Friday, June 08, 2012

نان خشک

چند روزی بود بامداد ازم خواسته بود براش نونِ خشک درست کنم و هر دفعه یه جورایی نمی شد تا بالاخره فرصتی پیش اومد و این نون، که خیلی ساده و راحته و طعم خیلی خوبی هم داره رو درست کردم و وقتی با خوردن اولین تکه, به زبون بچه گونه ی شیرینش که سعی داشت خیلی ادبی صحبت کنه بهم گفت: طعم خیلی خوبی به آدم میده، خوشحالم کرد.
اینم مدرک جرم که موقع عکس گرفتن من طاقت نمی آورد و مرتب از طعم خوبش تعریف می کرد :))
این نون به خاطر کره ای که داره خیلی خوش طعم است و به نظر من ارزش درست کردنش و داره، حتی برای کسائی که ایران هستن و نون خشک همه جا در دسترسشون هست.
مواد لازم:
مایه خمیر: ٧ گرم یا یک قاشق غذاخوری سرخالی 
آب گرم یک پیمانه
شکر دو قاشق چایخوری
نمک یک قاشق چایخوری
کره سه قاشق غذاخوری
آرد ٢/٥ تا ٣ پیمانه 
کنجد یا سیاه دانه به میزان لازم
تخم مرغ ١ عدد
طرز تهیه:
ابتدا فر رو روی حرارت ٢٠٠ درجه سانتی گراد گرم می کنیم و مایه خمیر، آب گرم، شکر، نمک و کره رو با هم مخلوط می کنیم:

و آرد رو به تدریج، پیمانه پیمانه اضافه می کنیم. حدوداً ٢/٥ پیمانه کافیه ولی بسته به نوع آرد، تا جائی اضافه کنین که خمیر لطیفی به دست بیاد و به دست نچسبه.
بعد به مدت ٥ دقیقه اون و روی میزِ کارِ آردپاشی شده ورز بدین و اگه مثه من حوصله تون نشد از غذاساز استفاده کنین :)) و ده دفیقه بهش استراحت بدین تا ور بیاد. 
همون طور که توی عکسم می بینید خمیر این نون خیلی لطیفه.
حالا به قول معروف ٤ تا چونه ازش می گیریم، سینی فر و چرب می کنیم و خمیر و خیلی نازک با وردنه باز می کنیم. تخم مرغ و مقداری با چنگال می زنیم تا از هم باز شه  و روی خمیر می مالیم و بنا به سلیقه کنجد یا سیاه دونه می پاشیم. 
من خودم نگران بودم نونم بوی تخم مرغ بگیره ولی طعم کره توی این نون قالب است و تخم مرغ فقط رنگ اون و طلائی می کنه.
 
در مرحله ی آخر،خمیر و توی سینی فر پهن می کنیم و و به مدت ١٥-١٠ دقیقه داخل فر گرم شده می گذاریم. البته خصوصاً در مورد این نون زمان, کاربرد چندانی نداره و به حرارت فرتون بستگی داره. 
امیدوارم درست کنید و دوست داشته باشید.
*

نوش جان

resource: land o lakes book

39 comments:

  1. ووووااا...خُب بچه حق داره پیداس طعم خوبی به ادم میده.:)))))

    ReplyDelete
  2. جات خالی بود لیلا جون, با هر تیکه ای که بر می داشت می گفت فوق العاده ست!!! :)))

    ReplyDelete
  3. عزیزم خیلی خوشحالم که وبلاگت را بهمون معرفی کردی من لینکت کردم و از این به بعد اخبار وبلاگتو پیگیری میکنم تو سفره ایرانی هم کاراتو کم کم بذار عزیزم . برات آرزوی موفقیت دارم

    ReplyDelete
  4. مرسی الهام جان لطف دارین
    شما هم موفق باشید :))

