Thursday, November 28, 2013

چیپس رژیمی

چیپس ١٠٠% رژیمی!!!
بله درست متوجه شدید صد در صد رژیمی ... اگه شما هم مثل من خودتون رو درگیر مقدار کالری ها و احتساب اون تو هر وعده غذایی و میان وعده ها کردید, حتما یکی از موارد منع مصرفتون چیپس است که به واقع یکی از خوشمزه ترین هله هوله هاست خصوصا وقتی با ماست  و موسیر چکیده همراه باشه.
اگه اینطور باشه حتما می دونین یه سیب زمینی متوسط ٧٥ کالری داره که برابر است با یه کف دست نون. اما وقتی همین سیب زمینی به چیپس تبدیل می شه انرژی اون بطور ناجوانمردانه ای! چند برابر می شه. 
پس از اونجا که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت توی رژیم غذایی دونستن همین مقدار کالری هاست, علم به این مطلب باعث می شه خواه نا خواه توی خوردن خوردنی ها مدیریت کرده و با تغییراتی که ایجاد می کنیم بتونیم مصرف کالری هایی که ارزش غذایی چندانی هم نداره رو به حداقل برسونیم. 
یکی از راهکارهایی که من برای چیپس پیدا کردم تهیه اون توی ماکروویو است که انصافاً در حقش کوتاهی شده و بیش از استفاده از اون برای پخت و پز ... بعنوان گرم کننده و یخ شکن بهش نگاه می شه یا لااقل توی خونه ما اینطوره. اما جدا از سلیقه شخصی من و امثال من که علاقه چندانی به پخت و پز توی مایکروویو نداریم, واقعیت اینه که از این وسیله استفاده های خیلی خوبی می شه کرد, منجمله همین چیپس محترم که بدون ذره ای روغن می تونیم اون رو تهیه کرده و علاوه بر اینکه از بالا بودن کالری بالاش دچار عذاب وجدان نمی شیم از سلامت اون هم مطمئنیم. پس اگه مایلید طرز تهیه این چیپس صد در صد رژیمی و خوشمزه رو بدونید در ادامه مطلب با من همراه باشید.
مواد لازم:
سیب زمینی و نمک به میزان لازم 
خیلی دقیق بود خودم می دونم :))
طرز تهیه:
ابتدا سیب زمینی ها رو خوب خوب با اسکاچ می شوریم. (لطفا مراقب باشید از اسکاچ نو یا اسکاچی استفاده کنین که صرفا برای شستشوی مواد غذایی ازش استفاده می کنین). 
اگه از این رنده های ماندلین دارین که چه بهتر اگه نه به روش خودتون سعی کنین تا جایی که می تونین سیب زمینی ها رو نازک برش بزنین. (از پوست گیر میوه هم می تونین استفاده کنین).
من فقط از یکی از سیب زمینی ها استفاده کردم تا متوجه بشیم در ازای ٧٥ کالری ناقابل چقدر چیپس می تونیم بخوریم بدون اینکه عذاب وجدان داشته باشیم.
حالا سیب زمینی رو کاملا می شوریم تا تمام نشاسته اش بره و آب ظرف زلال زلال بشه. مقداری نمک به آب اضافه می کنیم و حدودا برای یک ربع تا نیم ساعت صبر می کنیم تا نمک به خورد سیب زمینی ها بره (من برای این مقدار سیب زمینی نصف قاشق غذاخوری نمک استفاده کردم).
بعد سیب زمینی ها رو در آبکش ریخته و روی دستمال آشپزخونه کاملا خشک می کنیم تا جایی که تقریبا تمام آبش گرفته بشه.
حالا یه ظرف مناسب برای مایکرویو رو انتخاب می کنیم (می تونین مثل من سینی مایکروویو رو شسته خشک کنین و از همون استفاده کنین). سیب زمینی ها رو بدون اینکه روی هم قرار بگیرن توی سینی می چینیم.
اگه از هر ادویه ای خواستین استفاده کنین توی این مرحله به سیب زمینی ها اضافه می کنین. این ادویه می تونه شامل پودر سیر, پودر پیاز, ادویه سالاد و حتی انواع سبزیجات خشک شده باشه که بسته به سلیقه خودتون انتخاب می کنین. من هم اینجا ادویه آماده ای که دوست داشتم رو به نصف سیب زمینی ها اضافه کردم.
حالا سینی رو داخل مایکرویو گذاشته و برای ٣ دقیقه با حداکثر قدرت بهش حرارت می دیم. منتها برای اینکه متوجه بشید چقدر زمان برای پخت نیاز دارین بعد از یک و نیم دقیقه اونها رو چک کنید. اگه هنوز مرطوب بود که دوباره پخت رو ادامه می دیم ولی اگه سیب زمینی ها نسبتا خشک شده بود این رو اون رو می کنیم.
بعد از پایان ٣ دقیقه اول اگه دیدین سیب زمینی ها آماده است که هیچ (البته بعیده تو سه دقیقه اول آماده بشه). اما اگه آماده نبود مرحله قبل رو دوباره تکرار می کنیم. اگه سیب زمینی ها رو کاملا خشک کرده باشید به احتمال زیاد تو این مرحله چیپس هاتون آماده است اما اگه احساس کردین هنوز خشک خشک نشده یک دقیقه یک دقیقه بهش زمان بدین تا مبادا چیپس هاتون بسوزه یا بد رنگ بشه و نهایتاً به همین سادگی کار تمام است.
نکته:
* در صورتی که مایلید چیپس سرکه نمکی درست کنین فقط در حدی آب استفاده کنین که روی سیب زمینی ها رو بگیره و  بسته به میزان ترشی سرکه تون چند قاشق سرکه همراه نمک به آب اضافه کنین.
* انواع پودر و ادویه رو درست قبل از گذاشتن سیب زمینی ها توی مایکروویو روی اونها بپاشید.
* تا جایی که می تونین آب سیب زمینی ها رو بگیرین تا به زمان کمتری برای کریسپی شدن نیاز داشته باشه.
**********************************
بهرحال چیپس بدون روغن و رژیمی ما که جدا از خودمون, برای بچه ها هم سالمتر و بهداشتی تره, آماده است.
امیدوارم درست کنین و از خوردنش لذت ببرین.
نوش جان ***

