Saturday, February 01, 2014

عروسک سازی با فوندانت

بالاخره بعد از چند روز تونستم مراحل کار و ساخت این عروسکها رو که تا حدودی می تونه بهتون برای ساخت مدلهای دیگه هم ایده بده تمام کنم که امیدوارم به دردتون بخوره. اما قبل از اون دوست دارم صحبت کوتاهی داشته باشم با کسانی که مهارتشون بیشتر در کار کپی مطالب دیگران بدون ذکر منبع است تا انجام اون!! اگر به ادامه مطلب برید و عکسهایی که گذاشتم رو ببینید متوجه می شید چه پروسه طولانی و وقت گیری رو برای به انجام رسوندن این کار پشت سر گذاشته ام فقط به این خاطر که بتونه کمکی باشه برای کسایی که علاقمند به انجام اون هستند ... امــــا با روش کار آشنایی ندارند که اگه این مطلب، بتونه حتی یک نفر رو هم در تهیه فوندانت و کار با اون راهنمایی کنه به معنای واقعی کلمه باعث خوشحالی من شده. اما امیدوارم اون دسته از دوستان دیگر هم بدونند در قبال وقت و زمان زیادی که من و ما برای انجام کارهامون هزینه می کنیم مسئولند، پس اگر علم انجام کاری رو ندارند و ترجیح می دن از دانسته ها و تجربیات دیگران استفاده کنند، لااقل با قرار دادن لینک منبع برای زحمات دیگران ارزش قائل باشند...
**********************
خوب حالا که حرفهام رو زدم در ادامه مطلب با من همراه باشید :)
در ابتدا یه توضیح کلی در مورد کار با فوندانت  که طرز تهیه ش رو در این لینک توضیح داده ام می دم و بعد شروع می کنیم مراحل ساخت عروسکها رو با هم و قدم به قدم پیش بریم.
برای کار با فوندانت معمولا از ابزاری که در شکل زیر می بینین استفاده می کنند. اما از اونجا که هیچ کاری نشد نداره می تونیم با حداقل امکاناتی که توی تمام خونه ها هم پیدا می شه, این کار رو انجام بدیم. من برای نمونه پرنده های زیر رو با کمک سیخ چوبی, در خمیر دندان درست کردم. حتی در صورتی که قالب گرد ندارید، می تونید از در رنگ های خوراکی استفاده کنید.
برای درست کردن اشکال دیگه هم با نگاهی به اطراف می تونیم مشابه اون ابزار رو پیدا کنیم و کار رو به انجام برسونیم به جز در موارد خاص که دیگه لازم است یه ست از این ابزار رو تهیه کنیم. ولی فعلا و در این حد نیازی به تهیه اونها نیست. 
نکته دیگه اینکه چسب خمیر فوندانت آب است پس یه ظرف کوچولو آب کنار دستمون می ذاریم البته باید مراقب باشید فقط کمی دستتون رو خیس کنین که رنگها با هم قاطی نشن. حتی می تونین یه دستمال نسبتا خیس رو کنار دستتون بذارید و هر بار دستتون رو با اون مرطوب کنین.

رنگ کردن فوندانت:
برای رنگ کردن فوندانت باید از رنگهای ژله ای که در تصویر زیر نشون داده ام استفاده بشه. اگرچه مارک ویلتون در ایران به راحتی در دسترس هست، اما اگه به هر دلیلی نتونستید اون رو تهیه کنین و رنگ مایع در اختیار داشتید می تونین بعد از اضافه کردن رنگ با کمک مقداری پودر قند چسبندگی خمیر رو برطرف کنین.
برای رنگ کردن، بسته به تعداد رنگهای مورد نیاز خمیر رو تقسیم می کنیم. برای رسیدن به رنگ دلخواه با خلال دندان کم کم رنگ رو به خمیر اضافه کرده اون رو ورز می دیم اگه به رنگ دلخواه رسیدیم که هیچ اگر نه دوباره با اضافه کردن رنگ و ورز دادن خمیر رنگ دلخواهمون رو به دست میاریم.
*************************
پرنده قرمز:

