Sunday, September 30, 2012

اینجا آفریقاست

این یک ماه اخیر کمی سرم شلوغ بود و کمتر تونستم پست جدید بذارم. از اون طرف به خاطر بعضی اشتباهاتی که فیس بوک مرتکب می شه, متاسفانه ارتباطمم با فیس بوک کاملاً قطع شده بود, که همین جا باز هم از همه دوستانی که پیام هاشون بی جواب مونده بود, عذر خواهی می کنم. ولی شیرین ترین بخش این مشغولیت ها مربوط به مهمون بسیار عزیزی است که از ایران برام اومده بود. در واقع تو این پنج سالی که از ازدواجم می گذره, هر تابستون منتظر اومدن خانواده هامون بودیم و متاسفانه هر سال به دلیلی نشد تا امسال که برادرم این طلسم و شکست و با اومدنش ما رو از تنهایی در آورد. دوران خیلی خوبی بود که گرچه زود گذشت, ولی در عوض خاطرات خوبش برای همیشه توی ذهنمون باقی می مونه.
تو مدت کمی که برادرم امیرحسین اینجا بود تونستیم به بعضی از جاهای دیدنی غنا سر بزنیم. جاهایی که بیشتر اونها رو خود من هم برای اولین بار می دیدم و حقیقتاً که بسیار هم دیدنی بود. بهتون پیشنهاد می دم اگه قصد سفر دارین و جزء کسایی هستین که دوست دارن دنیا رو سیاحت کنن، آفریقا رو از قلم نندازین، و اگه نظر من رو می خواین اون رو تو صدر برنامه تون قرار بدین. مهم نیست کجای آفریقا ... مهم طبیعت بکر اون و مردم اون است که با گذشت دوران برده داری هنوز هم خون بردگی در رگهاشون جریان داره و برخلاف بعضی کشورهای نژاد پرست، تنها به صرف سفید پوست بودنِ شما بهتون احترام ویژه می ذارن، و باز هم مهم دیدن چیزهایی توی آفریقاست که شاید هیچ جای ديگه ي دنيا نتونین ببینین.
در هر حال از اونجا که بعضی از دوستانم ازم خواسته بودن در مورد افریقا اطلاعاتی توی وبلاگ قرار بدم فرصت خوبی دیدم  شما رو هم  در این سفرهای کوتاهمون شریک کنم. گرچه خیلی از جاها رو فاکتور گرفتم ولی باز هم طولانی شد.  با این وجود اگه مایلید و فرصت خوندن دارین  با ما همراه بشین :))
***
Lake Volta
اولین جایی که رفتیم دریاچه ولتا بود که در واقع بزرگترین دریاچه مصنوعی دنیاست و پشت سدی به نام سد آکوسومبو (Akosombo Dam) قرار گرفته. وسعت این دریاچه ٨٥٠٢ کیلومتر و از لحاظ حجم آب موجود در رتبه چهارم جهان قرار گرفته. دریاچه ای بسیار دیدنی و آرام که حدوداً ٩٠ کیلومتر با شهر ما آکرا (Accra) که پایتخت غنا هم هست، فاصله داره.
اطراف این دریاچه ویلاها, هتل ها و پلاژهای مختلفی هست که در صورتی که گردشگران بخوان بیش از یک روز اونجا اقامت داشته باشن می تونن از این پلاژها استفاده کنن, بعضی از این هتل ها بقدری فضای مرتب و آرامش بخشی دارن که گرچه راه زیادی تا شهر ما ندارن ولی هر بار هوس می کنیم شبی رو اونجا سر کنیم.
و در اسکله این پلاژها مثل تمام ساحل های تفریحی، قایق های موتوری دو تا چند نفره و جت اسکی های کرایه ای هست که می تونیم به مدت نیم ساعت تا یک ساعت روی قسمتی از مسیر این دریاچه قایقرانی کنیم و از طبیعت و هوای واقعاً مطبوع اون لذت ببریم.
***
Aburi Botanic Garden
اسم این باغ زیبا ابوری گاردن است که ٦٤.٨ هکتار مساحت داره و در مارچ سال ١٨٩٠  دایر شده. نکته جالب توجه این باغ درختانی است که توسط برخی از مشاهیر جهان کاشته شده و در مقابل هر درخت، مشخصات اون فرد بر روی تابلوی کوچکی نوشته شده. علاوه بر زیبایی ظاهری, درختان بومی این باغ جنبه دارویی هم داره. مکان بسیار مناسبی برای فکر کردن، لذت بردن از طبیعت و گوش کردن به آواز زیبای پرندگان است.
***
Cape Coast Castle
یکی از پرجاذبه ترین مکانهای توریستی غنا قلعه کیپ کوست است که در شهری به همین نام قرار گرفته و در گذشته از مهمترین پایگاه های تجارت برده بوده. به این صورت که برده ها به شکل اسفباری در سیاه چالهای این قلعه به مدت مدید نگهداری می شده اند و هر چند ماه یکبار با کشتی به کشورهای مورد نظر انتقال داده می شدن. وقتی راهنما راجع به این قلعه و وضعیت تاسف آور بردگان در اون روزها سخن می گفت به عنوان یه سفید پوست از تمام سیاه پوستایی که اونجا بودن خجالت می کشیدیم و لبخندها و نگاههای عاری از نفرتشون به ما، ما رو بیشتر شرمنده می کرد.
این قلعه ابتدا در سال ١٦٥٠ توسط سوئدی ها و به منظور تجارت طلا ساخته شد. بومیان افریقایی در ازای طلا، پوشاک، پتو، ادویه جات، شکر، ابریشم و کلا چیزهایی از این دست می گرفتند. در واقع طلا اولین چیزی بود که توجه اروپایی ها رو به این قاره جلب کرد. در اون زمان، در کارائیب و امریکا به برده بعنوان یک کالای ارزشمند نگاه می شد و تجارت برده در این ساحل انجام می شد. برای اینکار سیاه چالهایی در زیرزمین این قلعه بنا شد و بردگان در اونها به اسیری گرفته می شدن. از اون به بعد کیپ کوست به یه مرکز جنگ و رقابت بین اروپائیان تبدیل شد و بارها توسط کشورهای مختلف مورد حمله قرار گرفت که توپ هایی که در زیر می بینین برای حفاظت از قلعه در مقابل حمله سایر کشورها تعبیه شده.
این سیاه چالها جایی  است که تنها با یک منفذ خیلی کوچک تهویه می شده و زمانی که بردگان وارد این سیاه چالها می شدن تا روز انتقالشون با کشتی که معمولاً هم چند ماه طول می کشیده در اونها زندانی می شدن.  تعداد افراد قرار گرفته در یک سلول یا سیاه چال به قدری زیاد بوده که حتی برای نشستن هم به اندازه کافی جا نبوده ... !!!
فقط لحظه ای صدها برده ی به زنجیر کشیده شده رو تصور کنین که مجبورند ماهها در کنار هم و دقیقا روی همون زمینی که ادرار یا مدفوع کرده اند در اتاقی بدون تهویه مناسب زندگی کنند.
