Monday, March 13, 2017

شیرینی نخودچی

یکی از اخلاقهای بد من که باعث می شه خودم خیلی اذیت بشم اینه که دوست دارم شیرینی های عید رو با وجود ماندگاری بالاشون در نزدیک ترین زمان ممکن به تحویل سال آماده کنم دقیقا زمانی که حجم کارها بیداد می کنه. این در حالیه که خیلی ها از همون اوایل اسفند شیرینی هاشون رو آماده و بسته بندی کرده ند, اما من تا دو سه روز اخر هنوز هیچ کاری انجام نداده م و یکهو در لحظه های پایانی سال فیلم تند می شه و دیگه واویلا...
نمونه ش هم همین امساله که با وجود اینکه کمتر از یک هفته به سال نو باقی مونده هنوز بوی شیرینی توی خونه ما بلند نشده و اگه خیلی دست بجنبونم احتمالا از دو سه روز دیگه شروع خواهم کرد بهرحال این دستور شیرینی نخودچی منه که سال گذشته درست کرده بودم اگه عمری بود انشالله یکی دوتا از شیرینی های دیگه رو هم امسال عکاسی می کنم تا برای سال بعد داشته باشید.
پس فعلا قلم و کاغذ رو بردارید و با من برای طرز تهیه این شیرینی فوق خوشمزه همراه باشید :)
مواد لازم:
آرد نخودچی مرغوب  ۱ کیلو
روغن صاف قنادی  ۵۰۰ گرم
پودر قند  ۵۰۰ گرم
پودر هل ۲ قاشق چای خوری

برای روی شیرینی ها به دلخواه:
زعفران غلیظ
 پودر کاکائوی مخلوط شده با کمی آب جوش
پسته فندق بادام یا گردوی خرد شده 

طرز تهیه:
ابتدا پیشنهاد می دم برای اینکه عطر شیرینی هاتون فوق العاده بشه از دانه هل که خودتون همون لحظه آسیاب می کنید استفاده کنید و اگه احیانا احساس کردید خیلی نرم و پودری نشده از الک خیلی ریز رد کنید... مسلما عطری که این شیرینی داره با وقتی که از هل سابیده آماده استفاده کنید متفاوته.
 و اما مراحل کار:
ابتدا روغن رو که هم می تونه روغن صاف قنادی باشه هم روغن جامد مقداری می زنیم و بعد با پودر قند مخلوط می کنیم اونقدر می زنیم تا یکدست و کرم رنگ بشه.(حدودا ۵ دقیقه)
 بعد پودر هل رو به مواد اضافه می کنیم.
 دوباره کمی مواد رو می زنیم تا پودر هل کاملا با کرم مخلوط بشه و نهایتا آرد نخودچی رو اضافه می کنیم همونطور که می بینید من از استند میکسر استفاده کردم ولی تا همین جا کافیه اگه برای مخلوط کردن آرد با کرم از دستگاه استفاده کنید احتمال داره شیرینی تون به روغن بیافته و این اصلا خوب نیست پس حوصله به خرج می دیم و با دست مواد رو مخلوط می کنیم. بهتره تو این مرحله یکی دوبار مواد رو از چرخ گوشت رد کنیم.
 همونطور که توی تصویر زیر می بینید وقتی یه تکه از خمیر رو در دست می گیریم بدون اینکه ترک بخوره کاملا فرم می گیره و این یعنی خمیر ما آماده ست. حالا روی ظرف رو سلفون کشیده و برای ۲۴ ساعت و در حالت بهتر ۴۸ ساعت در دمای محیط قرار می دیم تا استراحت کنه.
 وقتی استراحت خمیر انجام شد فر رو روی ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم و با قالب مخصوص شیرینی نخودچی قالب زده در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته ایم قرار داده. برای روی شیرینی ها می تونیم یکی از گزینه هایی که گفتم رو انتخاب کنیم می تونیم برای تنوع از همه ش استفاده کنیم من کاکائو رو ترجیح می دم. برای اینکار یه مقدار پودر کاکائو رو با کمی مثلا یک قاشق چایخوری آب جوش مخلوط می کنیم و با خلال دندون روی شیرینی ها یه نقطه می زاریم همین کار رو می تونیم با زعفران هم انجام بدیم.
 حالا شیرینی ها رو به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که این بستگی به فر شما داره در فر قرار می دیم و بعد هم که دیگه گفتن نداره چقدر از خوردنش لذت می بریم.
 برای نگهداری شیرینی ها هم اونها رو داخل ظرف دردار قرار می دیم و تمام. 
*********************
این شیرینی قلق یا نکته خاصی نداره تنها چیزی که باید مراقب باشید اینه که موقع مخلوط کردن مواد با آرد نخودچی حوصله به خرج بدید چون ابتدا کمی خشکه اما به هیچ عنوان نباید روغن بیشتری اضافه کنید.

و یک مورد دیگه که اونم خیلی مهمه اینه که ارتفاع شیرینی هاتون رو کم نگیرید شیرینی نخودچی در درجه اول باید ظاهر دلنوازی داشته باشه که بنظر من وقتی شیرینی ها خیلی کوتاه باشن اون ظاهر زیبا رو نخواهند داشت.
*********************
نوش جان :)

5 comments:

  1. عاشق این هارمونی توی عکسهاتونم لاله جون

    ReplyDelete
  2. Salam, ye soal dashtam; mohabat mikonid tozih bedid. toye aks shoma hel ro ba poost tooye asiab rikhtin, doroste? Man hamishe pooste hel ro migireftam. Aya bayad ba poost asiab konim?

    Kheili mamnoon

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام پريسا جان بله عزيزم من هل درسته رو داخل اسياب مى ريزم و سعى مى كنم تا جايي كه امكان داره پودرش كنم نهايتا براي شيرينى هايي كه نمى خوام هل رنگ اون رو تغيير بده از الك خيلي ريز رد مى كنم

      Delete