برای درست کردن هر کدوم از پرنده ها ابتدا خمیر رو خوب ورز میدیم تا با حرارت دستمون گرم بشه و به خوبی فرم بگیره.
در مرحله بعد رنگهایی که برای اون شکل خاص نیاز داریم رو فراهم می کنیم. پرنده قرمز از چهار رنگ قرمز, سفید و سیاه و زرد درست شده. ضمن اینکه جدا از بدن یه تاج قرمز هم داره پس رنگ ها رو بسته به سایزشون می ذاریم کنار دستمون. با وردنه خمیر سفید رو باز می کنیم و با قالب گرد قالب می زنیم.
حالا دستمون رو خیس کرده و خمیر سفید رو به شکل بیضی روی خمیر توپی شکل قرمز می چسبونیم. 
با استفاده از قسمت بزرگترِ درِ خمیر دندون چشمهای پرنده رو قالب می زنیم و روی صورت پرنده جا سازی می کنیم. 
برای درست کردن نوک پرنده، یه تکه کوچولو از خمیر زرد رو مطابق تصویر زیر در دست فرم می دیم وروی صورت پرنده می چسبونیم, سپس با کمک قیچی یه شیار وسطش ایجاد می کنیم تا کاملا شبیه نوک پرنده بشه. 
برا ی درست کردن ابروها یه تکه از خمیر سیاه رو در دست به شکل نوار درآورده دو طرف انتهایی اون رو باریک کرده, از وسط برش میدیم و مطابق تصویر زیر اون رو به شکل ابرو در میاریم.
 حالا روی صورت پرنده جاسازی می کنیم. البته هرچه  اخموتر بهتر :)
با استفاده از قسمتِ کوچکترِ درِ خمیر دندون و با استفاده از رنگ سیاه چشمهای پرنده رو قالب زده و روی صورت پرنده قرار میدیم. (با استفاده از آب اون رو روی قسمت سفید رنگ می چسبونیم)
برای تاج پرنده، مطابق تصویر دو تا گلوله از رنگ قرمز رو به شکل اشک درمیاریم، البته یکی رو بلندتر از دیگری درست می کنیم. حالا روی صورت پرنده جاسازی می کنیم.
 برای دم پرنده با سیخ چوبی حفره ای ایجاد کرده و یه قطعه از خمیر سیاه رو مطابق تصویر فرم داده و خمیر رو داخل اون فرو کرده با کمک قیچی سه تا برش بهش می دیم تا فرم دم رو بخودش بگیره
و نهایتا پرنده قرمز آماده است:

************************
خوب از اونجا که تصاویر به معنای واقعی مرحله به مرحله است و مراحل کار تفاوت چندانی با پرنده قرمز نداره به جز در مواردی که نیاز به توضیح داشته باشه به گذاشتن تصاویر بسنده می کنم.
پرنده زرد:

از اونجا که رنگ این پرنده زرده تصمیم گرفتم برای زیباتر شدن کار, نوک اون رو نارنجی کنم به همین خاطر مقداری از رنگهای زرد و قرمز رو با هم ترکیب کردم تا به رنگ نارنجی برسم.
 به فرم چشم ها دقت کنین! چشم ها رو ابتدا با در خمیر دندون قالب زده و بعد با فشار انگشت بهش شکل اشک می دیم و در اخر با کمک دست خیس روی صورت پرنده جاسازی می کنیم.

 و نهایتاً پرنده زرد هم آماده است:

پرنده سیاه:
برای درست کردن پرنده سیاه علاوه بر رنگهای دیگه به رنگ خاکستری هم نیاز داریم که برای اینکار مقدار کمی رنگ سیاه به فوندانت سفید اضافه می کنیم و خمیر رو ورز می دیم تا به این رنگ برسیم.
مراحل دیگه هم که کاملا گویا هست و نیازی به توضیح نیست.
و پرنده سیاه هم آماده است.

پرنده سفید:
برای رسیدن به رنگ صورتی ( گونه ی پرنده ) کافی است مقدار کمی رنگ قرمز رو با مقداری رنگ سفید مخلوط کنیم.
پرنده سفید هم آماده شد.

پرنده های آبی:
طبق مراحل کار پیش می ریم و نهایتا پرنده های آبی ام آماده اند.

