Thursday, June 14, 2012

توپ های پینات باتر

 توپ های پینات باتر یا در واقع کره ی بادام زمینی یه شکلات خونگی خیلی خوشمزه و در عین حال ساده است، که به کسائی که به شکلات علاقمندد شدیداً توصیه می کنم. مخصوصاً چون با کره ی بادام زمینی همراهه و ترکیب این دو، طعم خیلی خوبی ایجاد می کنه.
مواد لازم:
پینات باتر نرم بدون نمک ٢ پیمانه یا ٤٨٠ گرم
کره ی به دمای محیط رسیده ١/٤ پیمانه برابر ٥٧ گرم
نمک ١/٤ قاشق چایخوری (اختیاری)
وانیل مایع ١/٢ قاشق چایخوری
پودر قند ٢.٥ - ٢ پیمانه برابر ٣٠٠ - ٢٣٠ گرم

مواد لازم لایه شکلاتی:
شکلات تیره خرد شده ٢٦٠ گرم
شورتنینگ ١ قاشق غذاخوری (اختیاری) 
شکلات شیری ٦٠ گرم 
اول یه توضیحی در مورد شورتنینگ بدم: شورتنینگ در واقع چیزی مابین کره و مارگارین یا همون کره ی گیاهی است. که در دمای محیط حالت جامد بودن خودش و حفظ می کنه و از اونجایی که کره به نسبت مارگارین زودتر در دمای محیط ذوب می شه، بیشتر به مارگارین شبیه است. کاری که شورتنینگ انجام می ده اینه که موقع درست کردن خمیر از کش آمدن و فنری شدن خمیر جلوگیری می کنه  بنابراین در مواردی که خمیر نباید حالت کش دار پیدا کنه مثل کیکها از شورتنینگ استفاده می کنند و کاربردی که در این شکلات داره اینه که اون و براق تر می کنه. استفاده از اون لازم نیست کما اینکه دفعه ی قبل بدون استفاده از شورتنینگ هم, شکلاتی با همین کیفیت و طعم داشتم.
طرز تهیه:
ابتدا کره و پینات باتر یا همون کره ی بادام زمینی و نمک رو توی مایکروویو یا به روش بن ماری کهاینجا ) توضیح داده ام حرارت می دیم تا نرم شه. من این بار برای امتحان از پینات باتری استفاده کردم که خرده های بادام زمینی تو خودش داره ولی نمک این مدل، بیشتر از مدل نرمش است به همین خاطر اصلا نمک نزدم، شما هم قبل از استفاده نمکش و تیست کنین که شکلاتتون  شور نشه.
به هرحال اگه توی مایکروویو گذاشتیم تقریباً یک دقیقه کافیه و هر ٣٠ - ٢٠ ثانیه یه بار چک می کنیم ببینم نرم شده یا نه.
و اگه به روش بن ماری بود که هر از گاهی اون و هم می زنیم تا کره و پینات باترمون ذوب بشن، یعنی از حالت جامد بودن در بیان.
حالا اگه ظرفمون گنجایشش کم است موادمون و که نرم شده توی یه ظرف بزرگتر می ریزیم و پودر شکر و کم کم به اون اضافه می کنیم تا جائیکه موادمون مثه خمیر بشه و به دست هم نچسبه. بین ٢/٥ - ٢ پیمانه پودر قند مصرف می شه، ولی لزوماً همه ی پودر قند و استفاده نمی کنیم. 
خوب حالا دو راه پیش رو داریم: یکی برای افراد بی حوصله و یکی برای کسائی که به ظاهر کارشون خیلی اهمیت می دن. گروه اول می تونن همین طور حدسی به اندازه ی یه گردوی کوچولو از مواد برداشته توی دست گرد کنن و توی سینی که کاغذ روغنی انداختن بذارن. و دسته ی دوم اگه ترازوی آشپزخانه در دسترس دارن می تونن به اندازه ١٠ گرم از مواد برداشته توی سینی بذارن و حدود سی دقیقه تا یک ساعت اون و داخل یخچال بگذارن تا خوب خودش و بگیره و حالت فرم پذیری بهتری بگیره و بعد اونا رو گلوله گلوله کنن و دوباره داخل سینی بچینن.
