنگ داده از روی حرارت برداشته باشی, در صورتی که باید بذاری کاملاً سرخ و برشته و ترد بشه بعد از روی حرارت
      :)) برداری

      Delete
  5. Dear Laleh
    simply delightful, this was perfect and my friends loved it. Thank you so much for sharing, wonderful pictures.
    kamet shereen o delet shad bad.
    Nima (USA)

    ReplyDelete
    Replies
    1. نیما خان ممنون از لطف شما و دوستانتون
      نمی دونم دوستان شما ایرانی هستن یا نه, ولی از اینکه کار من مورد توجهشون قرار گرفته خیلی خوشحالم, در هر صورت از اینکه این وبلاگ رو اونقدر قابل دونستین که با اونها در میون بذارین
      :)))ممنونم
      ***کام و دل شما هم شاد

      Delete
  6. عالیه عزیزم. عکسا هم مثل همیشه هوس برانگیزند.....راستی پیجت مشکلش حل نشد عزیزم؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی شادی جون مثل همیشه به من لطف داری
      حقیقتش پیج شخصی ام که نه ولی به پیشنهاد صفحه سوال کنید پیج سوال کنید - آشپزی رو
      :)) راه انداختیم

      Delete
  7. عالی شده لاله جون. دستت درد نکنه....راستی مشکل پیجت حل نشد عزیزم؟

    ReplyDelete
  8. salam chera bamiyeha bad sorkh shodan to sharbat k rikhtam khamir shodan?

    ReplyDelete
  9. سلام دوست ناشناسم
    :))))چقـدر عصبانی؟ یه آن خودم رو جمع و جور کردم

    در هر حال اگه عین مراحلی که گفتم پیش رفته باشین نباید خمیر بشه, حالا یا ممکنه خمیر اون رو کم تفت داده باشید یا خود بامیه ها رو کم سرخ کرده باشین
    اون موقع که بامیه ها رو از روغن خارج کردین وقتی دست می زدین ترد و برشته بود یا نرم و انعطاف پذیر؟ اگه نرم بوده به همین دلیل است. در واقع باید بذارین کاملاً سرخ و برشته بشه و وقتی با دو انگشت فشار می دین یا نصف می کنین کاملا وسطش ترد و پخته شده باشه
    من الان یه عکس که از بامیه های نصف شده می ذارم تا بهتر متوجه منظورم بشین

    ReplyDelete
  10. Leleh jan salam namaz va rozehatn ghabol, kheili mamnun az dastore khobeton, man ke 2 bar dorost kardam hard dafe ham ye moshkelly peida karde ,dafe aval narm shod dafe 2 pof nakard vali narm nabod, man ye soali dashtam hararate gaz sheghad bayad bashe dar heine pokhte bamye ,mamnun azizam

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سمانه جان
      :))نماز روزه های شما هم
      با این دستور درست کردی؟
      سمانه جان حرارت فر من نه خیلی زیاد بود نه کم, در حدی که هم روغن داغ باشه و بتونه بامیه ها رو برشته کنه و هم اونقدر شعله بالا نباشه که بیرونش سرخ بشه و مغزش خمیر بمونه

      Delete
  11. سلام دوست عزيز

    باميه خوب و خوشمزه شد

    با تشكر از شما
    اما وقتي باميه را سرخ ميكردم در روغن خيلي كف ميكرد به نظر شما چرا ممنون مي شم راهنمايي كنيد
    در ضمن عكس ها تون فوق العاده زيبا واشتها برانگيزاست
    موفق ومويد باشيد