پیگی ها:

برای این عمو سیبیلو ابتدا یه سبیل بزرگ گذاشتم اما بنظرم اومد داره می خنده و از اونجا که مرد می باس اخمو باشه سبیل هاش رو کوتاه کردم و بنظرم مردونه تر و بهتر شد :)
 خوب نهایتا پیگی ها هم آماده اند.
 تخم مرغها و لانه پرنده:
برای درست کردن تخم مرغها مطابق تصویر مقداری فوندانت سفید رو به شکل تخم مرغ فرم می دیم و برای درست کردن لانه یه گلوله کوچولو از رنگ قهوه ای رو کف دست گذاشته و مثل تصویر با انگشت شصت بهش فرم لانه پرنده میدیم.

سکو و تیر کمون:
برای درست کردن سکو و تیرکمون به چیزی احتیاج داشتم که هم منعطف و شکل پذیر باشه و هم استقامت خوبی داشته باشه و برای این منظور از مقداری برشتوک استفاده کردم. به این شکل که چند قاشق آب رو به حدود دو پیمانه برشتوک اضافه کردم و به این طریق برشتوک ها رو با هم مخلوط کردم تا فرم پذیر بشن و نهایتا فرم یک سکو رو روی اون پیاده کردم.
 حالا با مقداری از فوندانت و رنگ قهوه ای رنگ دلخواهمون رو به دست میاریم و فوندانت رو با وردنه روی سطح کار باز می کنیم.
 با احتیاط خمیر رو روی برشتوک ها گذاشته و با کاتر اطرافش رو می بریم
 حالا دو نوار باریک از خمیر رو با هم می بافیم و دور تا دور سکو می پیچیم تا کار زیباتر به نظر برسه.
 و نهایتا سکوی ما هم آماده است.
 تخته چوب:
برای تخته چوب ها از ویفر استفاده کرده و مقداری فوندانت رو که با وردنه باز کرده ایم دورش می پیچیم.
 تیر کمون:
برای تیر کمون هم درست مثل سکو عمل کرده ... تیرکمون رو با استفاده از برشتوک ها و آب فرم داده و روکشی از فوندانت رو دور اون می پیچیم.
 کش تیر کمون رو اول با دست لوله کردم ولی بهتر دیدم مقداری از فوندانت رو با وردنه باز کنم و یه تیکه باریک ازش ببرم تا کش تیر کمون هم یک دست وخوش فرم در بیاد.
و بالاخــــــره کار تمـــــــــــــــام است. 
فقط باید کیک رو آماده کنیم و با یک لایه فوندانت اون رو بپوشونیم و بعد با این پرنده های خوشگل و رنگ وارنگ تزئینش کنیم.
***این عکسها بعد از تولد گرفته شده و همونطور که می بینین علاوه بر افتادن یکی از ابروهای پرنده سفید فقط یکی از تخم مرغ ها باقی مونده***

***************************************


عکس پرنده های واقعی از این سایت گرفته شده:
http://angrybirds.wikia.com/wiki/Angry_Birds_Wiki


امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه***

30 comments:

  1. سلام لاله جون واقعا خسته نباشی چقدر با صبر وحوصله توضیح دادید حیف که من دیر رسیدم امروز کیک تولد درست کردم با روکش فوندانت تجربه اولم بودمن ازفیلم هایی که توی یوتویوب بود استفاده کردم ولی مطالب شما کامل تره بازم ممنون موفق باشی :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام آسيه جان
      *** الهي
      ببخشيد عزيزم خودمم انتظار داشتم زودتر از اين بذارمش ولي حجم عكسها و اديتشون خيلي وقت برد، با اينحال مطمئنم كيك خيلي خوبي شده
      *: خسته نباشيد ... منتظر ديدن كيكتون هستم

      Delete
  2. چقدر همه مطالب را کامل توضیح دادید مثل فیلم است
    متشکرم. سعیده

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم سعيده جان
      اميدوارم مفيد باشه