در صورتی که بردگان مخالفتی می کردن یا تصمیم به فرار می گرفتن به سیاه چال دیگه ای گرفتار می شدن که دیگه راه برگشتی نداشته و اونقدر اونجا بدون آب و غذا می مونده اند تا تسلیم مرگ بشن ... و این نقش هایی که در زیر می بینین حکاکی های اونهاست که به گفته راهنما در بعضی موارد که هیچ وسیله ای در دسترشون قرار نمی گرفت با دندانهای خودشون  این نقشها رو روی زمین بوجودمی آوردند تا اثری از خود به جا گذاشته باشن.
بهترین زمان برای بردگان زمانی بوده که سوار بر کشتی می شده اند, البته مشروط بر اینکه در طی مسیر دچار بیماری نشن. چون در اون صورت به بدترین حالت ممکن محکوم به مرگ می شدن, یعنی در حالی که با غل و زنجیر بسته شده بودن به داخل دریا پرت می شدن تا به واسطه سنگینی وزنه ها به ته دریا کشیده بشن. در جایی خوندم حتی زنانی که توسط کلنل ها باردار می شدند هم در چنین شرایطی در رده بیماران قرار گرفته و به همین سرنوشت دچار می شده اند.  البته اگه قبل از سوار شدن به کشتی باردار بودنشون محرز می شد شرایط بهتری در انتظارشون بود و تا زمان زایمان تحت محافظت قرار می گرفتند. در واقع سر منشاء اسامی غیر بومی که بعدها به نامهای افریقایی اضافه شد و امروزه در بین افریقایی ها رواج پیدا کرده از زاد و ولد همون دوران سرچشمه می گیره.
نمونه ای از غل و زنجیر های داخل کشتی در موزه قلعه
***
Elmina Castle
قلعه اِلمینا یکی دیگه از قلعه های انتقال برده با داستانهایی مشابه قلعه کیپ کوست است که توسط پرتقالی ها ساخته و اداره می شده.
در این قلعه هم مثل قلعه کیپ کوست زنان و مردان در سیاه چالهای مجزا به سر می بردن. اگه به تصویر زیر نگاه کنین متوجه می شین ایوانی در بالای ساختمان قرار داره، که کلنل ها روی این ایوان و زنان برده در پائین اون به صف می ایستاده اند و هر کدام  از اونها که توسط کلنل انتخاب می شده, مجبور بوده در آب چاه که مخصوص شرب بردگان دیگه بوده استحمام کرده و در اختیار اون فرد قرار بگیره و در صورت مقاومت, به غل و زنجیر گرفتار و داخل سیاه چال مجبور به تحمل روزهای سختی می شده.
چاه آب مخصوص شرب
و این عکسی که در زیر می بینین دریچه ای است که از این قلعه به سمت دریا باز شده و بردگان یکی یکی به سمت کشتی هدایت می شده اند. همونطور که توی عکس هم معلوم است این دریچه رو طوری طراحی کرده اند که تنها یک نفر بتونه از اون رد بشه و این به این دلیل بوده که از تجمع، اعتراض و مقاومت احتمالی اونها خارج از قلعه و پیش از سوار شدن به کشتی جلوگیری بشه. 
***
Kakum National Park
از تاریخ ناراحت کننده بردگی و برده داری که بگذریم ... به یکی دیگه از جاذبه های توریستی غنا به اسم پارک جنگلی کاکوم به مساحت ٣٧٥ کیلومتر مربع می رسیم که برای اولین بار در سال ١٩٦٠ در منطقه جنگلهای استوایی بنا شد. بر روی درختان این پارک یه پل معلق یا متحرک هست که در واقع از هفت ایستگاه تشکیل شده و ستونهای متصل کننده این ایستگاهها به هم، درختان رفیع و قطور جنگلند. طول این پل ٣٣٠ متر, ارتفاع اون حدوداً ٤٠ متر و پهنای اون در حدی است که فقط یک نفر می تونه از روی اون رد بشه.
این پل توسط دو کانادایی اهل ونکوور ساخته شده. زمانی که روی این پل در حال حرکتین درختان سر به فلک کشیده زیر پاتون قرار دارن ولی همچنان عظمت خودشون رو حفظ کرده ان، گرچه خیلی از اونها از ٤٠ متر هم فراتر رفته اند. به هر حال در صورتی که ترس از بلندی نداشته باشین تجربه خیلی جالبی است و اگر هم دارین مشگلی نیست فقط کافی است زیر پاتون رو نگاه نکنین, البته مشروط بر اینکه روحیه مردم آزاری همسرتون گل نکنه و نخواد روی پل بالا پائین بپره :)
***
Wli Waterfalls
آبشاری که در بالا می بینین بلندترین آبشار غنا و کلاً غرب آفریقا به نام وِلی واتر فالز و به ارتفاع حدوداً ٥٠٠ متر است. برای رسیدن به این آبشار که ٢٠ کیلومتری شهری به نام هوهو (hohoe) قرار داره, باید حدوداً ٤٠  دقیقه توی جنگل پیاده روی کنیم. وقتی راهنما بهمون توضیح داد برای رسیدن به آبشار باید در امتداد رودخانه و از میون جنگل رد بشیم و ١١ پل رو پشت سر بذاریم، احساس آدمایی رو پیدا کردیم که در جستجوی گنج، اونم در جنگلهای آفریقا هستن. مسیر فوق العاده زیبایی بود. صدای جوش و خروش و حرکت آب رودخانه، صدای پرندگان و جیرجیرک ها، جاده باریکی که اطراف اون رو درختان تو در تو احاطه کرده بود و خلاصه همه و همه حس زندگی، حرکت و وجود خالق بی همتای طبیعت رو به ما یادآوری می کرد.
یکی از ١١ پل
و در نهایت بعد از پشت سر گذاشتن پل ها و پیچ و خم جاده باریک وارد فضای بزرگی می شیم که اشعه های خورشید و آبشار از پشت درختان به چشم می خوره. یکی از دوستان ما گذر از این مسیر و در نهایت، رسیدن به این فضا رو به شکل زیبایی به بهشت تعبیر می کنه.
 در مسیر این رودخانه درختهای متنوعی وجود داره. بیشترین درختهایی که توجه من و فکر می کنم همه کسایی که با شیرینی پزی سرو کار دارن رو به خودش جلب می کنه، درخت دانه کاکائو و درخت قهوه بود که در زیر می بینین.
درخت کاکائو
درخت قهوه
***
Nzulezo Village
و یکی دیگه از زیباترین جاهایی که دیدیم و با وجود راه دور و خستگی هاش ارزش رفتن و دیدن داشت، انزولزو روستایی با خانه های چوبی بر روی آب است که سال ٢٠٠٠ از طرف سازمان میراث فرهنگی یونسکو، نامزد دریافت جایزه شده.
ایستگاه قایقرانی (تاکسی)