21 comments:

  1. لاله جونم ظرفت رو قربون دستت يه ذره بيار جلو يه چند تا بردارم!.... اووووووووووم! به به! چقدر خوشمزه و كرانچي شده!.... عكس ها هم كه مثل هميشه پرفكت! دستاى گلت درد نكنه عزيزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم شبو جان
      تو كه خودت استادي عزيزم
      :*

      Delete
  2. سلامی از هلند
    دستورتون فوق العاده بود!
    کیفیت چیپس خیلی عالی بود.
    ممنون که به اشتراک گذاشتید.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيز
      *** خوشحالم كه دوست داشتين و نوش جان

      Delete
  3. با کمال افتخار به اطلاع تمامی عزیزان مخاطب این وبلاگ آشپزی معتبر می رساند امشب چیپس فوق الذکر توسط اینجانبان میل و تست می گردد. بنده شخصا قول می دهم جبران عدم حضور تک تک شما سروران را بنماییم.ارادتمند. بخشی از مدعوین امشب

    ReplyDelete
    Replies

    1. با کمال شرمندگی به استحضار می رساند من امشب مهمون دارم اونوقت شما توقع دارین وقت بکنم بیام کامنت بخونم؟؟؟
      :)))))))) حیف شد کاش تلفنی گفته بودین لااقل

      Delete
  4. جدی جدی خیلی جالب بود ،م من از اون قسمت مکرووله خیلی خوشم اومد :)))))) چون اصلان با فر هم کاری نداره
    مرسی لاله گلی ی ی

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))) خواهش مي كنم گيلدا جون

      Delete
  5. ممنون لاله جان از اینکه تو هم به وبلاگ من سر زدی
    من 2سالی هست که وبلاگت میام ولی خوب یکمی توی پیغام گذاشتن تنبل هستم
    امیدوارم شاد و موفق باشی و دستورهای خوبت را بازم برامون بذاری

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم فرزانه جان
      ممنونم و امیدوارم شمام همیشه موفق باشین

      Delete
  6. راستی لاله جان خانواده منم اصفهان هستند هااا همشهری هستیممم

    ReplyDelete
  7. چقدر خوشحال شدم ازت کار جدید دیدم عزیز دلم :)))
    منم همیشه این مدلی درست میکنم ، دست گلت درد نکنه

    ReplyDelete