Wednesday, March 09, 2016

ریگاتونی بادمجان

اسفند ماه دو سال پیش یعنی درست چنین روزهایی هیجان خیلی شیرینی داشتیم ازین جهت که قرار بود عید رو در ایران و در کنار خانواده بسر ببریم. اون روزها برنامه ریزی می کردیم تعطیلات نوروز رو تا اواسط اردیبهشت ایران باشیم و من براي اينكه نمي خواستم وبلاگ سوت و كور بمونه، چند پست آماده کرده بودم تا در دوران سفر براتون به اشتراک بگذارم اما شرایط اونجور که ما دوست داشتیم رقم نخورد و بیماری پدر و بعد هم از دست دادن ایشون روزهای سختی رو برامون پیش آورد تا جایی که حتی نتونستم روی دکمه انتشار کلیک کنم و متن و عکسهایی که همه از قبل آماده بودند رو به اشتراک بگذارم. این پست و دو پست قبل یعنی سس سفید و کسرول گوشت ریش ریش از همین سری پستها بودن... 
بهرحال از اونجا که اولویت با پستهای قدیمی است ترجیح میدم ابتدا اون چند دستوری که عرض کردم رو براتون به اشتراک بگذارم و بعد برم سر دستورهای جدید. پس با من در روش تهیه این غذای خوشمزه و گیاهی که همونطور که از عکسها مشخصه در یک روز ابری گرفته شده همراه باشید.
مواد لازم:

بادمجان نسبتا درشت یک عدد
گوجه متوسط ٨ - ٧ عدد
گوجه گیلاسی در صورت دلخواه ١٠٠ گرم 
پیاز یک عدد
رب گوجه فرنگی ١ قاشق غذاخوری
نمک فلفل ادویه به میزان لازم
آب لیمو ٣ - ٢ قاشق غذاخوری
ریگاتونی یک بسته 
پنیر پارمزان مقداری

طرز تهیه:
ابتدا بادمجان رو شسته و به اندازه مکعب های دو سانتی خرد می کنیم. (در صورتی که احساس می کنین بادمجونهاتون تلخ است می تونین مقداری نمک روی اون بپاشین و به مدت نیم ساعت صبر کنین تا تلخ آبش گرفته بشه).
 حالا روی سینی فر رو کاغذ روغنی انداخته, با اسپری روغن یا برس چرب کرده و بادمجانها رو روی اون بچینین. در صورتی که مایلید از گوجه گیلاسی هم استفاده کنین اونها رو هم کنار بادمجونها بچینین و دوباره کمی روغن بپاشید.
 حالا سینی رو داخل فر گذاشته تا بادمجونها آروم اروم سرخ بشن.
 پیاز رو سرخ کرده و با رب گوجه فرنگی تفت می دیم.
تو این فاصله که پیاز سرخ می شه, گوجه ها رو که بهتره گوشتی باشن, برای یکی دو دقیقه با آب جوش روی حرارت میگذاریم و وقتی پوستشون نرم شد زیر آب سرد می گیریم تا به راحتی از گوجه ها جدا بشه. حالا اونها رو هم درشت درشت خرد می کنیم 
 حالا گوجه ها رو به مواد اضافه کرده, نمک, فلفل, ادویه زده و مقداری تفت می دیم. آب لیمو رو هم همین جا اضافه می کنیم که من فراموش کردم و بعد اضافه کردم.
تو این مرحله طبق همون فرمولی که اینجا گفتم, مقداری آب جوش در تابه ریخته و وقتی مایه شروع به قل خوردن کرد ریگاتونی ها رو اضافه میکنیم و در ظرف رو می گذاریم تا پاستاها با حرارت کم پخته بشن.
 وقتی تقریبا دو سوم آب تابه تمام شد و پاستاها تقریبا پخته بودن, بادمجونها رو اضافه کرده. (گوجه های گیلاسی رو الان اضافه نمی کنیم چون ممکنه له بشن و فرم خودشون رو از دست بدن)
 حالا بادمجونها رو با ریگاتونی ها مخلوط کرده و در ظرف رو میگذاریم تا مواد کاملا به خورد هم بره.
در آخر پاستاها رو داخل ظرف سرو ریخته, روش رو با گوجه های گیلاسی, رنده پوست لیمو ترش و مقداری پنیر پارمزان تزئین می کنیم و نهایتا ریگاتونی بادمجان ما آماده است.
چند نکته کوچولو:
* جهت اطلاع دوستانی که شاید آشنا نباشن باید بگم ریگاتونی نوعی پاستای لوله ای است و بهمین خاطر هم این غذا به این اسم خونده می شه. اما اگه ریگاتونی در دسترس نداشتید می تونین از هر مدل دیگه پاستا استفاده کنین.
* در صورتی که پنیر پارمزان در دسترس نداشتید یا طعمش رو دوست نداشتید، میتونین حذفش کنین چون این پاستا بدون پنیر هم به اندازه کافی خوشمزه هست.
امیدوارم خوشتون بیاد و پیشاپیش نوش جان***

