Thursday, February 14, 2013

رویال آیسینگ

همونطور که قول داده بودم قرار بود طرز تهیه و کار با رویال آیسینگ رو آموزش بدم و باید بگم گرچه این پست بخاطر گرفتن عکس های مرحله به مرحله که خیلی هم ساده نبود, وقت زیادی از من گرفت. اما حالا که تموم شده و نتیجه کارم رو می بینم خوشحالم که تنبلی نکردم و به قولی که به بعضی از خوانندگان وبلاگم داده بودم عمل کردم. کار کردن با رویال آیسینگ وقتی قرار نباشه عکاسی کنی کار لذت بخشی است گرچه من با وجود عکاسی هم کلی لذت بردم و یک بار دیگه حس و حال روزهای مدرسه و زنگ هنر رو پیدا کردم. به هر حال قبل از شروع به تزئین به تعدادی بیسکویت شکلاتی نیاز داریم که طرز تهیه اش رو در این لینک توضیح داده ام.
خوب برای کسایی که نمی دونن باید بگم رویال آیسینگ از ترکیب سفیده تخم مرغ و پودر قند به دست میاد اما بهتره برای تهیه اون به جای سفیده تخم مرغ از پودر مرنگ استفاده بشه. چون ترکیباتی که در پودر مرنگ هست من جمله آرد ذرت باعث می شه رویال آیسینگ یک دست تر و لطیف تر و طبعا کار کردن با اون راحت تر باشه. ضمن اینکه در صورت استفاده از پودر مرنگ اون دسته از کودکان و البته بزرگسالانی که به سفیده تخم مرغ حساسیت دارند هم می تونن از این شیرینی استفاده کنند.
اما از اونجا که متوجه شدم پودر مرنگ بیشتر در شهرهای بزرگ ایران پیدا می شه این بار رو با دستور پایه آیسینگ که استفاده از سفیده تخم مرغ است شروع می کنیم, تا همه بتونن از اون استفاده کنن و کار کردن با پودر مرنگ رو به دفعات بعد موکول می کنیم.
قبل از شروع لازم است بگم اولین تجربه من از رویال آیسینگ نوروز دو سال پیش برای شیرینی های عید بود که از آموزش خوب خانم صالحه دردائی (مجله هنر آشپزی) بهره بردم و بعدها با مطالعه سایتهای مختلف خارجی چیزهای جدیدتری هم یاد گرفتم که همه رو اینجا به شما انتقال می دم و بهتون اطمینان می دم در صورت رعایت نکاتی که می گم به راحتی بتونین برای بار اول هم که باشه مثل یک حرفه ای عمل کنین.
***
مواد لازم:
رویال آیسینگ
رنگ های مجاز خوراکی
خلال دندان
قیف

