Saturday, August 11, 2012

کشک و بادمجان

امروز می خوام قبل از اینکه وارد مبحث معمول آشپزی بشم از اونجا که رشته تحصیلی خودمم روانشناسی است، گریزی به روانشناسی و تفاوت مردان و زنان یا به عبارت دیگه یکی از تفاوت های زنان و مردان بزنم. یکی از بزرگترین تفاوتهای ما و همسرانمون که قطعاً همه ی ما به اون برخوردیم و یه جورایی درد مشترک داریم اینه که وقتی در مورد مسئله ای با همسرمون مشورت می کنیم بیشتر از اونکه دنبال راه حل باشیم می خوایم بهمون گوش کنن یعنی بیشتر به دنبال تائید اونها هستیم تا رسیدن به یک جواب واقعی ولی ناخوشایند. نمونه این قضیه روزی که این غذا رو درست کرده بودم برای من اتفاق افتاد.در واقع از اونجا که عادت دارم عکسایی که از غذاهام می گیرم رو قبل از اینکه بذارم توی وبلاگ به همسرم نشون بدم وقتی با کلی ذوق وشوق، ظرف تزئین شده کشک و بادمجون رو بهش نشون دادم در حالیکه انتظار داشتم با کلی تعریف و تمجید روبرو شم با این جمله مواجه شدم: 
- خوبه ولی به  درد وبلاگ نمی خوره؟ !!! 
- چــــــرا؟؟؟؟؟
انتقاد وارد بود...
در واقع همسرم می گفت ایـــن قدر غذا رو با پیاز داغ و نعناع داغ پوشوندی که اصلاً معلوم نیست زیرش چیه و منِ بیننده اگه گفتم این آش قلمکار است چطور می خوای ثابت کنی کشک و بادمجون است؟؟ حالا شما اگه جای من بودین و بعد از حداقل ٣- ٢ ساعت عکاسی چنین انتقادی بهتون می شد چه حالی بِتـون دست می داد؟ من که وا رفتم. ولی از اونجا که دیگه کشک و بادمجونی برام باقی نمونده بود که بدون تزئین یا بهتر بگم بدون این همه تزیین نشون بدم، تصمیم گرفتم به امید اینکه وقتی می گم این کشک و بادمجون است ازم قبول کنین، این پست رو بذارم. راستش من وقتی در جواب سوالی که از همسرم می کنم خلاف اون چیزی رو می شنوم که دلم می خواد یاد کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی یا کتاب مرا نمی فهمی، تو هم مرا نمی فهمی یا خیلی کتابای دیگه که تو این مورد نوشته شده می افتم و از اونجا که خعلی خانووومم :))) متوجه می شم همسرم صلاحم و می خواد و با تمام حسن نیتی که داره ایرادهام رو بهم تذکر می ده... و البته منم مثه بقیه خانومها وقتی نظر منفی همسرم رو می شنوم باز همون کاری رو می کنم که از اول می خواستم بکنم :)))))
خوب بعد از این مقدمه طولانی بریم سراغ کشک و بادمجون که قطعاً شما بهتر از من بلدین ولی طبق روال همیشه مراحل کارم رو توضیح می دم:
مواد لازم:
بادمجان ٥ عدد
پیاز متوسط ٢ عدد
سیر ٢ حبه
نعناع خشک ١ قاشق غذخوری
کشک حدوداً ٥ قاشق غذاخوری ( مقدار کشک با توجه به غلظت و ترشی اون متفاوت است )
طرز تهیه:
ابتدا بادمجونها رو پوست گرفته نمک می زنیم و به مدت حدوداً نیم ساعت داخل صافی می ذاریم تا تلخ آبش گرفته بشه. بعد با آب سرد می شوریم و بعد از اینکه با دستمال آشپزخونه خشک کردیم سرخش می کنیم. برای غذاهایی مثل کشک و بادمجون یا میرزا قاسمی بهتره بادمجون رو از درازا خرد کنیم که وقتی اون رو می کوبیم کش بیاد و حالت خمیری نداشته باشه.
بعد  پیاز رو خلال و سرخ می کنیم. در صورتی که مایل باشید بدونید، پیاز داغ کریسپی رو تو ( این پست ) توضیح داده ام. سیر داغ و نعناع داغ رو هم آماده می کنیم. برای درست کردن نعناع داغ باید روغن رو داغ کنیم، نعناع رو داخل روغن بریزیم و بلافاصله گاز رو خاموش کنیم چون اگه نعناع رو حرارت مستقیم باشه می سوزه و تلخ می شه.
حالا بادمجون ها رو با یکی دو قاشق از پیاز داغ روی حرارت ملایم می کوبیم تا مزه ی پیاز داغ و بادمجون کاملاً به خرد هم بره.
بعد کشک، کمی نعناع داغ و نمک و فلفل رو هم اضافه می کنیم، خوب با هم تفتشون می دیم و بعد از چند دقیقه تفت دادن با یه استکان آب می ذاریم تا خوب جا بیافته و به غلظت دلخواه برسه.
کشک و بادمجون ما آماده است. فقط کافی است با باقیمانده پیاز داغ، نعناع داغ، سیر داغ و کشک تزئینش کنیم.
*
*
نوش جان :)

28 comments:

  1. سلام.خسته نباشید.واقعا خسته نباشید. لذت بردم. هم از دیدن عکسهاتون و هم نوشته هاتون،عالی بود. واجب شد حتما این غذای خوش قیافه رو درست کنم. مرسی.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم دوست عزیزم
      :)) انشالله درست کنین و خوشتون بیاد

