Monday, February 18, 2013

مینی پیتزای مرغ

یکی از سالم ترین و البته خوشمزه ترین پیتزا ها پیتزای مرغ است که از نظر من  برای بچه هایی که به پیتزا علاقه مندند بهترین گزینه است. مخصوصاً با این کارتونهایی که شخصیتهاش اکثراً یا دارن پیتزا می خورن یا هات داگ و همبرگر و حتی بامداد، پسر بد غذای من رو هم به هوس می ندازن، بهتره این غذای انصافاً خوشمزه رو که بعید می دونم کسی دوست نداشته باشه خودمون توی خونه تهیه کنیم تا خیالمون از بابت سلامت غذا هم راحت باشه.
خوب بالطبع برای درست کردن پیتزا در درجه اول به خمیر پیتزا و بعد به سس پیتزا نیاز داریم که من در این پست و این پست در موردش به تفصیل توضیح داده ام و نهایتاً می مونه آماده کردن مواد پیتزا که در ادامه به اون خواهم پرداخت. اما قبل از اون لازمه بگم سلیقه های غذایی افراد با هم متفاوت است. بعضی ها پیتزا رو به شکل ایتالیایی و اصیل اون دوست دارن که قطعاً با اونچه که من اینجا درست کرده ام متفاوت است و بعضی هم مثل من و اونچه از عکسها معلوم است، پیتزای ایرانی پر مواد رو به نوع اصیلش ترجیح می دن. که البته این ترجیح من باعث نمی شه انواع مختلف پیتزا رو در برنامه ام نگنجونم.

مواد لازم: (برای ٣ عدد مینی پیتزا)
سینه مرغ ٢ عدد کوچک  یا ١ عدد بزرگ
پیاز متوسط ١ عدد
سیر ٢ حبه
آب لیمو ١ قاشق غذا خوری
نمک فلفل ادویه و دارچین
قارچ خرد شده ٣ عدد
فلفل دلمه ای خرد شده ١ عدد
گوجه متوسط ٢ عدد
زیتون سیاه حلقه شده ٣ قاشق غذا خوری
پنیر موزارلا ٣/٤ پیمانه
پنیر چدار ١/٤ پیمانه
پودر آویشن مقداری
خمیر پیتزا ٣ چانه کوچک
سس پیتزا ٣ قاشق غذا خوری
طرز تهیه:
ابتدا سینه مرغ رو همراه پیاز، سیر، آب لیمو و نمک، فلفل، ادویه و یک لیوان آب می پزیم. تا حدی که آب مرغ کاملاً خرد اون بره. بعد مرغ رو ریش می کنیم اما نه خیلی ریش.

حالا با دست روی خمیر پیتزا رو که قبلاً آماده کرده و استراحت داده ایم، فشار می دیم تا هوای داخل اون خارج بشه.
من اینجا از قالبهای کمربندی یک نفره استفاده کردم، البته فقط از ته قالب. اما سایز پیتزا اختیاریه. میتونین از قالب های بزرگ تر یا هر قالبی که همیشه از اون استفاده می کنین، استفاده کنین. به هر حال خمیر رو که با وردنه پهن کرده ایم، مطابق تصویر قالب می زنیم و ته اون رو خیلی کم چرب می کنیم و با انگشت خمیر رو به دور تا دور قالب می چسبونیم. که اگه خمیر رو به اندازه ورز داده باشید حالت ارتجاعی نداره و به خوبی فرم می گیره.
حالا به اندازه سطح خمیر با ١ قاشق از سس پیتزا روی خمیر رو کاملاً می پوشونیم و یک لایه پنیر موزورلا می ریزیم. روی اون رو با مرغ ریش شده می پوشونیم. (در صورتی که این مواد رو برای یک پیتزای بزرگ درست می کنین هر سه قاشق سس رو استفاده کنین).
حالا کمی پنیر موزورلا، یک لایه قارچ و کمی فلفل سبز دلمه ای می ریزیم (که البته بسته به سلیقه تون رنگهای دیگه رو هم شامل می شه). بعد برش های زیتون سیاه، گوجه خرد شده و در آخر کمی پنیر موزورلا و چدار و پودر آویشن می ریزیم و در فر داغ داغ به مدت حدودا ١٥ - ١٠ دقیقه می پزیم.
و به همین سادگی پیتزای مرغمون که حتماً خودتون بهتر بلدید آماده است.
چند نکته کوچک:
برای داشتن یه پیتزای خوب، خوشمزه و خوش آب و رنگ رعایت چند نکته مهم است.
* برای طعم پیتزای مرغ معمولاً در کنار ادویه های دیگه از دارچین استفاده می کنن و به همین خاطر موقع خوردن پیتزای مرغ طعم دارچین کاملاً در اون مشهود است.
*یکی از نکاتی که از نظر من باعث خوشمزه تر شدن پیتزا و شباهت بیشترش به پیتزاهای آماده بیرون می شه، نحوه استفاده از پنیر است که به صورت لایه لایه بین مواد پیتزا پخش بشه. البته شاید در نگاه اول به نظر پر کالری بیاد، اما این دلیل استفاده زیاد از پنیر نیست و اگه به مواد لازم دقت کنین متوجه می شین برای هر مینی پیتزا ١/٣ پیمانه یا حدودً ٣ قاشق غذاخوری پنیر در نظر گرفته شده. با این وجود می تونین مقدار پنیر رو با توجه به ذائقه خودتون کم یا زیاد کنین. اما همون مقدار رو به صورت لایه لایه لای پیتزا بدید تا پیتزای خوشمزه تری داشته باشید.
* اونچه که ما کمتر در پیتزای خونگی رعایت می کنیم توجه به رنگ بندی اونه که باز هم به نوعی به استفاده از پنیر مربوط است  و اگه دقت داشته باشین معمولاً پیتزاهای خونگی به نونی شبیه است که از یک لایه سفید یا زرد پنیر تشکیل شده و مواد زیر اون کمتر به چشم می خوره. اما همونطور که بالا هم گفتم برای اینکه رنگها خودشون رو خوب نشون بدن، پنیر رو در ٣ نوبت به مواد پیتزا اضافه کنین. در واقع بیشترش رو برای لایه های زیری و مقدار کمی از اون رو برای لایه رویی پیتزا در نظر بگیرین.
* ترکیب دو رنگ پنیر مثل موزورلا و چدار زرد جدا از طعم خوب، باعث ترکیب رنگ بهتری در پیتزا می شه.
* استفاده از رنگهای متضاد باعث خوش آب و رنگ تر شدن پیتزا می شه که قطعاً طعم اون رو هم بهتر می کنه و همونطور که در عکس ها هم می بینید تضاد رنگ قرمز گوجه و سیاه زیتون و سبز فلفل دلمه ای همراه با پنیر ها و مواد دیگه زیبایی بیشتری به ظاهر پیتزا داده.
نوش جان :))