منتها نکته ای که خیلی مهمه اینه که این مواد نسبت به گرمای آشپزخانه یا حتی گرمی دست واکنش نشون می ده و سفتی و فرم خودش و از دست می ده و منعطف و چسبنده می شه. به همین دلیل بهترین کار اینه که مواد و چند تا چند تا از یخچال بیرون بیارین و فرم بدین. و وقتی کارتون تمام شد باز بهترین حالتش اینه که یک شب داخل یخچال یا چند ساعت داخل فریزر بذارین که توپ هامون کاملا سفت بشن که موقعی که تو شکلات می ندازیمشون به خاطر گرمای شکلات فرم خودشون و از دست ندن. اصلا کار سختی نیست، این شکلات خیلی راحت آماده می شه و فقط کافیه این نکته های کوچک و رعایت کنیم.
 حالا شکلات و شورتنینگ رو باز هم توی ماکروویو یا به روش بن ماری ذوب می کنیم.
و توپ های پینات باتر و سریع, دونه دونه داخل شکلات آب شده می ندازیم و به کمک دو تا چنگال یا قاشق اون رو از داخل شکلات در آورده، سعی می کنیم تا جایی که امکان داره شکلات اضافه اش و بگیریم و دوباره روی کاغذ روغنی بچینیم.
یه نکته ی دیگه که در حین کار متوجه اون شدم این بود که تا زمانی که توپ ها هنوز حالت سردی و یخ زدگی خودش و داشت وقتی داخل شکلات می زدم سرمای پینات باتر باعث می شد شکلات سریع ببنده و بیشتر حالت بازاری به خودش بگیره, منتها لازمه ی اینکار هم اینه که باز پینات باترها رو چند تا چند تا از فریزر بیرون بیاریم. کاری که خود منم دفعه ی بعد حتماً انجام خواهم داد.
و باز برای مدتی داخل یخچال می گذاریم تا شکلات ها خودش و بگیره و شکلات شیری و ذوب کرده تو کاغذ قیفی می ریزیم و بصورت زیگ زاگ روی شکلات ها می دیم. دومرتبه می ذاریم داخل یخچال و شکلات های ما آماده است. دقت کردین چند بار گفتم می ذاریم تو یخچال؟؟ ولی بهر حال لازم بود و جزء مراحل کار :))
*
*
توپ های پینات باتر ومی تونین تا چند هفته داخل یخچال و برای مدت طولانی تری توی فریزر نگهداری کنین.


امیدوارم درست کنید، دوست داشته باشید و لذت ببرید :))



source:joyofbaking

5 comments:

  1. بیشتراز اونی که دلم برای غذا هات تگ بشه برای دستای کپلت تنگ شده ... این فقط برا تو بود:*****************

    ReplyDelete
  2. مرسی لیلا جون می دونم مسیجت خصوصی بود ولی منم اینقدر دلم برات تنگ شده که نتونستم کامنتت و پخش نکنم. ضمناً کی گفته دستای من کپله؟ به این کشیـــــدگی !! آاااا..آ

    ReplyDelete
  3. عالی بووود جدی میگم خیلی دهنم اب شد

    ReplyDelete
    Replies
    1. *** الهی
      شرمنده ام سمیرا جان ولی امیدوارم درست کنی و خوشت بیاد

      Delete
  4. میگم میشه طرز تهیه کره بادام زمینی رو بزارین اخه من اصلا اون ی تیکرو دقیق متوجه نشدم بعدش میشه شکرشو کم کنیم؟ منظورتون از شکلات تلخه؟

    ReplyDelete