      Delete
  2. واااای لاله ، دل من رو که بردی خوشگلم ؛ خیلی عالی شده ؛ یعنی کل ظرفش مال مننننننننننن :)))))
    نوش جونتون :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم رزی جوووون
      *** جات خیلی خالی بود عزیزم
      :) ممنون

      Delete
  3. کشک و بادمجون که خوبه حتی اگه بگی این زیرش کباب کوبیده ست ما قبول میکنیم. آخه هنرهاتو دیدیم عزیزم. ولی به نظر منم اگه آقایون چیزی رو تایید نمیکنن حتما یه دلیل منطقی دارن. من که اینجوری بوده واسم.
    آموزشات عالیه
    سمیه

    ReplyDelete
    Replies
    1. ***ممنونم از این همه اعتماد سمیه جوون
      :) ... آره منم قبول دارم گرچه ما خانوما خودمونم ماشالله خیلی عاقلیم ولی خوب

      Delete
  4. یعنی‌ من عشق اون پیاز داغها هستم در بست . لاله جون گل گفتی‌ که ما خانمها باز همون کاری رو می‌کنیم که از اول میخواستیم انجام بدیم . دستت درد نکه عزیزم .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عارفه جوووون

      :))) البته میگن اقرار به گناه از خود گناه بدتره ولی به نظر من گاهی بهتره صداقت داشت

      Delete
  5. من که عشق این تزیین شدم ، عالی‌ بود. آقایون معمولا به این چیزا کاری ندارن و یک راست میرن سر اصل مطلب که همانا غذا باشد.

    ReplyDelete
  6. سلام وای خیلی عالیه میدونی چیه همه چیه وبلاگت بیسته از ظرفو ظروفت بگیر تا اشپزیت، مرسی ادامه بده

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم حمیده جون
      این لطف شما به من است وگرنه خودم می دونم تا اون بیستی که شما میگی خیلی راه
      *** مونده
      به هر حال جدا از همه این حرفا مهم دل من است که با تعریفای دوستای پرمحبتی مثه شما شاد می شه
      :)بازم ممنون

      Delete
  7. به به عجب غذایی عجب تزئینی ،خانم نمرت بیسته، سلیقت بیست تر

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** ممنونم حمیده جان لطف داری عزیزم

      Delete
  8. لاله جون منم عادت دارم خیلی تزئین میکنم اولاش به من میگفتن چرا اینقده روی آشهات پیاز داغ میریزی خب دوووووووووووست دارم خب ! دست خودم نیست . کشک بادمجونت عاااالی شده عزیزم . دستت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)))) پس همدردیم الی جون
      **** قربونت برم عزیزم ممنون

      Delete
  9. عزززززززززززززززززییییییییییییییییییییییییییزم :)

    ReplyDelete
  10. kheyli ba salighas

    ReplyDelete
  11. Salam wa khasteh nabashid,, khaili mamnon az amozeshaye ghashangeton, 1 soal daram, bebakhshid akhe man khaili tajrobe nadaram. rahi hast ke tazeeno ghabl az enke mehmona bian anjam bedim? wa masalan faghat piaz dagho bezarim akhar? man ta hala jorat nakardam enkaro bekonam chon tarsidam waghi mizaram to fer kharab beshe,, ya kashkaye rosh jazb beshe ya khosh beshe,,, wali az tarafi waghti mehmona hastan wa moghe keshidan ghazast nemishe ba del rahat wa ziba tazeen kard,,, makhsosan ke man to keshwar gharibam wa kasi ro ham komak nadaram . mikhastam az tajrobaton estefade konam,,,
    khaili mamnon

    Zara- sydney

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام زارا جان ممنونم عزیزم
      زارا جان حسنی که کشک و بادمجان داره اینه که لازم نیست حتما گرم سرو بشه و همین که دمای محیط داشته باشه کافی است ضمن اینکه حتی سرد اونم خوشمزه است اما اگه دوست دارید اون رو گرم سرو کنین و فکر می کنین تزئین اون قبل از اومدن مهمونها بهتر می شه می تونین در اخرین لحظات قبل از ورود مهمونها اون رو تزئین کنین و در فر خاموشی که از قبل گرم کردین قرار بدین تا حرارت خودش رو از دست نده و نهایتا اگه احساس کردین کشک جذب شده یا خشک شده می تونین کمی کشک تازه روی اون بدین

      Delete
  12. Salam wa khaste nabashid,,, khaili mamnon az dastoraye ghashangeton,,, baraye man ke to keshwar gharibam wa kasi ro nadaram rahnamaeem kone wa tajrobe ziad ham nadaram mahshare. 1 soal dashtam,,, shoma tazeen kashk wa bademjoon ro waghti mikhahid ghaza ro serve konin anjam midin ya az ghabl? age az ghabl anjam midin moshkeli baraye garm kardanesh nadarin? ellate enke soal mikonam ene ke moghe serve ghaza chon dast tabham wa ghazahaye dige ham bayad amade konam wa sari basham ke sard nashan tazeen khob dar nemiad,,, az tafari motmaen nistam ahe hame tazeeno bekonam wa bad un moghe garm konam wa tazeen chejori mishe? kashka khosh mishe? gerdoha wa piaz dagha narm??
    mitonam az tajrobaton estefade konam?
    Zara- Sydney

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام زارا جان
      جوابتون رو تو سوال قبل دادم
      :) امیدوارم بتونه بهتون کمک کنه

      Delete
  13. Salam mamnonam az jawabeton,
    dafe awal ke soal ro type kardam fekr kardam pak shode, dobare type kardam :) sorry for confusion.

    Zara

    ReplyDelete
    Replies

    1. سلام ... خواهش می کنم عزیزم. هیچ ایرادی نداره
      :)

      Delete