Monday, February 08, 2016

شله زرد... خیراتی برای پدر

وقتی ٤ يا ٥ ساله بودم آرزو می کردم موهای پدر به سفیدی موهای یکی از اقواممون بشه که از شدتِ سفیدی مثل برف بود و با تمام پیرمردهایی که من می شناختم فرق داشت. اون روزها پدر یک جوان خوش تیپ قدرتمند با بازوهای عضلانی و ورزشکاری بود و تصور موهای سفید یک دستِ او برای دختر کوچک آن روزها بیشتر خنده دار می نمود تا یک واقعیتی که می تونه اتفاق بیافته.

نمی دونم پیمانه عمر پدر کوچک بود که خدا این آرزوی من رو زود برآورده کرد, در حالیکه او هنوز سالها تا رسیدن به این ظاهر تکیده فاصله داشت یا ضربه های روزگار با او چنین کرد و من دردهاش رو حس نکردم. هرچه که بود پدر روزهای جوانی رو پشت سر گذاشت و من روز به روز موهای سیاه کمتری در سرش می دیدم تا جایی که دیگه اثری از اون موهای پرپشت و سیاه روزهای کودکی نبود و پدر خیلی زودتر از هم ردیفان خود آرزوی کودکی های من رو برآورده کرد... آرزویی که ای کاش نمی کردم
با سفید شدن موها گرد پیری بر صورت پدر نشست اما همچنان برایم همان مرد قدرتمند دیروز باقی ماند. هر بار خسته از روزگار و زمانه, دلشکسته می شدم می دانستم گوش شنوایی هست که با اشتیاقِ تمام, دردهایم را به جان می خره و زیر باران محبتش آرامم می کنه. همیشه هم از این بابت شکرگزار بودم... تا بالاخره دست عجل او را از من گرفت.

و امروز بعد از این همه سال در حالیکه خودم مادری هستم و مثلا تکیـه گاه کودکی های فرزندم, آرزوی شانه های قوی پدر رو دارم که گرچه بیش از یکسال از سالروز درگذشتش گذشته, اما درحالیکه حتی نمی تونم سر بر مزارش بگذارم, همچنان چشم براه تلفنهای پرمحبتش هستم و هیچ اشک حسرتی نمی تونه درد من رو تسکین بده.... 
در هر حال دوستان عزیزم, این پست هدیه من به روحِ بزرگِ پدرِ نازنینم است. اگر اون رو مفید دیدید ممنون می شم به هر زبان و دین و آئینی که هستید برای آرامش روحش دعا کنید....

پس با امید آمرزش پدران و مادران آسمانی, و سلامتی پدرها و مادرهای در قید حیات, همچنین مادرِ عزیز من که امید و گرمی خانه ماست, روش خودم رو برای پخت شله زرد با شما در میون می گذارم و بهتون اطمینان می دم اگر طبق این مراحل پیش برید شله زردی خواهید داشت که تمام اندازه ها و مقادیر اون درست است و حتی بعد از چند روز هم آب نمی ندازه و انشالله از طعم خوشش لذت خواهید برد.
قبل از اینکه مواد لازم رو بگم لازمه یه توضیح مختصری درباره اصول پخت شله زرد بدم. با این فرمول می تونید برای هر تعداد و مقداری که لازم می دونید شله زرد با کیفیت تهیه کنید.

مقدار شکر در دستور من ۲ برابر مقدار برنجه در بعضی دستورها تا دو و نیم برابر هم گفته شده اما من خودم ۲ برابر رو ترجیح می دم چون نه خیلی شیرینه که دل رو بزنه و نه بی مزه است. یعنی از نظر من خیلی هم خوبه, اما شما مقدار شکر رو خودتون و بر اساس علاقه تون به شیرینی احتساب کنید. مقدار آبی هم که برای پخت شله زرد لازم است حدودا ۷ برابر مقدار برنجمون هست, اما باز بستگی به نوع برنجتون داره اگه برنج مقاوم باشه ۸ برابر آب استفاده کنید تا شله زردتون کاملا یک دست و دونه های برنجتون نرم باشه.

دوستی در فیس بوک برای من نوشته بود اصلا برنج رو خیس نمی کنم و در عرض نیم ساعت شله زرد خوبی دارم اونهم با استفاده از گوشت کوب برقی... این یعنی شله زرد پوره شده, چیزی که من اصلا حاضر نیستم حتی امتحانش هم بکنم و برام عجیبه وقتی بعضی ها برای خیساندن مقداری برنج, نخود یا هر نوع ماده غذایی دیگه که  احتیاج به خیساندن داره و در واقع دو دقیقه هم وقت آدم رو نمی گیره تنبلی می کنن.

