Thursday, December 13, 2012

سوپ نودل مرغ

بین غذاهای ملل مختلف, یکی از کشورهایی که غذاهاشون به معنای واقعی خوشمزه است چین است. در واقع اگه بحث همه چیز خواری یا هر چیز خواری چینی ها رو که به هیچ موجود جنبنده و غیرجنبنده ای رحم نمی کنن کنار بگذاریم, غذای چینی ها بخاطر استفاده از سس های مختلف, ترکیب طعم های متفاوت و سبک منحصر بفرد اونها توی پخت, بی نظیر است.
خوشبختانه به عنوان کسی که آشپزی و یاد گرفتن غذاهای جدید جزء سرگرمی هاش به حساب میاد، زندگی در افریقا این امکان رو برای من فراهم کرده تا برحسب بعضی روابط، بتونم غذاهای چینی رو از یک سر آشپز با تجربه چینی یاد بگیرم. با این توضیح که  سعی می کنم این دانسته ها رو در اختیار شما هم قرار بدم.
در هر حال زمانی که برادرم امیرحسین اینجا بود از این سوپ خیلی خوشش اومد و از من خواست طرز تهیهَ ش رو توی وبلاگ قرار بدم. به همین خاطر اولین انتخاب من بعد از میگوی پفکی, سوپ نودل است...
 ... با یک عالمه دلتنگی و آرزو برای دیدن عزیزانم.
قبل از شروع، لازم است بگم:

* اگه این سوپ در نگاه اول بیشتر شبیه به یک خوراک یا نوعی ماکارونی به نظر میاد, دلیلش اینه که مواد و سس اون برخلاف سوپهای دیگه در چند مرحله تهیه و مرحله به مرحله به ظرف سرو اضافه می شه و در واقع سس اون در زیر مخلوط مرغ و سبزیجات قرار داره. 
* نودل سوپ, همون رشته آش خودمون است. پس به راحتی در ایران هم قابل تهیه است. فقط باید سعی کنین از رشته های باریک استفاده کنین.
* در مواد لازم از پودر A 1 و اویستر سس (Oyster Sauce) اسم برده ام که ممکن است توی ایران پیدا نشه، به همین دلیل  برای امتحان این سوپ رو بدون این دو درست کردم و با اطمینان می تونم بگم هیچ تفاوتی با سوپ اصلی نداشت. با این حال کسانی که خارج از ایرانند می تونن از اونها استفاده کنن.
مواد لازم:
رشته آش حدوداً ١٢٠ گرم
سینه مرغ  ١ عدد کوچک یا یک پیمانه سینه خرد شده
سبزیجات مختلف به دلخواه از هر کدام یک مشت کوچک
(من از کلم, هویج, کدو, قارچ و فلفل دلمه ای استفاده کردم)
سفیده تخم مرغ مقداری
نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

مواد لازم برای سس سوپ:
آب مرغ ١ لیوان
سویا سس ١ قاشق غذا خوری
روغن کنجد ١ قاشق غذا خوری
زنجبیل له شده ١ قاشق چای خوری 
سیر له شده ١ قاشق چای خوری 
فلفل سفید ١ قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم
* منوسدیم یا پودر (A 1 ) ١ قاشق چای خوری

