Wednesday, October 03, 2012

نان زرافه ای

اونچه من متوجه شدم, این نون که از دو نوع خمیر تهیه می شه ابتدا بعنوان نان پلنگی در هلند به فروش می رفته. حوالی سالهای ١٩٧٠ وارد امریکا شده و از اون زمان به نامهای مختلفی منجمله  Dutch Crunch Bread (نان ترد هلندی) خونده می شه. در انگلیس بعد از نامه ای که مادر یه دختر سه ساله از طرف دخترش به کمپانی تولید اون می زنه از نون پلنگی به نون زرافه ای تغییر نام می ده. چون از نظر اون دختر کوچولو این نون بیشتر به پوست زرافه شبیه بوده تا پوست پلنگ *** :)
ویژگی خوب این نون اینه که با وجود قسمت ترد و کریسپی که روی اون ایجاد می شه، داخلش کاملاً نرم و مثل همه نونهای فانتزی دیگه است. بنابراین جدا از ظاهر متفاوتش تفاوت دیگه ای با نونهای دیگه نخواهد داشت.
برای تهیه این نون به دو نوع خمیر احتیاج داریم. اولی خمیر نون با آرد گندم و دومی خمیر با آرد برنج است که وقتی داخل فر می ره در اثر حرارت  خشک می شه و ترک بر می داره که نهایتا حالت پوست پلنگ یا زرافه یا از نظر من کویر می گیره.
مواد لازم برای خمیر نان:
مایه خمیر ١ قاشق غذاخوری
آب گرم ١/٢ پیمانه
شیر گرم ١ پیمانه
شکر ١/٢ و ١ قاشق غذاخوری
روغن مایع ٢ قاشق غذاخوری
نمک ١/٢ و ١ قاشق چای خوری
آرد (all purpose flour ) ٤ -  ١/٢ و ٣ پیمانه
طرز تهیه:
ابتدا مایه خمیر، شیر، آب و شکر رو داخل غذا ساز ریخته و دستگاه رو برای چند لحظه روشن می کنیم تا مواد با هم مخلوط بشن. بعد ٥ دقیقه صبر می کنیم تا مایه خمیر عمل و پف کنه.
حالا روغن و نمک و دو پیمانه از آرد رو اضافه می کنیم و دوباره دستگاه رو روشن می کنیم. وقتی مواد خوب با هم مخلوط شد، حدوداَ ٣/٤ پیمانه دیگه از آرد رو اضافه و باز دستگاه رو روشن می کنیم.
از اینجا به بعد خیلی محتاطانه آرد اضافه می کنیم یعنی کم کم تا جایی که خمیر لطیف شه و اون حالت چسبندگی خودش رو تا حدی از دست بده. مقدار آردی که من مصرف کردم تقریباً ١/٢ و ٣ پیمانه بود. حالا با دست یا ماشین برای حدودا ٥ دقیقه دیگه خمیر رو ورز می دیم و بعد داخل ظرفی که خیلی کم با روغن چربش کرده ایم گذاشته و روش رو سلفون می کشیم و اجازه می دیم برای یک ساعت استراحت کنه.
وقتی تقریباً نیم ساعتی از استراحت خمیر اول گذشت شروع می کنیم به تهیه خمیر دوم.
مواد لازم برای خمیر با آرد برنج:
مایه خمیر ٢ قاشق چای خوری
آب گرم ١ پیمانه
شکر ٢ قاشق غذاخوری
روغن مایع ٢ قاشق غذاخوری
نمک ١/٢ قاشق چای خوری
آرد برنج ١/٢ و ١ پیمانه