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سارا جان
      ممنونم از لطفت و خیلی خوشحالم که از این دستور راضی بودی,راستش فکر نمی کنم کف کردن روغن ربطی به بامیه ها داشته باشه, چون معمولا وقتی ذرات غذا داخل روغن ریخته می شه باعث کف کردن و سوختن روغن می شه که در مورد بامیه این اتفاق نمی افته و بامیه ها تا لحظه اخر بافت خودشون رو حفظ می کنن
      من فکر می کنم نقطه دود روغنت پایین بوده که این دلیل بر بد بودن روغن نیست, مثلا نقطه دود روغن زیتون تا جایی که من اطلاع دارم از روغنای دیگه پایین تره در حالی که روغن خیلی خوبی هم هست منتها نه برای سرخ کردن
      یا اینکه حرارت روغن زیاد تر از حد بوده و یا روغنت رو برای چندمین بار استفاده کردی که باز بعد از هر بار استفاده از روغن, نقطه دودش پایین می یاد, غلظتش زیاد می شه و کف می کنه

      اینا چیزایی است که به ذهن من رسید حالا شما ببین در موردتون صدق می کنه یا نه و
      :))تونستی خبرش و به منم بده

      *****بابت عکس ها هم ممنون

      Delete
  12. لاله جون من دبیرستان بودم بامیه درست کردم چند بار و دیگه درست نکردم تاااااااااا حالا . دست گلت درد نکنه عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. باریکللا الی جون پیداس از اول خانوووم بودی... من این دومین بارم بود یه بار اول
      :)) ازدواجم که اومدم غنا یه بارم امسال

      Delete
  13. خیلی عالی شده خیلی اشتها برانگیزه لاله جون دستت درد نکنه چقدر هوس کردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی لیلا جووون
      *** همیشه لطف داری

      Delete
  14. سلام لاله جون حق با شماست من ازروغن مخصوص سرخ كردني

    استفاده نكردم حرارت هم زياد بود براي اينكه روغن داغ بماند

    و باميه ها برشته شود

    ممنونم كه وقت گذاشتيد جوابم داديد

    اميدوارم هميشه شاد وسرحال باشيد
    غذاها وشيريني هاي خوشمزه بپزيد
    ودستورهاي خيلي خوبتون بنويسيد تا ما هم استفاده كنيم

    ReplyDelete
    Replies
    1. قربونت برم سارا جان
      انشالله دفعه دیگه خوب می شه
      ممنونم دوست خوبم امیدوارم شما هم همیشه خوش باشین و با کامنت های گرمتون من و به کاری که می کنم دلگرم تر کنین

      Delete
  15. doroud bar shoma,
    kheili mamnoon az dastoure kheili khubetun.,aksaton ham ke kheiliii eshteha barnagize:) man ye soal dashtam,age be jaye roghan jamed az roghan maye estefade konim moshkeli pish miyad? mamnon misham javabamo bedid ... :)

    ReplyDelete
  16. درود بر شما،
    خیلی ممنون از دستور و عکسهای فوق العاده اشتها برانگیزتون ، من یک سوال داشتم ،ممنون میشم جواب بدید...اگر به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده کنیم،مشکلی پیش میاد ؟؟
    موفق باشد....

    ReplyDelete
    Replies
    1. مائده جان ممنونم از لطفتون
      راستش من یه دستور از خانم گلزارمنش دارم که توش از روغن مایع استفاده می شه ولی فکر می کنم اگه از روغن جامد استفاده بشه ترد تر بشه (البته فقط برای خمیر بامیه نه برای سرخ
      کردن)... شاید بد نباشه اگه کره رو جایگزین روغن جامد بکنین

      Delete
  17. سلام لاله خانم
    واقعا باميه هاي قشنگي درست كرديد ، معلومه كه خوشمزه هم ط شده .
    من تا الان 2 دفعه درست كردم ، ولي اصلا جالب نشده .
    بهم گفتن كه بايد آرد رو بو داده استفاده كنم . ولي باميه هام طعم حلوا ميدادن . داخلشون هم پوك شده بود ، گوشتي نبود .اصلا طعم باميه هاي بازار رو نميداد . خيلي توي ذوقم خورد .اگه ميشه لطف كنيد و اشتباهاتم رو با جزييات بهم بگيد
    يه خواهش ديگه هم داشتم ، اگه ميشه مقدار پيمانه آرد و اب رو با قاشق غذاخوري معمولي بهم بگيد .
    بازهم ازتون تشكر ميكنم .
    مرسي .

