Monday, October 29, 2012

پاستا صدفی

یکی از انواع پاستا که به نوعی متفاوت از انواع دیگه اون طبخ می شه پاستای صدفی است که با ترکیب های مختلف طعم های متفاوتی می گیره. در بعضی از دستورهای غذایی از ترکیب ریزوتو که نوعی برنج گرد است یا پنیر ریکوتا استفاده می شه. ولی از اونجا که این برنج یا پنیر در ایران پیدا نمی شه یا اگه باشه بعضی سوپرمارکتهای خاص اون رو دارن، ترجیح دادم مدلی و توضیح بدم که هم به نوعی گیاهی باشه و هم از موادی تهیه شه که همیشه در دسترس است.

مواد لازم:
پاستا صدفی ٢٥٠ گرم
اسفناج خرد شده ٢٠٠ تا ١٥٠ گرم
سیب زمینی متوسط ٣ عدد
رب گوجه ١ قاشق غذاخوری
قرص عصاره سبزیجات ٢ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

مواد لازم برای سس سفید:
کره ٥٠ گرم
آرد ١ قاشق غذاخوری
شیر ١ لیوان
پنیر چدار ٢ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه:
ابتدا سیب زمینی و پاستا رو جداگانه آب پز می کنیم. سیب زمینی ها رو له می کنیم و با کمی نمک و فلفل مزه دار می کنیم.
اسفناج ها رو خرد می کنیم و با مقداری کره تفت می دیم. یکی از قرصهای عصاره سبزیجات رو با دست پودر می کنیم و به اسفناج اضافه و دوباره کمی تفت می دیم تا حدی که اسفناج ها نرم و پخته شن ولی ضمناً خشک نشن.
حالا اسفناج و پنیر خامه ای رو به سیب زمینی ها اضافه و خوب با هم مخلوط می کنیم. مایه رو می چشیم و اگه بی نمک بود فقط در حدی که وقتی از مواد داخل پاستا می ذاریم بی نمک نباشه کمی نمک اضافه می کنیم.
برای سس گوجه رب گوجه رو با کمی کره، زردچوبه و یکی دیگه از قرص های عصاره سبزیجات تفت می دیم. بعد حدود نیم لیوان آب و کمی آب لیمو اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا به جوش برسه و زیر حرارت رو خاموش می کنیم. غلظت سس باید در حدی باشه که نه آبکی باشه و نه غلیظ و سفت.
برای درست کردن سس سفید هم طبق معمول کره رو روی حرارت آب می کنیم. آرد رو با کره کمی تفت می دیم و شیر رو اضافه می کنیم. اواخر کار پنیر چدار رو به همراه کمی نمک و فلفل سیاه  که بهتره دانه درشت باشه, به اون اضافه می کنیم و سس سفید هم آماده است.
حالا ته یه ظرف نسوز رو با برس چرب می کنیم و سس گوجه رو ته ظرف می ریزیم. با مخلوط سیب زمینی و اسفناج داخل پاستاها رو پر می کنیم و یکی یکی داخل ظرف می چینیم. بعد سس سفید رو روی اون می دیم و با فویل روی ظرف رو می پوشونیم. نهایتاً به مدت حدوداً ٤٥ دقیقه یا تا وقتی که سس به خرد پاستا بره داخل فر با حرارت کم قرار می دیم و غذای ما آماده است.
نکته:
* بهتره پاستاها در حدی پخته شن که وقتی با مواد داخلشون رو پر می کنیم پاره نشن و فرم خودشون رو حفظ کنن.
* بهتره به جای اینکه پاستاهای پخته رو داخل آب کش بریزیم قابلمه رو زیر شیر آب بگیریم تا حدی که آب داخل قابلمه کاملاً سرد شه و بعد یکی یکی از داخل آب سرد در بیاریم و توشون رو پر کنیم. با اینکار اگه پاستاها زودتر از مواد دیگه آماده شن به هم نمی چسبن و شکل خودشون رو به خوبی حفظ می کنن.
* اگه احساس کردین پاستا زیاد پخته و نرم شده سس سفید رو غلیظ تر بگیرین تا موقع پخت دوم از هم وا نره.
* من ترجیح دادم نمک مواد رو مرحله به مرحله اضافه کنم تا هم داخل پاستا خوش طعم باشه هم سس اون و از اونجا که قرصهای عصاره خودشون مزه دارن مراقب نمک غذا باشید،  یا همه نمک لازم رو به یکی از سس ها اضافه کنید.
* می تونین مقداری ژامبون دودی یا هر ژامبونی که دوست دارین به مایه سیب زمینی اضافه کنین که اونم خیلی خوشمزه می شه.
* تو این پست راجع به وجِز پوتیتو یا نوعی سیب زمینی سرخ کرده توضیح داده ام. انواع سبزیجات رو می تونین به این روش طبخ و همراه این غذا یا غذاهای گوشتی استفاده کنین.
* بسته به ذائقه تون می تونین نسبت اسفناج به سیب زمینی رو به دلخواه تغییر بدین.
نهایتاً این غذا گرچه به نظر مرحله به مرحله میاد ولی خیلی سریع و ساده آماده می شه که امیدوارم از اون خوشتون بیاد.
نوش جان :))