مواد لازم برای سس مرغ و سبزیجات:
زنجبیل له شده ١ قاشق چای خوری
سیر له شده ١ قاشق چای خوری
پیازچه خرد شده همراه با ساقه ٣ قاشق غذا خوری
آب مرغ ٢ تا ١ لیوان 
سویا سس ١ قاشق غذا خوری
شکر ١ قاشق چای خوری
فلفل سفید ١ قاشق چای خوری
نشاسته ذرت ١ قاشق چای خوری 
نمک به میزان لازم
* منو سدیم یا (A1) ١ قاشق چای خوری
* اویستر سس (Oyster Sauce) ١ قاشق چای خوری
طرز تهیه:
ابتدا سینه مرغ رو خرد کرده و با سیر و زنجبیل، مقدار کمی نمک، فلفل، ادویه و ١ قاشق چای خوری سفیده تخم مرغ (برای هر یک کیلو مرغ، یک سفیده تخم مرغ) مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم تا هنگام پخت نرمی و تردی خودش رو حفظ کنه و ظاهر بهتری هم داشته باشه.
 سبزیجات رو خرد می کنیم. اندازه سبزیجات خرد شده باید در حدی باشه که کاملاً به چشم بیاد، پس خیلی ریز خرد نکنین. برای درست کردن این سوپ از هر سبزیجاتی که دوست داشته باشید می تونین استفاده کنین. لوبیا سبز، کدو حلوایی، ذرت خصوصاً (baby corn)، قارچ، کلم، کدو و کلاً هر سبزیجاتی که دم دست داشته باشید.
اگه آب مرغ در دسترس داریم که هیچ اگه نه میتونیم از قرص های عصاره مرغ استفاده کنیم که برای اینکار هر قرص رو با ١ لیوان آب جوش مخلوط کرده، کنار می گذاریم. 
حالا آب رو جوش میاریم و رشته ها رو به مدت حدوداً ده دقیقه یا تا زمانی که کاملاً پخته شن، می پزیم. من مقدار رشته رو برای کسانی که ترازوی آشپزخونه ندارن نشون داده ام ... بعد رشته ها رو در صافی ریخته و روشون رو آب سرد می گیریم.
 تهیه سس:
برای تهیه سس ابتدا سیر و زنجبیل له شده، سویا سس، روغن کنجد، نمک و فلفل رو با هم مخلوط می کنیم و در حدی که بوی سیر بلند شه تفت می دیم. ١ لیوان آب مرغ اضافه می کنیم و بعد از اینکه چند جوش خورد (قبل از اینکه خیلی غلیظ شه) زیر گاز رو خاموش می کنیم. 
 تهیه سس مرغ و سبزیجات:
ابتدا تکه های مرغ رو در روغن فراوان و کاملاً داغ به مدت فقط ٣٠ ثانیه سرخ می کنیم و داخل صافی می گذاریم.
 بعد داخل یه ماهیتابه با مقدار خیلی کمی روغن پیازچه, سیر و زنجبیل له شده رو تفت می دیم همین که بوی سیر بلند شد، آب مرغ رو اضافه می کنیم. مقدار آب مرغ بسته به ذائقه تون می تونه از یک تا دو لیوان آب متغیر باشه. اگه دوست دارید سبزیجات کاملاً نرم بشن از دو لیوان استفاده کنین ولی به نظر من بهتره سبزیجات نیم پز باشن، که در این صورت ١ لیوان آب مرغ کافی است.
 نهایتاً همین که آب مرغ جوش اومد سبزیجات، مرغ، سویا سس، شکر و فلفل رو هم اضافه می کنیم.
 و در آخر اون مقدار نشاسته ذرتی که داشتیم رو در ١ قاشق آب حل کرده و به مواد اضافه می کنیم.
 وقتی مواد جا افتاد و سس غلیظی به دست اومد، زیر شعله گاز رو خاموش می کنیم. 
حالا ابتدا نودل ها، بعد سس مرغ و بعد هم مخلوط مرغ و سبزیجات رو داخل کاسه ها ریخته و سوپ واقعاً خوشمزه ما آماده است.
فقط اگه سرعت عملتون خیلی بالا نبود و احساس کردین سس سوپ سرد شده می تونین کمی اون رو روی حرارت گرم کنین و بعد روی نودل ها بریزین.
***
نکته:
* این مقدار مواد برای دو کاسه سوپ است.
* در صورت استفاده از قرصهای عصاره مرغ مراقب اضافه کردن نمک باشید.
* در صورتی که خارج از ایرانید و از A1 و Oyster sauce استفاده می کنین قبل از اضافه کردن نشاسته اونها رو هم به مواد اضافه کنین.
***
نوش جان ***

26 comments:

  1. چقدر متنوع...نمی دونم خوشم میاد از طعم این سوپ یا نه...ولی خیلی رنگارنگ و زیباست لاله جون
    مرسی به خاطر آموزش کاملت
    من یه سوالم بپرسم؟ شما از سه پایه استفاده می کنی؟ اگه آره..بعد با ریموت، تنظیم می کنی که عکس بگیره ازت حین کار؟

