Saturday, June 09, 2012

تاپاس ماهی تن و پنیرخامه ای

تاپاس یه واژه ی اسپانیایی است و در دسته ی اپی تایزرها، استارترها، اردورها، و به زبان خودمون پیش غذاها قرار می گیره. البته این اسامی گرچه به زبان ما نیستند ولی به نوعی جای خودشون و در فرهنگ ما باز کردن، به همین دلیل است که اغلب به جای به کار بردن واژه  پیش غذا در مورد غذاهای لقمه ای از اپی تایزر یا اردور یا تاپاس استفاده می کنیم. به هر حال این پیش غذا رو یه بار امتحانی درست کردم و اتفاقاَ خیلی خوشمزه از آب در اومد این شد که تصمیم گرفتم اینجا هم در موردش صحبت کنم. حالا چرا من میون این واژه ها تاپاس و انتخاب کردم؟؟؟ چون به نظرم بیشتر بهش میومد!!! :))
این قضیه من و یاد دوران دبیرستان و دانشگاه و کنکور می ندازه، خصوصاً کنکور که هر وقت جواب سوالی و نمی دونستیم نگاه می کردیم کدوم گزینه بیشتر به سوالمون میاد و همون و علامت می زدیم که البته در اغلب موارد طراح سوال بی سلیقه بازی درآورده بود و جواب سوال، اصلاً بهش نمی یومد :))
در هر صورت مواقعی که مهمون دارم این پیش غذا، در درجه ی اول به خاطر طعم خوب و تقریباً همه پسند بودن، دوم به خاطر راحتی و در درجه ی سوم به خاطر ترکیب رنگی که به میز غذا می ده جزء اولین گزینه های من برای پیش غذاست. اینکه میگم ابتکاری است، ابتکار من است. یعنی جای دیگه نه دستوری ازش دیدم نه شنیدم ولی ترکیب پنیرخامه ای و انواع گوشت، سبزیجات وحبوبات چیز جدید و کشف نشده ای نیست که ابتکار من باشه و هر کس به نوع و سلیقه ای اون و ودرست می کنه که این ورژن، ورژن من است. 
مواد لازم:
ماهی تن یک قوطی کنسرو (بسته به ذائقه تند یا معمولی)
پنیر خامه ای نمکی حدوداً ١٢٠ گرم ( Laughing Cow )
ساقه های سبز پیازچه ٣ قاشق غذاخوری خرد شده
نعناع ١ قاشق غذاخوری خرد شده
نان تست یک بسته
کره مقداری
طرز تهیه:
ابتدا برش های نون تست و قالب می زنیم. گریلر یا ماهیتابه رو به کره آغشته می کنیم و نون ها رو توی اون می چینیم و با دست نون و  توی ظرف حرکت می دیم تا طعم کره به خودش بگیره. هر دو طرف نون و برشته می کنیم.
حالا تن ماهی و از صافی رد می کنیم تا روغن اضافی اون گرفته بشه، پنیر خامه ای و با چنگال نرم می کنیم و به تن ماهی اضافه می کنیم. و در آخر سبزیجات خرد شده رو هم اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط می کنیم. به خاطر اینکه تن ماهی مزه دار و پنیر های سه گوش نمکی هستن احتیاج به نمک فلفل نداریم ولی اگه پنیر خامه ای بدون نمک استفاده کردیم مقداری نمک به موادمون اضافه می کنیم. من چون مهمون داشتم و نمی خواستم طعم غذام خیلی تند باشه از هر دو نوع تن ماهی تند و معمولی استفاده کردم و کلاَ موادم و دو برابر کردم. ولی این مواد برای یک قوطی کنسرو و یک بسته پنیره که برای یه مهمانی ١٠ -٧ نفره البته برای پیش غذا و نه غذای اصلی کافیه.
و آخرین مرحله ی کار اینه که به اندازه ی یک قاشق مربا خوری از مواد روی نون های تست می گذاریم و با هر نوع سبزیجاتی که دوست داشتیم اون و تزئین می کنیم.
*
*
*


به همین سادگی، به همین خوشمزگی :))

8 comments:

  1. عالی بود ...

    ReplyDelete
  2. تا حالابه وبلاگ های اشپزی زیادی سر سزدم اما وبلاگ شما به گونه ای متفاوت بود، مصور بودن آن بصورت لحظه به لحظه باعث ترغیب میل به اشپزی میشه ...ممنون وامیدوارم موفق باشید.

    ReplyDelete
  3. مرسی شیوا جان
    امیدوارم بتونم تا آخر همین طور پیش برم

    ReplyDelete
  4. salam. man taze weblogetoono peyda kardam hamshahri ;-) webloge khoshgeli darin. ye soali daram, man az mazeye panire khameii too ghaza khosham nemiyad, be nazare shoma mishe bejash yekam panir pitza berizim va chan daghighe bezarim too fer? ya shayadam oon dige mishe kheili shabihe pitza :) na?!

    ReplyDelete
  5. سلام همشهری عزیز
    خوشحالم از اینکه این وبلاگ بهانه ای شده تا بتونم دوستان خوبی مثه شما پیدا کنم. همون طور که اول همین دستور هم گفتم این غذا ابتکاری است و هیچ بایدی نداره. منتها همون طور که خودتون هم اشاره کردین, اگه پنیر پیتزا اضافه کنین بیشتر حالت پیتزا لقمه ای می گیره, درصورتیکه این پیش غذا احتیاج به پخت نداره
    اگه از مزه ی پنیر فتا یا همون پنیر سفید بدتون نمی یاد می تونین با اون امتحان کنین, البته من خودم تا حالا اینکار و نکردم ولی غذاهای زیادی هست که داخلش از پنیر فتا استفاده می شه و خیلی هم خوشمزه می شه
    :))

    ReplyDelete
  6. درود مهربان بانو

    فقط میتونم بگم دوست دارم . همین :)


    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم از لطفتون
      و زبانم از گفتن هر چیز دیگه قاصر است

      *** از اینکه با من و نوشته های من همراهید خوشحالم

      Delete