مواد لازم برای تهیه رویال آیسینگ:
سفیده تخم مرغ ٣ عدد
پودر قند ٤٥٠ گرم  یا ٣ پیمانه
کرم تارتار ١/٨ قاشق چای خوری 
طرز تهیه:
قبل از هر چیز پودر قند رو الک می کنیم و قسمت زائدی که تو اکثر تخم مرغ ها هست رو می گیریم تا رویال آیسینگمون بوی زهم تخم مرغ نگیره. ضمن اینکه مراقبیم وسایلی که استفاده می کنیم عاری از هر گونه چربی باشه که در غیر اینصورت سفیده به خوبی شکل نمی گیره.
سفیده تخم مرغ رو مقداری می زنیم تا کف کنه و کرم تارتار رو اضافه می کنیم، دوباره همزن رو روشن می کنیم و یه مقدار دیگه سفیده رو می زنیم. 
حالا همه پودر قند رو یک جا به سفیده اضافه می کنیم و با درجه کند همزن مواد رو با هم مخلوط می کنیم. وقتی مواد یک دست شد و به خرد هم رفت درجه همزن رو زیاد می کنیم و به مدت تقریبی ١٠ دقیقه مواد رو می زنیم. البته از بعد از ٥ دقیقه زدن می تونین بسته به غلظت و کاربردی که از رویال آیسینگتون انتظار دارید زمان اون رو کم یا زیاد کنید. اما مراقب باشید بیش از ١٢ دقیقه نزنید چون بیش از حد سفت می شه و بعد از خشک شدن روی بیسکویت ترک می خوره.
 اگر به تصویر زیر نگاه کنین می بینین سفیده و پودر قند کاملاً شکل گرفته و آیسینگ رویال آماده برای مصرف است.
حالا نکته خیلی مهم اینه که باید با سلفون یا پارچه نمدار روی آیسینگ رو بپوشونیم, چون به محض قرار گرفتن در مجاورت هوا خشک می شه. در صورتی که برای کار کردن به یه رنگ احتیاج داریم که همه مواد رو به اون رنگی که می خوایم در میاریم و اگه به رنگهای مختلف نیاز داریم, آیسینگ رو در ظرفهای کوچکتر ریخته و با خلال دندون از رنگ خوراکی مورد نظر کم کم به اون اضافه می کنیم. مواد رو مخلوط می کنیم اگر به رنگ دلخواه رسیدیم که هیچ و اگه نه دوباره یه قطره دیگه  تا بالاخره به رنگ دلخواهمون برسیم.
فرشته کوچولوی من که مشتاقانه به ایسینگ یا به قول خودش خامه نگاه می کرد تا دل من رو به رحم بیاره و مقداری از اون رو بهش بدم
خوب وقتی رنگ ها رو ترکیب کردیم باید ببینیم غلظت مایه مون برای نقاشی مناسب هست یا نه. اگه مایه شل تر از حد لازم بود (که اگه مثل من ١٠ دقیقه اون رو زده باشید نیست) یکی دو قاشق پودر قند و اگه سفت تر بود چند قطره آب اضافه می کنیم تا مایه روان و برای ترسیم آماده بشه.
حالا قیف رو که بهتره کاغذی یا یه بار مصرف باشه داخل یه لیوان می ذاریم از مواد داخل اون می ریزیم و سرش رو با قیچی می چینیم ( در صورتی که بخوایم اطراف شیرینی رو دور گیری کنیم باید مراقب باشیم خیلی کم و میلیمتری قیف رو بچینیم که خطوطمون باریک و قشنگ در بیاد).
و بعد شروع می کنیم به دور گیری شیرینی.
دورگیری اطراف بیسکویت یا شیرینی
برای رنگ کردن داخل این خطوط باید حدوداً ٢٠ دقیقه تا نیم ساعت صبر کنیم تا دورگیری شیرینی خشک بشه و رنگها با هم تداخل پیدا نکنه و نهایتاً طرحی رو که در نظر داریم روی شیرینی پیاده کنیم که من با تصویر چند مورد اون رو نشون داده ام و فکر می کنم اونقدر واضح هستن که نیاز به توضیح بیشتر نباشه. تنها چیزی که لازم است بگم استفاده از خلال دندون برای طرح انداختن روی بیسکویت هاست که مطابق شکل ابتدا یه لایه از ایسینگ روان رو روی بیسکویت پهن می کنیم. (من برای پهن کردنش از سر قیف استفاده کردم اما از خلال دندون و قلم مو هم می تونین استفاده کنین). بعد بلافاصله و قبل از خشک شدن اون, نقطه هایی با یه رنگ دیگه روی اون ایجاد می کنیم, حالا اگه بخوایم نقطه نقطه باشه به همین حال رها می کنیم تا خشک بشه و اگه بخوایم طرح بدیم با خلال دندون یه سر این نقطه ها رو به سر دیگه اون وصل می کنیم تا به شکل زیر در بیاد.
و نهایتاً می رسیم به بخش آخر که برای من از همه لذت بخش تر بود، علتش هم این بود که از همون ابتدایی که این شیرینی ها رو پختم یکیش رو که فکر می کنم توی عکسها هم به خوبی معلوم است به اسم همسرم متفاوت از بقیه قالب زدم و درست کردم و دوست داشتم به نوعی متفاوت از بقیه هم تزئینش کنم. این بود که به ذهنم رسید از نقل های قرمز خیلی ریز استفاده کنم. اما با اینکه  تقریبا می شه گفت اینجا همه چیز توی فروشگاهها پیدا می شه, نتونستم اون چیزی که تو ذهنم بود رو پیدا کنم و خلاصه در حالی  بیسکویتهای بالا رو نقاشی می کردم که مثل بچه ها توی ذوقم خورده بود. اما یه مرتبه به ذهنم رسید به جای نقل از شکر رنگی استفاده کنم و از انصاف نگذریم نتیجه کار اگر زیباتر نشده باشه کمتر هم نیست.