    ReplyDelete
  5. Leila jan age kami koloft tar begiram ,moshkeli nadare? Mamnun

    ReplyDelete
  6. نه عزیزم البته من لاله هستم ولی ضخامت خمیر به سلیقه خودتون بستگی داره, با این ضخامتی که من درست کردم نونها کاملاً برشته و ترد شده بود ولی اگه ضخامت خمیر و بیش از حد نرمال نکنین فکر نمی کنم مشگلی تو تردی اش بوجود بیاره:))

    ReplyDelete
  7. Salam laleh jan bebakhshid ke esmetono eshtebah neveshtam. Man az veblageton khosham amade va har roz sar mizanam ke bebinam chize jadidi nagozashtid man az tarighe veblahe leila ba veblageton ashena shodam , rasti manam Ahle esfahan hastam ham shahri dar omadim,movafagh bashi

    ReplyDelete
  8. Salam bebakhshid ke esmetono eshtebah neveshtam ,man az tarighe veblage leila ba shoma ashna shodam ,va har roz be veblageton sar myzanam , ke benan chize jadidi nagozashtid. Rasti manam esfahani hastam , ham shahri shodim ,va Alan kharej az keshvar hastam vaghean in veblaghaye Khob ashpazi chon shoma ,kheili komak mikone , mamnunnam ,movafagh va sarboland ashi ,omidvaram har roz shahede movafaghiate veblageton besham ,ba tashkore faravannnnnn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام همشهری عزیز
      ممنون از این همه لطفی که به من دارید. خوشحالم که مطالبم و دوست داشتین و امیدوارم بتونم در آینده بهتر از این عمل کنم:))

      Delete
  9. Lale jan shoma tarze tahye nabat ro mydoni, mamnunn

    ReplyDelete
    Replies
    1. سمانه جان یادمه طرز تهیه نبات رو توی راهنمایی یادمون دادن ولی حقیقتش جز اون مورد, من دیگه نبات درست نکردم ولی براتون سرچ کردم و لینکش و می گذارم امیدوارم بتونه بهتون کمک کنه:)
      http://www.iranchef.com/learning/coffeeshop/001780.php

      Delete
  10. سلام
    با تشكر از شما براي اين دستور

    خيلي خوشمزه بود

    شاد باشيد

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سارا جان
      خوشحالم از اینکه خوشتون اومده

      :)) شما هم

      Delete
  11. Laleh jan mishe be jaye Kare az roghan esteade kard?? Mikhastam dorostesh konam didam ey dele ghafel karam tamom shode ,hale nemidonam Khob mishe?? ,mamnun ,laleh jon bebakhshid mikhastam bedonam Alan onja kheili garme ??akhe in ja aslan asari az tabestan nist , mamnun

    ReplyDelete
  12. سمانه جون من فکر می کنم ویژگی خاص این نون و تعریفی که من از طعمش کردم فقط به خاطر کره ای بود که توش استفاده شد. مطمئن نیستم ولی فکر می کنم کره علاوه بر طعم نون, در خشک کردن اونم بی تاثیر نباشه, مگه اینکه به جای کره از روغن نباتی یا حیوانی
    استفاده کنی,
    دیگه اینکه عزیزم اینجا ما الان تو فصل پرباران غنا هستیم به خاطر همین هوا خنک است؛ اگه بخوایم با ایران مقایسه کنیم تقریبا تو مایه های اواخر شهریور ماه شمالیم. راستی نگفتی شما کجا زندگی می کنی؟؟

    ReplyDelete
  13. Lalleh jan man ba shoharam sowed zendegi mikonim va khoshhal misham agae mosaferati be in keshvare dashti tashif beyarid khonamon,omidvaram shoma ham lahazate khobi ra dar kenare khanevadetan dashte bashid,movafagh bashi

    ReplyDelete
  14. سمانه جان مرسی از لطفت. حتما اگه فرصتی بود
    شما هم اگه هوس سفر به آفریقا کردین غنا رو انتخاب کنین.
    :)) خوشحال می شم از نزدیک ببینمت

    ReplyDelete
  15. Salam laleh jan ,dorostesh kardam kheili tamesh Khob shod va hamin tor Tord shod mamnunam be khatere dastore khobet , faghat kami chasbide bod be sini fer , vali bara dafe avalam Khob bod
    Laleh jan mitoni chanta dastore Nan bezari , akhe kheili alye ke khodemon Nan dorost konim to khone , kheili mamnun. Misham
    Va babate zahamatet motoshakeram , kheili veblage khobi dari ,