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست خوبم ممنونم از لطفتون
      راستش من تا بحال نشنیده ام کسی بگه آرد بامیه رو باید تفت داد و ممکن است اینکه بوی حلوا می داده به همین دلیل بوده. در هر صورت این دستوری که توی بلاگ گذاشته ام دستور راحت و خوبی است اگه حوصله داشتین یه بار طبق مراحلی که من پیش رفتم اون رو درست کنین انشالله که راضی باشین و به نتیجه دلخواهتون برسین

      و یه چیز دیگه اینکه خیلی روی مقدارها وسواس نشون ندید
      اگه پیمانه ندارین از لیوان معمولی آشپزخانه هم می تونین استفاده کنین

      Delete
  18. salam. man emrooz tebghe recipe shoma Bamieh dorost kardam.... aali shod. daste goletoon dard nakone... vaghean ba salighe va kad banoo hastid. well done.

    ReplyDelete
  19. ممنونم فائقه جان
    :)) *** خیلی خوشحالم که راضی بودین

    ReplyDelete
  20. مرسی از کارهای زیبات لاله عزیز

    ReplyDelete
  21. مرسی از کارهای زیبات لاله عزیز

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) ممنون از شما و لطفتون به من

      Delete
  22. salam dostam karaton kheili alie bi naghse...man kheili bi tajrobeam ama har chi az veblage shoma dorost kardam bi naghs az kar daromade..man in jai ke zendegi mikonam roghan jamed nist mishe az margarin estefade kard?che meghdar..merci

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سحر جون
      *** ممنونم عزیزم لطف داری
      :) ضمن اینکه منم تجربه چندانی ندارم و انشالله در کنار هم به تجربه می رسیم

      سحر جان من تا حالا با مارگارین امتحان نکرده ام که بدونم می شه یا نه ولی اگه خواستی امتحان کنی مراقب باش از مارگارین یا کره بدون نمک استفاده کنی
      :) و اگه تونستی خبرش و به منم بده؟ امیدوارم خوب بشه

      Delete
  23. azizam soalam injast ke chan ghashogh kare estefade konam?????be nazaretun chan ghashogh berizam????merci

    ReplyDelete
    Replies
    1. سحر جون فک می کنم بهتر باشه مارگارین استفاده کنی چون از لحاظ ساختاری به روغن نباتی شبیه تر است و باز فک می کنم همون 4 قاشق مارگارین آب کرده کافی باشه. امیدوارم غلط راهنمایی ات نکرده باشم. چون برای خودم بارها پیش اومده که بطور حدسی یه سری چیزها رو امتحان کرده ام که اکثرا خوب و البته گاهی هم اونجور که دلم خواسته
      :) از آب در نیمده. امیدوارم این بار شرمنده شما نشم. منتظر خبرت هستم

      Delete
  24. laleh jan mese inke tanha farde mozakare in safhe shoma man hastam! omidvaram ghadamam sabok bashe pa aghayun ham inja baz she:)) in bamiye ro hamishe dos dashtam doros konam...in hafte hatman vaght beshe in karo mikonam .vali avalin barameh baram doa konin!
    khoda ya be omide to!
    khabareshi beton midam montazet bashin mamnon:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))
      البته شما تنها فرد ذکور این جمع نیستین و آقایان زیادی در جمع ما حضور دارن ولی در بین اونها شما اولین کسی هستین که با این علاقه راجع به درست کردن رسپی ها پیام می گذارید. امیدوارم از نتیجه کارتون اونقدر راضی باشین که این علاقمندی ادامه دار باشه و اقایون دیگه هم ترغیب به آشپزی بشن
      در مورد بامیه هم نگران نباشید اگه دقیقا طبق دستور پیش برین بامیه خوبی خواهید داشت
      باز هم ممنونم از کامنتتون و امیدوارم از درست کردن بامیه لذت ببرین

