Tuesday, June 05, 2012

شیرینی قهوه و شکلات

این شیرینی که امروز می خوام درموردش صحبت کنم یه شیرینی خوشمزه، راحت و ساده س و برای کسایی که به طعم قهوه علاقه منند گزینه ی خوبیه.
نمی دونم شما هم به رسپی هایی برخورد کردین که موقع کار یه جورایی اذیتتون کنن؟ این شیرینی با دستور اولیه و اصلی, چنین حالتی و برای من بوجود آورده بود. در واقع قبل از اینکه شروع به کار کنم از شکل خمیر متوجه شدم موقع قالب زدن, خیلی راحت نخواهم بود, اینه که خمیر اول و که باید سی دقیقه تو یخچال استراحت می دادم رو داخل یخچال گذاشتم و شروع  کردم به درست کردن خمیری با اندازه های حدسی خودم :))
توی دستور اصلی این شیرینی، ٦٠ گرم کره، ١ قاشق چایخوری شیر، یک قاشق چایخوری عصاره ی قهوه ، ١/٢ ١ قاشق غذا خوری پودر قند، ١٠٠ گرم آرد و البته نوک انگشت نمک داشتیم که همونطور که گفتم من از اون خمیر راضی نبودم و اندازه هام و تغییر دادم. اگه روی تصاویر زیر کلیک کنین، بهتر متوجه تفاوت بین دو خمیر می شین، توضیح اینکه تصاویر سمت چپ خمیر دستور اصلی و  تصویر سمت راست خمیر با پیمانه های منه:
*
*
توی تصویرسمت چپ, همونطور که می بینین مقدار کره کمی بیشتر از مقداریه که باید باشه و مایه ی خمیر, بسیار لطیفه که موقع قالب زدن به سختی از نایلون جدا می شه مخصوصاً اگه چند دقیقه ای از یخچال بیرون مونده باشه، البته من می تونستم با افزودن مقداری آرد مشگلش و حل کنم ولی چون می خواستم نتیجه ی پختش و ببینم این کار و نکردم. ضمن اینکه مقدار خمیر به دست اومده به قدری کم بود که بر خلاف تعداد ٤٠ عددی که توی رسپی اومده بود نهایتا ١٢-١٠ عدد شیرینی به من می داد که برای یه رسپی مقدار کمیه. اینه که بر اساس حدسیات خودم پیمانه ها رو کمی تغییر دادم و اتفاقاً خمیر خیلی خوبی به دست آوردم، که علاوه بر لطیف بودن, حتی بعد از اینکه به دمای محیط رسید، به راحتی از نایلون جدا می شد.
خمیر اول
خمیر دوم
***
خوب حالا بریم سراغ پیمانه های من:
کره ٨٠ گرم
عصاره ی قهوه ٢ قاشق چایخوری 
شیر ٢ قاشق چایخوری
پودر قند ٣ قاشق غذاخوری
آرد ١٥٠ گرم
نمک یک نوک انگشت 
* در صورتی که عصاره ی قهوه نداشتین می تونین از١ قاشق غذاخوری قهوه ی فوری که با مقدار خیلی کمی آب جوش( حداکثر ا قاشق غذاخوری ) مخلوط کردین استفاده کنین. 

طرز تهیه:
کره رو که قبلا تو دمای محیط گذاشتیم مقداری می زنیم تا نرم بشه، بعد عصاره ی قهوه، شیر، پودر قند و نمک و اضافه می کنیم