پس اولین قاعده داشتن یک شله زرد خوب برنج ایرانی و خوش عطره که حتما لازمه از شب قبل خیس بخوره.مقادیر خلال و هل و گلاب رو هم دیگه خودتون می تونید با استفاده از مقدار برنج و پیمانه هایی که در زیر گفته ام حساب کنید.

مواد لازم:
برنج ایرانی ۲ پیمانه
آب ۱۴ پیمانه
شکر ۴ لیوان
خلال بادام ۶۰ گرم
هل درسته ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱/۲ پیمانه
کره ۵۰ گرم
زعفران به میزان لازم
دارچین, مغز پسته و بادام مقداری برای تزئین

طرز تهیه:
ابتدا قبل از شروع به پخت مقدار هل درسته ای که گفته شد رو داخل یه نایلون یا هاون بکوبید فقط در حدی که بشکنه و دونه هاش آزاد بشه. بعد با آب جوش اون رو دم کنید و در ظرف رو یه نعلبکی چیزی بذارید تا خوب دم بکشه. من وقتی آب سرد می شد داخل مایکرویو دو مرتبه برای چند ثانیه اون رو حرارت می دادم تا حسابی شیره ش گرفته بشه. اینکار رو از این جهت می کنیم که پودر هل تیره است و اگه از خود پودر هل استفاده کنیم دیگه شله زردی به خوشرنگی اونچه در عکس ها می بینید نخواهیم داشت.
در عین حال خلال بادام رو هم با گلاب بزارید خیس بخوره.
همونطور که در بالا هم گفتم برنج رو با ۷ تا ۸ برابر آب داخل قابلمه ای که تصمیم داریم شله زردمون رو بپزیم می خیسونیم و فردای اون روز قابلمه رو بدون اینکه برنج داخلش رو هم بزنیم روی حرارت متوسط می گذاریم. برای پخت شله زرد عجله نکنین تا برنج خودش به مرور له بشه. وقتی برنج شروع به جوش زدن کرد زیر حرارت رو پایینتر بیارید تا برنج برای له شدن زمان داشته باشه. ضمن اینکه به هیچ عنوان نباید اون رو هم بزنیم تا زمانی که آب برنج نسبتا کار بره و برنج پخته و له شده باشه که دیگه اون موقع می تونین از کفگیر یا ملاقه استفاده کنید و از این لحظه باید مرتب اون رو هم بزنین و اگه احساس کردید نیاز هست با ته ملاقه برنج رو در حین هم زدن له کنید.
وقتی غلظت برنج به میزان مناسب رسید و برنج لعاب پس داد نوبت اضافه کردن گلاب و خلال بادام است که قبلا خیسوندیم. بعد هم آب صاف شده هل رو اضافه می کنیم. اینجا باز کمی مایعات به شله زردمون اضافه شده و فرصت خوبیه در حین هم زدن برنج رو با ملاقه له تر کنیم.
حالا شکر رو اضافه می کنیم و باز به هم زدن ادامه می دیم.
 نهایتا زعفران رو هم اضافه می کنیم. میزان زعفران به خودتون بستگی داره من شله زردی رو ترجیح می دم که خوشرنگ و زعفرانی باشه.
 در آخر کره رو هم اضافه می کنیم و نهایتا شله زرد خوشرنگ و خوش عطر ما آماده است. که لازمه فورا تا سرد نشده در ظرفهای سرو بریزید و تزئین مورد علاقه تون رو انجام بدید.
**********
نکته:
* سعی کنید برای پخت شله زرد از برنج خوش عطر ایرانی استفاده کنید البته من اینجا خودم هم برنج ایرانی نداشتم و از نمونه مشابهش استفاده کردم اما اگه برنج ایرانی هم در دسترستون نیست مطلقا از برنجهای هندی و پاکستانی دانه بلند که بوی نامطبوعی دارند استفاده نکنید.
* برنج رو حتما از شب قبل خیس کنید. برخی برنج رو با گلاب خیس می کنند که این به سلیقه خودتون بستگی داره.
*در مرحله اول پخت به هيچ عنوان شله زرد رو هم نميزنيم، در عين حال حرارت باید متوسط رو به پایین باشه تا هم ته ظرف ته نگیره و هم برنج فرصت خوب پخته شدن و له شدن داشته باشه
* در مرحله دوم پخت یعنی از زمانی که شروع به هم زدن می کنیم حرارت حتما باید کم باشه تا شله زرد کاملا جا بیافته.
* اگه می خواید شله زردتون آب نندازه به هیچ عنوان بهش آب اضافه نکنید و از ابتدا مراقب حرارت شعله باشید تا قبل از له شدن برنج آب قابلمه تبخیر نشه.
* هل رو حتما طبق روشی که در بالا گفته شد آماده کنید تا روی رنگ شله زرد اثر نگذاره.
* مقدار خلال بادام به ذائقه و علاقه خودتون بستگی داره. از نظر من برای هر پیمانه پلوپز برنج ۳۰ گرم خلال بادام کافیه اما بعضیها بدون خلال و بعضی ها پرخلال تر دوست دارند که می تونید به سلیقه خودتون از مقدار اون کم یا بهش اضافه کنید. 
* بعضیها در آخر, شله زرد رو دم می کنن ولی من اینکار رو انجام نمی دم. البته ممکنه برای نذریهای بزرگ لازم بشه ولی در حالت معمولی و تعداد زیر ۱۰۰ نفر که من تجربه اش رو دارم تابحال نیاز نشده. که این مسئله باز برمی گرده به حرارت پایین شعله که خودش باعث می شه فرایند پخت طولانی تر بشه و شله زرد جا بیافته.
* نهایتا امیدوارم توضیحات من برای دوستانی که تجربه پخت شله زرد رو ندارند مفید واقع شده باشه.
***********
نوش جان, نذرتون قبول و ممنون از دعای خیرتون***