      Delete
  25. khob digeh age amade hastin ke natijaro begam man?:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))!!! پس احتمالاً خراب شده که من باید خودم و آماده کنم

      Delete
    2. :)) vala kharab fek nakonam vali bamiyeha ye ede chagh shodan ye ede laghar ye ede ghadeshon kotah shodo va ye ede boland! shans ovordin ke man khoda nashodam :)) mazasham begi nagi mese bamiyeha biron nashod! rangesh vali bad nashod joz chan tae ke narenji mayel be siyah shod :))hala inaro hediyeh midam be dostayeh gheyre iranim bekhoran haleshon ja biyad kami ba farhangemon ashena shan :)) jedan ha hamini ke migam shod vali taslim nabayd shod hala ye bare digeh doros mikonam in bar be music gosh midam moghe doros kardan, migan ba ghaza bayad harf zad va be ghaza bayad eshgh varzid ke mazash khob she :)

      Delete
    3. :)))) جناب ساسان واقعا بهتون تبريك مي گم
      اصلا مهم نيست اگه اينبار نتونستين اون باميه اي كه دلتون مي خواسته رو از اب در بيارين، مهم انگيزه شما و اين حس قابل تقدير شكست ناپذير بودنتونه،
      البته به نظر من اگه طعمش به باميه هاي بيرون نزديك بوده كافي است، چون دفعه ديگه خيلي بهتر مي شه
      فقط سعي كنين همه رو يه اندازه ببرين چون وقتي يه اندازه باشن، طبعا همزمان هم سرخ مي شن و يك رنگ هم خواهند شد،
      اگه دقيقا طبق دستور جلو برين خوب مي شه
      موفق باشيد، بازم منتظر خبرتون هستم
      :) ***

      Delete
    4. hatman ,khabaro midam motmaenam behtar mishe in bar :) bamiyast digeh shokhi ke nist :)

      Delete
  26. laleh khanom ye page man to facebook az royeh alaghe, zadam bad nabod ke tajrobatono midonestam vali ehtemalan rahat nistin shoma ba contact...be har hal sorry digeh inja tanha ja hast baraye tamas :) rajebeh bamiyeh ham serial ro edame midim :))) merci

    ReplyDelete
    Replies

    1. جناب ساسان متاسفانه اوقات فراغت من خیلی کم است و معمولا دوستانم این گله رو از من دارن که ایمیلهاشون رو پاسخ نمی دم, اینه که قطعا از لحاظ تماس با ایمیل شرمنده تون می شم ... ولی خیلی پیج ها هستن توی فیس بوک که برنامه هاشون رو دنبال می کنم, اگه شما هم اسم پیجتون رو بگید حتما لایک می کنم و خوشحال می شم منم از تجربیات شما استفاده کنم
      ***

      Delete

    2. راستی این هم آدرس پیج فیس بوک من است
      http://www.facebook.com/AshpzyBaSbzWTrsh

      Delete
  27. دست هنرمندت درد نکنه خیلی خیلی قشنگ و هوس انگیزه حتی برای منه قسم خورده که نباید
    به این شرینی بخورم ( قندم زود میپره بالا ) ولی اینو دیدم دوست داشتم سریع با چای بخورم ......بی خیال قند خون ...عالیه خسته نباشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. ای وای صفا جون چرا این کامنت شما تا الان بی جواب مونده؟ تازه دیدم ولی تا جایی که یادمه جواب داده بودم
      به هر حال ببخشید دوست عزیزم
      *** خیلی شرمنده ام اگه باعث شدم دلتون بخواد ایشالله که همیشه سلامت باشید
      بازم ممنون از لطفتون

      Delete
  28. azizam man dorost kardam ama aslan pof nakard va riiz bood, inja roghane jaamed nist va man roghan maye rikhtam, mitoone oon dalilesh bashe? Sheeda

