Tuesday, July 17, 2012

وِجِز پوتیتو

منظور از potato wedges در واقع سیب زمینی هایی است که همونطور که از اسمش پیداست، ٤ قاچ است. یعنی ویژگی خاصش به ٤ قاچ بودنش است که گاهاً بدون اینکه پوستش و بگیرن با سبزیجات معطر مخلوط و در فر روست یا سرخ می کنن و معولاً در فروشگاههای فست فود به فروش می ره.
این مدل سیب زمینی به خاطر داشتن سبزیجات معطر، و استفاده از روغن کمتر نسبت به سیب زمینی سرخ کرده، هم خوشمزه تر است و هم سالم تر. 

مواد لازم:
سیب زمین متوسط یک اندازه ٦ عدد
مخلوطی از سبزیجات خشک معطر از قبیل رزماری، پونه، ریحون، جعفری و گشنیز ٢ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، پودر سیر به میزان لازم
روغن ٣ تا ٢ قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
ابتدا فر رو روی ٣٥٠ درجه فارنهایت گرم می کنیم. سیب زمینی ها رو بدون اینکه پوست بگیریم از وسط نصف و هر نیمه ی اون رو دوباره نصف می کنیم که در واقع ٤ قاچ بشه. نمک، فلفل، پودر سیر و سبزیجات معطررو باهم مخلوط و روی سیب زمینی ها می پاشیم.
من به جای اینکه دونه دونه سبزیجاتم رو با هم مخلوط کنم، از یه پودر سیزنینگ استفاده کردم که همه ی سبزیجاتی که بالا اسم بردم رو یه جا داره، و از اونجا که تنوع انواع ادویه و اسپایسی خیلی زیاد شده فکر می کنم مشابه این سبزیجات داخل ایران هم پیدا بشه، بنابراین فرقی نمی کنه خودتون اونا رو مخلوط کنین یا آماده ی اون رو تهیه کنین، مهم اینه که سیب زمینی ما کمی عطر سبزیجات به خودش بگیره.
بعد روغن رو داخل ظرف ریخته، کمی ظرف رو حرکت می دیم تا روغن به تمام نقاط ظرف نفوذ کنه و سیب زمینی ها رو به اون اضافه می کنیم.
حالا سیب زمینی ها رو به روغن آغشته و یه مقدار دیگه از سبزیجات روی اونها می پاشیم تا موقع سرخ شدن یه لایه روش رو بگیره.
نهایتاً به مدت ٤٠ - ٣٠ دقیقه در فر داغ گذاشته و فقط یک یا دوبار اون و زیر و رو می کنیم که هم سیب زمینی ها له نشه و هم یه لایه کامل از سطح اون برشته بشه.
این غذا رو می تونیم در کنار انواع غذاهای گوشتی مثل مرغ؛ ماهی و استیک  یا انواع ساندویچ استفاده کنیم. 
خیلی ساده، خیلی خوشمزه :))


رسپی پیشنهادی در کنار این غذا:  ژولین مرغ و قارچ

14 comments:

  1. مرسي خيلي ممنون

    ReplyDelete
  2. :)) خواهش می کنم مریم جون

    ReplyDelete
  3. Salam laleh jan ,khaste nabashi ,chi kardi kheili khoshrang shode ,moshalh be in khanome honarmand,manam intori dorost mikonam vali man sabzijat nemizanam va bedone post ,hala in dafe intori bayad dorost konam be nazaram kheili behtere, be nazare man behtere to fer dorost konim akhe on tori kheili roghan mibare va intori Salem tare, rasti mishe az nana ham estefade kard ya talkh maze myshe ,mamnun azizam kheili karat alye

    ReplyDelete
  4. سلام سمانه جون, مرسی عزیزم لطف داری, من هیچ کار خاص دیگه ای غیر از اینایی که تو عکس می
    :)بینی و توضیح داده ام نکردم, مطمئن باش از خودتم همین طور می شه
    در مورد نعناع,من فکر می کنم چون عطر نعناع خیلی قوی است بهتر است یا استفاده نشه یا اگه میشه در حد یه نوک انگشت تو اون دو سه قاشق سبزیجات دیگه ای که گفتم باشه
    اگه دقت کنی سبزیجاتی که من اسم بردم همه ش معطر است ولی وقتی با هم مخلوط می شه عطر هیچ کدوم غالب نیست. شما که سوئد زندگی می کنی حتما از سبزیجات سیزنینگ دم دستت زیاد است برای اینکه راحت باشی می توونی مثه من از اونا استفااده کنی
    :))یا یه بار نعناع رو امتحان کنی و خبرش و به منم بدی

    ReplyDelete
  5. من کلا سیب‌زمینی رو اینجوری درست می‌کنم. اصلا سرخ نمیکنم.

    ولی‌ یه کار دیگه که من میکنم اینه که ظرف مخصوص فر‌ رو میزارم تو فر‌ کاملا داغ بشه، سیب زمینی‌‌ها رو چرب میکنم بعد میزارم تو ظرف داغ شده میزارم تو فر‌. نتیجه یکیه.

    خیلی وبلاگ خوبی‌ داری.

    ReplyDelete
  6. مرسی مریم جون, نظر لطفت است
    *** و ممنون از توضیحاتت:)) اینم روش خوبی است

    ReplyDelete
  7. لاله عزیز من تازه با وبلاگت آشنا شدم
    واقعا خوب مینویسی عکسات عالیه و .......کلی لذت بردم هنوز از دستورات استفاده نکردم در اولین فرصت
    ممنون برای وبلاگ خوبت

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) خوشحالم می کنی مرجان جون
      امیدوارم از رسپی ها استفاده کنی و ازشون خوشت بیاد

      Delete
  8. :))))))))))) لینک به اینجا دادی لاله :))))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))))))))))
      خیلی باحال بود هانی جون
      اولش که کامنتت و خوندم فک کردم لینکی و می گی که تو پاستا صدفی داده ام پیش خودم گفتم چرا هانی تعجب کرده؟ من که اونجاام گفته ام وجز پوتیتو بعد که اومدم بلاگت تازه متوجه شدم چی می گی شرمنده عوضش کلی بهم ثابت شد چقد حواس پرتم
      :)))))))))))

      Delete
  9. من درست کردم و راستش ظاهرش عین بیرون شد ولی طعم پوست سیبزمینی مثل سیب زمینی تنوری این حالت توش بود.به نظرتون آیا باید از نوع خاصی از سیب زمینی استفاده کنم؟ و این وجز های مغازه ها دقیقن چکار میکنن که طعم پوست سیب زمینی اصلن نمیده.
    مرسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. مریم جان من هیچ وقت متوجه این حالتی که شما می گین نشده ام و معمولا هم برای هر کسی درست کرده ام عنوان کرده با وجود اینکه پوست سیب زمینی گرفته نمی شه ولی خیلی خوش طعم است و دستورش رو ازم خواسته اند. چیزی که به ذهن من میرسه اینه که شاید یا روغن خیلی کمی استفاده می کنین یا زمان پخت کمتری نسبت به اونچه باید باشه بهش می دین می دین
      البته نوع سیب زمینی هم بی تاثیر نیست ترجیحا هر چه که پوست سیب زمینی نازک تر و لطیف تر باشه قطعا خوشمزه تر هم می شه
      :)) امیدوارم این بار که درست می کنین مثل بیرون خوشمزه باشه

      Delete