24 comments:

  1. چـــــــــــــــه خوشمزه دوست دارم این پاستاهارو
    اول فکر کردم مرغه :)) بعد دیدم نه پاستا خوشمزه خودشه :)

    ReplyDelete
  2. من هم یک بار این نودلها رو درست کردم ، و باید بگم که مزه اش هنوز زیر زبونم هست
    خیلی خوشمزه میشه
    دستت درد نکنه نازنین

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم گیلدا جون
      :)) نوش جونت عزیزم

      Delete
    2. راستی یادم رفت بگم لاله جون پنیر ریکوتا با جوشاندن شیر بدست میاد خیلی راحته همه میتونن خودشون تو خونه درستش کنن

      Delete
    3. آره لیلا جون البته من خودم تا حالا درست نکرده ام چون تو چند تا دستور که دیده بودم ترمومتر آشپزخونه می خواست و من نداشتم و چون مطمئن نبودم مزه اش مثه مدل کارخونه ای می شه یا نه دنبالش و نگرفتم
      شما خودت درست کردی؟ مزه اش با بیرون مثه هم میشه؟

      Delete
  3. حالا شما فرنگ نشین ها هییی دل ما رو آب کنینیاااااااااااا :))))))))))
    خب من یه ساااااله دنبال این پاستاهام...نیست که نیست :((((((
    دست گلت درد نکنه بانوی خوش سلیقه و هنرمند خودم...نوش جون بامداد نازم

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))!!!! فرنگ نشین؟
      من فک می کردم ایران هست چون به نظرم اومده بود اونجا دیده ام
      البته اینجا ام چون اکثر چیزا بهش وارد می شه گاهی پیدا نمی شه
      به هر حال مرسی هانی جون
      ***

      Delete
  4. ایران هم باشه حداقل اینجا نیست قربونت برم :)))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. خدانکنه *** ولی سخت نگیر اگه پیدا نکردی می تونی همین مواد یا هر مدلی که تو ذهن خودته رو با رول لازانیا درست
      :)) کنی

      Delete
  5. خیلی باحال شده لاله جونی..... واقعا کاش الان بود و می خوردم..... این پاستاها تو ایران نیست منظورم اینه که مارک ایرانی اش نیست....خارجی اش هست که خیلی گرونه. من پارسال که هنوز قیمت ها بالا نرفته بود یه بسته گرفتم هفت هزار تومن الان دیگه خدا می دونه چنده... البته خیلی هم باحالن. آدم کیف می کنه می خوردشون. این ایده ی اسفناج و غذای گیاهی هم خیلی خوبه. من خیلی اهل گوشت نیستم و فقط به خاطر مسائل تغذیه ای چند وقت یه باری می خوریم. در کل غذای گیاهی رو هم من هم همسری بیشتر دوست داریم..... البته یه همسر بدغذا مثل من اگه داشته باشی که از اسفناج و هویج و کلم و کدو و کرفس و پیاز پخته یا سرخ شده بدش بیاد خیلی دستت بسته است..... این لیست بد اومدنی های همسری من خیلی طولانی تر از این حرفاس ولی به هر حال با همین وضع پنج سالی وبلاگ گردونی کردم.... آبروداری کردم خواهر :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))))) خدائی ام خیلی آبرو داری کردی با اون همه لیست غذا
      البته من خودمم به نوعی درگیر این بدغذایی هستم
      یه پسر بدغذا که بقول تو هر چیزی که بش بشه گفت سبزیجات و دوست نداره. تا حالا بهم قول داده بوده وقتی 5 سالش شد هم ماست بخوره هم سالاد ولی حالا که می بینه داره به 5 سالگی نزدیک می شه کردتش 11 سال :))) البته من برای اینکه از سرش بندازم کار خودم و می کنم و گرنه مجبور بودم هر روز نودل آماده یا سیب زمینی سرخ کرده بخورم و به قول تو آبرو داری کنم