41 comments:

  1. روحشان شاد

    ReplyDelete
  2. بلاخره اومدید لاله خانم خدا رحمت کنه پدر بزرگوارتون رو

    یاس

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ممنونم
      انشالله در خدمتتون هستم

      Delete
  3. خدا بیامرزه پدرتونو میشه لطفا چند مدل نون هم یاد بدید

    ReplyDelete
  4. سلام لاله جون.خیلی خوشحالم که دوباره اینجایی.خدا رحمت کنه پدر عزیزت رو.
    دستت درد نکنه.چه شله زرد خوش برو رویی شده.
    میدونی من برا پخت شله زرد برنج رو تو مدت پخت با شعله کم که ۲-۳ ساعت طول میکشه اصلن هم نمیزنم اینجوری تو این مدت به هیچ عنوان ته نمیگیره و وقتی دونه های برنج کاملن له شدن شکر رو اضافه میکنم و بعد از اون تا رسیدن به غلظت مناسب شله زردو هم میزنم
    و یه چی دیگه اینکه برنج خیس شده رو قبل از پخت با کف دو دستم کاملن له میکنم....روشهای تنبلانه :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام نيلوفر جون
      ممنونم ازت عزيزم، خداوند رفتگان شما رو هم بيامرزه
      نيلوفر جون اينكه نبايد شله زرد رو تا غلظت مناسب برنج هم زد از اصول اصلي شله زرده كه منم در بالا به همين روش پيش رفته م اما در مورد له كردن برنج خيس خورده بايد بگم خودم هيچ وقت اين كار و نكردم اما شنيده م بعضيها اين كار رو مي كنن
      مطمئنم شله زرد شمام خيلي عالي و خوش مزه ميشه
      ;*

      Delete
  5. لاله جون چقدر دلم برای پستهات و نوشته هات تنگ شده بود
    اما نه اینجور نوشته :/
    چقدر زود ۱ سال گذشت و چقدر سخت میگذره
    عزیزم , امیدوارم که پدر عزیزت به آرامش ابدی برسه و یقین بدون که با داشتن دختر گلی مثل تو همیشه لبی خندان داره :)
    هر چند که به گفته خودت هیچ چیزی نمیتونه دردت رو تسکین بده , ولی باید قبول کنیم که جبر زمونه همینه و تا بوده , یکی از راه میرسه و یکی دیگه جمع ما رو ترک میکنه
    و فردا نوبت ماها هست ...... پس با این حساب غم و غصه هم نمیتونه روح عزیزانمون رو شاد کنه , حتی شاید جالب توجه هم نباشه براشون ...... جز اینکه خودمون رو و از همه مهمتر اطرافیانمون رو ناراحت و رنجور کنیم
    امیدوارم که این صبوری در وجود خودت و خانواده ات بر پا بشه عزیزم
    در ضمن شله زردت حرف نداره و اون رنگش دل آدمو به شور میاره ^_^
    من هم با پخت طولانی شله زرد موافقم :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام گيلداي نازنينم، ممنونم ازت عزيزم خصوصا ازين بابت كه تو اين مدت من رو تنها نگذاشتي
      :* بقول شما اين قصه ادامه داره و خود ما هم مسافريم و اين چيزيه كه نبايست فراموشش كرد
      بازم ممنونم عزيزم