به هر حال اگه شما هم دوست داشتین این کار رو انجام بدین ابتدا یکی دو قطره رنگ خوراکی داخل ظرفی بریزین و به نسبت تندی یا ملایم بودن رنگتون مقداری شکر به اون اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنین تا رنگ به خرد شکر بره و همه شکرها یک رنگ و یک دست بشن. (البته مراقب اضافه کردن رنگ باشید چون اگر بیش از مقدار لازم رنگ اضافه کنین شکر ها مرطوب می شن و به هم می چسبند).
در آخر برای تلفیق شکر و آیسینگ, روی بیسکویت رو با آیسینگ می پوشونیم و شکر های رنگی رو روی اون پخش می کنیم و بعد از چند لحظه بیسکویت رو تکون می دیم تا اضافه های شکر ازش بریزه. با این روش می تونین هر طرحی که دوست دارین روی بیسکویت اجرا کنین, کما اینکه در شکل زیر من فقط اطراف شیرینی رو رنگ کرده ام. یا اینکه می تونین اطراف اون رو به صورت یه خط باریک دور گیری کنین, شکر رو روی اون بریزین و بعد از خشک شدن, وسطش رو با آیسینگ روان پر کنین که در اون صورت هم کار زیبایی خواهید داشت.
***
نکته:
* بعد از اضافه کردن پودر قند ﻣﻲ ﺗﻮﻧین ١/٤ ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎی ﺨﻮري ﺷﺮﺑﺖ ذرت هم به مواد اضافه کنین ﺗﺎ ﻛﺮم بعد از ﺧﺸﻚ ﺷﺪن ﺷﻔﺎف ﺗﺮ ﺑﻤونه. 
* به جای کرم تارتار می تونین از آب لیمو استفاده کنین.
* به محض آماده شدن آیسینگ روی اون رو با سلفون یا پارچه نمدار بپوشین و بعد به ظرفهای کوچکتر منتقل و رنگ کنین. بلافاصله در قیف ریخته یا دوباره روی اون رو بپوشونین.
*  تعیین غلظت مایه آیسینگ بستگی به کاربردمون داره. اگه بخوایم اطراف شیرینی رو دورگیری کنیم باید از آیسینگ غلیظ و اگه بخوایم رنگ آمیزی کنیم از آیسینگ روان استفاده می کنیم.
* غلظت یا روانی آیسینگ روان باید نه اونقدر شل باشه که از روی بیسکویت سر ریز کنه و نه اون قدر سفت که به سختی روی شیرینی پخش بشه که در هر دو صورت آیسینگ زیبایی نخواهید داشت و من سعی کرده ام با شکل به شما نشون بدم تا بهتر متوجه بشید.
وقتی آیسینگ بیش از حد روان باشه باعث می شه از کناره های بیسکویت سرریز کنه و فرم زیبایی به خودش نگیره
وقتی آیسینگ بیش از حد غلیظ باشه, به راحتی روی شیرینی پخش نمی شه و نتیجتاً سطح کاری ناصاف خواهیم داشت
* حداقل زمان لازم برای زدن مایه ٥ دقیقه و حداکثر اون ١٢ دقیقه است. اما بسته به کاربردتون تا حدی اون رو بزنین که به یک کرم شفاف و غلیظ دست پیدا کنین. بیش از اندازه زدن آیسینگ باعث می شه بعد از خشک شدن روی بیسکویت ترک بخوره و از هم متلاشی بشه.
* برای اینکه غلظت مایه رو بسنجیم با قاشق مواد رو مثل ربان داخل ظرف می ریزیم اگه این ربانها در مدت کمتر از ٥ ثانیه محو بشه آیسینگ روان و اگه تا ١٠ ثانیه محو شد ایسینگ غلیظ داریم که هر چه آیسینگ غلیظ تر باشه می تونیم با اضافه کردن آب غلظت اون رو به اندازه لازم در بیاریم.
* برای اینکه آیسینگ رو از حالت غلیظ به روان در بیارین می تونین چند قطره آب به اون اضافه کنین. اما بهترین راهی که باعث می شه مقدار آب رو کنترل کنین, استفاده از اسپری است که با هر فشار مقدار خیلی کمی آب بیرون می ده، البته با دست هم می تونین آب رو اضافه کنین, اما باید مراقب باشید. چون ممکن است آیسینگ زیاد شل بشه و مجبور شید دوباره از پودر قند استفاده کنین تا به غلظت لازم برسه.
* می تونین از وانیل بی رنگ هم استفاده کنین, اما ترجیحاً این کار رو نکنین یا در صورت استفاده, مقدار خیلی کمی وانیل به مواد اضافه کنین. چون قسمت های سفید رنگ اون بعد از خشک شدن تغییر رنگ می ده.
* آیسینگی که برای شکرهای رنگی از اون استفاده می کنین نباید زیاد روان باشه, چون در اونصورت وقتی شکر ها رو روی اون می ریزیم فرم خودش رو از دست می ده.
* حسنی که رویال آیسینگ داره اینه که برای مناسبتهای مختلف من جمله نوروز و شب یلدا می تونیم شیرینی هایی به شکل تنگ ماهی یا سبزه یا هندوانه و کلا هر چیزی که دوست داریم درست کنیم و بعد روی اون رو با رویال آیسینگ تزئین کنیم و از اون مهمتر بچه ها عاشق این شیرینی ها می شن. بامداد که بیش از اونچه من فکر می کردم برای این شیرینی ها ذوق می کرد.
 اینم دردونه من که تا فهمید می خوام ازش عکس بگیرم شروع کرد به شیطونی و وَرجه وورجه کردن