    ReplyDelete
    Replies

    1. راستش دوست عزیز معمولا سفارش می شه که برای خمیر باید از روغن جامد استفاده بشه ولی من یه دستور از خانم گلزار منش دارم که در اون از روغن مایع استفاده شده حالا نمی دونم اشتباه چاپی است یا خود دستور این بوده
      اما در مورد اینکه می فرمائید خیلی ریز شده شاید از سر ماسوره کوچیک استفاده کردید؟ چون همونطور که نباید ماسوره تون بزرگ باشه اگه زیاد تر از حد هم کوچک باشه خیلی جالب نخواهد شد
      بهتون پیشنهاد می دم اگه روغن جامد در دسترستون نیست یه بار با کره امتحان کنین شاید بهتر پف کنه

      Delete
    2. merc azizam man ham hads zadam momkene kare betoone dorostesh kone..albate shayad hamoon masoore koochik boode... hala in akhare hafte masoore jadiid mikharam va say mikonam dobare dorost konam. rastii cake shokolatiitoono dorst kardam vaghean asooon va aali bood merc, hala shoharam ham hey miyad inja sarak mikeshe oonam etiiyad peyda karde!! faghat vaghti bamiyaro dorost mikardam sooratamo soozoondam lol! fek konam roghan kheyli daagh bood khoda koneh lakaaash bere :( xx

      Delete
    3. ای وای چطور سوزوندین؟ امیدوارم زودتر خوب شه و جاشم نمونه
      *** و این بار خبر خوب شدنش رو بهم بدین

      بابت کیک شکلاتی ام خوشحالم از اینکه می شنوم خوشتون اومده
      :)) من خودمم این کیک و خیلی دوست دارم

      Delete
  29. Mishe mavado nesf kard?? Tokhmemorghro chetori??

    ReplyDelete
    Replies
    1. راستش من وقتي بخوام نصف تخم مرغ رو استفاده كنم چشمي اون و نصف مي كنم اما اينكه بانصف كردن اين مقدار مواد كيفيت باميه حفظ بشه و شما هم به نتيجه دلخواه من برسيد رو مطمئن نيستم

      Delete
  30. salam..mamnun az dastoore pokht...ma dors kardim bamiye ama narm shodan bamiyeha...ellatesh chiye?

    ReplyDelete
  31. salam...mamnun az amuzeshe bamiye...ma bamiye doros kardim...ama yekam ke gozasht bamiyeha hamegi narm shodan...ellatesh chiye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. اگه كامنتهاي قبلي رو مطالعه بفرماييد توضيح داده ام كه نرم شدن باميه مي تونه به دلائل زير باشه
      تفت ندادن كافي خمير باميه
      سرخ نكردن به اندازه اون (منظور اينكه ممكنه باميه رو زودتر از زمان لازم از روي حرارت برداشته باشيد)
      داغ بودن شربت موقع اضافه كردن باميه
      رقيق بودن شربت كه باعث مي شه باميه بعد از مدت كوتاهي تردي خودش رو از دست بده
      و از اونجايي كه مي فرماييد باميه ابتدا ترد بوده گمون مي كنم دو مورد اخر در مورد شما بيشتر صدق مي كنه
      مگر اينكه دليل ديگه اي هم داشته باشه كه در حد اطلاعات من نباشه
      بهر حال اميدوارم اينبار از درست كردن اون راضي باشين

      Delete
  32. باسلام من این بامیه را درست کردم خوب بود ولی بعد ار 10 دقیقه تُردیش را از دست داد نمیدونم چرا اگر ممکنه راهنمایی کنید متشکرم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيز
      لطفا پاسخ من در كامنت قبلي رو مطالعه بفرماييد
      اميدوارم اينبار از درست كردن اون راضي باشين