      Delete
  6. سلام حس خوبی بود دیدن دوباره شما/ منم با شما همدردم خدا همه پدرهای عزیز و بیامرزه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ممنون از شما
      خدا رحمت کنه همه رفتگان رو

      Delete
    2. سلام ممنون از شما
      خدا رحمت کنه همه رفتگان رو

      Delete
  7. Azizam rooheshoon shad bashe .ghame az dast dadane pedar o madar khyli sangineh omidvaram khodavand roohe pedaret ra shad va be shoma ham saboori va tahamol bedeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست گرامي
      ممنونم از محبت شما و پيام پر مهرتون

      Delete
  8. لاله خانم هيچ كس جاي پدر و مادر را براي ما نمي گيره اما اين رسم روزگاره و ما هم بايد تحمل كنيم
    من هم سال پيش پدرم را از دست دادم دقيقا مي فهمم چه مي كشيد

    ReplyDelete
  9. سلام غزال خانم ممنونم از شما و امیدوارم روح پدر گرامیتون در آرامش باشه

    ReplyDelete
  10. سلام لاله جونم امیدوارم خدا واقعا بهتون صبر بده و روح پدر عزیزتون قرین آرامش باشه :( خوشحالم از اینکه بعد از مدتها پست گذاشتی دلم برای کارای خوشگلت تنگ شده بود :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام پگاه عزيز ممنونم ازت و اميدوارم سالهاي سال زير سايه پدر و مادر باشي عزيزم
      :****

      Delete
  11. خدا رحمتشون كنه. ضمنا چه شله زرد خوشرنگي بسيار عالي شده من خيلي شله زرد دوست دارم ولي بلد نيستم اينبار با دستور شما درست مي كنم و خبرش را ميدم بهتون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سپیده جان ممنونم عزیزم و امیدوارم از شله زردی که می پزید کاملا راضی باشید

      Delete
    2. لاله جون درست كردم عالي شد، خودمم باورم نميشد به اين خوبي بشه همه تعريف كردند
      خدا بيامرزه پدر عزيزتونو كه تجربياتتون رو در اختيار ما قرار ميديد

      Delete
    3. ممنونم سپیده جان
      باعث خوشحالی منه

      Delete
  12. سلام. همیشه هر چند روز یکبار میومدم ببینم پست جدید گذاشتین یا نه. هربار هم عکس و اون شعر غمگین رو میدیدم و بعدش بغضی که هیچ وقت انگار تمومی نداره..فکر کنم هیچ کلمه ای نمیتونه آدمو آروم کنه چون خودم این شرایط رو گذروندم شاید برا همینم تسلیت نگفتم به شما..فکر میکنم تنها زمان تسکین دهنده دردهاست. گرچه همیشه با اشتیاق پیگیر دستورات شما بودم و هستم ولی دوست نداشتم و یا ندارم که بگم منتظر آموزشات هستم. ولی الان که دیدم دوباره برگشتی خوشحالم از اینکه مارو از هنرت بی نصیب نمیزاری.
    سمیه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزيز مهربان و ممنون از اين پيام سراسر لطفتون

      ازينكه همچنان بعد از اين وقفه طولاني پيگير مطالب من هستيد ازتون تشكر مي كنم و سعي مي كنم من بعد بتونم بيشتر در خدمتتون باشم
      اميدوارم خداوند روح عزيزان شما رو در آرامش كامل قرار بده، و به شما هم صبر عطا كنه

      Delete
  13. سلام لاله جان
    خدا پدر بزرگوارتون رو رحمت کنه و به شما و بازماندگان صبر و سلامتی بده
    خیلی خیلی خوشحالم برگشتین
    دلم براتون خیلی تنگ شده بود
    عطیه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عطيه جان ممنونم ازتون و اميدوارم خداوند رفتگان شما رو هم رحمت كنه
      عزيزم منم ازينكه مجددا در خدمت دوستان گلي مثل شما هستم خيلي خوشحالم

      Delete
  14. خدا رحمت كنه پدر بزرگوارتون و
    خيلي خوشحالم كه برگشتيد

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم ازتون دوست گرامی. همینطور رفتگان شما رو