شغل اصلی مردم این روستا در درجه اول کشاورزی و در مرتبه دوم ماهیگیری است. قدمت این روستا به بیش از ٥٠٠ سال می رسه و فاصله اون تا خشکی ٥ کیلومتر است. در واقع هیچ جاده ای از روی خشکی به اون منتهی نمی شه و تنها راه تردد به شهر و بالعکس استفاده از کنو (canoe) یا قایق های باریک و بلند است.
زنان روستا هنگام بازگشت از خرید 
هر مسیر رفت و برگشت با این قایقها یک ساعت طول می کشه و اهالی این روستا حداقل ٢ ساعت از وقت روزانه خود رو برای خرید مایحتاج و انجام کارهای روزانه در این رفتن و آمدنها می گذرونن. اینکه چرا مردم این روستا هنوز محل زندگی شون رو تغییر نداده اند و با وجود مشقات فراوان  برای طی مسیر, همچنان به شیوه اجدادشون زندگی می کنن، سوالی است که حداقل برای ما بی جواب ماند.
بچه های روستا هنگام بازگشت از مدرسه
این روستا شامل یه خیابون اصلی و دو دوجین خانه چوبی است که اطراف اون ساخته شده ( نزدیک به ٥٠ خانه ). بهترین زمان برای بازدید از این روستا ماههای بارانی سال است که تقریباً از اِپریل شروع و تا سپتامبر ادامه پیدا می کنه. در بقیه ماهها یا فصل های سال بعلت عدم بارندگی بخش هایی از بستر رودخانه خشک می شه و نهایتاً بومیان یا حتی بازدید کنندگان مجبورن قسمتی از راه رو پیاده طی کنن.
در این روستا یه مهمان سرا هم برای گردشگران تعبیه شده که علاقمندان می تونن شب رو در اونجا اقامت کنن.
زمان عبور از رودخونه از اونجا که هنوز جو زده ی قلعه کیپ کوست و المیرا و برده داری بودیم، وقتی حسابی از خشکی دور شدیم از روی شیطنت و حس هیجان طلبی، تصور می کردیم اگه این بنده های خدا بخوان تلافی استعمارگرها رو تو دل ما در بیارن و همین جا زنده زنده بخورنمون هیچ کس نیست به فریادمون برسه و چه مرگ مظلومانه ای خواهیم داشت. و این هیجان خصوصاً زمانی بیشتر شد که چند قایقی که توی راه، هم مسیر بودیم به هم رسیدیم و اونها با هم به زبان محلی شعری می خوندن و می خندیدن. اینجا بود که ما هم از رو نرفتیم و شروع کردیم به خوندن شعر لب کارون مرحوم آغاسی ... :))
در هر حال همه این شوخی ها به کنار یک ساعت بسیار خوبی رو قایق رانی کردیم و نهایتاً به روستا رسیدیم. روستایی که اگر چه خیلی کوچک و ابتدایی بود، ولی مثل همه جای دیگه دنیا زندگی در اون جریان داشت. آرایشگاه، مدرسه، سینما ( اتاقی با یک تلویزیون که بچه ها و بزرگترهای روستا در اون مشغول تماشای برنامه های مورد علاقه شون می شن) و خلاصه هر اونچه لازمه یه زندگی جمعی است, منتها نه به شکل امروزی اون...
آرایشگاه
کارگاه قایق سازی
مدرسه ابتدایی
اتاق تلویزیون
حمام
گپ های زنانه
و در آخر بعد از ساعتی پرسه زدن در این روستای کوچک سوار بر قایق به سمت شهر راه افتادیم. زمانی که به ایستگاه قایقرانی رسیدیم، خورشید در حال غروب کردن بود و ما هنوز ساعت ها راه داشتیم تا به شهر خودمون برسیم و از اونجا که به شب برخوردیم، دوباره در هتل با صفایی که از چند شب قبل در اون اقامت کرده بودیم،  استراحت کردیم و فردای اون روز به سمت آکرا حرکت کردیم.
***
زیبایی هایی طبیعی اینجا به قدری زیاد است که نمی شه همه رو توی یه مطلب خلاصه کرد  و من اجباراً از خیلی از جاها خصوصاً سواحل اقیانوس اطلس یا آبشارهای کوچکتری که در شهر های اطراف وجود داره فاکتور گرفتم تا بیش از این حوصله شما رو سر نبرم. فقط حیفم اومد راجع به یکی دیگه از دیدنی های طبیعت غنا به اسم Umbrella  Rock یا Umbrella Stone حرفی نزنم. البته خودم عکسی که گویای زیبایی این سنگ یا صخره باشه نداشتم و از عکس های برادرم استفاده کردم. توضیحات خاصی براش ندارم جز اینکه این صخره بر اثر گذشت زمان و بارندگی های مداوم به شکل چتر در اومده و به همین دلیل هم به این اسم معروف شده.
در هر حال اینم از ماجراهای ما و آفریقا. اینجا آفریقاست با همه تفاوتهایی که با زندگی شهری امروزه داره و همین کمبود ها و تفاوتهاست که جاذبه های توریستی این قاره رو افزایش داده. اگرچه پنجاه و اندی از استقلال غنا می گذره, ولی همونطور که ابتدای مطلب هم گفتم خون بردگی همچنان در رگهای اونها جاری است, به عبارت دیگه گرچه این کشور در حال حاضر مستقل است و از استعمار رها شده ولی حضور کشورهای اروپایی, امریکایی و عرب در این منطقه برای رسیدن به منافع خودشون غیر قابل انکار است و البته همین حضور باعث شده زندگی, راحت تر و روز به روز به امکانات رفاهی اون افزوده بشه.
اینجا آفریقاست. جایی که اگرچه تا رسیدن به تکنولوژی و پیشرفت راه درازی در پیش داره, ولی در اون خبری از دروغ؛ فحشاء و اعتیاد نیست. اینجا کسی به اسم دین منافع خودش رو از پیش نمی بره ولی هر یک شنبه کلیساها مملو از افراد غنی و فقیری است که بر خود واجب می دونن یک روز در هفته رو بدون هیچ تظاهری در کنار هم, به نیایش خداوند اختصاص بدن. 
اینجا افریقاست. ولی خبری از محاسن بلند, انگشترهای عقیق, پیشانی های سیاه شده و چشمان به زمین دوخته نیست, اما از رباخواری هم خبری نیست.
اینجا آفریقاست. ولی یک زن به راحتی و بدون هیچ مزاحمتی می تونه تا نیمه های شب در خیابان تنها باشه, بدون اینکه حتی از نگاهی آزار ببینه.
اینجا آفریقاست. ولی اعتیاد معنی نداره. اینجا نه تنها اثری از شیشه, کراک, اکستازی و و و نیست که حتی سیگار و سیگاری هم نیست.
اینجا افریقاست, با هزاران هزار مردم گرسنه. ولی خبری از دزدی, قتل, همسرکشی, اسید پاشی و هزاران آفتی که امروز ایران ما رو فراگرفته نیست.
و وقتی جایی هستی که فساد نیست, اعتیاد نیست, دزدی نیست, دین نمایی نیست و دروغ نیست ... خوشبختی, حتی اگر اونجا آفریقا باشه.