حالا دوباره با همزن می زنیم تا خمیرمون یک دست بشه و بعد آرد و اضافه می کنیم.
 بعد از اضافه کردن آرد، دوباره مخلوط رو می زنیم تا خمیر لطیفی بدست بیاریم.
حالا به مدت نیم ساعت داخل یخچال می گذاریم. فر و روی دمای ١٨٠ درچه سانتی گراد گرم می کنیم. کف سینی رو کاغذ روغنی گذاشته و خمیر و به ضخامت ٣ میلی متر داخل نایلون باز می کنیم، بعد با قالب گرد متوسط اون و قالب می زنیم و به مدت حدوداً ٨ دقیقه یا تا زمانی که بوی شیرینی بلند شه و شیرینی مون طلایی شه داخل فر می گذاریم.
*
مواد لازم برای کرم قهوه:
پودر قند ٢٠٠ گرم
روغن مایع ٢ قاشق غذاخوری
عصاره ی قهوه ١/٤ قاشق چایخوری ( من ١ قاشق چایخوری استفاده کردم)
شیر ٣-١ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
پودر قند، روغن مایع و عصاره ی قهوه رو اضافه می کنیم. شیر و کم کم اضافه می کنیم.
من هر سه قاشق شیر و اضافه کردم ولی فک می کنم اگه دو قاشق بود، کرمم خیلی خوش فرم تر روی شیرینی قرار می گرفت.
حالا قیف کاغذی و داخل یه لیوان گذاشته که موقع ریختن کرم داخل اون، کرم از اطراف و دیواره ی اون بیرون نریزه، سر قیف و یه شکاف کوچک می دیم واگه شیرینی مون خنک شده از مرکز شروع می کنیم به ریختن کرم روی اون.
وقتی کرم خوب خودش و گرفت، شکلات رو داخل مایکروویو یا به روش بن ماری آب می کنیم و داخل قیف کاغذی ریخته و روی شیرینی ها میریزیم ,که من چون باطری دوربینم تمام شد نتونستم از این مرحله عکس بگیریم.
اگه اضافه کاریهای من و کنار بگذاریم شیرینی راحتیه و خیلی زود آماده می شه.


امیدوارم درست کنید، دوست داشته باشید و لذت ببرید.

16 comments:

  1. Replies
    1. سلام فخی جون
      :))مرسی عزیزم تو که خودت استادی

      Delete
  2. این شیرینی خوشمزه ماندگاریش تا چند روزه؟
    لاله جان این شیرینی خوش قلقیه یا نه؟ اخه من فرم استاندارد نیست و تجربه زیادی هم تو شیرینی پزی ندارم

    ReplyDelete
    Replies
    1. راستش من خودم اولین بارم بود که این شیرینی رو درست کردم, خمیری که بدست اوردم همونطور که توی دستور هم توضیح دادم خیلی جالب از آب در نیمد و من با یه مقدار دستکاری به نتیجه ای که می خواستم رسیدم. از خمیر دوم خیلی راضی بودم و از نظر من شیرینی راحتی بود و خصوصاً چون طعم قهوه رو خیلی دوست دارم از طعمشم خوشم اومده بود

      ضمن اینکه اکثر فرها استاندارد نیستن, پس کافیه مرتب چکش کنی که نسوزه
      از لحاظ ماندگاری ام دقیقاً نمی تونم بهت بگم :) ولی در مقایسه با شیرینی های سنتی خودمون که تا بیش از یک ماه هم نگه می دارن اگه تو ظرف در بسته قرار بدی فک نکنم تا یه هفته, ده روز نگه داری مشگلی داشته باشه

      Delete
    2. راستی اگه درست کردی, خوشحال می شم خبرش و به منم بدی
      :))
      امیدوارم خوشت بیاد

      Delete
  3. آخی دستت درد نکنه لاله جون . اینقدر دوست دارم یکبار بیام آفریقا خونتون مهمونی.جام رو خالی کن.یکبار دیدی تق تق در خونتون رو زدند. دستت بی بلا خانمی

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** جدی می گی نسرین جووون؟؟ اگه این کار رو بکنی خیلی خیلی خوشحالم کردی
      منم خیلی دوست دارم دوستام رو اینجا ببینم

      :))) مرسی عزیزم

      Delete
    2. :)))) خواهش مي كنم

      Delete
  4. لاله جون این شیرینی رو درست کردم عالی بود..ممنونم ...پاینده باشی

    ReplyDelete
    Replies
    1. خیلی خوشحالم از اینکه دوست داشتین
      *** نوش جونتون عزیزم

      Delete
  5. لاله جان بسيار عالي بود موفق باشي

    ReplyDelete
  6. Mishe az ghahve dam karde estefade kard??

    ReplyDelete