طرز تهیه:
همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم. غلظت مواد نه باید در حدی شل باشه که خیلی آبکی و روان باشه و نه در حدی سفت که نشه اون رو روی نون پخش کرد. در صورتی که مواد خیلی سفت یا خیلی شل بود با اضافه کردن مقداری آب یا آرد اون رو به حد مناسب می رسونیم.
وقتی خمیر به غلظت مناسب رسید، برای ١٥ دقیقه بهش استراحت می دیم. و البته فر رو روشن می کنیم تا تو این یک ربع باقی مونده خوب داغ بشه.
طرز تهیه نان زرافه ای:
وقتی خمیر خوب ور اومد و حجمش دو برابر شد، به ٤ یا ٦ قسمت تقسیم می کنیم و به اصطلاح ازش چونه می گیریم. چونه ها رو با فاصله داخل سینی فر که قبلا کاغذ روغنی گذاشته ایم می چینیم. با دست روی اون فشار می یاریم تا کمی پف اون بخوابه و بعد روش رو با خمیر برنجی می پوشونیم.
حالا به مدت ٣٠ - ٢٠ دقیقه داخل فر میگذاریم.
همونطور که در تصویر هم مشخص است، بعد از گذشت چند دقیقه همچین که خمیر برنجی خشک شه شروع می کنه به ترک برداشتن و کم کم شبیه پوست زرافه می شه. اگه احساس کردین یه سمت فرتون بیشتر داغ است نون ها رو جابجا کنین تا همه جا به طور یکسان تغییر رنگ بده. متاسفانه روی نونهای من تو یه لحظه غفلت بیشتر از جاهای دیگه برشته شد، ولی شما مراقب باشید که همه جا یکسان طلایی بشه.
بعد می ذاریم روی پنجره سیمی تا خنک شه و برای هر نوع ساندویچی که مایل باشیم مورد استفاده قرار می دیم.
توی ویکی پدیا اشاره شده این نون با روغن دانه کنجد تهیه می شه. از اونجا که این اولین تجربه من بود, تصمیم دارم یه بار دیگه با روغن کنجد و یه سری تغییرات جزئی دیگه امتحان کنم و اگه به نتیجه بهتری رسیدم، اینجا با شما هم درمیون می ذارم.
امیدوارم خوشتون اومده باشه. 
*
*
*
لطفاً برای بزرگنمایی عکس های مراحل کار بر روی اونها کلیک کنین.
نوش جان :)

42 comments:

  1. من عاشق هرچیم که آرد برنج داشته باشه
    مرسی از دستور خوب

    ReplyDelete
    Replies

    1. :) خواهش می کنم عاطفه جان

      *** نوش جونت عزیزم

      Delete
  2. چه نون خوشگلی خیلی نازه خوشم اومد ازش :) مرسی خانوم دستت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسي ليلا جون لطف داري عزيزم :)

      Delete
  3. وااااااااااااااااااااااای چقدر خوشگل...پر زحمته ولی حتما حتما درستش می کنم..عاشق خمیربازی و نون پختنم..مرسی خوشگلم

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسي هاني جون :) البته خيلي راحته ولي من خودم انتظار داشتم بهتر شه ايشالله دفعه ديكه

      Delete
  4. Mamnu. Leila jan kheili khoshrang shode, man kheili dost daram ke toye khone nan dorost konam ,,non khoshkehay ke yad dadid vel konesh nistam ham kheili rahate hamin ke kheili khoshmaze. Hatman n nan ham khoshmazes,,, mamnun azizam

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سمانه جان
      :)) اتفاقا وقتی این نون و درست می کردم یادت بودم
      ایشالله نون باگتم که بهت قول داده ام می ذارم
      خیلی خوشحالم از نون خشک, خوشت اومده ایشالله از اینم خوشت بیاد
      مرسی از پیامت عزیزم
      :)) ... لاله

      Delete
  5. چقدر لاله جون نون هات خوشگل شدن! یعنی الان دلم می خواست دستم رو می بردم تو مونیتور یه تکه می کندم و روش هم پنیر می مالیدم و نوش جون می کردم!دست گلت درد نکنه! راستی لاله جون اگه یه موقع حوصله داشتی, خوشحال میشم بهم سر بزنی

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی شبو جان
      :))) ایشالله اگه درست کردی خوشت بیاد
      راستی قبل از اینکه جوابت و بدم رفتم توی وبلاگت ولی متاسفانه نتونستم کامنت بذارم
      *** الان دوباره سعی می کنم

      Delete
  6. Laleh jan sharmande ke esmetono eshtebah neveshtam,, ajalah dashtam va aslan tavajoh nakardam ke chi neveshtam va mikhastam tashkor bekonam babate in nono khoshmazet,, mazerat mikham azizam

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش مي كنم همشهري فقط خواستم شوخي كرده باشم :))

      Delete
  7. لاله جون من عاشق نون پختن و پیچیدن بوی نون تازه تو فضای خونه هستم . خیلی‌ خیلی‌ نون‌های خوشگلی‌ و خوشمزه‌ای شدند . به به . دستت طلا خانمی

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جون
      منم همين طور :))

      Delete
  8. Laleh jan bara arde berenj bayad ardo bekhysonam bad Asyabesh konam va begozarm khoshk beshe,, mamnun kheili pofe khobi karde nonat ,,khaste nabashi