      Delete
  3. لاله جون , واقعا زیبا شدند , دستت درد نکنه
    یعنی واسه بار اول , میشه بگی که فوق العاده کار کردی
    البته من به این فیگورها اصلا آشنایی ندارم , فکر کنم زمان پسر من اینها نبوده :))))
    ولی عاشق اون خوکه با اون تاجش و اون سوراخ دماغ کوچیک و بزرگش شدم :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))) مرسي گيلدا جون
      راستش و بخواي وقتي شاه و درست كردم ديدم كوچكتر از اون يكي شده منم برا اينكه بزرگتري شاه و ثابت كنم به جاش يه دماغ گنده براش گذاشتم كه در حقش اجحاف نشده باشه
      :))))))))

      Delete
  4. مرسی لاله جون چه کامل توضیح دادی.دست گلت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش مي كنم نيلوفر جون
      *** خيلي محبت داري عزيزم

      Delete
  5. لاله جونم خیلی خیلی خسته نباشی عزیزم! چقدر زحمت کشیدی! فقط عشق مادری می تونه باشه که باعث شه آدم اینقدر قشنگ و با حوصله کار کنه! عزیزم از توضیحات خوبت خیلی خیلی ممنونم! مثل همیشه دقیق و کامل! چی دیگه از این بهتر برای یه موقعی که خواستم از این کارها انجام بدم! مممنون عزیزم! ... لپت رو بیار جلو:........بوووووووووووووس ٬ برای خسته نیاشید گفتن بود

    ReplyDelete
    Replies
    1. قربون محبتت شبو جان
      خيلي خوشحال ميشم اگه به دردت بخوره
      :* منم مي بوسمت عزيزم

      Delete
  6. وای که چقدر زحمت کشیدی عزیز دلم ، چقدر کامل و با حوصله و زیبا و تمیز ، خیلی دوست دارم این پستت رو ، توش پر از حس مادرانه و عشق موج میزنه
    به معنای واقعی خسته نباشی عزیزم :*

    ReplyDelete
  7. وای چه پست رنگی رنگی پر پرنده و پر هیجانی. عالی بود.

    عکس پرنده ها هم خیلی عالی بود.
    همیشه شاد باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم نگین جان
      شما هم همینطور

      Delete
  8. لاله جان بینظیرهههههههه عزیزم . واقعاً خسته نباشی‌ عزیزم خیلی‌ خوشگل شدن .
    تولد بامداد عزیز هم مبارک باشه ایشالا که کیک عروسیش رو درست کنی‌ عزیزم .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جون
      :)))))))))))))))))) نگو تو رو خدا من اون موقع باید آرایشگاه باشم

      Delete
  9. وای اینها خیلی ناز و خوشگل شدن کلی منتظر بودم دستورشو بگذاری انگاری دیر رسیدم. عالی شده خیلی آفرین مامان هنرمند

    ReplyDelete

  10. ♥ ممنونم سالومه جون، خوشحالم كه خوشت اومده

    ReplyDelete
  11. سلام دستتون درد نکنه واقعا عالی شدن ممنون . خوش بحال پسرتون که همچین مامان هنرمندی داره.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مهرسا جان
      خیلی محبت دارین
      ♥ ممنونم

      Delete
  12. عالی بود دستتون درد نکنه . شما به من جرات اینو دادید که برم و امتحان کنم و یاد بگیرم مرسی .

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام پگاه جان خيلي خوشحالم ازين بابت

      Delete
  13. سلام لاله جون من به لطف یامی مامی عزیز با شما اشنا شدم و از ایشون کمال تشکررو دارم وهمچنین از شما که این قدر با حوصله توضیح دادید واقعا ممنونتون هستنم فقط یک خواهش ازتون دارم توضیح کیک تولد رو هم زحمت بکشید وبگید بی نهایت از شما ویامی مامی عزیز سپاسگذارم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيزم خوشحالم كه به جمع ما پيوستيد يامي مامي عزيز هم هميشه به من لطف داشتن

      Delete
  14. سلام لاله جون، ممنون که وقت میزارید و با دقت و حوصله همه مراحل توضیح میدید

    ReplyDelete
  15. سلام لاله جون، ممنون که وقت میزارید و با دقت و حوصله همه مراحل توضیح میدید

    ReplyDelete
  16. سلام لاله جون، ممنون که وقت میزارید و با دقت و حوصله همه مراحل توضیح میدید

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزيدم خواهش ميكنم،،، باعث خوشحالي است كه براتون مفيد بوده

      Delete