Monday, June 11, 2012

ژله سفید و سیاه

این ژله یکی از انواع ژله های لایه لایه است که با بِیسِ ژله ی سفید و کوکاکولا درست می شه و ایده اون از خودم است. حالا اینکه می گم از خودم نه اینکه ابتکار من باشه. در واقع چند سال پیش یه ژله از کتاب خانم گلزارمنش درست کردم به نام ژله ی آلاسکا که از سه لایه ی کرم وانیلی و نوشابه های فانتا و کوک درست می شد. چند روز پیش که مهمون داشتم تو این فکر بودم چه ژله ای برای مهمونی اون شب مناسب تره که یاد ژله ی آلاسکا افتادم.
 منتها از نظر من, ترکیب دو رنگ سیاه و سفید کنتراست بیشتری داره, اینه که ترجیح دادم این بار این ژله رو فقط با دورنگ تیره و روشن و البته با پیمانه های خودم امتحان کنم.
مواد لازم:
برای ژله ی سفید:
شیر ٢ پیمانه
شکر ١ پیمانه
خامه ١.٥ پیمانه
وانیل ١ قاشق چایخوری 
پودر ژلاتین ٣ قاشق غذاخوری
آب سرد ٣ قاشق غذاخوری

برای ژله ی سیاه:
کوکاکولا ٢ پیمانه
پودر ژلاتین ٢ قاشق غذاخوری 
آب سرد ٢ قاشق غذاخوری
می دونم ژله یکی از بدیهی ترین دسرهائیه که اغلب خانوم های خانه دار و کدبانو اون و بلدن و شاید لزومی به گذاشتن تصاویر مرحله به مرحله نداشته باشه. ولی از اونجا که روش کار سبزوترش نشون دادن تمام مراحل است و مطمئناَ عده ای از دوستان هستن که هنوز اشکالاتی در این مورد دارن پس به روند کارمون ادامه می دیم و مراحل و قدم به قدم توضیح می دیم.

اگه در مورد نحوه ی بعمل آوردن ژلاتین سوالی داشته باشین (اینجا) توضیح داده ام.
ژله ی سفید:
ابتدا شیر و شکر و روی حرارت قرار می دیم تا ذرات شکر در شیر حل بشه. قرار نیست شیر خیلی داغ بشه، همین که شکر حل شد کافیه. بعد وانیل و خامه رو اضافه می کنیم، یه مقدار مایه مون و با هم مخلوط کرده و در آخر پودر ژلاتین و اضافه می کنیم و دومرتبه با ویسک می زنیم تا صاف و یکدست شه.اینجا مواد ژله ی سفیدمون آماده است. 

 ژله ی سیاه:
 حالا دو پیمانه کوک رو داخل ظرفی می ریزیم و ژلاتین بعمل اومده رو بهش اضافه می کنیم. منتها دو نکته رو رعایت می کنیم یکی اینکه نوشابه مون سرد نباشه و دیگه اینکه به محض اضافه کردن ژلاتین، مایع رو به سرعت هم نمی زنیم چون نوشابه گاز پیدا می کنه و ژلاتین سریع روی نوشابه بسته می شه، که اگر هم شد هیچ مانعی نداره و می تونین به روش بن ماری ظرفتون رو روی بخار آب بگذارین تا ژلاتین دوباره به حالت مایع در بیاد.
حالا مقداری ژله ی سفید داخل قالب مورد نظرمون که قبلا خیس کردیم و برای چند دقیقه توی فریزر گذاشتیم ریخته, داخل یخچال می گذاریم تا خودش و بگیره. تا حدی که وقتی ژله ی سیاهمون و روی اون می ریزیم لایه ی زیری و از هم باز نکنه و رنگها با هم قاطی نشن. ضمن اینکه نباید بگذاریم لایه ها کاملاً در یخچال سفت سفت بشن چون در اون صورت، موقع جدا کردن از قالب لایه ها از هم جدا می شن. 
 به هر حال این روند و لایه لایه ادامه می دیم تا برسیم به لایه ی آخر که بهتره از همون رنگی باشه که باهاش لایه ی اول و شروع کردیم.حالا دو مرتبه برای یکی دوساعت داخل یخچال می گذاریم تا کاملا ببنده.
نهابتاَ ظرفی که میخوایم ژله مون و توی اون برگردونیم و با آب سرد خیس می کنیم
*
*
*
و در مرحله ی آخر با یه خلال دندان لبه ها ی ژله رو از قالب جدا می کنیم، یه ظرف بزرگتر از قالب یا سینک ظرفشوئی و تا نیمه آب داغ  می ریزیم و فقط چند ثانیه و خیلی کوتاه در حدی که احساس کنیم ژله گرمای آب و به خودش گرفته قالب و از آب خارج می کنیم و در ظرف مورد نظرمون بر می گردونیم.
بهتره ته ظرف و با آب سرد خیس کنیم که اگه احیاناً ژله توی مرکز ظرف یا جایی که ما در نظر داریم قرار نگرفت، بتونیم با دست اون و حرکت بدیم.