10 comments:

  1. خیلی ممنون لطفا بازم غذاهای گیاهی بزارید

    ReplyDelete
  2. سلام
    در یکی از سفرهام داخل هواپیما چنین پاستایی خوردم و همیشه دوست داشتم طرز تهیه ش را بدونم سپاسگزارم از شما بابت به اشتراک گذاری تجاربتون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام
      خیلی جالبه دوست گرامی
      نمی دونم شما در چه شرکت هداپیمایی این غذا رو امتحان کردید ولی در واقع یکی از دلایل من برای این انتخاب، تجربه خودم در هواپیمایی ترکیه بود، در هرحال امیدوارم اگر درست کردید از خوردن اون لذت ببرید

      Delete
  3. لاله جان سلاااااااااااااااااام.
    باز هم یکی رسپی خوشگل و خوش مزه و عاااااااالی از خانم هنرمند و کدبانو 💝 💝 💝 💝 💝.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام منا جان
      ممنونم عزیزم
      به خانواده سلام برسونید
      :*

      Delete
  4. سلام... پخوش اومدی و ان شا الله شادی تو زندگیت جاری باشه
    من کیک پرتقالت با دستور کتاب پانیذ رو درست کردم خیلی توش خمیری شد و مثل شما بافتش نبود.
    پفش هم خوابید وقتی سرد شد. بااینکه تو خود فر گذاشتم سرد بشه
    تو این دستورات که نوشتی ق چ یا ق مربا خوری دوتاش یکیه؟
    منظورم از روی اندازه های پیمانه های استاندارده؟
    اخه میگم شاید بیکینگ پودرم کم بوده
    مرسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيزم ممنونم اميدوارم شما هم هميشه شاد باشيد
      در مورد كيك پرتقالي بايد بگم دستور، دستور استانداردي هست و من احتمال مي دم حرارت فرتون درست نبوده اگه اين مشگل در مورد كيهاي ديگه شما صدق نمي كنه اونوقت بايد علتهاي ديگه رو جستجو كنيم مثل كم يا زياد از حد مخلوط كردن مواد كيك يا مقدار بكينگ پودر كه كم بودن اون هم مي تونه دليل باشه، اينكه من نوشته م ١ قاشق چاي خوري منظورم قاشق چايخوري اندازه گيري است كه ميشه معادل يك قاشق مرباخوري

      Delete
  5. سلام... پخوش اومدی و ان شا الله شادی تو زندگیت جاری باشه
    من کیک پرتقالت با دستور کتاب پانیذ رو درست کردم خیلی توش خمیری شد و مثل شما بافتش نبود.
    پفش هم خوابید وقتی سرد شد. بااینکه تو خود فر گذاشتم سرد بشه
    تو این دستورات که نوشتی ق چ یا ق مربا خوری دوتاش یکیه؟
    منظورم از روی اندازه های پیمانه های استاندارده؟
    اخه میگم شاید بیکینگ پودرم کم بوده
    مرسی

    ReplyDelete
    Replies

    1. پاسختون رو توي كامنت قبل دادم الهام جان

      Delete