Saturday, December 08, 2012

بادمجان کبابی

یکی از سبزیجاتی که در آشپزی امروز موارد مصرف زیادی برای تهیه انواع غذا، پیش غذا و همین طور سالاد داره، بادمجان کبابی است. به همین خاطر برای دسترسی آسان کسایی که دقیقاً نمی دونن چطور باید بادمجان رو کباب کرد، این پست رو جداگانه به این موضوع اختصاص می دم که امیدوارم براتون مفید باشه.
بادمجانهای کشیده، بلند و بدون تخم (بادمجان امریکایی) بهترین نوع بادمجان برای کباب کردن است. البته همه انواع بادمجان رو می شه مورد استفاده قرار داد، کما اینکه من بادمجان هندی در دسترس داشتم و از اونها استفاده کردم. ولی اگه بادمجان کشیده و بلند در دسترس نداشتین، ترجیحاً سعی کنین بادمجان دلمه ای رو به عنوان انتخاب آخر قرار بدین، چون مغزش به خوبی کباب نمی شه و اونطور که باید بوی دود نمی گیره.

مراحل کار:
برای کباب کردن بادمجان ابتدا بادمجان ها رو شسته و خشک می کنیم و روی منقل یا روی گاز (شعله پخش کن) و یا داخل فر (شعله بالا) اون رو کباب می کنیم.
اینکه چه مقدار باید بادمجان رو روی شعله نگه داشت بستگی به سایز بادمجانها داره. ولی در مجموع بادمجان باید در حدی کباب بشه که پوستش کاملاً بسوزه ولی داخلش آبدار بمونه،  پس فقط در حدی بادمجون رو کباب می کنیم که آب خودش رو از دست نده و داخلش خشک نشه.
همین که همه جای بادمجونها کباب شد،  تا حرارت خودش رو از دست نداده و داغ است اونها رو داخل یه نایلون قرار می دیم و درش رو می بندیم. برای این کار کیسه های زیپ لاک خیلی بهتر از نایلونهای معمولی است که البته اگه در دسترستون نبود هم اصلا مهم نیست.
در نایلون رو ببندین و چند دقیقه صبر کنین تا بادمجونها حرارت خودشون رو از دست بدن، با اینکار بادمجونها داخل کیسه عرق مي کنن و تعرق باعث می شه پوستشون به راحتی جدا بشه. 
حالا اگه بادمجونها بلندند از وسط نصف می کنیم و برشهای طولی می دیم. اگر هم مثل بادمجونهای من کوتاهند که فقط چند بار از طول، اونها رو ساطوری می کنیم. بعضی ها بادمجون رو خرد می کنن، ولی من معتقدم اگه بادمجون رو از طول برش بدیم و بعد بکوبیم، (البته نه با گوشت کوب برقی) بادمجون حالت ریش ریش و کش دار پیدا می کنه و داخل غذا فرم خیلی بهتری به خودش می گیره.
***
با همین روش، فلفل کبابی رو هم می تونین تهیه کنین.
***


امیدوارم این پست براتون مفید باشه.

6 comments:

  1. به به ، عطرش تا اینجا اومد ، اتفاقا من با اینکه دو بسته دارم ، تصمیم داشتم اینبار رفتیم پارک و آتیش به پا شد ، بادمجون بگیرم و همون جا کبابی کنم :)))
    راستی لاله ، این بادمجونها تلخ نیست ؛ من یه بار گرفتم برای کشک بادمجون ، خیلی تلخ بود ، شاید اون نوعی که من گرفتم اینطوری بوده ؟؟؟؟

    ReplyDelete
    Replies

    1. *** خیلی هم خوب ... نوش جونتون
      نه عزیزم اینایی که اینجاست تلخ نیست ولی به نسبت سایزش زیاد تخم داره. از بادمجونای بلندم پیدا می شه, ولی باید بگردی. بیشتر این مدل و مدل دلمه ای فراوون است
      البته کلا بادمجون اومد نیمد داره دیگه یه بار شیرین است یه بار تلخ, شاید اونبار شانس تو تلخ بوده
      :))))

      Delete
  2. سلام و عرض ادب و آرزوی بهترین شادباشها.انتخاب با خودتان است. از سه گزینه هنرنمایی آخر خود ، برای هفته آینده ما را مستفیظ فرمایید. علی ایحال به صورت بصری لذت بردیم تا بتوانیم به یاری ایزد منان بر خوان پر برکتتان بهرمند گردیم.از قدیم گفتن ، خوردن کی بود مانند دیدن .ارادتمند

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))))) من این کامنت و ندیدم

      Delete
  3. من عاشق عطر و بوی بادمجون کبابیم! با دیدن منقل باور نمی کنی اگه بگم عطرشون رو از اینجا حس کردم! دستت درد نکنه دوستم!راستی لاله جون چه بادمجون های با نمک و خوشگلی! اینجا بادمجون ها خیلی درشت و تپلن! مگر این که از مغازه های آسیایی بادمجون بخریم که این طوری باشن

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** مرسي شبو جان، من خودمم با اينكه تو هواي گرم اين بادمجونا رو كباب كردم ولي كلي لذت بردم، راستش اينجا اين مدل بادمجون و مدل دلمه اي زياد هست، البته مدل بلند و كشيده هم پيدا مي شه ولي نه هميشه

      Delete