    ReplyDelete
    Replies
    1. الهام جون من ارد اماده تهيه كردم كه بعيد مي دونم شسته شده باشه، ولي اكه تو خونه تهيه كنم اول مي شورم بعد وقتي كاملا توي افتاب خشك شد اونوقت اسياب مي كنم، اميدوارم درست متوجه شده باشم

      Delete
    2. ضمنا وقتي ارد رو اسياب كردي باز از يه الك ريز رد كن تا كاملا نرم باشه
      يه روش ديكه هم اينه كه برنج رو بعد از خشكوندن تفت بدي كه اينجوري ماندكاري بيشتري خواهد داشت

      Delete
  9. چه نون تپلی هم هست ، حالا چه زرافه چه کویر چه پلنگ ، در هر صورت معلومه که عالیه ، دست گلت دردنکنه

    ReplyDelete
  10. خیلی جالب بود لاله جون، با اینکه نزدیک مرز هلند هستم والی تو این چندین سال اصلا نه دیده بودم و نه شنیده بودم :)
    من عاشق نون گرمم ، حتما سراغش میرم عزیزم ...مرسی بابت دستور و اطلاعات

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم گیلدا جون
      *** خوشحالم خوشت اومده

      Delete
  11. میخواستم بدونم برای روی نون از حرارت بالای فر هم استفاده کردین؟
    آخه من هر وقت نون درست کردم هیچ وقت روی نون قهوه ای نمیشه. از تخم مرغ و شیر و ماست و... استفاده کردم ولی قهوه ای نمیشه مگه اینکه بعد از این که نون پخت حرارت زیر رو خاموش کنم و کمی با حرارت بالای فر بزارم بمونه.
    ولی من تو یکی از برنامه های میشل دیدم که خمیر رو گذاشت تو قالب دسر بعد قالب رو گذاشت تو فر. وقتی پخت و از قالب در آورد هم روی نون و هم دورتادور نون کااااملا قهوه ای بود. من همیشه مشکل دارم با این موضوع که اولا چرا روی نون من اونجوری که باید قهوه ای نمیشه. دوم این که چرا برای همونقدر رنگ روی نون، باید گریل هم کنم! انگار میشه دوباره کاری. دوست دارم بزارم تو فر و بعد از پخت خودش قهوه ای شه.
    مرسی عزیزم آزیتا

    ReplyDelete
    Replies
    1. آزیتا جان این بستگی به حرارت فر داره. برای اینکه روی نون کاملا طلایی شه باید فر رو از حدودا ده تا پونزده دقیقه قبل روشن کنین تا داغ بشه. ولی از اونجا که فرها کاملا با هم فرق دارن و حرارتهاشون متفاوت است گاهی بعضی از فرها اونطور که باید خوب عمل نمی کنن یعنی اگه درجه رو زیاد کنی روی نون و می سوزونن و مغزش خام است و اگه کم کنی اون طور که باید طلایی نمی کنن. اون فری که تو برنامه های اشپزی استفاده می شه دست کمی از فرهای صنعنی نداره و کاملا دقیق است به همین خاطر همون انتظاری که ازش می ره رو به خوبی جواب می ده. در مورد فرهای خونگی می گن بهتره هر چند ماه یکبار تنظیم شه تا بتونه خوب عمل کنه که ماها معمولا این کار رو نمی کنیم و بد نیست اگه شما هم فرتون رو یه تنظیمی بکنین
      برای درست کردن این نون همین مشگل برای من پیش اومد یعنی همونطور که بالا هم گفتم به خاطر یه لحظه غفلت احساس کردم زیر نونم داره برشته می شه در حالی که روی نون هنوز اونطور که می خواستم طلایی نشده بود و مجبور شدم از بالا روشن کنم که همونطور که توی عکسها می بینی روی نون بیشتر از کناره های اون طلایی شده. در صورتی که توی دستور اصلی نیازی به گریل نداره
      :)) خیلی عجله ای نوشتم امیدوارم تونسته باشم منظورم و بیان کنم

      Delete
    2. راستی آزیتا جان دیروز عجله ای نوشتم و یادم رفت اضافه کنم گریل برای همین کاره پس اگه ازش نتیجه می گیری خیلی ام خوبه