به امید  روزی که ایران ما هم شاهد این دست خوشبختی ها باشه ***




* عکسهایی که واتر مارک نشده از اینترنت گرفته شده.

87 comments:

  1. لاااااااااااااااله عزیزم....خیلی خیلی خیلییییییی لذت بردم هم از عکسها هم از متن ها و نوشته های زیبات....

    واقعا آفریقا خیلی زیباست...همسرم همیشه میگه زیباترین جاییه که میشه دید و رفت..امیدوارم همیشه لحظه های شادی داشته باشی...و برات خیلی خوشحالم که بالاخره مهمون عزیزت اومد پیشتون خانومی..

    مرسی که این عکس ها و مطالب رو با ما سهیم شدی خانومی...راستی چرا فیس بوک برات مشکل پیش اومده؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) مرسی هانی جووون
      همسرت درست میگن, طبیعت آفریقا به خاطر بکر و دست نخورده بودنش واقعا زیباست. خیلی خوشحال می شم اگه یه روزی من و قابل بدونی و به بهانه دیدن افریقا هم که شده بهم سر
      *** بزنی

      راستش هانی جون این فیس بوک مظلوم تر از من گیر نیاورده و هی دیس ابلم می کنه. این مشگل از وقتی پیج زدم برام پیش اومده
      :)))ولی خوب دیگه الان به هم عادت کردیم اون دیس ابل می کنه من اکانت جدید می سازم

      Delete
  2. Salam laleh jan ,,,, kheili khoshhal shodam ke baradateon omade pisheton va lahazate khobi dashteid,,,
    Kheili kheili zyba bod va ba deghat ham matalaeb ra khandam ,,, va kheili ba didane in tasavir dost dashtam ye safar be afrigha dadhte basham ba hamsaram. Omidvaram khosh o movafagh bashidd dar kenare khanevadet,,
    Kheili kheili alye bod hamshahri,

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سمانه جان ممنونم عزیزم
      انشالله توام زودتر خانواده ات رو ببینی
      *** منم خوشحال می شم اینجا ببینمت همشهری

      Delete
  3. خیلی خیلی ممنون که ما رو به یه سفر مجانی و زیبا بردین

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** خواهش می کنم دوستم
      :) امیدوارم به اندازه یه سفر واقعی ازش لذت برده باشین

      Delete
  4. چقدر زیبا بود لاله جان ؛ از دیدن عکسها و خوندن مطلبت سیر نشدم ، دست گلت درد نکنه که با ما هم حس سفرت رو تقسیم کردی ، منم خیلی دوست دارم که آفریقا رو ببینم ؛ عاشق طبیعت بکرش هستم ،پ
    امیدوارم که باز هم عزیزانتون پیشتون بیان و حسابی لذت ببری خانومی ، حالا چرا پشتت رو کردی به ما ؛ رو به ما کن عزیییییزم :******

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم رزی جووون خیلی خوشحالم که خوشتون اومده
      خیلی ام خوبه اصن یه قرار بذارین با هانیه و بقیه بیاین اینجا
      منم از تنهایی در میام. تعارفم نمی کنم. آشپزخونه ام هر روز مال یکی مون که
      :))) وبلاگااَم تعطیل نشن

      :)))))))))))) اینجااَم پشتم و نکردم یعنی قصه تموم شده دارم می رم

      Delete
  5. لاله جون
    مرسی از عکسها
    عکسهات خیلی عالی و مناظر بسیار زیبا هستند
    خیلی دوست دارم آفریقا رو ببینم
    سر فرصت باید مطالبت رو هم بخونم دوستم
    واقعا ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عاطفه جون
      *** ممنونم عزیزم ایشالله یه روزی بیای اینجا
      :) هم فال است هم تماشا

      Delete
  6. اخی عزیزم چشمت روشن همیشه به گردش و شادی و در کنار عزیزانت

    ReplyDelete
  7. واااااااااای چقدر عکس گذاشتی عکسهات بجز 3 تا برام باز نمیشد الان دیدم چقدر لذت بردم دستت درد نکنه
    چقدر ساده و ابتدایی هست زندگیشون

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره لیلا جون
      تفاوت طبقاتی اینجا کاملا مشهود است. ثروتمنداش به معنای واقعی ثروتمندن و فقرا هم واقعا تنگدستن