در هر حال اینم از رویال آیسینگ که سعی کردم هر چه می دونم رو با تصویر بهتون نشون بدم تا کاملاً متوجه بشید و امیدوارم براتون مفید باشه***


29 comments:

  1. لاله جون دلم می خواد یه تشکر جانانه ازت بکنم برای این همه زحمتی که برای این پست کشیدی! خسته نباشی واقعا! همت و کوششت برای تهیه و عکاسی کردن از این همه مراحل انصافا کم نظیره!.... راستی اگرچه همه طرح هات فوق العاده بودن, ولی من علاقه عجیبی نسبت به طرح اول پیدا کردم جوری که دلم می خواست درسته قورتش بدم!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم شبو جون تو که همیشه من و با محبتات شرمنده می کنی
      :) اون اولی و خودمم خیلی دوست دارم و همونیه که برای همسرم درست کردم
      *** به هر حال مرسی عزیزم

      Delete
  2. مرسی هنرمند. دست گلت درد نکنه برای این همه تلاش ... موفق باشی و پایدار <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم زارا جان در مقابل هنرمندی شما چیزی نیستم
      :)) شما هم

      Delete
  3. سلام و عرض ارادت.........انسان وقتی هنرمند باشه ، هنر در تمام عملکردهای او جلوه گر میشه. قبلا فکر میکردم ، شما عکسها را تنها به عنوان کار آموزشی و آشپزی می گیرید.اما امروز کاشف به عمل آمد که خیر.چرا که در کنار زیباترین عکس از عکسهای فوق که سه بار نیز تکرارش کردید و بنده هم در زیبایی آن شکی ندارم ، طنابی گره خورده قرار دادید که معانی زیادی میتوان از آن دریافت کرد..... . اما از شوخی که بگذریم ، من در همین جا و از همین تریبون اعلام میکنم که با تمام وجود همسرم را که تنها یاورم در تمامی لحظات زندگی مشترکمان بوده است ، می ستایم و با تمام وجود به او عشق می ورزم و از خداوند متعال سلامت و بهروزی ، برای شما ، همسر گرانقدرتان و تمامی عشاق جهان آرزومندم.شاد باشید و عاشق.
    ارادتمند ...این دفعه دیگه خودم به تنهایی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام آقای دکتر
      :) چقدر زیبا نوشتید ... فقط نمی دونم چرا من به جای فرزانه جان اشک ذوقم در اومد؟
      در هر حال امیدوارم همیشه شاد باشید و با هم و در کنار هم به تک تک آرزوهایی که
      ♥ برای محمد جان دارید برسید

      ضمناً بابت طناب کلی خندیدم
      *** مرســـی از همراهی تون

      Delete
    2. ببخشيد منظورم اشك شوق بود
      :))

      Delete
  4. لاله جون ، اون قرمزها خیلی قشنگ شدند ، واسه همین هم با اجازه من اون عکس آخری رو بر میدارم :))))
    حس میکنم که پسر گلت از این کار های زیبایی مامانش چقدر خوشحال میشه
    مرسی عزیزم

    چشم نخورم انگار اینبار غلط ندارم :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی عزیزم
      :) آره کلی ذوق کرده بود
      ضمنا خیلی شانس آوردی چون اگه اشتباه می نوشتی جریمه می شدی سه بار از روش بنویسی
      :))))))))))

      Delete
  5. لاله جونم...وااااااااااااااااااااااقعا خسته نباشی...به خدا از ته دل می گم..چون می دونم چقدددددددددددر این پستت پر زحمت بوده
    خیلی عالی و شیک و زیبا شدن همه...پر از حس های خوب بودن همشون
    قربون بامداد برم مننننننننن که اینقدر شیرینه و منتظر که بهش خامه بدی :))))))))هاهاها خامه