    ReplyDelete
  16. :))چه خوب سمانه جوون
    شاید چسبیدنشم برای این باشه که سینی ت رو خوب چرب نکرده باشی چون مال من به راحتی از
    ***سینی جدا می شد. به هر حال امیدوارم این بار که درست می کنی عالی بشه
    در مورد دستورهای دیگه نونم به روی چشم
    ***اتفاقا دستورای خیلی خوبی دارم که انشالله فرصت باشه حتما با هم تجربه می کنیم

    ReplyDelete
  17. لاله جون با ز هم سلام.همین الان آخرین چونه را تو فر گذاشتم .گفتم بیام تشکر کنم.پسرک که سینی اول را تمام کرد.اون هم با روغنی زیتون سیر دار. البه پسر من 20 سالشه :) نه مثل پسر کوچولوی ناز شما.خیلی عالی شد.ممنون دوباره.. فقط من از شکر آن کم کردم.و فلفل قرمز زدم توش.دیگه حسابی اسنکش کردم .:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام مژگان جون
      خواهش می کنم عزیزم.ماشالله شما خودت هنرمندی
      تازه وبلاگتون رو دیدم حتما سر می زنم

      Delete
  18. راستی تا یادم نرفته این پیشنهاد را هم بدهم.من هر سینی را یک چیزی پاشیدم و روی 2 تا از آنها تخم خردل سیاه ریختم.عین خشخاش میشه.خوشمزه میشه.این کار را هم از یک غذای افریقایی یاد گرفتم که بر روی رول مرغشون با خمیر فیلو تخم خردل می پاشند..خیلی وقت بود که یک عالم تخم خردل داشتم و نیمی دونستم چکار کنم. حالا مدام نان شما را درست میکنم و روش میپاشم.باز هم تشکر.و ببخشید که انقدر مزاحم شدم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. اره مژگان جون با همه انواع دانه ها می شه بهش تنوع داد
      تخم خردل رو من استفاده نکردم حالا که شما می گی خوشمزه می شه حتما یه بار امتحان می کنم
      :)) در هر صورت خوشحالم که دوست داشتی و ممنون که بهم خبر دادی

      Delete
  19. واااااای خدای من عالی عاااالی عااااالی !!!
    امروز بالاخره درستش کردم و زبانم قاصره از تشکر ... یک دنیا ممنون لاله خانمی گل و هنرمند
    البته من نذاشتم به برشتگی مال شما بشه و بعد از 20 مین یه حالت بینابینی پیدا کرد که به نظرم کافی بود و زیبا
    برای رومالش هم شخصا با تست یکی از نونهایی که تو فر رفت البته ! به این نتیجه رسیدم که کمی کره ذوب شده+ شکر رو به تخم مرغ ترجیح می دم چون سطح نونهام رو ساده تر بیشتر دوست داشتم !
    بعد دیگه جونم براتون بگه برای دانه های روشم یه سری - اون تخم مرغی ها رو :دی -کنجد و شاهدونه نیم کوب زدم به همراه تخم گشنیز نیم کوب شده که هم خوشمزه و خوش عطرش کرد و هم به خاطر خواصش!
    یه سری هم همون رومال کره و کنجد و شکر و پودر هل عااااالی بود خیلی خوش عطر تر بود به نظرم!
    حالا در پخت های بعدی با انواع مغزها هم امتحان خواهم کرد ... خلاصه که دست مریزاد و یک دنیا ممنون از رسپی عالی و بی نظیر و بی نقصتون ... الهی سفره تون همیشه پر برکت باشه و کنار همسر و پسر گلتون روزگار رو به سلامتی و شادی و شیرینی سپری کنید... دستای خوشگل و توپولی بامداد کوچولوتون رو از جانب من غرق بوسه کنید لطفا
    همیشه هاتون سبز و آروم گلبانو ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم بهار جووون از این همه لطفت به من و خصوصا بامداد
      خیلی خوشحال شدم از خوندن کامنتت و اینکه می بینم اگه زحمتی کشیدی نتیجه داده و از نتیجه کارت راضی بودی
      ماشالله کلی ام سلیقه و ابتکار به خرج دادی که قطعا تو خوشمزه تر کردنش بی تاثیر نبوده
      به هر حال مرسی عزیزم چه دعاهای قشنگی من متاسفانه بیان خوبی ندارم ولی امیدوارم
      *** توام به همه خواسته هات برسی و هر روزت بهتر و بهتر از روز قبل باشه