      Delete
  8. سلام لاله جان .چه سوپرایزی کردی منو وقتی بعد از مدتی اومدم اینجا(میدونی که همیشه درگیر فیلترینگم)بسیار بسیار عالی بود این سفرنامه به همراه عکسهایش.واقعا آفریقا زیباست..هیلی دلم میخواد یکی از کشورهای افریقا را ببینم.همسرم به خاطر کار 2 بار به افریقای جنوبی امده است.به نظر میاد تمامی کشورهای افریقا زیبا هستند.ایشون که حتی عکس زیادی هم نگرفته اند چه برسه به این که برایم سفرنامه بنویسد:0 :00.فقط چند تا دونه از کارهای دستی انجا اورده اند و میگوید بابا جان من کار داشتم دنبال گردش و تفریح که نبودم.هاهاها از دست این اهالی مریخ :))) :))))) در هر صورت باز هم تشکر عزیزم به خاطر این زحمتی که کشیدی و برایمان این سفرنامه زیبا را تدارک دیدی.بوس بوس هزارتا بوس

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))))))) مژگان جووون
      پیداس دل خیلی پری داری عوضش من تا دلت بخواد برات عکس گذاشتم
      البته افریقای جنوبی یه فاز دیگه است و بیشتر شبیه اروپاس تا افریقا
      ولی اگه خواستی افریقا رو ببینی بد نیست علاوه بر افریقای جنوبی که البته حیات وحش فوق العاده ای داره به یکی دیگه از کشورهای افریقایی ام سفر کنه و چه بهتر که بیای
      :))) اینجا منم ببینمت اونوقت هر چه خواستی با هم عکس می گیریم

      Delete
  9. راستی لاله جان مطالبی که در مورد برده داری نوشته بودی بسیار غمکینم کرد.واقعا چه ظلمی میشده به این مردمان.من هم اگر جای شما بودم در قایق به همین قضیه انتقام توسط انها فکر میکردم.:)) و همیچنین یادم افتاد که بگم عجب دل و جراتی داشته اید هم برای رد شدن از ان پل معلق و هم برای سوار شدن به قایقهایی به ان باریکی و کوچکی.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :( خیلی مژگان جون واقعا ادم و متاثر می کنه
      در مورد پل و قایقم باید بگم من کلا خیلی هیجان طلبم و عاشق ریسک و ترس و وحشت و فرار و ... اینا هستم البته به شرط اینکه اخرش واقعا خورده نشم و قضیه ختم به خیر
      :))))) بشه

      Delete
  10. سلام لاله جون چشمت روشن عزیزم! همیشه به گردش و شادی! می دونم چقدر می چسبه وقتی یه عزیزی بعد از این همه مدت مهمون آدم باشه! راستی عکس ها فوق العاده بودن ! خیلی لذت بردم!دست گلت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام شبو جان
      :)*** مرسی عزیزم خوشحالم خوشت اومده

      Delete
  11. لاله جونم عالی بود :**********

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** فدات شم عزیزم جاتون خیلی خالی بود

      Delete
  12. besyar ali bood...aks ha va matalebe ziba va delneshinetan....kheili lezzat bordam...kheili khoshhalam az in ke ba shoma ashena shodam<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) ممنونم دوستم خیلی لطف دارین

      **** منم از پیدا کردن دوستانی مثه شما خوشحالم

      Delete
  13. laleh khanum salam va khaste nabashid
    matlabetun aali bud , man chon khodam ham dur az iran hastam vaghean dark mikonam cheghadr az oomadane khanevadeh va dustan khoshhal mishim va lezat mibarim. omidvaram hamishe deletun shad va lebetun khandan bashe.
    amuzesh hatun ham besyar aaliye .az chand ta az dastura estefade kardam kheili khub bude, movafagh bashid. zohreh

    ReplyDelete
    Replies
    1. **** ممنونم زهره جان امیدوارم شما هم هرچه زودتر خانواده رو ببینین
      :) و ممنون از لطفتون ... امیدوارم واقعا همین طور باشه که می گین

      Delete
  14. سلام لاله جون .چشم و دلت روشن امیدوارم همیشه شاد و تندرست باشی

    خیلی از مطلبی که لینک کردی خوشحال شدم.ولی نمیدونم چرااین خوشحالی همراه کمی دلتنگی است.منم مدت کمی که پاکستان بودم با تمام بدبختیهایی که اونجا بود ولی خیلی از کشور خودمون راحت تر بودیم از همه لحاظ.طبیعتش هم خیلی شبیه طبیعت استرالیاست و واقعا بعضی جاهاش بکر و دست نخورده .تنها بدی که داره غریبی است که وقتی غروب میشد بیشتر به چشم میخورد.ولی بعضی وقتا باید غریبی رو به امکاناتش ترجیح داد.خلاصه حیف حیف مردم خودمون که همه امکاناتی دارند ولی واقعا گرونی نمیزاره ازش استفاده کنند.بازم ممنون از مطلب عالیت خیلی لذت بردم و همه عکسها رو صد بار نگاه کردم/امیدوارم همیشه خوش باشی/نسرین

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم نسرین جون
      تمام حرفهات درست است. منم همیشه می گم حیف از مردم ایران که خیلی هاشون به نوعی تو این کشور و اون کشور مهاجرن, ولی به هر حال زندگی است و سرنوشت هر کدوممون یه جا رقم خورده. بزرگترین آرزوی من زندگی تو ایران است نه به خاطر اینکه افریقا هستم
      چون اینجا هم شکر خدا زندگی بدی ندارم ولی مرفه ترین نقطه دنیا رو به یک ساعت زندگی در کنار خانواده ام ترجیح نمی دم و فقط به این دل خوشم که زمانی برسه که اگه روزی
      *** سه بار هم دلم خواست بتونم به خونه پدر مادرم سر بزنم
      :))))))) چه خوش اشتها
      ممنون که بهم سر زدی

      Delete
  15. لاله جون ممنون دوست عزيز واقعا لذت بردم اين ايده هاي جالب


    باعث شده وبلاگ بسيار زيبا ومتفاوت باشه


    موفق باشيد

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم سارا جان

      *** لطف داری عزیزم

      Delete
  16. لاله جون چشم و دلت روشن عزیزم که داداشت رو دیدی عزیزم .
    یعنی‌ من دارم کارت پستال نگاه می‌کنم آفریقا خیلی‌ قشنگ و بکر هست . عجب جای قشنگی‌ زندگی‌ میکنی‌ عزیزم .
    از این پست خیلی‌ خوبت ممنون عزیزم .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جان
      ايشالله بياي اينجا ببينمت :))
      هم فال است هم تماشا