      Delete
  6. با چه ترکیب خوشمزه‌ای شکمشون رو پر کردی لاله جون . دوستش دارم . دستت درد نکنه عزیزم .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جون خوشحال مي شم اگه درست كني
      ***

      Delete
  7. لاله جون یه چند روز نرسیدم سر بزنم... الان اومدم دیدم که به به! چه کردی! مثل همیشه خوشمزه و خوشگل! دستت طلا

    ReplyDelete
  8. khoshmaze bodanesh hes misheee lale joon..azizam man ie shohare badghaza daram ke be har chizi lab nemizane az jomle esfenajo makarani ama fek konam in dastoreto dost dashte bahe....azizam khonevade shoharam omade bodan inja sandiviche jigareto vghti dorost kardam ama asheghesh bodan albate ghablan vase shohare mehraban dorost kardam ke azash5ta khord..bem migoft fogholadast..merciiiiii merciiiiiii bem ie morghe majlesi iad bede ke abrodari konam harchi dastoro emtehan kardam razi nabodam..dar hade jigare morghet;D..cheghad poroam man.....esmamo mizaram sahar 502 ke beshnasimmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزیزم
      سحر جان می تونی یه پیاز یا بیشتر بسته به تعداد مرغت ریز خرد کنی و ته یه ماهیتابه بزرگ میریزی و مرغ ها رو در حدی که فقط یه لایه ته ماهیتابه رو بگیره می چینی روی پیازها و می ذاری رو شعله خیلی کم که مرغ اب بندازه وقتی نسبتا اب مرغ گرفته شد یه سس با مقداری رب و ادویه جات دلخواهت و زعفرون درست می کنی و روی مرغ ها با قاشق می دی و اضافه اون و می دی کف ماهیتابه و یه مقدار کم اب در حدی که روی مرغ رو نگیره می دی و می ذاری به مرور با شعله کم جا بیافته وقتی حدودا نصف لیوان از اب مرغ باقی مونده بود و مرغتم پخته بود غذات اماده است که با زرشک پلو می تونی سرو کنی

      Delete
  9. lale joon ie soal panire chedar hamin panire pitzast??azizam in meghdare panir khamei baiad cheghad bashe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیزم پنیر چدار با موزرلا فرق می کنه و بعد از موزرلا یکی از معروفترین پنیرهاست که در دو رنگ زرد و سفید پیدا می شه
      پنیر من حدودا 120 گرم بود

      Delete
  10. ie soal dashtam man farda baraie shoharam mikhamash bedorostam beandaze 8nafar......tajob nakoniaaaaa:D azizam man in sabziam khoshke nemidonam ie bastasho berizam ia naaaa andaze ashamo midonam be joz sabzish sabzisham baiad750gr bashe ama inkhoshko manam bi tajrobeee mitoni komakam koniiii bebakhshida hamash miam inja aziatet mikonam..man ziad soal mikonam iradam ine ama bache khobiamaaaaa...

    ReplyDelete
    Replies

    1. سحر جان اگه اشتباه نکنم هر صد گرم سبزی خشک تقریبا معادل دو کیلو گرم سبزی تازه است که برای مصارف مختلف می تونی تبدیلش کنی

      Delete
  11. Good on you for your talent, I will try, be successful & thank you

    ReplyDelete