    اسفند براش دود کن خوشگل پسر رو..همیشه شاد باشین عزیزم..و.اقعا اولیه بسیار زیبا و تک بود

    ReplyDelete
    Replies
    1. اولا خدا نکنه هانی جون ایشالله سایه ات سالهای سال رو سر هستی جون و مانای دوست
      ♥ داشتنی باشه و در کنار هم شاد باشین

      و بعد ممنونم از ایــــــن همه انرژی ... خستگی هم اگه داشت با این همه محبتی که گرفتم رفع شد
      *** مرســی عزیزم

      Delete
  6. به به خیلی کامل و زیبا...بالاخره ما بامداد کوچولو رو دیدیم.خدا حفظش کنه...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم مصي جان
      نمي دونم شما ادمين صفحه آشپزي با عشقيد يا دوست ديگه اي هستيد، اما به هر حال ممنونم از لطفتون

      Delete
  7. به به خیلی قشنگ هستند...بالاخره ما بامداد کوچولو رو دیدیم خدا حفظش کنه...

    ReplyDelete
    Replies
    1. **** بازم بخاطر لطفتون به بامداد تشكر مي كنم
      البته بامداد تو چند پست ديگه من هم خودي نشون داده
      :))

      Delete
  8. mersiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dastetoon dard nakoneee man shirinhaye ghahve va shokolato emrooz dorost kardam kheyliiiii ali shod yek alameh mersiiiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش مي كنم ساره جان
      **** باعث خوشحاليم است

      ممنونم از اينكه اطلاع دادين

      Delete
  9. لاله خانوم یه دونه باشه ، قلبهای خوشگل باهاشه ، وااااااااااقعا خسته نباشی عزیزم ، چقدددر پستت رو دوست دارم ، پر از زیبائی و انرژی و حس های خوبه ..
    بامداد گلت رو هم از طرف من حسااااابی ماچ مالیش کن :*************

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))))))))
      مرسی عزیزم من و یاد مامان بزرگ مرحومم انداختی که هر وقت می رفتیم خونشون برامون شعر می خوند
      *** بابت محبتت به بامدادم ممنونم توام صنم خوشگلت و ببوس

      Delete
  10. سلام لاله جون باید بگم اول اینکه خسته ن ب ا ش ی. بعد اینکه بسیار بسیار بسیار زیبا وکامل بود حقیقتش من خیال درست کردن بیسکوییت رو برای امسال عید نداشتم ولی با این وضع یکی از شیرینی هام رو تصمیم گرفتم به این اختصاص بدم.بازم از ت ممنونم،وقت کردی سری هم بما بزن من که راهم زیاد دور نیست هرروز از تو وبم یه سر میام اونجا بعد میرم سرکارم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مريم جان ممنونم از لطفت
      اميدوارم اگه براي عيد درست كردي خوشت بياد
      راستش ديروز از يكي از دوستانم كامنتي براي پست يلدا داشتم و يه مرتبه چشمم به كامنت شما افتاد و اينكه قول داده بودم لينكتون مي كنم و متاسفانه فراموش كرده بودم ولي همون ديروز اين كار رو كردم
      به هر حال چشم، مزاحمتون مي شم
      بازم ممنون
      ***

      Delete
  11. سلام لاله جون ،خواهش میکنم خانم ؛راستی من قصدم اصلا این نبود ولی بااین حال ممنون از لطفت ،اگه ممکنه با اسم آشپزی بجای نخست لینک بفرما بازم ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم عزیزم
      چشم مریم جان

      Delete
  12. لاله جون فقط می‌تونم بگم دستت بی‌ بالا عزیزم . بینظیر شده این پستت . مرسیییییییییییییی

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم ازت عارفه جون
      *** لطف داری عزیزم

      Delete
  13. لاله جون به جای کرم تار تار میشه از آبلیمو استفاده کنیم؟ من از جایی شنیدم درسته یا نه؟ ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. بله عزیزم می شه از آبلیمو استفاده کرد می شه
      البته کلا استفاده از کرم تارتار یا آبلیمو الزامی نیست

      Delete
  14. سلام من از کارهای شما لذت بردم و چنتاشو واسه دوستام فرستادم البته منبع ذکر شد تا حق کپی رایت رعایت بشه
    ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام شیرین جان خیلی خوشحالم که دوست داشتید
      ممنونم عزیزم

      Delete