      Delete
  17. وای لاله خانم چه عکس های قشنگی... فوق العاده بود دستتون درد نکنه که وقت گذاشتین و این اطلاعات رو دادین. ایشالله که جای برادرتون هم پیشتون سبز باشه. من یک سؤال دارم ، بنظر میرسه که آب و هوا تروپیکال و استوایی باشه، درسته؟ تایستون ها خیلی گرم میشه؟ الآن گه پاییزه چطور؟؟؟
    .چه همه سؤال داشتم!!! شرمنده
    خوب ، خوش و سلامت باشین***

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام زهرا جان
      :) خواهش می کنم عزیزم با کمال میل این کار و انجام دادم
      زهرا جان ما اینجا فقط دو فصل می بینم اونم یه بهار خنک و یه تابستون داغ. یعنی اوج سرماش مثه اواخر شهریور واوائل مهر است
      و البته همراه با بارونهای سیل آسا که در عرض یک دقیقه شهر شسته می شه و از اونجا که من عاشق بارونم اون لحظه احساس می کنم روحم به معنای واقعی تازه می شه
      خلاصه که این فصل خنک سال تقریبا با تابستون خودمون شروع میشه و تا حوالی آبان ادامه پیدا می کنه و بعدش دیگه باید خودت رو برای گرما و هوای شرجی اماده کنی
      ضمن اینکه تو همین فصل به اصطلاح سرد هم خصوصا اگه بارندگی کم بشه بعضی روزها چنان گرم و شرجی می شه که فرقی با فصل گرمش نمی کنه
      جدا از این دو فصل ما یه هارماتان هم داریم که تقریبا یک ماهی طول می کشه و مربوط به بادها یا گردبادهایی که در صحرای افریقا می وزه و بادروبه اش به سایر کشورها می ره. البته شما ذرات خاک رو از نزدیک نمی بینی و وقتی بیرونی انگار که هوا مه آلوده. بعنوان کسی که نمی تونه گرما رو تحمل کنه این ماه هم صرف نظر از الودگی هایی که قطعا با خودش همراه داره بد نیست چون جلو تابش خورشید رو می گیره و تو اوج گرما حداقل برای یک ماه می تونیم هوای خنکی داشته باشیم
      ولی در هر حال همه اینها به کنار ادم عادت می کنه کما اینکه سال اولی که اومدم اینجا هواش برام غیرقابل تحمل بود ولی الان فک می کنم گرماش قابل تحمل تر از جنوب ایران خودمون است
      خیلی حرف زدم امیدوارم لااقل جواب سوالت و گرفته باشی
      *** ممنون از توجهت
      :) ضمنا ببخشید اگه جمله هام به هم نمی خونه خیلی عجله ای نوشتم

      Delete
  18. .ممنون از توجه و دقت شما*** خیلی هم با حوصله و کامل نوشتین .واقعا که آدم به همه چی عادت می کنه آب و هوا که جز خوباشه ایشالله سلامتی باشه همه چی خوبه :)
    امیدوارم بقیه خانواده هم با دیدن این عکسهای زیبا و طبیعت منحصر بفرد ترغیب بشن بیان پیشتون. منم هر سری که با مادر پدرم حرف میزنم کارم عز و التماسه که بیاین پیشم.
    حسابی از هوای خوبتون لذت ببرین که هوای ابری و سرد بوستون داره ما رو کلافه می کنه.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزیزم ایشالله خانواده شمام بیان پیشت
      :))) ولی گفتی سرما ... من عاشق سرمام اصن یه لحظه ام نمی تونم گرما رو تحمل کنم
      به هر حال ممنون از پیامت انشالله هرجا هستی خوش باشی و سایه پدر مادر بالاسرت باشه که هیچ نعمتی از این بالاتر نیست

      Delete
  19. لاله عزیز تازه با وبلاگت آشنا شدم و خیلی برام جالب و آموزنده بود!از سفر نامه ای که به این خوبی که نوشتی و عکسای قشنگی که گذاشتی حسابی من رو سر ذوق آوردی که حتما تابستون آینده یه سفر بیام غنا ! من عاشق آفریقام و عاشق طبیعت بکرش ! اگه قابل بدونی حتما بهت سر بزنیم و ازون غذاهای بینظیرت بخوریم!

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوست خوب ناشناسم سلام
      قبل از هر چیز من و ببخشيد از اينكه اينقدر دير جواب كامنتتون رو مي دم، متاسفانه گاهي كه تعداد كامنتهاي پست هاي مختلف زياد مي شه و همه رو هم زمان پخش مي كنم اين اشتباه رخ مي ده كه بعضي رو از قلم بندازم و فراموش كنم پاسخ بدم و در كمال شرمندگي اين دومين باره كه شرمنده دوستي مي شم، خصوصا اين بار كه شما صحبت از اومدن به غنا كردين،
      در هر حال گر چه با يك هفته تاخير ولي اميدوارم جواب من و بخونين و
      روزي اينجا ببينمتون

      Delete
  20. سلام لاله جون
    مطلبت خیلی زیبا بود. امیدوارم تک تک عزیزانت بتونن بیان پیشت و چشمت همیشه روشن باشه.

    با اجازه لینکت کردم عزیزم.
    موفق باشی دوست هنرمندم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام یاسمین جان

      *** ممنونم از لطفت
      شمام موفق باشی عزیزم :)) ... منم لینکت کردم

      Delete
  21. سلام عزیزم؛خیلی خیلی عالی بود کلی استفاده کردم انگار خودم اونجا بودم!آفرین به این ابتکارت.همچنین دستورهای غذاییت هم خیلی باسلیقه وهم عالیه!
    انشاالله همیشه موفق وپیروز باشی.راستی من لینکت کردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مريم جان ممنونم از لطفت عزيزم
      چشم، منم لينكت مي كنم
      :)

      Delete
  22. مرسي
    لذت بردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش مي كنم ياسمن جان
      و خوشحالم كه دوست داشتي
      ***

      Delete
  23. چه مطلب زیبایی ، چه عکسهای قشنگی ، همیشه از سیاه پوستا خوشم میامده ، عاشق رنگ پوستشون هستم