      ببخشید اگر دیر جواب میدم

      Delete
  15. سلام لاله خانوم من هم نزدیکه یه ساله که پدرم رو از دست دادم. کاملا و با بند بند وجودم حس میکنم دردتون رو...هیچ چیزی تو دنیا با بودن پدر و مادر برابری نمیکنه... یه غم همیشگی با آدم میمونه ... ولی درکنار همه این حس های تلخ چیزایی هست که به آدم آرامش میده... تا اتفاق نیفته آدم باور نمیکنه اما این فرشته های نازنین زمینی که حالا آسمونی شدن هیشوقت نمیمیرن... من همیشه تو شادی و ناراحتی پدرم رو کنارم حس میکنم... مطمينم شما هم همینطور... شاید کسایی که غم از دست دادن عزیز رو تجربه نکردن باورشون نشه اما من عطر پدرم رو حس میکنم وقتی میپیچه توی فضا وقتایی که با همه وجودم یهش احتیاج دارم... خیال حضورشون یا اومدنشون به خوابمون تو مناسبت های مختلف نشون میده که اونا هستن و مارو میبینن... این ماییم که نمیتونیم اونارو ببینیم... به پاس همه چیزایی که ازتون توی وبلاگتون یاد گرفتم با تمام وجودم برای شادی روح بلند پدر عزیزتون دعا میکنم و مطمینم هرجا که هستن به وجود دخترمهربانی مثل شما افتخار میکنن و از ته دل میخندن...

    ارادتمند
    ساینا

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ساینا جان اول تسلیت می گم خدمتتون و امیدوارم همونطور که به من تسلی می دید خودتون هم در آرامش باشید
      کاملا درست می گید منم دقیقا تجربه شما رو دارم و بارها و بارها حضورشون رو حس کردم و واقعیتش اینه که همین حس هست که به آدم توان می ده دوری رو بهتر تحمل کنه

      بازم ممنونم عزیزم امیدوارم روح پدر عزیز شما هم در آرامش باشه و همیشه شاهد شادی و خوشبختی شما باشند

      Delete
  16. سلام لاله جان،
    نمی دونی چقدر ناراحت شدم وقتتی خبر فوت پدرتتون را خواندم، واقعا غم خییلی بزرگی هست، خدا بهت صبر بده، من چند وقتی نبودم و وقتی هم اومدم دل و دماغه هیچی را نداشتم، من هم امسال سه نفر از اقوام نزدیکم را از دست دادم، و هنوز که هنوزه باورم نمیشه،ولی چه می شه کرد چرخشه روزگاره، خیییلی ناراحتم
    عزیزم بهت تسلیت می دم وغم اخرت باشه انشالا تنت سالم باشه و در کناره خانوده ات خوش و خرم باشو
    سمانه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سمانه جان
      نمي دونم شما همون سمانه خانم همشهري من هستيد يا دوست عزيز ديگري ولي در هر صورت از شنيدن اين موضوع واقعا ناراحت شدم، از دست دادن نزديكان به هر شكلش سخته ولي از دست دادن سه عزيز صبوري بي حدي مي خواد كه اميدوارم خدا بهتون تحمل اين غم بزرگ و بده و روح عزيزانتون هم در آرامش باشه
      و ممنونم از پيام و همدلي شما
      :***

      Delete
  17. سلام لاله جانم،
    بله من همون همشهری بی معرفت هستم، که خییلی وقت بود به وبلاگت سر نزدم،
    ممنون عزیزم از دلداریت، خدا به همگیمان صبر عطا بفرمایید،

    خوب خودت عزیزم خوبی، پسر گلت چطوره، امیدوارم دیگه خبرهای خوش خوش بشنوی،
    سمانه

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مجدد سمانه جان
      اختیار داری عزیزم. ازینکه شنیدم روزهای سختی رو گذروندین خیلی ناراحت شدم ولی امیدوارم خداوند روح رفتگانتون رو در آرامش قرار بده و من بعد همیشه سلامتی و شادی در پیش رو داشته باشید

      بامدادم خوبه عزیزم و خیلی ممنونیم از احوالپرسی شما
      :**

      Delete
  18. مجددا سلام عزیزم،
    انشالا پدر شما هم در ارامش است با وجود داشتن دختری مثل شما، نذرتون قبول ب شه شله زرد خیلی خوش رنگ و رویی شده،
    امیدوارم ساله جدید ، ساله پر از شادی داشته باشید:)
    دیگه زود به زود به وبلاگت سر می زنم، و منتظر دستور های بی نظیرت هستیم، سمانه

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم سمانه جان محبت دارين، انشالله سال جديد براي شما هم سال بسيار خوب و همراه با سلامتي و شادي باشه
      :***

      Delete
  19. روحشان غرین ارامش باشد

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم دوست گرامي
      همينطور رفتگان شما

      Delete
  20. روحشون شاد باشه لاله جون، چه پست صمیمی و البته غمگینی بود .
    دلت شاد نازنین

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مصی عزیزم
      ممنونم ازت انشالله خدا پدر و مادر عزیز شما رو هم رحمت کنه

      Delete