      Delete
  33. سلام
    دست شما درد نکنه، من درست کردم، مزه اش تقریبا خوب بود و نرم هم نشد بود. منتها چند تا مشکل داشتم یکی اینکه خمیر خیلی کش دار شده بود به طوری که ریختش توی قیف خیلی سخت بود و کثیف کاری داشت، البته من 4 تا تخم مرغ زدم چون یه کم موادم بیشتر بود (با اعتماد به نفس کامل می خواستم اگه خوب شد به همسایه هم بدم!) خلاصه اینکه اولش که با دست هم زدم یه کم گوله گوله شد آرد و تخم مرغ ها، (وانیل هم یه مقدار زدم) بعد ریختم توی همزن برقی که دیگه کش دار کش دار شد. یه مشکل دیگه هم شکلشون بود، ماسوره ام شکوفه ای بود اون موقع هم که می اومد از قیف بیرون اون شکلی بود ولی وقتی توی روغن می افتاد و یه کم پف می کرد یه شکل زشتی می شدو اصلا طرح نداشت، هر کدوم هم یه اندازه می شد، تا حالا با قیف کار نکرده بودم شاید به این علت بود که یه تعدادشون دراز شد یه تعداد کوتاه!! و اصلا قیافه شون هم طرح دار نبود! نمی دونم مشکل از ماسوره هه است؟ و اینکه اشتباه کردم به اندازه ای که آماده باشند سرخ کردم و وقتی خواستم همه رو دوباره سرخ کنم و یه دفعه توی شربت بریزم زیادی سرخ شدند و یه کم زیادی برشته!! اونقدر ها هم کپل نشدند مثل ما شما!! به نظر شما چی کار می تونم بکنم برای بهتر شدن تجربه ی بعدی؟
    ممنونم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم
      ببخشید اگه اینقدر دیر جوابتون و می دم
      راستش یکی از مهمترین مواردی که باعث می شه یه رسپی خوب در بیاد یا نه وفاداری به اصل اون رسپی است خصوصا در مورد شیرینی جات
      شما اگه دقت کنین متوجه می شین علت اصلی خراب شدن بامیه تون دستکاری کردن دستور اون است و از نظر من بهتره دفعه دیگه عین رسپی رو انجام بدین تا از نتیجه اون راضی باشین
      ضمن اینکه مطمئنا این بار با توجه به تجربه ای که کسب کردین خیلی بهتر عمل می کنین

      *** موفق باشید

      Delete
  34. سلام دوباره من یادم رفت در کامنت قبلی بگم که از آرد کامل استفاده کردم، فکر می کنید تفاوتی وجود داره در پخت بامیه در استفاده از آرد کامل یا آرد سفید؟ ممنونم

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام
      من خودم از آرد سفید شیرینی پزی استفاده کردم و تجربه ای با آرد کامل ندارم اما معمولا توصیه می شه برای شیرینی جات از آرد کامل استفاده نشه

      Delete
  35. بازم منم.در ادامه سوال قبلیم...اگه جواب سوال قبل مثبته میشه بگی به همین اندازه نشاسته گل باید نشاسته پودری استفاده بشه یا مقدارش فرق میکنه؟
    یک دنیا سپاس لاله جون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نیلوفر جان
      بله عزیزم من به همون مقدار استفاده کردم

      Delete
  36. با سلام ..
    واقعا زیبا و اموزنده
    من تازگی این وبلاگ شما پیداکرده ام.
    برای من که خیلی عاشق اشپزی و شیرینی پزی هستم.خیلی اموزنده بوده.
    یک سوال داشتم..تمام مراحل و دقیقا انجام داده ام .ولی نمی دونم چرا موقعی بامیه ها روداخل روغن می ریزم.تمام بامیه ها مثل بادکنک باد می کنند .تا اندازای بعضی از انها ترک :( برمی دارند.کلا حالت و فرم خود را از دست می دهند.مثل توپ درمی ایند.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام کیوان خان
      ممنونم از لطفتون و از اینکه با این همه تاخیر پاسختون رو می دم عذرخواهی می کنم
      سوالی که اینجا برای من پیش اومده اینه که آیا برای فرم دادن بامیه ها از ماسوره استفاده کردین؟ اگه اینطوره از چه سایزی؟ من فکر می کنم سایز ماسوره ای که انتخاب کردین بزرگ بوده

