Tuesday, February 23, 2016

کسرول گوشت ریش ریش

ایده ی این کسرول گوشت (که بعضی ها کاسرول هم تلفظ می کنند ... Casserole) روزی به ذهنم رسید که بعد از یه مهمونی و باقیموندن کلی گوشت از ژیگوی شب قبل, به دنبال راهی بودم تا این غذای باقی مونده رو تبدیل به احسن کنم و به جای خوردن همون غذای تکراری چیز جدیدی سر سفره بگذارم و نهایتا نتیجه اینی شد که می بینین ...  یه غذای خوشمزه با طعمی کاملا متفاوت از ژیگو که اگه خودم نمی گفتم کسی متوجه نمی شد این همون گوشت باقیمونده از شب قبل است.
و از اونجا که تقریبا مطمئنم این اتفاق برای همه ما خانم های ایرانی می افته, تصمیم گرفتم طرز تهیه اون رو با شما هم در میون بگذارم که امیدوارم خوشتون بیاد و ایده ای باشه برای نخوردن غذاهای تکراری. ضمن اینکه اونقدر خوشمزه هست که حتی اگه پای مهمانی شب قبل هم در میون نباشه باز هم از ابتدا به نیت همین غذا گوشت رو بپزیم و ریش ریش کنیم, کاری که خود منم حتما انجام می دم.
مواد لازم:
سیب زمینی پخته شده ٣ عدد متوسط
سیب زمینی خام ١ عدد بزرگ
گوشت پخته و ریش شده ٥٠٠ گرم (توضیح در پایین)
سس سفید یک و نیم پیمانه
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه:
ابتدا سیب زمینی ها رو پخته و با سیب زمینی کوب یا گوشت کوب له می کنیم.
حالا فر رو روی حرارت ٢٠٠ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و ته ظرف رو چرب می کنیم در حدی که بتونه سیب زمینی ها رو سرخ کنه. 
تو این مرحله اگه گوشت پخته آماده داشتیم که هیچ اگر نه گوشت رو همراه با یک پیاز, دو حبه سیر کمی نمک فلفل زردچوبه و ادویه دلخواه روی حرارت می گذاریم و اجازه می دیم اونقدر بپزه تا کاملا مغز پخت بشه وقتی آب گوشت به یک استکان رسید زیر حرارت رو خاموش کرده و بعد از اینکه از مقداری خنک شد اون رو ریش ریش می کنیم. اگه همین مراحل رو داخل فر انجام بدیم طعم گوشت خیلی بهتر می شه و از حالت گوشت آب پز در میاد و بسیار جاافتاده تر و خوش طعم تر می شه.
حالا دو تا پیاز رو سرخ کرده و همراه گوشت پخته و ریش شده و یک قاشق رب گوجه فرنگی تفت می دیم اگه به نمک فلفل و ادویه نیاز داره اضافه می کنیم و نهایتا همراه یک لیوان آب جوش یا ترجیحا آب خود گوشت روی حرارت ملایم قرار میدیم تا دوباره به خورد گوشت بره و موادمون یک دست بشه. حالا مایه ی گوشتی رو کاملا روی سیب زمینی ها پخش می کنیم تا سطح اون رو پر کنه.
 روی گوشت رو با سس سفید نسبتاً غلیظ پر می کنیم. دستور جداگانه سس سفید رو هم از اونجایی که یکی از کاربردی ترین سس هاست انشالله همین چند روز براتون می گذارم تا عزیزانی که با نحوه پخت اون آشنایی ندارند بتونند ازش بهره ببرن. اما تا قبل از اون می تونید از این لینک کمک بگیرید.
و بعد با سیب زمینی های له شده سطح اون رو می پوشونیم.
 روی سیب زمینی ها رو مقداری نمک و فلفل سیاه می پاشیم تا خوش طعم تر بشه و ظاهرشم از یکرنگی در بیاد.
در آخر به مدت ٤٥ دقیقه تا یک ساعت در طبقه وسط فر قرار می دیم تا سیب زمینی ها طلایی و مغز پخت بشن.
نکته:
در صورتی که نخواید وقت زیادی برای آشپزی صرف کنید و ترجیح بدید غذاتون سریعتر آماده بشه می تونین مرحله درست کردن پیاز داغ و تفت دادن دوباره گوشت رو حذف کنید و از همون ابتدا گوشت رو ریش کرده و روی سیب زمینی ها پخش کنید اما از اونجا که پیاز داغ و ادویه جات طعم دیگه ای به غذا می ده من خودم ترجیحا این مراحل رو انجام می دم.
نوش جان ***

14 comments:

  1. ممنونم لاله جون اين پستتون خيلي به درد بخوره مخصوصا براي من كه بچه هام زير بار غذاي تكراري نمي رند

    ReplyDelete
  2. خيييييلى خوشحالم لاله جون كه مي بينم برگشتى با نااميدئ اومدم بلاگت ولي كلي هيجان زده شدم از ديدن دوباره ت

    ReplyDelete
  3. :* سلام مینا جان خیلی ممنونم از محبتتون عزیزم

    ReplyDelete
  4. سلام بر کدبانوی هنرمند و خوش ذوق، این غذاهای خوشمزه با این تزیینات زیبا، واقعا خوردن داره. نووووووووش جان شما و همسر محترم و بامداد عزیز باشه.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام منا جان من و شرمنده می کنین
      ممنونم عزیزم از محبتتون
      :* دخترای گلتون و ببوسین

      Delete
  5. بنظر خوشمزه میاد مرررسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ممنونم و امیدوارم اگه درست کردید خوشتون بیاد

      Delete
  6. به به له گلی اومد با ی دستور طبق معمول , عالی ^_^
    عزیزم , دلم واسه این لحضه تنگ بود
    خوشحالم از حضورت و ممنون بابت این دستور خوشمزه و عالی :********

    ReplyDelete
    Replies
    1. :* لطف داری گیلدای عزیزم
      ممنونم از اینکه همیشه به یادم بودی و هستی
      ***

      Delete
  7. به به لاله جان ، چقدر خوشحالم که دیدم آپ کردی ، خوبی ؟ امیدوارم همه چی عالی و اوکی باشه ، دستورت و عکسات هم مثل همیشه حرف نداره :***

    ReplyDelete
    Replies
    1. :* سلام رزیتا جان ممنونم ازت امیدوارم حال شما و صنم بانو هم خوب خوب باشه

      Delete
  8. سلام بانو بلاگ اسپات تو ایران فیلتره اگه میشه یک آدرس ثانویه هم داشته باشید

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامی
      متاسفانه در عرض 3 سال گذشته با دو شرکت غیر مسئول و نابلد، جهت برنامه نویسی سایت قرارداد بستم اما یکی بعد از یکسال و نیم و دیگری پس از یکسال اتلاف وقت بنده و رفت و امدها و پیگیری های مکرر به انجام نرسید.

      متاسفانه به دلیل عدم وجدان کاری که اینروزها در جامعه ما بیداد می کنه تا به امروز این مسئله که به دلیل فیلترینگ در ایران برای خود من هم بسیار اهمیت داره به تعویق افتاده و در حال حاضر بنده و دوستان عزیزی که به من لطف دارند و پیگیر مطالبم هستند مجبوریم تا سفر بعدی بنده به ایران و انجام این مهم صبوری کنیم

      Delete