    ReplyDelete
    Replies

    1. ممنونم هانی جون
      البته من کمتر از غذاهایی که می ذارم تعریف یا دیگران رو به درست کردنش تشویق می کنم. خصوصا چون ذائقه ها با هم متفاوت است و دلیل نمی شه اونچه که من دوست دارم حتما دیگران هم دوست داشته باشن. ولی اگه این سوپ طبق همین روشی که توضیح دادم درست بشه بعید می دونم کسی خوشش نیاد چون طعم کاملا متفاوتی به نسبت سوپهایی که ما می شناسیم داره
      :))) البته بازم می گم از نظر من
      در مورد دوربینم آره هانیه جون از سه پایه استفاده می کنم با این تفاوت که ریموتی
      در کار نیست. اگه هر دو دستم بند باشه از تایمر استفاده می کنم و اگه یکی با اون یکی دست عکس می گیرم. کمترین حسنش اینه که بهداشتی تره چون دیگه لازم نیست همه ش
      :)) دستت به دوربین و بعد به غذا باشه
      ضمنا هر وقت هر سوالی داشته باشی و من از عهده جوابش بربیام خوشحال می شم در خدمتت باشم
      ***

      Delete
    2. مرسی عزیز..آره خب خیلی دردسره..مخصوصا توی خمیر بازی :)))...هی بشوری دستت رو...بعدم خشک کنی تا دوربینت کثیف نشه...منم امتحان کنم....
      درباره سوپ هم باید امتحان کنم پس عزیز

      Delete
    3. اره هاني جون اينجوري خيلي راحت تر مي شه كار كرد
      اميدوارم اگه سوپ رو درست كردي ازش خوشت بياد
      :)) كه شرمنده ات نشم با تعريفام

      Delete
  2. لاله جون دستت درد نکنه عزیزم!یه دستور خوب و جدید که خیلی خوشمزه به نظر می رسه! حتما باید یه بار درستش کنم! راستی خسته نباشی از این همه عکاسی! می دونم که خیلی زحمت می کشی! به نظرم نور عکس های این سری و سری قبلی خیلی خوب شده ! عکس چهارم از بالا که در واقع یه کلوز آپ هست رو خیلی دوست داشتم! فوق العاده ست! ممنونم عزیزم برای این همه ذوق و سلیقه

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزيزم، مثه هميشه لطف داري
      اره شبو جان، يه مقدار نورم رو بيشتر كردم، خدا رو شكر خيلي موثر بود
      بازم ازت ممنونم
      ***

      Delete
  3. چقدر رنگ و وارنگه ، ما هم خیلی دوست داریم ؛ البته بیشتر بیرون خوردم ؛ مطمئنن تو خونه بسیار بسیار عالی تر میشه ؛ نوش جون بامداد عزیزم بشه لاله جونم

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) به قول هانی جون بسیور بسیور
      ممنونم عزیزم

      Delete
  4. من عاشق هر چی سوپ و آش هستم ... و به قول خودت سوپهای چینی خوشمزه میتونه باشه ، البته به دور از وان بلایا :)))
    و جدا چه خوبه که بازی از اصول کاری رو از استادان فن بیاموزیم
    من هم چند مورد رو ، مثل پیراشکی گوشت رو از روسها یاد گرفتم ، چون بهار حال غذای هر ملیت رو خود اون کشور بهتر از همه بلده
    ولی خودمونیم ، این سوپت چقدر دنگ و فنگ داشت :))))))
    دستت درد نکنه عزیزم
    :****

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))))
      آره گیلدا جون دنگ و فنگ و خوب اومدی ولی عوضش ارزش امتحان کردن داره

      *** مرســـی

      Delete
  5. میگم این سوپت چه خوش رنگ و رو و اشتها برانگیزه.اما وقتی به مراحلش نگاه میکنم دستو دلم میلرزه.اخه من بفهمی نفهمی یه ذره تنبلم و کم حوصله.این سوپ از توان من خارجه(چه دردناک) .دستت درد نکنه با اینهمه غذا و شیرینی و...خوشمزه

    ReplyDelete
    Replies
    1. نه عزیزم تنبل نیستی ... کسی که حاضره به خاطر دیگری خودش رو به زحمت بندازه حتما برای خودشم وقت خواهد داشت, منتها اشپزی حوصله می خواد و باید توی اون مود و شرایط قرار بگیری
      *** به هر حال ممنونم از محبتت

      Delete
  6. لاله جون.خیلی عزیزی.خوشبخت و موفق باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. منم از تو ممنونم نيلوفر جان
      شمام همينطور
      ***