      Delete
  37. salam azizam.mamnoon az dastoore khoshmazat.mikhastam beporsam ard bayad noe khassi bashe?ba arde gandome mamooli ham mishe?!mamnoon khanoomi

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ماهی جان ممنونم از لطفتون و عذرخواهی می کنم بابت تاخیرم در پاسخ
      راستش ماهی جان من با آرد سفید درست کردم و تجربه ای با آرد گندم ندارم

      Delete
  38. mamnoon az dastoore khoshmazat azizam.mikhastam bedoonam ard behtare noe khassi bashe?ba arde gandome mamooli ham mishe?mer30 khanoomi

    ReplyDelete
  39. salam azizam,mer30 az dastoore khoobet.man ye soali dashtam:u aval sharbat ro amade mikonid doroste?!mikham bedoonam ta khamir dare amade mishe va bamie ha sorkh mishe,sharbat sard nemishe?

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام عزیزم
      در واقع از نظر من اگه شربت خیلی داغ باشه باعث خمیر شدن بامیه ها می شه به همین خاطر من ابتدا شربت رو تهیه کردم و چون بامیه ها موقع اضافه شدن به شربت داغند گرمای اونها باعث روان شدن شربت می شه و مشگلی پیش نمی یاد

      Delete
  40. سلام من امروز بامیه با دستور شما درست کردم،عالی بود،دستتون درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیزم
      خیلی خوشحالم از اینکه دوست داشتید و نوش جونتون

      Delete
    2. salam lale joon foqolade bod mamnon

      Delete
  41. salam lale joon mamnonam foqolade bod movafaq bashi

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نيايش جان ممنونم از شما

      Delete
  42. دستتون درد نکنه خیلی عالی شد. من با کره درست کردم به جای روغن جامد. عکسشم بلد نیستم براتون بفرستم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيزم نوش جانتون انشالله قراره وبسايت بزنم اونوقت گزينه ارسال عكس هم فعال ميشه و در خدمتتون هستم

      Delete
  43. من بامیم پف نکرد ،یکمم مزه حلوا میده ،البته اب لیمو رو فراموش کردم ،وهمینطور شربتو هم زدم، بنظرشما علتش میتونه این باشه؟واسه شما عالیه مشخصه مثل بیرون شده ،طعمشم دقیقامثل بیرون شده؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله من از باميه م راضي بودم به شما هم پيشنهاد ميدم يكبار ديگه دقيقا مثل دستور تهيه كنيد
      اميدوارم راضي باشيد

      Delete
  44. سلام من وقت نکردم همه ی کامنتها را بخونم ببینم کسی این سوال را داشته یا نه؟سوالم اینه مگه نگفتین اول روغن سرد باشه با با داغ شدنش بامیه پف کنه.خوب در مرحله اول اینطوریه.سری دوم بامیه ها را که خواستیم قیچی کنیم تو تابه روغنش که داغه یعنی صبر کنیم مجدد سرد بشه؟؟؟maryam salehi.ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. نه عزيزم لزومي نداره بذاريد سرد بشه فقط بايد سرعت عمل داشته باشيد تا باميه ها همزمان سرخ بشن

      Delete
  45. عاليه عزيزم ،😊

    ReplyDelete
  46. واقعا که دستورش عالیه حتما درستش میکنم ممنون از شما

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلامت باشید و پیشاپیش نوش جان

      Delete
  47. سلام لاله جون. شما توی اینستگرام هستید اونجا شما رو فالو کنم؟ ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم عذرخواهی می کنم دیر پاسختون رو می دم پیامتون به قسمت اسپم ها رفته بود
      بله کافیه سبز و ترش رو به انگلیسی توی قسمت سرچ وارد کنید یا از لینک زیر استفاده کنید

      https://www.instagram.com/sabzotorsh/

      Delete