22 comments:

  1. چه رنگي و رويي! ... عجب پيتزاي خوشگلي. شده! .... چقد منتظرش بودم! مزه اش رو هم مي تونم تصور كنم! محشر....واي كه چقدر دلم خواست سر ظهري

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))) جون دلم شبو جون
      *** ببخشید عزیزم

      Delete
  2. اینها شدند پیتزا گوگولی یا همون یوم یوم یا بهتر بگم همون هم هم :))))
    حالا لطفا یکی از اون گوگولی ها رو رد کن بیاد ، چشمم ساعتها بلکه روزها دنبالش بود :))))

    ReplyDelete
    Replies

    1. :))))) باشه عزیزم
      :* البته سهم رزی ام محفوظه

      Delete
  3. واییییییی چه خوشمزه شده . دستت درد نکنه عزیزم .

    ReplyDelete
  4. هی وای من که بالاخره لاله جونم پیتزاش رو ، رو کرد ، خوشم میاد یادت مونده که سهم من رو بذاری کنار ، من عاااشق این پیتزاها هستم با پنیرهای مختلف و زیاد ، عاااالی شده خانوم خانوما ، به قول خودت تنوع رنگش محشرش کرده ، نوش جون بامداد گلم بشه :***

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** مرسی رزی جونم
      :)))))))) ببین چقد با معرفتم؟؟

      Delete
  5. سلام لاله جان
    من همین امروز صبح با وبلاگت اشنا شدم و البته از ساعت 9صبح تا همین الان هی دارم چرخ میزنم و لذت میبرم :)
    فقط الان موندم از بین این همه چیزای خوشکل کدومو انتخاب کنم...واقعاهنورمندی خانوووم
    فکر میکنم واسه شروع اون مافین های توپ توپی بخارپز خوب باشب:)...البته من خیلی از اشپزی سر رشته ای ندارم ولی کلا علاقه زیادی دارم به اشپزی وشیرینی پزی
    راستی منم اصفهانی هستم
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ♥ سلام همشهری
      ممنونم عزیزم خیلی لطف داری و خیلی خوش اومدی
      امیدوارم از هر دستوری اینجا انتخاب کردی راضی باشی
      برای درست کردن کاپ کیک ها به زمان توجه داشته باش (ممکن است با توجه به حرارت گاز و سایز کپسول قالبت به زمان کمتری برای پخت نیاز داشته باشی) همین که احساس کردی پخته با یه خلال دندون امتحان کن اگه تمیز بیرون اومد از داخل قابلمه در بیار که لایه روش خیلی ضخیم نشه و کیکت لطیف بمونه و ترجیحا زمانی اون رو اماده کن که تصمیم دارین نوش جان کنین
      البته همه این نکته ها بخاطر تفاوت پخت کاپ کیک است که برخلاف موارد دیگه که در فر پخته می شه به صورت بخارپز تهیه می شه
      *** و از حالا نوش جونتون الهام جون

      Delete
    2. ضمنا تونستی خبرش و بهم بده

      Delete
  6. مثل همیشه عالی.مرسی لاله جون

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش می کنم عزیزم
      *** و ممنون از لطفت

      Delete
  7. ممون از راهنماییت عزیزم
    چشم حتما
    میخواستم فردا درستش کنم که متاسفانه الان فهمیدم که بتید برم واسه کاراموزی بیمارستان..
    ایشالا 3شنبه اینده که خونه هستم امادش میکنم و حتما لذت خواهم برد
    **:

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم عزيزم
      *** موفق باشي

      Delete
  8. چه پیتزایی ، من پیتزا نخور دلم آب شد به خدا ، دست گلت درد نکنه ، لاله جون واقعا خسته نباشی با این پستای کاملت ، خیلی خیلی عالی می نویسی عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. الهي :))) خيلي ممنونم از محبتت الي جون
      ♥♥♥
      ولي واقعاً تو پيتزا نمي خوري؟؟؟ اصن ممكنه؟

      Delete
  9. هووووووووووم به به دوست دارم عالیه

    ReplyDelete
  10. kheili khosh rang va khoobe, vali inbar b jaye Mozrella panir Gouda estefade kon ke keshdar nist vali mazesh bi nazire.
    Ray

    ReplyDelete
  11. khosh rang va ideal hast, vali 1 bar ham b jaye panir keshdar Mozorella, panir Gouda estefade kon, kheili motefavet va khosh khorak tar mishe. (Y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم آقاي گيل
      بله با پنير گودا هم امتحان كرده ام، البته اگه پنير گودا و موزورلا رو با هم استفاده كنيم بهتر هم ميشه

      Delete