      Delete
  7. mamnoon laleh joon.che dastooreh kameli az chinese dadi.ma khaily doost daramim in dafe hatamn ba raveshi ke shoma amoozesh dadi dorost mikonam ke motmaenam alitar mishe.faghat ye soal laleh jan in reshtehaye shoma vaghean hamin reshtehaye ashiye khodemoone?yani oona ham az hamin model reshte estefade mikonnad?az noodel estefadeh nemikoonad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم مژگان جون ایشالله اگه درست کردی خوشت بیاد عزیزم.
      مژگان جان من اوائل نمی دونستم اینجا از این رشته ها هست و برای آش رشته خودمون از ایران رشته می آوردم تا اینکه یه بار همسرم گفت تو فروشگاه چینی ها رشته ی آشی هم هست. و بعد از اون دیگه از ایران نمی یارم البته چینی ها مدلهای مختلفی از نودل دارن مثه رایس نودل (نودل برنج) و این مدل هم که با آرد گندم درست می شه, یکی از اونهاست. فقط همونطور که گفتم رشته آشی باریک باید باشه که توی سوپ خیلی کلفت نشه و خردش هم نباید کرد

      Delete
  8. من عشق نودل هستم . پس این رو خیلی‌ دوست میدارمش . مرسیییییییییییی لاله جون .

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** نوش جونتون عارفه جان
      ممنونم عزیزم

      Delete
  9. سلام .لاله جون..ممنون که روش عالی برای درست کردن نودل یادم دادی.دیروز درست کردم و پسری عاشق چاینیز هست و دیگه عاشقتر هم شد.فکر کنم هفته ای 2 بار در برنامه باشه .:).با رشته آشی درست کردم و واقعا فکر نمی کردم رشته هاش خوب از اب در بیاد.ولی عالی شد.عکس هم گرفتم که خیلی خوشگل شدند.با میگو درست کردم. راستی جای شکر عسل زدم .پسری میگه با فیله گوساله درست کن و برنج سرح کرده کانتونی هم درست کن که سوپش را جدا بخورم و مواد را با پلو سرخ کرده..همچین پسر خوش اشتهایی داریم ما.:)) :)

    ReplyDelete

  10. *** چه خوووووب خیلی خوشحال شدم مژگان جون, نوش جونتون و ممنونم که بهم خبر دادی
    :))) مژگان جون اولا خوش به حالت که پسرت خوش اشتهاست, دست راستت رو سر من
    دوم اینکه اتفاقا پیشنهاد خیلی خوبی است. حتی برای تنوع بیشتر می تونی با سبزیجات تنها و یا با بیف هم درست کنی. ضمن اینکه چندین مدل غذای چینی بلدم که از همین سرآشپز یاد گرفته ام و واقعا همه شون خوشمزه اند و با ذائقه ما هم جور در میان, که انشالله فرصتی باشه همه شون رو یکی یکی توی برنامه ام قرار می دم
    مثه دامپلینگ, اسپرینگ رول, انواع بیف سس, چیکن سس و سس سبزیجات که خودت می دونی چینی ها به خورش هاشون می گن سس.
    *** بازم از اطلاعت ممنونم عزیزم و نوش جوووونتون

    ReplyDelete
  11. لاله جونم من این سوپ رو درست کردم !!!!!!!چه معجونی شد. اما عزیزدلم بهتر نیس وقتی غذا درست میکنی تو مواد لازم یه رادیا هم اضافه کنی چون من هر موقع هوس غذا های تورو میکنم اشپزخونم میشه بازار شام :))))))))یه چیز دیگه قربونت از این به بعد زمان هم مشخص کن البته براساس سرعت 0کیلومتر برساعت ...اخه قربونت برم ما آبرو داریم تو خونه یه سوپ که نباید سه ساعت ونیم طول بکشه !!!!:))))

    ReplyDelete
  12. :)))))))))))))))
    بده حالا یه معجون خوردی؟ بعدم قربون اون آبروت برم من با عکس گرفتناش سه ساعت و نیم نشد؟ منتها اشکال نداره از امروز هفته ای یه بار درست کن سرعتت می ره بالا

    ♥♥♥ به هر حال نوش جووووونتون عزیزم

    ReplyDelete
  13. چه عالی! من عاشق آشپزی آسیایی بخصوص چین هستم. و دارم تمرین می کنم. اما هنوز نمی دونم تو ایران اویستر ساس - روغن صدف- گیر میاد یا نه

    ReplyDelete
  14. سلام نوش جونتون
    فكر نمي كنم توي ايران باشه اما من با اويستر سس و بدون اون خورده ام تو مزه ي اين سوپ كه تغيير محسوسي حس نكردم

    ReplyDelete