      Delete
  20. مرسی لاله جون ... این چه حرفیه خانمی ؟! شکسته نفسی نفرمایید لطفا ...به این زیبایی و
    شیوایی ،رسپی های عالی رو نوشتن ، قطعا فقط و فقط از یک بانوی هنرمند خوش صحبت برمیاد ... سلیقه ات رو همیشه و همیشه تحسین می کنم حتی قالب وبلاگت هم آرامش بخش و به جرات می تونم بگم از زیباترین انتخابهایی بود که دیدم، بین وبلاگهایی که مرتب سر می زنم ... قطعا تو خونه و بخصوص آشپزخونه این خانم با سلیقه هم آرامش و زیبایی بخصوصی وجود داره
    ....واینکه منم ممنونم از لطف و محبت شما
    بهترین ها در انتظارت نازنین

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم بهار جون ... امیدوارم همینطور باشه که می گی و بتونم روز به روز بهتر عمل کنم
      برای شما هم همینطور عزیزم
      *** مرسی از پیام گرمت

      Delete
  21. Laleh jun ajab nune havas angizi hagh dare khob bamdad jun, dastet dard nakoneh khanumi

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسي هما جووون مطمىنم درستش مي كني و منتظر عكسهاي خوشگلت هستم

      Delete

  22. سارا:
    سلام عزیزم. به نظرتون میشه این نون رو توی ماکروفر هم درست کرد؟
    مایکروفر گریل دار مثلا؟

    چون اینجایی که من هستم اصلا از نون خبری نیست
    مگر نون تست
    اگه بتونم خودم توی خونه نون درست کنم, خیلی عالی میشه

    ممنون می شم راهنمایی کنید

    ReplyDelete
    Replies
    1. سارا جون عزيزم، شرمنده ام تا حالا تجربه اي تو پخت نون توي ماكرويو نداشته ام
      عذر مي خوام اگه نتونستم راهنماىيت كنم
      ***

      Delete
    2. چرا شرمنده عزیزم؟ ممنون از جوابت. لطف کردی
      قربانت سارا

      Delete
    3. :)
      ممنون از شما
      ♥ ♥ ♥

      Delete
    4. سلام لإله خانوم مثل هميشه عالي بود تشكر من هميشه از كارايي كه مي زارين لذت مي برم ولي بلد نبودم كامنت بزارم وتشكر مي كنم

      Delete
    5. سلام نیایش جان
      خیلی ممنونم از محبتی که دارین و خوشحالم که از دستورهای غذاییم راضی هستین
      نوش جان عزیزم

      Delete
  23. وای اینا عالی ست من درست کردم هر سینی یک مزه ریختم کمی با ساقه سیر خشک شده و شوید کمی با زیره و کنجد سیاه دانه یعنی عالی شدند .

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز
      *** خیلی خوشحالم که دوست داشتید و نوش جونتون

      Delete
  24. به به لاله جونم حتما درستش می کنم.

    ReplyDelete
  25. Salaam,

    man ham esfahani hastam va door az iran zendegi mikonam. modatha bood ke donbale dastoure dorost kardane noon khoshkeh migashtam. az didane in dastoor kheili khosh-haal shodam! vali ye soal daram, baraye in ke bishtar be hamoun noon khoshkeye classice esfahani shabih besheh, misheh kareh va roo maale tokhme morgh ro hazf kard? bazam kheili mamnoon.

    ReplyDelete