      :)))))))) من خودمم بسته به رسپی ای که دارم گاهی همین کار رو می کنم

      امیدوارم بخونی
      **** موفق باشی

      Delete
  12. لاله جونم از وبلاگ رزی اومدم اینجا ! اون کامنت را دیدم عزیزم ! کلی هم خندیدم ! زیر پست اون کیک شکلاتی وحشتناک رزی
    فکر کنم سایتم الان درست شده. وقت کردی نیگاه بنداز اگه باز مشکل داشن اینور اونور بگی من بالاخره متوجه میشم و با شرکتش تماس میگیرم که ببینم مشکل چیه . خیلی ها میگفتن نمیتونن ببینن اما فکر کنم دیگه درست شده
    حالا بریم سر این نون، من اصلا نمیدونستم میشه خمیر نون را تو دستگاه غذاساز درست کرد؟ این خیلی خوبه مچ دست آدم داغون نمیشه موقع ورز خمیر . چقده این نونت خوشگل و بامزه است . واسه بچه ها خیلی باحاله از طرح روش خوششون میاد. فقط من همه عکساتو نمی بینم که فکر کنم به دلیل فیلتر شدنهاست ، همین بلاگ اسپات تا چند روز قبل برام بسته بود. اما بازم همین غنیمته عزیزم . راستی گلم قربونت برم که دلت تنگه واسه ایران و خونه پدری، الهی تن خونوادت سالم باشه، الهی دلشون خوش باشه ، دل تو هم خوش باشه که باز هر چقدرم از هم دور باشید این که سلامت هستید براتون مایه دلگرمیه، اینو میگم چون منم یک خواهر دارم که کرمان زندگی میکنه ، البته دیگه قد شماها دور نیست اما به خاطر بچه هاش کم میتونه بیاد تهران، ولی مامان میاد دلتنگی کنه میگم مامان اون الان سرش به بچه هاش گرمه، خدا را شکر دلش خوشه پس بهش نگو دلتنگشی ، گناه داره ، مامان هم با این حرفای من راضی میشه و میگه راست میگی مادر . قصه حسین کرد برات نوشتم !

    ReplyDelete
    Replies
    1. الی جون وقت کنم؟ من مرتب بهت سر می زنم ولی اصن صفحه ات و باز نمی کنه. قربونت یه زحمت بکش تو قسمت لینک دوستان روی لینک وب سایتت کلیک کن اگه نتونستی بری شاید ایراد از ادرس است و زحمت بکش ادرس درستت و برام بذار. البته من تو کامنت گذاشتن برای خیلی از دوستایی که وبلاگ فارسی دارن مشگل دارن نمی دونم چرا؟ شاید من خودم فیلترم و خبر ندارم. والــــلا !!! اون از اون فیس بوک این از این وبلاگا؟ ادم به خودش شک می کنه ... :) در مورد غذاساز اره عزیزم برای خمیر ورز دادن چیز خوبیه. خونه پدری ام که نگو دلم برای نفس مامان بابام یه ذره شده الی باور نمی کنی اینقدر دلگیرم که دیروز همسرم می گفت یه سر برو و بیا ولی مدرسه بامداد شروع شده و نمی
      :(( شه رفت. این حس دلتنگی لعنتی خیلی بد است
      دوری دوری است الی جون قطعا برای شماها و خواهرتم خیلی سخته ولی خوب وقتی فاصله ها قاره ای می شه دیگه خیلی بدتر می شه.
      حس مامانت و من بخوبی درک می کنم. خصوصا وقتی میبینم مامان بابام دلتنگی هاشون و به خاطر اینکه من کمتر اذیت شم پنهان می کنن .... اشکم در اومد دختر

      Delete
  13. عالی بود لاله جون مرسی...

    ReplyDelete
  14. عالی بود لاله جون مرسی...

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم زارا عزیز

      *** به پای هنرمندی های شما نمی رسه

      Delete
  15. می خواستم بدونم میشه کمی شکر را بیشتر ریخت تا نان شیرین باشه؟و یه سوال دیگه اینکه در فر من حرارت بالا و پایین را همزمان نمیشه استفاده کرداول پایین رو روشن کنم بعد بالا رو روی آن خراب نمیشه

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوستم فر منم همینطوره و من اول از پائین و بعد از بالا روشن کردم و به همین خاطرم هست که روش نسبت به کناره ها مقداری بیشتر برشته شده
      در مورد شکر مطمئن نیستم چون این اولین تجربه خودم بود ولی بعید می دونم مشگلی پیش بیاد

      Delete
  16. لاله جان این مایه خمیر را باید از کجا خرید؟ چون در فرانسه توی سوپرمارکت چنین چیزی ندیدم یا شاید هم دقت نکردم، اسم انگلیسی آن چه هست؟
    با تشکر لاله