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم الی جون
      منم سیاهها رو دوست دارم, ولی اگه اینقدر که می گی ازشون خوشت میاد باید یه سر بیای
      :)) اینجا

      Delete
  24. سلام
    خيلي خيلي عكساي قشنگي بود
    متاسف شدم از اين كه قبل از سفر به غنا با سايتتون آشنا نبودم
    سايت خيلي قشنگي دارين و مطالب جالب تر
    خيلي دوست دارم يه بار ديگه و البته غير كاري بيام و از زيباييهاي اين كشور لذت ببرم
    از زحمات شما و آقاي اميني هم تو طول سفرمون به غنا تشكر مي‌كنم
    باالخره گل پسرتون رو هم تو عكسا زيارت كرديم خدا حفظش كنه
    به اقاي اميني سلام برسونين

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام خانم ابوطالبی
      ما هم از زیارتتون خیلی خوشحال شدیم و امیدواریم خاطرات خوبی از این سفر داشته باشین ضمن اینکه هر زمان تصمیم گرفتین سفر مجددی به غنا داشته باشین با کمال میل در خدمت هستیم.
      شما هم به خانواده سلام برسونید
      *** و موفق باشید

      Delete
  25. راستي من وبلاگتون رو تو وبلاگ پسرم اد كردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. بابت محبتتون راجع به مطالب من ممنونم و خوشحالم از اینکه خوشتون اومده
      ای کاش آدرس وبلاگ ایشون رو هم داده بودین تا ما هم از مطالبشون استفاده کنیم

      Delete
    2. :))))))))))
      ببخشید خانم ابوطالبی من گمون کردم پسرتون وبلاگ شخصی دارن الان که آی دی تون رو نگاه کردم متوجه شدم وبلاگ خودتون است
      پسر گلتون رو از طرف من ببوسین

      Delete
    3. سلام لاله خانم من به تازکی باوبلاگ شما آشناشدم عکسهاومطالب قشنگت راراجع به آفریقاخواندم بسیارزیبابود. لذت بردم من یک فرهنگی بازنشسته هستم........زهره صادقزاده ازمشهد

      Delete
    4. سلام خانم صادق زاده
      ممنونم از لطف و محبتتون
      همین الان چهره مهربونتون رو در فیس بوک دیدم و باید بگم خیلی از آشنایی تون خوشحالم
      ***

      Delete
  26. خيلي ممنون إز عكسهاي زيبا و دستور غذاها ي خوشمزهست. حتما درست ميكنم. باز هم مرسي. شاد باشيد.

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم وحیده جان
      *** خیلی خوشحالم خوشتون اومده و امیدوارم بازم اینجا ببینمتون
      شمام همینطور دوست عزیز

      Delete
  27. مرسي إز عكسهاي زيبا و غذاهاي خوشمزهست. شاد و اندرست باشيد

    ReplyDelete
  28. لاله جان سلام..زهرا هستم و تازه با وبلاگ خوبت آشنا شدم..عکسهای زیبا و متن جالبت رو خوندم و بسیار لذت بردم.. اگه فرصتی پیش بیاد حتما از آفریقا دیدن می کنم.. یه سوال دارم..این کشوربرای سفر من که ویلچری هستم مناسبه؟ من همیشه به سفر میرم اما به نظرت میتونم از افریقا دیدن کنم؟
    شاد و تندرست و موفق باشی عزیزم..
    در ضمن بیشتر از افریقا بنویس..آب و هوا..فرهنگ..زندگی وووو
    ممنونم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام زهرا خانم عزيز
      *** ممنونم از لطف و محبتتون
      راستش نمي تونم دقيق و در يك كلمه بهتون بگم مناسب هست يا نه، چون به هر حال با توجه به تجربه خودتون و سفراتي كه داشتيد مي دونين هر سفري سختي هاي خودش رو داره
      اينجا سختي ها كمي بيشتره، چون جاذبه هاي افريقا به جنگل ها و طبيعت بكرش است. و بالطبع به پياده روي هاي نسبتا طولاني در دل طبيعت احتياج داره
      البته اين به اين معني نيست كه كسي در شرايط شما نتونه از اين جاذبه ها ديدن كنه اما به هر حال مشگلات خودش رو داره، خيلي دوست داشتم در حالي از من راجع به سفر به افريقا سوال مي كردين كه در سلامتي كامل به سر مي بردين و حالا هم اميدوارم بهبودي خودتون رو به دست بيارين و روزي اينجا در خدمتتون باشم

      Delete
    2. با سلام مجدد
      اینکه گفتم ویلچری هستم به این معنی ست که من معلولم :)
      به هر حال وبلاگ شما همه جوره عالیه..
      شاد و پیروز باشید

      Delete
    3. بله
      :) ممنونم از لطفتون
      *** شما هم همیشه شاد باشید

      Delete
  29. سلام لاله جان مطالب و عکسهاتون عالییییییییییی بود واقعا لذت بردم.وبلاگتون هم خیلی خوب و کاربردیه.امیدوارم یه روزیبتونم بیام آفریقا رو ببینم.براتون آرزوی بهترین ها رو دارم.موفق باشید.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم فاطيما جان
      خوشحالم از اينكه خوشتون اومده
      و منم اميدوارم روزي اينجا ببينمتون
      شمام موفق باشيد
      :)

      Delete
  30. سلام لاله جون.
    خوبی عزیزم؟؟؟

    وایییییییییییییییییییییی دل منو بردی با این عکسهات.
    عالی بودنند.
    خیلی برات خوشحال شدم که برادرت رو دیدی.
    باید علاوه بر طبیعت بکر و ناب آفریقا به عکاس خوب و حرفه ایمونم آفرین بگیم.
    دستت درد نکنه. من عاشق اینجور طبیعتها هستم.
    و نمی دونی چقدر از دیدن درخت قهوه و کاکائو ذوق کردم.

    ایشالله همیشه شاد باشی هر جا که هستی.