نوش جان :))

8 comments:

  1. Laleh jan man in ghesmat ra otovaje nashodam va in ke dar har marhale ke jele ra dar zarf myrizim bayad begozarim toye yakhchal, kheili mamnun

    ReplyDelete
  2. آره عزیزم, ژله رو در هر مرحله ای که مایع ژله رو اضافه می کنیم باید بذاریم توی یخچال تا مقداری خودش و بگیره, اینکه می گم مقداری, نه باید اونقدر باشه که کاملا سفت شده باشه که وقتی میخوایم از قالب در بیاریم لایه ها از هم جدا بشه, نه اونقدر که وقتی لایه ی بعدی رو روی اون می ریزیم, مایع ژله مون به لایه ی قبلی نفوذ کنه,
    کار سختی نیست با یه بار امتحان متوجه میشین ***:))

    ReplyDelete
  3. سلام من نمی دونم با بوی ژلاتین چیکار کنم وقتی اون لایه سفید رو جدا درست کرده بودم بوی ژلاتین میداد به نظرم بعد هم می شه خامه نریزم توش؟ من طعم خامه رو اصلا دوس ندارم

    ReplyDelete
  4. سلام سمیرا جان
    شاید مقدار ژلاتینت رو زیاد تر از میزانی که گفته ام ریختی چون یه بار که یه ژله حدسی درست می کردم همین اتفاق برام افتاد و دفعه بعد که مقدار ژلاتینم رو کم کردم دیگه مشگلی نداشت
    در مورد حذف کردن خامه نمی تونم نظری بدم چون تا حالا امتحان نکرده ام
    ولی اگه کلا با این ژله مشگل داری می تونی به جاش از ژله آلوئه ورا با ترکیب بستنی استفاده کنی که تو این لینک در موردش توضیح داده ام.

    http://sabzotorsh.blogspot.ca/2012/06/blog-post_27.html

    این ژله هم از لحاظ ظاهری شبیه همین ژله سفید در میاد و هم طعم خوبی داره و هم برای
    کسایی که با درست کردن ژله مشگل دارن راه حل خوبی است
    *** امیداوارم به دردت بخوره

    ReplyDelete
  5. سلام عزیزم. عالی شده. منم ژله سیاه و سفید توی وبم دارم. منتهی کمی با این فرق می کنه.

    کارات عالیه و عکسهات هم همینطور.

    عزیزم منتظرتم. راستی تمایل به تبادل لینک داشتی بگو تا همدیگر رو لینک کنیم. شاد و خوشبخت باشی.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم نگین جان
      قبلا افتخار آشنایی باهاتون رو نداشتم
      *** چشم لینکتون می کنم و از آشنائیتون خوشحالم

      Delete
  6. azizam mishe begi hodudan cheghadr zaman lazeme ta har laye tu yakhchal bemune?

    ReplyDelete
    Replies

    1. مریم جان نمی شه زمان خاصی رو گفت چون این زمان بسته به سایز قالب, جنس قالب (سلیکونی, فلزی بودن) و درجه سرمای یخچالها متفاوت است. بنابراین بهتره هر بار بهش سر بزنید و مرتب اون رو چک کنید
      اگه زمانتون کم بود می تونین داخل فریزر بذارید ولی مراقب باشید اونقدر نبنده که سفت بشه و در درجه بعد یخ بزنه

      Delete