    ReplyDelete
    Replies
    1. لاله جان به انگليسي مي شه
      Instant yeast

      Delete
  17. bebakhshid man chan ta soal dashtam.......in non vase ghazaie sandevichi khobeee?inja shoma az arde nan fantezi estefade kardin?baraie khamire dovom ke goftin hame mavado makhlot konin chon man khamir maiam fori nist khamir maiamo baiad amal biaram mishe begi az che mizan abo shekar estfade konam?merci

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      بله برای انواع ساندویچ هم گزینه خوبی است و هر چه دمای فرتون استانداردتر باشه نون بهتر و خوش فرمتری بعمل خواهید اورد
      برای استفاده از خمیرمایه معمولی هم اگه دقت کنین می بینین یک پیمانه آب گرم, 2 قاشق شکر و 1/2 قاشق چایخوری نمک داریم که می تونین 1/4 پیمانه از اب و 1 قاشق چایخوری از شکر کم کرده و همراه با نمک گفته شده ابتدا خمیر مایه رو عمل بیارید و بعد با باقی مواد مخلوط کنید
      امیدوارم خوشتون بیاد

      Delete
  18. فرم استاندارد نيست.....يه سؤال ديگه..در خمير اولي گفتين بعد عمل لمدن خمير مايه شما نمك رو مستقيم به خمير مايه اضافه كردين من ميترسم كه خمير مايه ام كشته شه ميتونم نمك و ارد رو با هم مخلوط كنم؟؟؟؟؟مرسي

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام عزيزم، اضافه كردن نمك به مايه خمير مانع فعال شدن اون ميشه و اگه دقت كنين در خمير اول من ابتدا خمير مايه رو با شكر و آب و شير مخلوط كرده ام و بعد از چند دقيقه با مواد ديگه مخلوط كرده ام، در مورد خمير دوم يا خمير برنجي بله در دستور اصلي همه مواد همزمان مخلوط شده،
      و به اين خاطر احتمال دادم شايد نبايد خمير دوم خيلي ور بياد، به همين جهت گفتم شما هم همين كار رو بكنين،
      با اينحال چون خودم با مايه خمير غير فوري كار نكرده ام و اين دستور يه مقدار متفاوت از دستور نون معمولي است اگه جاي شما بودم هر دو حالتش رو امتحان مي كردم و هر كدوم به نتيجه دلخواه نزديك تر بود رو انتخاب مي كردم
      البته اين در حد اطلاعات ناقص من از نانوايي است و ببخشيد اگه بيشتر از اين نمي تونم كمكتون كنم

      Delete
  19. لاله جون اینا چه دلبرن.خیلی خوشگل و خوش بر و رو شدن.بابا ای ول.مثل همیشه کارت حرف نداره.میگم لاله جون با این استعدادی که تو عکاسی داری میتونی به طور حرفه ای اونو ادامه بدی.چرا تو مسابقه های عکاسی بین المللی شرکت نمیکنی؟ مطمئنم برنده میشی.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم نیلوفر جون راستش همیشه می دونستم خیلی بهم لطف داری ولی نه دیگه در این حد
      :)))))
      در اینکه شما خیلی به من محبت داری شکی نیست ولی واقعیت اینه که این عکسها که تقریبا مال یکسال و دو سه ماه پیش است ... از نظر خودم نسبت به عکسهایی که حالا می گیرم پر از ایراده قطعا اگه عمری باشه همین احساس و سال دیگه به عکسهای امسالم دارم که همش نتیجه تمرین و مهارت بیشتر است
      متاسفانه فرصت گذروندن دوره های عکاسی رو ندارم ولی بین خودمون باشه من واقعا چیزی از این علم نمی دونم و همه عکسایی که می ذارم سلیقه ای است و گاهی ساعتها وقتم و می گیره
      :)))
      بهرحال بازم ممنونم از اعتمادی که بهم داری
      ♡♡♡

      Delete
  20. لاله جان ممنون از دستورت.من دمای فر رو پیدا نکردم.چند درجه باید باشه؟

    ReplyDelete
  21. سلام عزيزم، ممنونم
    به مدت ٢٥ تا ٣٠ دقيقه در فر از پيش گرم شده روي حرارت ٣٨٠ درجه فارنهايت

    ReplyDelete
    Replies
    1. البته اين دما و زمان بسته به حرارت فرهاي مختلف مي تونه متغير باشه، پس ترجيحا مراقب باشيد نونهاتون نسوزه

      Delete