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم نگين جان
      منم وقتي درخت قهوه و كاكائو رو از نزديك ديدم، كلي ذوق كردم
      بازم ممنون
      *** شمام هميشه شاد باشين

      Delete
  31. سلام لاله خانم . من تازه وبلاگ شما را دیدم . خیلی لذت بردم از عکسها و اطلاعات خوبتون. خوش به حالتون . امیدوارم همیشه در کنار خانوادتون خوب و خوش باشین.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      خیلی خوش اومدین. خوشحالم که خوشتون اومده و ممنونم از لطفتون
      *** شما هم همیشه شاد باشید

      Delete
    2. راستش کامنت شما باعث شد بدون اینکه تصمیم به خوندن دوباره متن داشته باشم نگاهی به عکسها بندازم اما جذابیت این سفرها به قدری برام زیاد است که با وجود مشغله ای که دارم نتونستم در مقابل نخوندن متن مقاومت کنم و دوباره تمام خاطرات خوب اون روزها برام زنده شد

      :) و به خاطر این حس خوب ازتون ممنونم

      Delete
  32. امیدوارم همیشه سرشار از انرژی مثبت باشین.من بهناز هستم ولی نتونستم اسمم را ثبت کنم. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم بهناز جان
      *** همین طور شما عزیزم
      من با اجازه تون فرض رو می ذارم بر این اساس که شاید گزینه درست رو نزدید به همین خاطر مراحلش رو براتون می نویسم

      برای وارد کردن اسمتون باید روی گزینه
      Reply as
      کلیک کنین و از بین گزینه ها
      Name/URL
      (رو انتخاب کنین بعد اسمتون رو بنویسید (قسمت یو آر ال نیازی به پر کردن نداره

      *** بازم ممنونم

      Delete
  33. سلام
    از مطالب جالب و عکس های زیباتون خیلی لذت بردم . من خودم عکاس هستم و در حال حاضر در کشور اوکراین زندگی می کنم . اینجا بیشتر ماه های سال هوا سرد و ابری است و البته همیشه برفی .... دیدن عکسهای شما تو این روز برفی و سرد شهر کیف خیلی عالی بود .
    ممنون همیشه موفق باشید

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيز
      خيلي خوشحالم كه از مطالب و عكسهاي من خوشتون اومده، گرچه اين عكس ها از ديد يك متخصص و عكاس خالي از ايراد نيست، ولي از اينكه به جاي ديدن كاستي ها اون چيزي رو گرفتيد كه دوست داشتم به خواننده ام انتقال بدم، ازتون سپاسگزارم

      Delete
  34. خیلی زیبا و جذاب بود،فوق العاده لذت بردم لاله عزیز :) میشه بپرسم چرا آفریقا رو برای زندگی انتخاب کردی؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزيزم، من اينجا رو به خاطر همسرم انتخاب كردم كه سالها قبل از من اينجا زندگي مي كردن

      Delete
  35. سلام یاد رضا شاه افتادم که یه بار رفت ترکیه و اون گند ها رو به بار آورد با عرض معذرت حضرتعالی اگر جنبه داشتید خیلی چیزهای معقول و خوبی می دیدی ولی یک اصل است که هر کس به دنبال هم سنخهای خودش می گردد

    ReplyDelete
    Replies
    1. فرمايش شما متين اما مخاطب من هم من رو به ياد محاسن بلند, انگشترهای عقیق, پیشانی های سیاه شده و چشمان به زمین دوخته اي مي ندازه كه منافعشون حكم مي كنه چشمانشون رو روي واقعيت ها ببندند و درد جامعه رو هيچ بيانگارند
      با عرض معذرت البته

      Delete
  36. laleh khanoom man emrooz oomadam tooye site irani befahmam kadoo halvaaee chiye?avalin baare website shoma ro didam.vali hamin alan mibinam 1.5 saate ke injaam .hala alaave bar inke mdoonam kadoo halvaaee chiye koli dar morede ghanaa midoonam(merci)... kheyli khoob minevisid va information va dide farhangi ,ejtemaaee khgeyli khoobi darid .va albate yek khanoome kadbaanoo hastid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام آيلين جان
      :) ممنونم از محبتتون و خيلي خوشحالم كه اين كدو حلوايي عزيز بهانه اي شد تا با شما آشنا بشم
      *** اميدوارم اگه هر كدوم از رسپي هاي اينجا رو امتحان كردين از نتيجه كارتون راضي باشين

      Delete
  37. سلام لاله جون لذت بردم از نوشته ها و عکساتون. فکر نمی کردم آفریقا به این زیبایی باشه. آشپزیتونم که حرف نداره ماشالله.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مهرسا جون
      خیلی محبت دارین عزیزم
      ♥ ممنونم

      Delete
  38. با اینکه بار اول هست که به وبلاگت سر میزنم ولی واقعا لذت بردم هم از اشپزی و دستورات اشپزیت و هم از این مطالب زیبا که از افریقا نوشتی.. منم یه جورایی شبیه به خودت هستم ولی یه سر دیگه دنیا و تو یه قاره دیگه. من تو استرالیا هستم .. یه جورایی احساس نزدیکی بهت کردم هرچند مثل شما اینهمه هنرمند نیستم.. خوش و خرم باشی لیلا جان

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سميرا جان
      ممنونم از محبتتون، اميدوارم بازم اينجا ببينمتون و اگه احياناً دستورات غذايي من رو امتحان كرديد، خوشتون بياد
      ضمن اينكه اميدوارم هر گوشه اي از دنيا كه هستيد شاد و خوش و سلامت باشيد
      :) لاله

      Delete
  39. خیلی خیلی عالی بود.واقعا احساس کردم که من هم با شما در سفر هستم. یکی ازجاهایی که انتخاب کردم که اینده حتما برم اریقا است. البته من قبلا هم دوست داشتم برم اما اینقدر مشتاق نبودم. واقعا عالی بود وضیحات عکس ها.... من این صفحه را به تمام دوستانم نشون خواهم داد. ازتون متشکرم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام الی جان ممنونم عزیزم از لطفتون
      خوشحالم از اینکه خوشتون اومده و پیشاپیش امیدوارم در سفر به آفریقا بهتون خوش بگذره

      Delete
  40. لاله جان ممنون از توضیحات و عکسهای بسیار قشنگت. نوشته هات در کمال صداقت و سادگی و بسیار دلنشین بود. امیدوارم همیشه شاد و سالم در کنار خانواده باشی . بقول سهراب هر کجا هستم اسمان مال من است :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله رویا جان دقیقا همینطوره
      فقط امیدوارم هر کجا هستیم و هستید دل خوش باشه و سلامتی که هیچ چیز به اندازه سلامتی ارزشمند نیست
      *** غربت و دوری و سختی همه و همه می گذره اگه دل خوش باشه
      ممنون از پیامتون

      Delete