Thursday, February 15, 2018

بورک گوشت چرخ کرده

بورک یه غذای اصالتا ترکی است که با وجود فیلم های ترکی حتی اگر سفری به ترکیه نداشته باشید با این غذا آشنایی دارید. خمیر یوفکای ترکها که عموما توی سوپرمارکتها و فروشگاههاشون به شکل تازه بفروش می ره برای این غذا گزینه خیلی خوبیه و مسلما با اون خمیر نتیجه خیلی بهتری خواهیم گرفت اما بهرحال با خمیر های یوفکای فریزری هم می شه اون رو درست کرد.
بورک به روشهای مختلف و با مواد میانی مختلفی درست می شه. من امروز در مورد بورک سیگارت صحبت می کنم و مدلهای دیگه رو به آینده موکول می کنم...
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم 
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن ۲ قاشق غذاخوری
نمک فلفل سیاه, فلفل قرمزترکی به میزان لازم
سیر رنده شده ۱ قاشق جایخوری
جعفری خرد شده یک مشت


طرز تهیه:
ابتدا پیاز رو در  روغن تفت داده و همین که سبک شد گوشت رو بهش اضافه کرده و به همراه نمک و فلفل و سیر رنده شده تفت می دیم.
همونطور که در عکس می بینید من از رب گوجه فرنگی استفاده نکردم اما به خاطر استفاده از فلفل قرمز ترکی رنگ مایه گوشتم به قرمزی می زنه اگه فلفل ترکی در دسترس نداشتید مهم نیست از فلفل چیلی بسته به میزان ذائقه خانواده استفاده کنید.
همین که احساس کردید گوشت اماده ست و پخته شده جعفری خرد شده رو اضافه کنید اگه احساس کردید نیازه می تونید نصف استکان اب جوش به غذا اضافه کنید و روی حرارت خیلی کم ده دقیقه یک ربعی اجازه بدید بپزه و بعد جعفری رو اضافه کنید.
مایع گوشتی که اماده شد نیم ساعتی صبر می کنیم تا خوب خنک بشه و بعد شروع می کنیم به پیچیدن. ترکها برای پیچیدن بورک به دو شیوه عمل می کنن یا اینکه مخلوطی از ماست یا شیر همراه با تخم مرغ و روغن درست می کنن و با اون ورق های یوفکار رو مرطوب می کنن یا اینکه مثل باقلوا با کره ذوب شده این کار رو انجام می دن. در این مدل بیشتر از کره ذوب شده استفاده می کنن و من هم بالطبع همین کار رو کردم.
اگه از ورقه های یوفکای اماده استفاده می کنین چون خیلی نازک هستن از دو یا سه ورق برای هر بورک استفاده کنید و بین لایه ها رو با برس کره بمالید و طبق شکل مقداری از مایه داخلش گذاشته و بپیچید.
بعد داخل سینی فر گذاشته و روش رو با برس زرده تخم مرغ زده شده مالیده و کنجد بریزید.
نهایتا تا وقتی که روی بورک ها طلایی بشه در فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد می پزیم.
نوش جان ***
لاله

No comments:

Post a Comment